Ik reed door het oranje en kreeg een uitbrander!!!
- graddus
- knopenhakkert
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
- Postcode: 4575NA
- Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
- Locatie: Overslag NL
- Contacteer:
Opvallend dat er hier nog geen enkele belg heeft gereageerd op het lussensysteem, ofwel de 'geregelde verkeerslichten'. Niet meteen een systeem dat opgaat voor de belgische 'rode lichten'. Heb daar vroeger (om even helemaal ontopic te blijven, het was een lerares van me) toen ik een blauwe maandag in Belgie op school zat nog eens een hele discussie over gehad. Volgens die mensen waren de stoplichten in Nederland levensgevaarlijk, omdat je [/b]GEEN[/b] kruisend verkeer tegenkwam...[/b]
- Riderpiloot
- Neo Prof
- Berichten: 167
- Lid geworden op: do 13 okt 2005, 23:01
- Fiets: Optima Rider
- Locatie: Helmond (nl)
- Contacteer:
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
in belgie slagen ze er eerder in een fietspad te vergeten dan een lus te leggen in het fietspad, is mijn ervaring toch he
en de knoppekes van bij ons staan er om de wachtende het gedacht te geven dat ze iets minder lang moeten wachten terwijl ze gewoon het volgende groen afwachten dat in het lichten-programma staat (das mijn gedacht he)
en de knoppekes van bij ons staan er om de wachtende het gedacht te geven dat ze iets minder lang moeten wachten terwijl ze gewoon het volgende groen afwachten dat in het lichten-programma staat (das mijn gedacht he)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Riderpiloot
- Neo Prof
- Berichten: 167
- Lid geworden op: do 13 okt 2005, 23:01
- Fiets: Optima Rider
- Locatie: Helmond (nl)
- Contacteer:
Ik weet bij mijn in de buurt zijn dus ook echt verkeerslichten waar je ook daadwerkelijk op dat knopke moet drukken daar er anders helemaal niets gebeurt. En dan sta je daar maar te wachten en te wachten. Na een druk op de knop volgt er vrijwel meteen actie en binnen een 20tal seconden mag je dan oversteken
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
Volgens mij zijn, in België, lussen in fietspaden quasi onbestaande en de lussen voor auto’s worden, en zijn meestal al, vervangen door sensoren bovenop de verkeerslichten (die zwarte bakjes bovenop de verkeerslichten). Deze staan meestal enkel op de rijbaan voor auto's gericht. Ze hebben verschillende functies en zijn gekoppeld aan een klok. Overdag wordt een normale cyclus gevolgd bvb hoofdweg 45 sec groen – 3 sec oranje – 25 sec rood. Echter bij een grote verkeersdrukte kan de groene fase verlengt worden en dit als er binnen een aantal seconden voor de oranje fase nog een aankomend voertuig wordt waargenomen; deze verlenging kan zelfs een aantal keer na elkaar zijn (vb als er steeds voertuigen blijven komen) tot een maximum tijd bereikt is, oranje - rood en dan heeft de zijweg zijn fase met een kortere standaardtijd doch ook eventueel verlengt naargelang de verkeersdrukte.
Vanaf een bepaald uur, wanneer de verkeersdrukte verminderd (vb ’s nachts), blijft de hoofdweg steeds op groen. Het wordt pas oranje-rood als er zich een voertuig aanbied in de zijweg (de sensor een voertuig opmerkt). Fietsers en voetgangers hebben echter te weinig volume om die sensor te doen werken en daarom worden er dan drukknoppen gezet zodat deze zijn aanwezigheid kan melden.
Dus die drukknoppen hebben overdag geen enkel nut want het is de verkeersstroom (auto’s) die de lichten bepalen.
Uitzondering natuurlijk aan een oversteekplaats, buiten een kruispunt, dan is die drukknop voor de oversteker.
Vanaf een bepaald uur, wanneer de verkeersdrukte verminderd (vb ’s nachts), blijft de hoofdweg steeds op groen. Het wordt pas oranje-rood als er zich een voertuig aanbied in de zijweg (de sensor een voertuig opmerkt). Fietsers en voetgangers hebben echter te weinig volume om die sensor te doen werken en daarom worden er dan drukknoppen gezet zodat deze zijn aanwezigheid kan melden.
Dus die drukknoppen hebben overdag geen enkel nut want het is de verkeersstroom (auto’s) die de lichten bepalen.
Uitzondering natuurlijk aan een oversteekplaats, buiten een kruispunt, dan is die drukknop voor de oversteker.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
Kan best dat die camera's snelheid bepalen, of aantal voertuigen in een seconde ofzo. Bij m'n weten steken die lussen er nog altijd, en worden die altijd nog geplaatst. Dat is de drempel/trigger dat die mooie kodak in dat vogelkastje afgaat. Niet voor snelheid, maar wel dat jij door het rood rijd.ma go schreef:Volgens mij zijn, in België, lussen in fietspaden quasi onbestaande en de lussen voor auto’s worden, en zijn meestal al, vervangen door sensoren bovenop de verkeerslichten (die zwarte bakjes bovenop de verkeerslichten). Deze staan meestal enkel op de rijbaan voor auto's gericht. Ze hebben verschillende functies en zijn gekoppeld aan een klok. Overdag wordt een normale cyclus gevolgd bvb hoofdweg 45 sec groen – 3 sec oranje – 25 sec rood.
Wat wel is, als je door het rood rijd onder een snelheid van 25Km, heb je de kans niet geflitst te worden. omdat die lussen en ook de camera's (afhankelijkwie bepaald), rekening houden met fietsers (blijkbaar ...)
Peter
- Johan Clerx
- General Manager
- Berichten: 3123
- Lid geworden op: di 01 mar 2005, 11:05
- Postcode: 3690
- Fiets: Quest 300
- Locatie: Zutendaal
- Contacteer:
- Luc Willaert
- General Manager
- Berichten: 3432
- Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
- Postcode: 8400
- Fiets: Mango 137
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
- Luc Willaert
- General Manager
- Berichten: 3432
- Lid geworden op: do 18 sep 2003, 20:54
- Postcode: 8400
- Fiets: Mango 137
- Locatie: Oostende
- Contacteer:
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
Ik heb het hier niet over de “vogelkastjes”, die staan voor de lichten en zijn gericht in je rijrichting. Het gaat om die zwarte balkjes op het verkeerslicht waar ge bij sommige een klein rood lampje ziet branden. Het systeem is bedoeld om de tijden van de cyclus aan te passen aan de verkeersdrukte. Dat ding telt geen auto’s en is ook niet gekoppeld aan de “vogelkastjes”.boonsp schreef: Kan best dat die camera's snelheid bepalen, of aantal voertuigen in een seconde ofzo. Bij m'n weten steken die lussen er nog altijd, en worden die altijd nog geplaatst. Dat is de drempel/trigger dat die mooie kodak in dat vogelkastje afgaat. Niet voor snelheid, maar wel dat jij door het rood rijd.
Wat wel is, als je door het rood rijd onder een snelheid van 25Km, heb je de kans niet geflitst te worden. omdat die lussen en ook de camera's (afhankelijkwie bepaald), rekening houden met fietsers (blijkbaar ...)
Peter
Tellers zijn die rubberen slangskes over de weg met die witte pot aan de zijkant.
Van de vogelkastjes zijn er drie types binnenwerk : controle snelheid, controle rood licht en gecombineerde. Die machientjes werken met een radarstraal. Voor de snelheid continue actief; voor het rood licht op scherp enkele seconden nadat het rood is geworden (om de randgevallekes uit te schakelen) en terug op non actief als het groen wordt. (dus best niet te vroeg vertrekken). Het klopt dat er een minimum snelheid nodig is om een “juiste” snelheidsmeting te hebben, beter gezegd, een min of meer continue snelheid. Er worden, op de tijd dat ge in de radarstraal passeert, 6700 metingen gedaan (bij het type Gatso toch, hetgeen nu meest gebruikt wordt) en als er ook maar iets misgaat bij die metingen gaat da spel nie af. De kans dat het niet afgaat bij een lage snelheid is groter dan bij een hoge snelheid, waarom ? da weet ik niet maar ik ondervind het zo. Niet te vroeg juichen want nie afgaan is dan misschien 1 keer op 50.
Fietsers worden wel opgemerkt door de radar (controlelampje flikkert) doch hij geeft geen snelheidregistratie, te weinig volume. En om reden het ook over volume gaat maakt het ding verschil tussen vrachtwagens en gewone auto’s (voor oa wegen met 90 voor auto’s en 60 voor + 7,5 ton)
Limburg is natuurlijk de meest fietsvriendelijke provincie in België en misschien lussen om reden sensoren, die gevoelig genoeg zijn voor fietsers, ook duiven of katten zouden registreren.Johan Clerx schreef:Ma Go,
In Genk ken ik nochthans een (druk) kruipunt waar recent nog lussen in het fietspad werden gelegd.
Hier in W Vl heb ik geen weet van dergelijke dingen voor fietsers, spijtig.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...