onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#16 Bericht door Ronnius »

jan v schreef:Als hij een drietal meter voor je is heb je die toch gezien.
Als je aan 25 km uur aan het rijden bent, dan rij je niet overdreven snel.
Als je dan iemand op 3 meter afstand ziet, dan zit je erover voor je beseft wat je gezien hebt.
Je mag er nog 30 meter van maken, het is nog niet veel.

En wat alertheid betreft, ze zijden over mij wel eens dat ik degene was die nooit wakker was (en in die jaren zag ik er echt ook zo uit).
Maar wat ik nu op straat zie... de alertheid is dikwijls thuis gebleven. En dit bij ALLE soorten van weggebruikers.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#17 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef: Maar misschien mag er eens dringend een actie komen ter sensibilisering om joggers en andere benenwagen gebruikers te vragen lichtjes op hun kledij te bevestigen.
In de winterperiode kom ik al een paar jaar na elkaar op verschillende avonden een hele groep 'nordic walkers' tegen. Je ziet ze al van ver: ze hebben allemaal een reflecterend hesje aan en dragen allemaal zonder enige uitzondering een hoofdlampje. Leuk schouwspel als je ze tegemoet rijdt!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#18 Bericht door wout »

jan v schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat ik frontaal op een onverlichte tegenligger knal.Als hij een drietal meter voor je is heb je die toch gezien.
Anders ben je niet alert aan het rijden.
Daar ben ik het nu eens 100 procent mee eens :!: 8)

Ik fiets in de winterperiode steeds in het donker en vooral 's morgens kom ik (in de onverlichte polder) regelmatig vroege hondenuitlaters tegen. Die mensen zijn niet verlicht, dragen geen fluojas en zijn doorgaans donker gekleed. Ik heb zeer goede verlichting dus ze zien me al van ver afkomen en gaan steeds netjes in de graskant staan en houden hun hond kort vast. Door mijn goede verlichting zie ik ze ook mooi op voorhand staan.
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Johan6
Nieuweling
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 12 nov 2008, 13:25
Postcode: 3550
Fiets: Raptobike
Locatie: Doelenlaan Heusden Zolder
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#19 Bericht door Johan6 »

Verlichting hebben is goed maar dan liefst de juiste.
Ik ben een tijdje geleden in het donker aan het rijden op het jaagpad en zie een rood lichtje voor me.
Ik schuif wat op naar links om in te halen als ik merk dat het een fietser is met een rood licht vanvoor die me tegen komt.
Dan is geen licht misschien nog veiliger.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#20 Bericht door Edje »

oeps inderdaad Johan #-o
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#21 Bericht door trikelover »

deze morgen voor het eerst eens iemand gezien die met de hond aan het wandelen was die toch ervoorzorgde dat zowel hij als de hond zichtbaar was. Aan de hond zijn halsband hangde rode knipperlichten en hij had fluo en zee lampje bij.

Helaas heb ik ook moeten vaststellen dat ze niet allemaal zo goed hun best doen want een eind verde een fietser tegengekomen zonder werkend achterlicht (allegeluk dat er nog reflectoren op hangden). En dank zij mijn goed voorverlichting toch tijdig kunnen uitwijken. Vooraan bleek deze persoon zo'n mini wit lichtje te hebben dat je maar amper zag hoe zo'n mesen nooit iets tegenkomen weet ik toch nie
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#22 Bericht door Ronnius »

trikelover schreef:deze morgen voor het eerst eens iemand gezien die met de hond aan het wandelen was die toch ervoorzorgde dat zowel hij als de hond zichtbaar was. Aan de hond zijn halsband hangde rode knipperlichten en hij had fluo en zee lampje bij.
Die hondenhouders zijn zich echt bewust van wat ze aan het doen zijn.
Zo heb ik er ook een paar gehad vorige winter.
trikelover schreef:Helaas heb ik ook moeten vaststellen dat ze niet allemaal zo goed hun best doen want een eind verde een fietser tegengekomen zonder werkend achterlicht (allegeluk dat er nog reflectoren op hangden). En dank zij mijn goed voorverlichting toch tijdig kunnen uitwijken. Vooraan bleek deze persoon zo'n mini wit lichtje te hebben dat je maar amper zag hoe zo'n mesen nooit iets tegenkomen weet ik toch nie
Vorige week was er een mountainbiker op het jaagpad die had naast geen voorlicht ook totaal geen reflectoren.
Achter hem was er soms een voorlicht te zien. Pas op het laatst zag ik dat er voor dat (raar flikkkerende) lichtje nog een fietser aan het rijden was. Da's toch schrik achtig.

En dat van Johan6 zie ik hier ook wel eens.
Wegens gebrek aan lichtjes, of ze hebben maar 1 kleur, hangen ze dan een wit achteraan of een rood vooraan.. foute boel is dat echt wel.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#23 Bericht door sailor11647 »

Filip schreef:
sailor11647 schreef:in finland zijn reflektoren verplicht tussen zononder en zonop
je ziet voetgangers dus redelijk goed lopen
... wat ik overigens wel te ver vind gaan.
daar hebben ze er geen probleem mee
ze zijn daar meer begaan met hun eigen veiligheid dan met het opdringen van regels aan de anderen
het is daar wel een pak langer donker dan hier

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#24 Bericht door crash-quest-dummy »

tja, jij bent de fietser : hou er gewoon rekening mee dat je onverlichte voetgangers kan tegenkomen én dat je die niet in gevaar mag brengen.
ze horen wel links op het jaagpad te wandelen zodat ze je zien komen (in groep rechts maar dan dacht ik dat verlichting wel verplicht was).
verder mag je op een jaagpad slechts 30 km/h rijden en bij slecht zicht (bocht, oprit, muurtje, hoge begroeiing, mist, donker (?)) slechts 15km/h.

misschien is minder licht wel een oplossing : je ogen wennen aan het donker en je ziet meer (of je rijdt trager) :wink:

je kan ook altijd op verlichte banen gaan rijden hé.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#25 Bericht door NL-ligger »

Vreemd, als ik mijn rondje over de dijk/rond het meer rijd hier in NL heeft nagenoeg iedereen die sport in het donker, van hardloper of sportieve wandelaar en ook wielrenners/MTB'ers die ik tegenkom in het donker wel een geel reflecterend vest aan, of iets met een grote reflecterende band en meestal dan nog knipperende lampjes erbij.

De enigen die dat niet doen zijn idd hondenuitlaters en gewone (stads)fietsers. Maar dan weer, die wagen zich meestal niet zover buiten de bebouwde kom dat ze in onverlichte buitengebieden terecht komen. Als het mensen zijn die daar wonen hebben ze wel werkende verlichting op hun fiets. Zonder reflectie of licht rijden is echt stadsgedrag.

Rijden zonder licht kun je je permitteren in een stad omdat je met straatverlichting zelf de lichtopbrengst niet nodig hebt om te kunnen zien waar je rijd. Maar gevaarlijk is het wel, omdat je zonder licht niet goed opvalt en mensen je laat kunnen opmerken.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#26 Bericht door Ronnius »

NL-ligger schreef:Rijden zonder licht kun je je permitteren in een stad omdat je met straatverlichting zelf de lichtopbrengst niet nodig hebt om te kunnen zien waar je rijd. Maar gevaarlijk is het wel, omdat je zonder licht niet goed opvalt en mensen je laat kunnen opmerken.
Dat heb ik gisteren nog opgemerkt. Er rijden 3 fietsers op een verlicht (afgelegen) fietspad. 2 (verlicht) zijn heel goed te zien, die andere (onverlicht) die er gewoon tussen reed zag ik meer niet dan wel... Ook als ik daar s'avonds wandelaars "ontmoet" verwondert het me telkens hoe moeilijk ze te zien zijn. Door de straatverlichting zien ze zelf genoeg maar ze zijn verrassend genoeg zeer moeilijk te zien.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#27 Bericht door crash-quest-dummy »

nl-ligger.
hier in België eindigt de bebouwde kom zelden
richt maar een standbeeld op voor de uitvinder van de Nederlandse ruimtelijke ordening
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#28 Bericht door Ronnius »

crash-quest-dummy schreef: hier in België eindigt de bebouwde kom zelden
toch wel, aan de landsgrenzen :mrgreen:
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Jerre
Junior
Berichten: 79
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 17:47
Postcode: 9255
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#29 Bericht door Jerre »

lol, en dan heb je ondergetekende waarvan de verlichting het liet afweten op de MTB op een fietspadje... resultaat: over kop gegaan :) Met dank aan de Judo training instinctief goed gevallen. Wat schaafwondes en een scheur in jeans is al bij al redelijk gezien de snelheid waarmee ik reed (25à30 km/h)

Gebruikersavatar
dirkske
Belofte
Berichten: 127
Lid geworden op: za 17 jul 2010, 8:15
Postcode: 3200
Fiets: Forenzen: Sinner Mango
Locatie: Aarschot
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#30 Bericht door dirkske »

crash-quest-dummy schreef:tja, jij bent de fietser : hou er gewoon rekening mee dat je onverlichte voetgangers kan tegenkomen én dat je die niet in gevaar mag brengen.
ze horen wel links op het jaagpad te wandelen zodat ze je zien komen (in groep rechts maar dan dacht ik dat verlichting wel verplicht was).
verder mag je op een jaagpad slechts 30 km/h rijden en bij slecht zicht (bocht, oprit, muurtje, hoge begroeiing, mist, donker (?)) slechts 15km/h.

misschien is minder licht wel een oplossing : je ogen wennen aan het donker en je ziet meer (of je rijdt trager) :wink:

je kan ook altijd op verlichte banen gaan rijden hé.
In praktijk niet altijd eenvoudig. Gisteren met wagen bijna op racefietser geknald wanneer ik net een haakse bocht om kwam.

Reden:
- Fieters donker gekleed zonder achterlicht
- Fietser met zeer lage snelheid (of net vertrokken?)
- Donkere smalle weg waar maar net plaats is voor twee wagens
- Wagen komende van tegenovergestelde richting met zeer felle koplampen.

Pas toen ik de wagen kruiste merkte ik de fietser op, beiden hebben we maar een meterje geluk gehad...
Sinner Mango http://mango130.blogspot.com

Plaats reactie