Ik reed door het oranje en kreeg een uitbrander!!!

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#46 Bericht door graddus »

Opvallend dat er hier nog geen enkele belg heeft gereageerd op het lussensysteem, ofwel de 'geregelde verkeerslichten'. Niet meteen een systeem dat opgaat voor de belgische 'rode lichten'. Heb daar vroeger (om even helemaal ontopic te blijven, het was een lerares van me) toen ik een blauwe maandag in Belgie op school zat nog eens een hele discussie over gehad. Volgens die mensen waren de stoplichten in Nederland levensgevaarlijk, omdat je [/b]GEEN[/b] kruisend verkeer tegenkwam...[/b]

Gebruikersavatar
Riderpiloot
Neo Prof
Berichten: 167
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 23:01
Fiets: Optima Rider
Locatie: Helmond (nl)
Contacteer:

#47 Bericht door Riderpiloot »

Ze zullen in Belgie toch ook wel van het lussensysteem gebruik maken? In Nederland zie je dat inderdaad steeds meer en dan vooral op de mooie gladde fietspaden. Bij de tegelpaden is het een ander verhaal

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#48 Bericht door Wouter D »

in belgie slagen ze er eerder in een fietspad te vergeten dan een lus te leggen in het fietspad, is mijn ervaring toch he
en de knoppekes van bij ons staan er om de wachtende het gedacht te geven dat ze iets minder lang moeten wachten terwijl ze gewoon het volgende groen afwachten dat in het lichten-programma staat (das mijn gedacht he)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Riderpiloot
Neo Prof
Berichten: 167
Lid geworden op: do 13 okt 2005, 23:01
Fiets: Optima Rider
Locatie: Helmond (nl)
Contacteer:

#49 Bericht door Riderpiloot »

Ik weet bij mijn in de buurt zijn dus ook echt verkeerslichten waar je ook daadwerkelijk op dat knopke moet drukken daar er anders helemaal niets gebeurt. En dan sta je daar maar te wachten en te wachten. Na een druk op de knop volgt er vrijwel meteen actie en binnen een 20tal seconden mag je dan oversteken :wink:

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#50 Bericht door Edje »

:lol: hier hebben ze die knoppen ook, maar ik heb niet echt de indruk dat die van Helchteren werken :?
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#51 Bericht door Johan Clerx »

Der worden in België toch links en rechts al wat fietspaden uitgerust met lussen, vooral al drukke kruispunten.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#52 Bericht door marksje »

Volgens mij zijn, in België, lussen in fietspaden quasi onbestaande en de lussen voor auto’s worden, en zijn meestal al, vervangen door sensoren bovenop de verkeerslichten (die zwarte bakjes bovenop de verkeerslichten). Deze staan meestal enkel op de rijbaan voor auto's gericht. Ze hebben verschillende functies en zijn gekoppeld aan een klok. Overdag wordt een normale cyclus gevolgd bvb hoofdweg 45 sec groen – 3 sec oranje – 25 sec rood. Echter bij een grote verkeersdrukte kan de groene fase verlengt worden en dit als er binnen een aantal seconden voor de oranje fase nog een aankomend voertuig wordt waargenomen; deze verlenging kan zelfs een aantal keer na elkaar zijn (vb als er steeds voertuigen blijven komen) tot een maximum tijd bereikt is, oranje - rood en dan heeft de zijweg zijn fase met een kortere standaardtijd doch ook eventueel verlengt naargelang de verkeersdrukte.
Vanaf een bepaald uur, wanneer de verkeersdrukte verminderd (vb ’s nachts), blijft de hoofdweg steeds op groen. Het wordt pas oranje-rood als er zich een voertuig aanbied in de zijweg (de sensor een voertuig opmerkt). Fietsers en voetgangers hebben echter te weinig volume om die sensor te doen werken en daarom worden er dan drukknoppen gezet zodat deze zijn aanwezigheid kan melden.
Dus die drukknoppen hebben overdag geen enkel nut want het is de verkeersstroom (auto’s) die de lichten bepalen.
Uitzondering natuurlijk aan een oversteekplaats, buiten een kruispunt, dan is die drukknop voor de oversteker.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gast

#53 Bericht door Gast »

ma go schreef:Volgens mij zijn, in België, lussen in fietspaden quasi onbestaande en de lussen voor auto’s worden, en zijn meestal al, vervangen door sensoren bovenop de verkeerslichten (die zwarte bakjes bovenop de verkeerslichten). Deze staan meestal enkel op de rijbaan voor auto's gericht. Ze hebben verschillende functies en zijn gekoppeld aan een klok. Overdag wordt een normale cyclus gevolgd bvb hoofdweg 45 sec groen – 3 sec oranje – 25 sec rood.
Kan best dat die camera's snelheid bepalen, of aantal voertuigen in een seconde ofzo. Bij m'n weten steken die lussen er nog altijd, en worden die altijd nog geplaatst. Dat is de drempel/trigger dat die mooie kodak in dat vogelkastje afgaat. Niet voor snelheid, maar wel dat jij door het rood rijd.

Wat wel is, als je door het rood rijd onder een snelheid van 25Km, heb je de kans niet geflitst te worden. omdat die lussen en ook de camera's (afhankelijkwie bepaald), rekening houden met fietsers (blijkbaar ...)

Peter

Gebruikersavatar
Johan Clerx
General Manager
Berichten: 3123
Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
Postcode: 3690
Fiets: Quest 300
Locatie: Zutendaal
Contacteer:

#54 Bericht door Johan Clerx »

Ma Go,

In Genk ken ik nochthans een (druk) kruipunt waar recent nog lussen in het fietspad werden gelegd.

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#55 Bericht door Luc Willaert »

Heeft er iemand een idee waar ik in West-Vlaanderen van die lussen kan vinden? Ik ken het niet.

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#56 Bericht door marini »

ik moet ook bekennen dat het mij niet voor de geest komt. een lus dus, ik rijd nooit terug dacht ik toch
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#57 Bericht door graddus »

Wat ze wel veel hebben in belgische fietspaden zijn putten en bulten :lol:

Gebruikersavatar
Luc Willaert
General Manager
Berichten: 3432
Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
Postcode: 8400
Fiets: Mango 137
Locatie: Oostende
Contacteer:

#58 Bericht door Luc Willaert »

graddus schreef:Wat ze wel veel hebben in belgische fietspaden zijn putten en bulten :lol:
Maar die liggen niet in lusvorm

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#59 Bericht door graddus »

Nee die worden eerder 'random' aangelegd.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#60 Bericht door marksje »

boonsp schreef: Kan best dat die camera's snelheid bepalen, of aantal voertuigen in een seconde ofzo. Bij m'n weten steken die lussen er nog altijd, en worden die altijd nog geplaatst. Dat is de drempel/trigger dat die mooie kodak in dat vogelkastje afgaat. Niet voor snelheid, maar wel dat jij door het rood rijd.

Wat wel is, als je door het rood rijd onder een snelheid van 25Km, heb je de kans niet geflitst te worden. omdat die lussen en ook de camera's (afhankelijkwie bepaald), rekening houden met fietsers (blijkbaar ...)
Peter
Ik heb het hier niet over de “vogelkastjes”, die staan voor de lichten en zijn gericht in je rijrichting. Het gaat om die zwarte balkjes op het verkeerslicht waar ge bij sommige een klein rood lampje ziet branden. Het systeem is bedoeld om de tijden van de cyclus aan te passen aan de verkeersdrukte. Dat ding telt geen auto’s en is ook niet gekoppeld aan de “vogelkastjes”.

Tellers zijn die rubberen slangskes over de weg met die witte pot aan de zijkant.

Van de vogelkastjes zijn er drie types binnenwerk : controle snelheid, controle rood licht en gecombineerde. Die machientjes werken met een radarstraal. Voor de snelheid continue actief; voor het rood licht op scherp enkele seconden nadat het rood is geworden (om de randgevallekes uit te schakelen) en terug op non actief als het groen wordt. (dus best niet te vroeg vertrekken). Het klopt dat er een minimum snelheid nodig is om een “juiste” snelheidsmeting te hebben, beter gezegd, een min of meer continue snelheid. Er worden, op de tijd dat ge in de radarstraal passeert, 6700 metingen gedaan (bij het type Gatso toch, hetgeen nu meest gebruikt wordt) en als er ook maar iets misgaat bij die metingen gaat da spel nie af. De kans dat het niet afgaat bij een lage snelheid is groter dan bij een hoge snelheid, waarom ? da weet ik niet maar ik ondervind het zo. Niet te vroeg juichen want nie afgaan is dan misschien 1 keer op 50.
Fietsers worden wel opgemerkt door de radar (controlelampje flikkert) doch hij geeft geen snelheidregistratie, te weinig volume. En om reden het ook over volume gaat maakt het ding verschil tussen vrachtwagens en gewone auto’s (voor oa wegen met 90 voor auto’s en 60 voor + 7,5 ton)
Johan Clerx schreef:Ma Go,
In Genk ken ik nochthans een (druk) kruipunt waar recent nog lussen in het fietspad werden gelegd.
Limburg is natuurlijk de meest fietsvriendelijke provincie in België en misschien lussen om reden sensoren, die gevoelig genoeg zijn voor fietsers, ook duiven of katten zouden registreren.
Hier in W Vl heb ik geen weet van dergelijke dingen voor fietsers, spijtig.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie