fietsstraat

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: fietsstraat

#31 Bericht door bicky »

spruitje schreef:dan gaan ze toch meer rubberbomen moeten planten, want anders kunnen we geen banden meer op onze fietsen leggen
we kunnen er dan autobanden opleggen

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: fietsstraat

#32 Bericht door crash-quest-dummy »

Ronnius, we hebben er meer dan 100 jaar over gedaan om de helft op te krijgen, de andere helft zal ook nog eens zo lang duren. of het meer gebruikte argument er is nog voor 30 jaar olie ... jawel, maar tegen dan mogen we met zijn allen dan maar zoveel verbruiken als in 1960 en we zijn met een paar miljard meer. het verbruik zal het aanbod overstijgen. ofwel komt er een alternatief, ofwel krimpt de economie. maar niks meer uit grond kunnen pompen, dat zie ik nog niet direct gebeuren. het stenen tijdperk stopte ook niet toen de stenen op waren hé (eigenlijk zitten we nog steeds in het steenkooltijdperk, want daar verbruiken we nog steeds meer van, hoewel die piek er hoedanook ook aankomt)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: fietsstraat

#33 Bericht door Ronnius »

crash-quest-dummy schreef:Ronnius, we hebben er meer dan 100 jaar over gedaan om de helft op te krijgen
Jij klinkt verrassend positief.
Als je weet hoelang de aarde erover gedaan heeft om die hoeveelheid olie (die reeds is opgesoupeerd) te maken,
dan kan je toch beter stellen: we hebben er MAAR (iets meer dan) 100 jaar overgedaan.

En is het stenen tijdperk niet gestopt omdat er metalen werden gevonden en die ze leerden bewerken ipv dat de stenen op waren?
Het einde van het olie tijdperk zal waarschijnlijker gekenmerkt zijn omdat de olie zowat op is en we verplicht zijn andere zaken te gaan gebruiken (hopelijk niet terug VERbruiken).

Maar waar ik me vooral vragen bij blijf stellen is waarom al die auto's nog steeds massaal in de steden worden toegelaten...
Want die uitlaatgassen kunnen echt niet gezond zijn. Of ga je nu ook zeggen, we leven nu al zo lang in die rook....
Ik denk nu net aan Boudewijn de Groot met "als de rook om je hoofd is verdwenen" (dan is de olie op :D )

Ben ik negatief, misschien. Ben ik een negativist, misschien ook.
Maar iemand die denkt dat we ons geen zorgen moeten maken da's volgens mij een volslagen idioot.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: fietsstraat

#34 Bericht door NL-ligger »

crash-quest-dummy schreef:Ronnius, we hebben er meer dan 100 jaar over gedaan om de helft op te krijgen, de andere helft zal ook nog eens zo lang duren. of het meer gebruikte argument er is nog voor 30 jaar olie ... jawel, maar tegen dan mogen we met zijn allen dan maar zoveel verbruiken als in 1960 en we zijn met een paar miljard meer. het verbruik zal het aanbod overstijgen. ofwel komt er een alternatief, ofwel krimpt de economie. maar niks meer uit grond kunnen pompen, dat zie ik nog niet direct gebeuren. het stenen tijdperk stopte ook niet toen de stenen op waren hé (eigenlijk zitten we nog steeds in het steenkooltijdperk, want daar verbruiken we nog steeds meer van, hoewel die piek er hoedanook ook aankomt)
Er is zeker nog meer dan de helft van de totale wereldolie voorraad over als toen men het spul voor het eerst ging exploiteren, maar er is wel een enorm probleem :

Een vol olieveld dat vol is heeft overdruk en spuit de olie met kracht eruit. Dat is erg makkelijk en goedkoop te winnen. Maar met het minder gevuld raken van het olieveld neemt de druk af, en zal men moeten pompen. Dat kost geld en de productie capaciteit daalt.

Is het olieveld half vol ( en volgens experts is dat het geval bij de grootste olievelden in het midden oosten ) dan is pompen niet eens meer genoeg en moet men gassen gaan injecteren om de druk in het olieveld weer op te voeren. Desondanks zakt de productie van het veld steeds verder en stijgt de prijs van exploitatie flink.

Dus de productie van oude olievelden zakt steeds verder, terwijl de vraag door een groeiend China en India ( landen met een miljardenbevolking, die amper nog auto's bezitten maar dat veranderd razendsnel ) ontzagwekkend hard toeneemt. En ook Afrika begint zich te ontwikkelen, India is reeds te duur geworden voor outsourcing van kantoorwerk op afstand, en Afrika is met hulp van China flink bezig haar concentraties zeldzame metalen in rijkdom om te zetten.

Op dit moment blaast de VS hele bergen op waar steenkool in zit en graaft die af om er olie uit te persen. Canada en de VS winnen nu ook olie uit teerzand. Voorheen was dat veel te duur, maar door de situatie van steeds minder productie uit olievelden terwijl de vraag steeds groter wordt is het profitabel geworden. Zelfs wordt er uit steenlagen met stoom schalieolie losgemaakt zo wanhopig is men.

We zijn nog lang niet af van olie, maar steeds duurder worden zal het wel totdat de vraag ernaar afneemt ( doordat auto's op wat anders zijn gaan rijden ) Niet het opraken van de olie gaat ons dwingen andere brandstof te gebruiken, maar de prijs van olie gebaseerde brandstof vanwege de almaar toenemende wereldwijde vraag.

Olie oorlogen ( wie krijgt het contract ? ) zijn er natuurlijk allang. Zowel openlijk als heimelijk. China en India, maar ook aarstvijand Pakistan, Iran en Korea kopen regelmatig voor onnoemelijke bedragen contracten op die dan aan de neus van Europa en Amerika voorbijgaan. Het is dan ook niet raar dat er ineens revoluties uitbreken in en om landen waar de afgesloten contracten onwelgevallig zijn voor diegene die daarna als de kippen erbij is om "hulp" te bieden. Geheime diensten zijn bijkans gemaakt om revoluties op te stoken of een democratisch land een reden te geven een oorlog te beginnen.

Spannender is waneer mogendheden nieuwe grote olievelden willen claimen die in meerdere landen onder de zee of onder het ijs liggen. Turkije en Griekenland hebben zoiets aan de hand bij Cyprus. China claimt met spierballen vertoon ( grootste stande leger ter wereld hadden ze al, maar nu ook de grootste marine ter wereld, grootste tankmacht van de wereld en na de VS het enige land ter wereld die stealth-vliegtuigen heeft van eigen makelij.....en een land met problematisch veel jonge mannen zonder vrouw...... ) de olievelden in de Chinese zee die grenst aan meerdere landen. Rusland en Amerika werken nu nog keurig samen ter exploitatie van olievelden onder de ijskappen....maar de noordelijke landen ( waaronder Nederland ) hebben al bij Rusland geklaagd over het steeds frequenter onaangekondigd binnendringen van hun luchtruim van Russische bommenwerpers.

Het is wel fijn dat als je een velomobiel of ligfiets rijdt je in ieder geval niet voor een belangenrijk deel ( we hebben wel rubberen banden en velo's kunststoffen delen ) medeverantwoordelijk bent voor wat olie losmaakt in de mens.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: fietsstraat

#35 Bericht door sailor11647 »

NL-ligger schreef:Het is wel fijn dat als je een velomobiel of ligfiets rijdt je in ieder geval niet voor een belangenrijk deel ( we hebben wel rubberen banden en velo's kunststoffen delen ) medeverantwoordelijk bent voor wat olie losmaakt in de mens.
ik ben blijj voor jou dat je zo denkt
maar hoe doe je het om te overleven met groenten uit je eigen tuin, kleding, gemaakt van lokale wol, je lokaal gemaakte gsm/computer/tv/...
we zijn allemaal even medeverantwoordelijk, of je nu wil of niet

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: fietsstraat

#36 Bericht door Ronnius »

sailor11647 schreef: we zijn allemaal even medeverantwoordelijk, of je nu wil of niet
Yep dat klopt volledig.
Maar ik ben opzich al blij dat ik zonder auto door het leven kan.
Waar de auto voor velen een vrijheid is (wel een dure en als ik elke dag weer de files hoor denk ik "vrijheid? welke...."),
voel ik me veel vrijer zonder de auto.

Ik kan het gevoel amper omschrijven dat ik had toen ik op de trein terug naar huis zat toen ik de auto bij de garagist had achtergelaten.
Het was een gevoel van bevrijding, enorme bevrijding. Het was als een last die van me afviel.
Ik schrok daar zelf van, dat ik zo content was dat ik er vanaf was... en niet zolang later dat ik wel degelijk kon leven zonder en ook overal kon komen. Zij het op een iets andere manier. Je moet soms meer plannen, maar ik ontdekte ook meer.
Je leert mensen beter kennen als je daar ook een nachtje blijft.

Op een bepaald ogenblik had ik een adres in Rotterdam waar ik zonder vooraf te melden gewoon heen kon om te pitten als ik in de buurt was. En daar ben ik dikwijls op bezoek geweest.
Zo ben ik ook eens naar Turnhout vertrokken voor 1 nachtje, 4 dagen later zat ik er nog en daarna zat ik 2 dagen in Neerpelt.
Ik was gewoon een week van huis zonder dat het gepland was geweest (dus ook zonder verse kleren #-o ).
Met de auto zou ik dat nooit hebben meegemaakt, want dan reed ik gewoon telkens terug naar huis.
Voor mij was het in eerste instantie een bevrijding en later ook een verrijking (en dan hebben we het nog niet over de financiële kant).
Ik heb een paar jaar de kostprijs bijgehouden van mijn vervoer (bus, trein en eens iemand wat brandstof betalen als ik eens meereed).
De duurste jaren waren zo een 850 euro en dan reed ik als gek de Benelux rond per trein.

Trouwens ik ging veel verder met de trein dat dat ik met de auto durfde.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: fietsstraat

#37 Bericht door NL-ligger »

Ik zie de auto zelf niet als boosdoener, er kan immers ook een andere motor in die door andere brandstof of energiedrager wordt aangedreven - bijv electro, waterstof-brandstofcel, aardgas of voedselketen vrije biobrandstof als uit algem en dan zijn auto's ineens niet meer zo mileu vervuilend.

Groene partijen die autogebruik willen ontmoedigen, wegenaanleg tegenhouden of energie zwaar willen belasten zien zaken verkeerd in mijn ogen. Ze moeten energiegebruik niet ontmoedigen - dat is zinloos en alleen maar duur voor normale mensen - ze moeten energiegebruik zo schoon mogelijk zien te krijgen.

De Nederlandse regering ziet treinen overigens als niche-markt van nog geen 10 % van alle vervoer. Het spoornet is trouwens in de spitsuren maximaal belast, en kunnen niet meer treinen rijden en ook niet meer mensen in de spits vervoerd worden. De grens van dubbeldeks materieel en treinlengte ( wegens de lengte van perrons ) is al bereikt, er kunnen niets eens meer dan 10 % van alle verplaatsingen van mensen worden gedaan door treinen in Nederland, dus dat is ook geen reele oplossing ! Ik vermoed dat het in Belgie al niet anders is.

Treinen kunnen eigenlijk ook alleen competitie winnen met auto's als je snel in het centrum van een grote stad wilt zijn waar parkeren een probleem kan zijn en duur is, en autowerende maatregelen de doorstroming remmen of waar je werk dichtbij ene station is. Voor alle andere bestemmingen zijn auto's flexibeler, sneller en comfortabeler. Die moet je dus niet willen tegenhouden, maar veranderen, schoon maken.

Misschien vanwege mijn beroep ( treinmachinist ) rijd ik ook liever prive in een auto, het laadvermogen, de snelheid en flexibiliteit ( geen vertrek een aankomst tijden als openbaar vervoer ) en het brengen van deur tot deur maken de auto onverslaanbaar. Maar voor de frequente korte en middellange afstands ritten - het leeuwendeel van mijn verplaatsingen - wil ik graag fietsen.

Ik zie die fietsstraat dan ook als een half/half oplossing. Het moet me niet teveel hinderen met de auto maar tegelijk mag het ook best fietsen aantrekkelijker maken maar steden permanent compleet autovrij inrichten kan weleens achteraf weleens een domme fout zijn : wat als over 10-20 jaar vrijwel alle auto's electrisch of waterstof-brandstofcel aangedreven zijn ? Dan zit je met tekortschietend openbaar vervoer die de mensenstromen niet aankunnen, en steden die permanent dichtgetimmert zijn om vuile autos te weren toen dat nog een milieu/gezondsheids probleem was...
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: fietsstraat

#38 Bericht door bicky »

auto's zijn natuurlijk onmisbaar geworden.
Energie zal het milieu blijven belasten, of ze nu elektrisch of waterstof aangedreven zijn. Die elektriek moet ergens vandaag komen
Maar er moet eerst worden nagedacht over het gebruik ervan. Ik zie mensen die hun auto gebruiken om 500m achter een brood te gaan. Het is verder ook normaal als je alleen van kortrijk naar brussel rijd voor je werk. Of een familielid eens snel bezoeken dan 40km verder woont blijk ook doodnormaal.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsstraat

#39 Bericht door CapoJan »

Indien alle auto's met milieuvriendelijke brandstoffen zouden rijden, dan heb je maar één aspect aangepakt: de onmiddellijke vervuiling. De productie van een auto is nog altijd iets wat veel meer energie vraagt dan de productie van een fiets; de maatschappelijke kost van onze mobiliteit - hectaren en hectaren asfalt, fileprobleem, banden- en remstof, verkeersslachtoffers (doden, gewonden en invaliden als gevolg) - veranderen niet zolang we evenveel en even snel onze auto nemen. Het gaat om veel meer dan enkel de verbranding van fossiele brandstoffen.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: fietsstraat

#40 Bericht door sailor11647 »

CapoJan schreef:Indien alle auto's met milieuvriendelijke brandstoffen zouden rijden, dan heb je maar één aspect aangepakt: de onmiddellijke vervuiling. De productie van een auto is nog altijd iets wat veel meer energie vraagt dan de productie van een fiets; de maatschappelijke kost van onze mobiliteit - hectaren en hectaren asfalt, fileprobleem, banden- en remstof, verkeersslachtoffers (doden, gewonden en invaliden als gevolg) - veranderen niet zolang we evenveel en even snel onze auto nemen. Het gaat om veel meer dan enkel de verbranding van fossiele brandstoffen.
niet iedereen heeft uw luxe om thuis te kunnen werken en nooit verplaatsingen verder dan 500 mtr te moeten doen
zoals reeds gezegd moeten ook de onderdelen van uw fiets vervoerd worden, en dat gaat moeilijk met de fiets

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

Re: fietsstraat

#41 Bericht door mathias »

waar de fietsstraat ons heenbrengt... een discussie over olie!!!

maar goed, absoluut geen probleem van daarover te discussieren, maar dan doe ik graag even mee.

als fietser zijn we inderdaad in meer of mindere mate ook olieverbruiker zoals aangegeven. banden, kunststof en de lak op onze fiets zouden er waarschijnlijk niet zijn zonder het zwarte goud. waar zit nu het verschil met de auto... ondanks het feit dat een auto evengoed is opgebouwd uit onderdelen die op aardolie gebaseerd zijn is het meest verwerpelijke dat er olie verbrand wordt om dat ding vooruit te sleuren en daar wringt wat mij betreft het schoentje. Olie is een pracht van een grondstof die door onze maatschappij helaas als afvalstof behandeld wordt. wie krijgt het in godsnaam in zijn hoofd van een grondstof gewoon in de fik te steken met een beetje energierecuperatie. ik stort ook geen goud in mijn funderingen als balast, hoewel het zeer goed als balast zou functioneren. wat mij betreft is olie dan ook nog veel te goedkoop, duurdere olie zou er volgens mij voor zorgen dat het veel eerder als grondstof dan als afvalstof gezien zal worden.

vwala, dit was mijn knuppel in het hoenderhok. we kunnen weer verder discussieren.
Mathias

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: fietsstraat

#42 Bericht door Ronnius »

Mathias,

Gij hebt gewoon geschreven waar ik ook al aan dacht.
Iets waar ge zoveel kunt mee doen.. wordt... juist... in de fik gestoken.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsstraat

#43 Bericht door CapoJan »

sailor11647 schreef:
CapoJan schreef:Indien alle auto's met milieuvriendelijke brandstoffen zouden rijden, dan heb je maar één aspect aangepakt: de onmiddellijke vervuiling. De productie van een auto is nog altijd iets wat veel meer energie vraagt dan de productie van een fiets; de maatschappelijke kost van onze mobiliteit - hectaren en hectaren asfalt, fileprobleem, banden- en remstof, verkeersslachtoffers (doden, gewonden en invaliden als gevolg) - veranderen niet zolang we evenveel en even snel onze auto nemen. Het gaat om veel meer dan enkel de verbranding van fossiele brandstoffen.
niet iedereen heeft uw luxe om thuis te kunnen werken en nooit verplaatsingen verder dan 500 mtr te moeten doen
zoals reeds gezegd moeten ook de onderdelen van uw fiets vervoerd worden, en dat gaat moeilijk met de fiets
En het verband tussen jouw opmerking en de mijne is ...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: fietsstraat

#44 Bericht door crash-quest-dummy »

*jullie vergeten die mooie gladde asfalt fietspaden nog te vermelden als olieprodukt :shock:
*Volgens mij zijn afgewerkte uraniumstaven nóg beter als fundering ! #-o
*Maar om het terug over die fietsstraat te hebben, dat rode kleurtje is toch niet gemaakt van cadmium hé ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsstraat

#45 Bericht door CapoJan »

crash-quest-dummy schreef:Maar om het terug over die fietsstraat te hebben, dat rode kleurtje is toch niet gemaakt van cadmium hé ?
Geen idee, maar het ligt niet effen en het stinkt voor dood #-o
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie