onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#1 Bericht door Ronnius »

Ik ben me wel bewust dat het hier een ligfietsen forum is.

Maar misschien mag er eens dringend een actie komen ter sensibilisering om joggers en andere benenwagen gebruikers te vragen lichtjes op hun kledij te bevestigen.

Er zijn er die behoorlijk wat reflectie materiaal in hun kledij verwerkt zitten hebben.
En een uitzondering zorgt voor een lichtje.
Maar anderen hebben soms maar een wit bolletje op hun schoenen, of helemaal niets.
Ik ben ze vandaag net na het donker worden allemaal gezien.
Er was zelfs een groep joggers (20 man/vrouw ofzo), o.k. ze hadden allemaal reflectie kledij, maar er was er maar 1 die een (hoofd)lamp ophad.

Ik heb nu een voorlicht die behoorlijk licht heeft en genoeg verstrooiing naar boven om de reflectie tot op de borst te laten oplichten.
Maar er zijn er ook met enkel een klein knipperlichtje (of helemaal niets) op hun fiets en toch volluit gaan en ik kan me voorstellen dat, als die mannen zo een groep joggers tegenkomen, het er behoorlijk spooky aan toe kan gaan.

Een armbandje met een rood ledje bij de blokker kost iets van 3 euro, als je daar aan de voorkant een witledje over de band schuift ben je meteen altijd gezien.
Ik gebruik zoiets sinds vorig najaar, toen ik regelmatig in een donkere straat (zonder fiets-voetpad) liep en besefte dat ik de andere voetgangers op minder dan 50 m nauwelijks zag lopen en daaruit besloot dat ik dus zelf ook niet zo direct te zien ben.

Ik rij dan wel met een kerstb(o)om rond en ze zien me dan wel komen, maar als ik hen niet zie, kan ik er ook niet naar reageren.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#2 Bericht door Wouter D »

als ze alleen al de studenten in gent snachts controleren op het voeren van licht, kunnen we al een groot deel van de staatschuld afbetalen, als ik smorgens door gent rij, zie ik dat minstens drie op de vier fietsers geen licht heeft
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3862
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#3 Bericht door bicky »

spruitje schreef:als ik smorgens door gent rij, zie ik dat minstens drie op de vier fietsers geen licht heeft
en dan heb je die 5 andere fietsers zonder licht niet gezien omdat het donker was

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#4 Bericht door Bram Mouton »

hij had het over 3 op de 4 bicky dus ik denk dat het dat ongeveer wel moet zijn hoor :mrgreen:

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#5 Bericht door Ronnius »

Ik zag gisteren ook 2 fietsers na elkaar op het jaagpad, met elk 1 licht, de eerste had een achterlicht en tweede een voorlicht?
Je zou eerder denken dat de eerste met een voorlicht en de tweede met het achterlicht zou rijden.

Maar wat me aan die joggers stoorde is dat je door de reflectie van hun kleding geen voor en achterkant ziet.
Dus komen ze naar je toe of lopen je van je weg???
Met een rood lichtje op de rug weet je dat je achterop komt en is er de kans dat ze je niet zien...

En wat die groep betreft, ze kwamen naar me toen en bleven 2 aan 2 lopen en gaven nauwelijks ruimte en de laatste liepen per 3 en er kwam er een recht op me af, die wou pas wijken op de laatste meters (gelukkig had die ook reflecterende kleren en zag ik die dus naast de ander lopen).... da's dus echt levensmoe zijn.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#6 Bericht door sailor11647 »

in finland zijn reflektoren verplicht tussen zononder en zonop
je ziet voetgangers dus redelijk goed lopen

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#7 Bericht door Filip »

sailor11647 schreef:in finland zijn reflektoren verplicht tussen zononder en zonop
je ziet voetgangers dus redelijk goed lopen
... wat ik overigens wel te ver vind gaan.
Dat een jogger op een donker jaagpad zijn verstand moet gebruiken, en iets behoort te voorzien: akkoord
Maar als je dit in wetten giet, krijg je daar allerlei onnozelheden mee.
Als oma 's avonds, langs 't voetpad, van de koffietafel komt, ga je haar dan verbaliseren...? Dan moet ze ook gestraft worden... Kom nou, wat 'n nonsens!

Moeten we nu echt alles doen om de zwakke weggebruiker, zowel voetganger als fietser, te culpabiliseren als er zich iets voordoet?
Nog een beetje van dat en er volgt steevast vrijspraak bij een dodehoekongeval, of als een fietser of voetganger niet verkleed is met een reflecterend en fluo-geel hesje.
Omkeren van verantwoordelijkheid dus.
Al een automobilist geweten die scheef bekeken werd omdat hij geen opvallend fluo-gele auto gebruikte?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#8 Bericht door Ronnius »

Filip schreef: Al een automobilist geweten die scheef bekeken werd omdat hij geen opvallend fluo-gele auto gebruikte?
Met of zonder, ik bekijk ze tegenwoordig allemaal scheef.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#9 Bericht door Filip »

Ronnius schreef:
Filip schreef: Al een automobilist geweten die scheef bekeken werd omdat hij geen opvallend fluo-gele auto gebruikte?
Met of zonder, ik bekijk ze tegenwoordig allemaal scheef.
Ik had het wel over de kleur van de auto he, en niet van zijn hemd...
Gewoon om de parallel compleet te maken, zodat iedereen de absurditeit ziet.
Auto's mogen zwart, grijs, donkerblauw... zijn.
Maar fietsers en voetgangers moeten verkleed als kanariepieten op straat komen ...?

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#10 Bericht door Peter J »

Gewoon even mijn mening...
Een voertuig (fiets, bromfiets, motor, auto of vrachtwagen) hoort te beschikken over een
DEGELIJKE VERLICHTING en deze hoort gepast (als het donker is o.a.) gebruikt te worden.
Een voetganger hoeft voor mij geen verlichting of reflectoren te dragen maar moet er zich
dan wel van bewust zijn dat hij of zij niet of slecht zichtbaar is en zich daarnaar gedragen...
Joggers die onverlicht een heel jaagpad in beslag nemen zijn, naar mijn bescheiden mening,
niet goed bezig :wink:
Tot daar....
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#11 Bericht door Ronnius »

Als je in het donker op het jaagpad aan het fietsen bent en je rijdt uiterst rechts en toevallig komen wandelaars je tegemoet met een hond en die wachten je op uiterst links (voor hun). Zonder enige vorm van reflectie kan je er zo tegenaan knallen omdat je ze niet gezien hebt.

Ik had dat oa. gisteren, twas maar omdat de man een lichtbruine broek droeg dat ik ze gezien had. Die gaf iets of wat vorm in mijn voorlicht.

Vorige winter heb ik 2 keer hondeuitlaters gezien die hun hond een lichtje hadden voor zien aan de halsband.
Bij de een zat het zowat in zijn vacht en leek zeer spooky, maar ze waren bijzonder goed te zien (en te volgen).
Een maand geleden was er ook een zijn honden aan het uitlaten om middernacht. Die had een zaklamp bij die ik zag zwaaien.
Daardoor wist dat er iets was en wist ik ook dat dat iets mij gezien had.

Ik zeg niet dat er een wet of verplichting moet komen.
Maar een sensibilisering zou niet misstaan.
Het kan cool zijn zo in het donker onzichtbaar.
Maar veilig is anders.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#12 Bericht door Ronnius »

Filip schreef:[
Ik had het wel over de kleur van de auto he, en niet van zijn hemd...
Dan nog, ik blijf ze scheef bekijken :mrgreen:
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#13 Bericht door Filip »

Ik vind dat honden en luipaarden zeker lichten moeten dragen in het donker :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#14 Bericht door CapoJan »

spruitje schreef:als ze alleen al de studenten in gent snachts controleren op het voeren van licht, kunnen we al een groot deel van de staatschuld afbetalen, als ik smorgens door gent rij, zie ik dat minstens drie op de vier fietsers geen licht heeft
Ik hoor van mijn dochter dat dit als volgt gaat: nieuwbakken studenten komen van op den buiten aangewaaid in Gent. Hoe ze zich in het verkeer moeten gedragen, wordt hen door de "anciens" aangeleerd.
"Moet je niet stoppen voor het rood ?"
"Maar neen, gij, in Gent telt da nie"
"En fietsverlichting ?"
"Ge rijdt wel in Gent rond, he. Iedereen doet dat hier zo."

Enne: elk najaar houdt de politie een sensibiliseringsactie rond fietsverlichting. Als dat gaat zoals met alle andere controles die ik al meemaakte, dan weten de meesten op dat moment toch erg goed hoe de verkeersregels werken (altijd als ze politie in het vizier krijgen).

Het zou niet slecht zijn als de universiteit en hogescholen een soort "verkeersetiquette"-brochure zouden meegeven met hun studenten.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

jan v
Junior
Berichten: 86
Lid geworden op: wo 09 jun 2010, 17:55
Postcode: 8770
Fiets: joy driver
Locatie: ingelmunster
Contacteer:

Re: onverlicht op onverlichte jaagpaden in het donker

#15 Bericht door jan v »

IK ga iedere morgen om half zes wandelen of fietsen met de hond langs onverlichte wegen.
als er een fietser of auto komt aangereden dan ga ik in de graskant staan tot hij voorbij is.
Ik rij een twee tot driemaal per week langs de leie in het donker.Ik kan mij niet voorstellen dat ik frontaal op een onverlichte tegenligger knal.Als hij een drietal meter voor je is heb je die toch gezien.
Anders ben je niet alert aan het rijden.

Plaats reactie