sailor11647 schreef:zolang de mensen niet allemaal op 500 mtr van hun werkplaats kunnen wonen zullen wegen, wagens en alle andere ongemakken nodig zijn
en zolang niet alles in Gentbrugge gemaakt wordt, zal er nood zijn aan een pak asfalt om je eten, kleding en andere noodzakelijke zaken naar daar te krijgen
En daarom is de enige relevante weg naar een schonere wereld andere brandstoffen of energiedragers....Ontwikkelde landen kunnen nooit meer zonder energie, en er komen steeds meer ontwikkelde landen bij in de wereld. De vraag naar energie zal nooit meer dalen. Wil je dan duurzame energie of vieze energie ?
Wat heel belangerijk is als je wat wilt als milieu belangengroep of groene partij, is dat je een praktisch toepasbaar alternatief hebt, en niet alleen maar mensen tegen je in het harnas jaagt door energie zwaarder te belasten of wegverkeer te ontmoedigen wat
totaal geen zin heeft.
Zwaar vrachtverkeer is de levensader van de economie. Zonder vrachtverkeer lege winkels en supermarkten, een hongerende bevolking. Geen medicijnen meer in de apotheek. Ziekenhuizen die je niet meer kunnen helpen. Het
kan niet. ( daarom ben ik zo fel op milieu extremisten, terwijl we uiteindelijk hetzelfde willen : een leefbare schone wereld )
Zoals ik al zei kunnen ook de ( Nederlandse ) spoorwegen niet veel meer mensen of goederen verwerken dan nu. De capaciteit van het spoor is maximaal benut. En aan personen is dat maar 10 % van alle Nederlanders die de spitsuren zich verplaatsen ! De rest gaat over de wegen ! In Belgie zal dat niet anders zijn. Hetzelfde zal gelden voor de fiets. Die heeft een praktische actieradius van 5-10 km, langer is niet acceptabel voor gewone mensen vanege de tijdsduur dus kan de auto voor de meeste mensen niet vervangen. Een snelle ligfiets of velomobiel rekt dat op tot 30 km, maar het is nog steeds geen alternatief voor de massa en misschien hoeft dat in de toekomst ook niet : de fossiele brandstof gebaseerde auto kan nu voor de meeste toepassingen worden vervangen door de electrische auto. Electriciteit kun je op allerlei manieren maken, ook bijna 100 % schoon dus dat is veelbelovend.
Maar zwaar interlokaal vrachtverkeer kan niet enkel op accu's rijden.....bio brandstof heft de uitstoot problemen niet op, waterstof heeft enorme tanks nodig voor een beetje actieradius en is hoogexplosief....grote waterstoftanks op een vrachtauto zouden een halve woonwijk of een sectie snelweg gemakkelijk weg kunnen blazen.....Het enige wat ik zou kunnen bedenken zijn op elke weg vrachtwagenstroken met electrische bovenleiding. Net als trolleybussen. De vrachtauto met wel zoveel accu capaciteit om van de bovenleiding weg te kunnen rijden om laad en los adressen te kunnen bereiken. Maar wie gaat dat realiseren en bekostigen ? En dat op minstens Europees niveau ?
Het tijdperk van paard en wagen zijn we al lang voorbij.....dus ook vrachtfietsen als zoiets al bestaat of ontworpen zou worden. Bovendien hebben die een actieradius van 30 km, veel te klein laadvermogen en een lage snelheid, dit soort vervoer is ook enkel geschikt voor lokaal vervoer en kan de interlokale zware vrachtwagen ( en vliegtuig/boot ) nooit vervangen.
Wat dat betreft hebben ze in Duitsland wel een mooi initiatief : buiten de dienstregelingstijden voor personenvervoer hebben ze daar in sommige steden goederentrams om winkels te bevoorraden.. Dat scheelt honderduizenden tonnen schadelijk stof en gas in gebieden waar veel mensen adem halen. Maar ook hier weer is veel politieke wil, durf en daadkracht nodig want goederen ontvangen buiten winkelopeningstijden.....kost geld.