Ik zie niets.. dus er is niets?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Ik zie niets.. dus er is niets?

#1 Bericht door Ronnius »

Deze avond op de R4 (Mariakerke-Merelbeke) in de fietstunnel aan de afrit om naar Gent Sint-Pieters te rijden. Ik kom uit Mariakerke en ga de tunnel in in het midden van de rechtse kant. Als ik in de tweede helft van de tunnel lig komen er vanuit de richting van Merelbeke 2 wielerterroristen. Hun snelheid zo miniem mogelijk verlaagd en de eerste rijd in het midden en de andere... juist ja uiterst links. Dat op een punt waar je totaal niet kan zien of er iets in de weg staat-ligt-... achter de bocht. De ene passeert net links van mij en de ander rechts van mij: kan net tussen mij en de muur wegvluchten. Had ik uiterst rechts gereden dan was hij bovenop mij gevlogen want hij kon geen kant op.

Ik ben daar al langer benauwd en ga er altijd traag door de tunnel omdat je niets kan zien aankomen.
Maar wat ik eigenlijk vaststel is wat ik al langer heb gemerkt.
Als ik ergens in een bocht kom met beperkt zicht (hetzij door een bomen-struikenrij, geparkeerde auto's, muren, gebouwen, ...) dan vertraag ik en ben ik op mijn hoede want het is niet omdat ik niets zie dat er ook niets is.
Maar veel anderen denken net omgekeerd (of geven dat gevoel): Ik zie niets.. dus er is niets.... en gaan dus vol de bocht in en schrikken zich dan rot omdat er toch iets blijkt te zijn...
Ik merk dat zowel bij auto's als bij fietsers.

Zou het dan toch waar zijn.. het mensDOM
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Ik zie niets.. dus er is niets?

#2 Bericht door Peter J »

Ronnius schreef:Zou het dan toch waar zijn.. het mensDOM
De nagel op de kop ! ! ! =D> :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ik zie niets.. dus er is niets?

#3 Bericht door bicky »

Als ik blind in een bocht ga dan bel ik altijd preventief.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ik zie niets.. dus er is niets?

#4 Bericht door Wouter D »

ik bel altijd als ik een blinde bocht om moet, als er dan iets aan de andere kant van de bocht bleek te zijn, zie je dat meestal staan wachten als je de bocht voorbij bent, of je hoort iets bellen aan de andere kant ook, :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: Ik zie niets.. dus er is niets?

#5 Bericht door Filip »

bellen !!!

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Ik zie niets.. dus er is niets?

#6 Bericht door NL-ligger »

Ik denk zelf dat ik 15 jaar motorrijden heb overleefd door altijd aan te nemen dat andere weggebruikers mij niet zien aankomen of andere inschattings fouten maken die mij in levensgevaar brengen. Ook leerde de motorinstructeur als je in het nauw komt door "onverwachte" manouvres van auto's niet hard te remmen ( wat vaak leidt tot vallen ) maar te kijken waar het "ontsnappingsgat" is en daar doorheen te schieten. Altijd zoeken waar je erlangs kunt. Je hebt maar een meter doorgang nodig om je leven te redden of beter nog om er zonder schade van af te komen.....het heeft mijn huid vaak genoeg gered.

De motorfiets heeft paralellen met de ligfiets/velomobiel. Men ziet je net als een motor over het hoofd ( klein frontaal oppervlak ) en als ze je al zien schatten ze je snelheid vaak verkeerd in....

Maar heggen of rijen geparkeerde auto's waarachter je totaal schuilgaat is ook nieuw voor mij. Gisteren besefte ik rijdend op een parkeerplaats van een supermarkt in de zaterddagdrukte dat al die achteruitrijdende auto's daar een enorm risico voor mij op mijn lage trike waren....bijna een zekerheid dat vroeg of laat er eentje achteruit komt die over mij heen kijkt.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ik zie niets.. dus er is niets?

#7 Bericht door bicky »

NL-ligger schreef:Gisteren besefte ik rijdend op een parkeerplaats van een supermarkt in de zaterddagdrukte dat al die achteruitrijdende auto's daar een enorm risico voor mij op mijn lage trike waren....bijna een zekerheid dat vroeg of laat er eentje achteruit komt die over mij heen kijkt.
Ik heb dit meegemaakt op een parking met mijn velomobiel, snel voorruit door het "ontsnappingsgat" deed erger voorkomen. Een oppervlakkige kras heb ik erbij gekregen als herinnering.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Ik zie niets.. dus er is niets?

#8 Bericht door Ronnius »

NL-ligger schreef:Ook leerde de motorinstructeur als je in het nauw komt door "onverwachte" manouvres van auto's niet hard te remmen ( wat vaak leidt tot vallen ) maar te kijken waar het "ontsnappingsgat" is en daar doorheen te schieten. Altijd zoeken waar je erlangs kunt. Je hebt maar een meter doorgang nodig om je leven te redden of beter nog om er zonder schade van af te komen.....het heeft mijn huid vaak genoeg gered.
Gelukkig had ik onbewust een ontsnappingsgat gemaakt voor een van hen.
Anders had die nergens heen gekunnen omdat zijn mede bukker hem in zijn weg zat.
Hadden we daar met een groepje geweest dat kon het er mooi uitgezien hebben.

Op de Franse Vaart heb ik dat al langer gemerkt, van toen ik nog bukte. De auto's staan de binnenkant van de bocht geparkeerd en de auto's hebben 1-richtingsverkeer aan de buitenkant van de bocht. Met de bukker kon ik ze zien aankomen en me erop voorzien en merkte ik al dat zeer veel auto bestuurders geen rekening houden dat er een fiets kan aankomen, 2 richtingen voor fietsers staat duidelijk aangegeven (en er is redelijk druk fiets verkeer). En pas op het laatst als je vlak voor hen staat ze in paniek hun remmen dichtslaan of gewoon doorgaan en je bijna rammen. Want zeer breed is het er niet.

Trouwens een ander feit dat ik de laatste weken heb gemerkt op de R4. Een auto ziet je aankomen (merk je duidelijk want kijkt in je richting en vertraagd) om dan plots bij de kruising waar je als fietser voorrang hebt plots te versnellen en je letterlijk de pas af te snijden en voorrang te stelen, dit echt wel vlak voor mijn neus. Ik begrijp niet wat hier de bedoeling van is? Een of ander sadistisch spelletje waar ik nog geen weet van heb??? Op die momenten wou ik dat ik een airzound heb om ze eens wakker te schudden.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Ik zie niets.. dus er is niets?

#9 Bericht door marksje »

Ik bel en toeter om mijn komst aan te geven en heel efficiënt voor tegenliggend verkeer, heb ik al gemerkt, is mijn "zaklampje" vooraan met bediening aan het stuur; Wanneer ik tegenliggers heb die nogal veel plaats innemen en niet direct de intentie hebben om plaats te maken, steek ik even mijn lampje aan en dit heeft (meestal) direct effect, er wordt plaats gemaakt, zelfs tegenliggende auto's maken iets meer plaats.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Chocolate Delivery Man
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 19:27
Postcode: 9290
Fiets: Flevobike Greenmachine
Locatie: Overmere
Contacteer:

Re: Ik zie niets.. dus er is niets?

#10 Bericht door Chocolate Delivery Man »

marksje schreef:Ik bel en toeter om mijn komst aan te geven en heel efficiënt voor tegenliggend verkeer, heb ik al gemerkt, is mijn "zaklampje" vooraan met bediening aan het stuur; Wanneer ik tegenliggers heb die nogal veel plaats innemen en niet direct de intentie hebben om plaats te maken, steek ik even mijn lampje aan en dit heeft (meestal) direct effect, er wordt plaats gemaakt, zelfs tegenliggende auto's maken iets meer plaats.
Probeer eens bij een groep fietsende scholieren ...

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Ik zie niets.. dus er is niets?

#11 Bericht door bicky »

Chocolate Delivery Man schreef:
marksje schreef:Wanneer ik tegenliggers heb die nogal veel plaats innemen en niet direct de intentie hebben om plaats te maken, steek ik even mijn lampje aan en dit heeft (meestal) direct effect, er wordt plaats gemaakt, zelfs tegenliggende auto's maken iets meer plaats.
Probeer eens bij een groep fietsende scholieren ...
Dan moet je lamp iets sterker zijn :mrgreen:

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Ik zie niets.. dus er is niets?

#12 Bericht door NL-ligger »

Chocolate Delivery Man schreef: Probeer eens bij een groep fietsende scholieren ...
Zou een haaienbek beschildering soms werken ?
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ik zie niets.. dus er is niets?

#13 Bericht door Wouter D »

soms
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Ik zie niets.. dus er is niets?

#14 Bericht door crash-quest-dummy »

ik zie niks, dus er is niks.

doet me denken aan een zich verstoppende kleuter :
ik zie niemand, dus niemand ziet mij.

doet me ook denken aan Geloof.
alleen, je zou, net als bij fietsers, kunnen
verwachten dat je dan toch,
af en toe, eens iets onverwachts
zou zien gebeuren ...

in elk geval : veel licht helpt altijd

(maf : fietsers gebruiken in een Godsbewijs,
of net het tegengestelde ervan)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Ik zie niets.. dus er is niets?

#15 Bericht door Ronnius »

crash-quest-dummy schreef: doet me denken aan een zich verstoppende kleuter :
ik zie niemand, dus niemand ziet mij.
Dat is het dus, ze gedragen zich nog steeds als een kleuter.
Waarbij je wel moet opletten dat je de kleuters niet beledigd :evil:
crash-quest-dummy schreef: in elk geval : veel licht helpt altijd

(maf : fietsers gebruiken in een Godsbewijs,
of net het tegengestelde ervan)
Veel licht kan helpen maar alleen als het donker is.
Ik weet dat het voorlicht van de Grasshopper ver naar voor schijnt en zo in een bocht ergens een signaal kan geven.
Maar op een zonnige dag heb je der zeer weinig aan.

En het ging in dit geval over fietsers, maar niet alleen fietsers zondigen zich daaraan.
Automobilisten denken ook wel eens: ik zie niets... er is ook niets...

Of is het zoals Dehaene eens zei toen hij nog eerste minister was: het probleem moeten we maar aanpakken als het zich voordoet... Dus vol door de bocht en daarna hopen dat je nog iets kan redden.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie