fietsstraat

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: fietsstraat

#16 Bericht door NL-ligger »

Tja de veiligste oplossing blijft waarschijnlijk zoals ze het hier ( in Lelystad ) hebben gemaakt wat alleen kan in een op de tekentafel ontworpen steden die nog niet lang bestaan : fietspaden vrijwel geheel kruisingsvrij met autowegen.

Het nadeel daarvan is wel dat ze toen ze het bouwden in de 60'jaren hebben gekozen voor fietsbruggen over de autowegen ipv tunnels zodat fietsers flink moeten trappen over meerdere bruggen vanuit de woonwijken om ergens te komen. Electrische trapondersteuning is hier wel populair. Toch heeft dat ook weer een voordeel : tunnels zijn potentieel hangplek voor ( kleine ) criminaliteit en om die reden weer onveilig.

Als ze nu dat vrijwel geheel gescheiden fietspadennet eens goed onderhielden was het iets om fier op te zijn...... :roll:

In oude steden kan dit niet en moet je met andere oplossingen komen. Het centrum afsluiten voor auto's draait de middenstand de nek om en leidt waarschijnlijk tot leegstand en verpaupering. Mensen die van ver naar een stad reizen pakken nou eenmaal overwegend de auto, tenzij openbaar vervoer voordelen geeft. Meestal zorgen overstaptijden en wachttijden voor zodanige reisduur dat men de auto prefereert.

Het centrum niet afsluiten voor auto's geeft enorm veel fijnstofuitstoot die met de jaren dodelijk is voor de bewoners ( spul veroorzaakt o.a. aderverkalking en longziekten ) wat niet te onderschatten is, het is de gezondheid van je medemensen die ellendig en vroegtijdig kunnen doodgaan.

Dan is een oplossing als de fietsstraat boven de middenweg tussen alle kwaden. Wel auto verkeer mogelijk, maar je laat goed merken dat ( schone ) fietsers worden geprefereert op die plaats, met een auto zul je er langer over doen om de plaats van bestemming te bereiken. Dat maakt openbaar vervoer weer aantrekkelijker omdat hun grootse nadeel ook meer reistijd is, maar als voordeel geen parkeerplaats hoeven zoeken.

Om veiligheids redenen zullen ze het niet hebben gedaan lijkt mij.....Wat voor een kleur die weg ook heeft, motorverkeer en fietsverkeer bevinden zich op dezelfde rijbaan, en dat is nooit veilig. Hoe beter fysiek gescheiden, hoe veiliger. Maar daar moet dan weer plaats voor zijn, en die is er in oude steden niet.

Mijn oordeel : toch een goede zet uit algemeen belang.
Laatst gewijzigd door NL-ligger op di 11 okt 2011, 11:57, 2 keer totaal gewijzigd.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsstraat

#17 Bericht door CapoJan »

NL-ligger schreef:Het centrum afsluiten voor auto's draait de middenstand de nek om en leidt waarschijnlijk tot leegstand en verpaupering.
Het is al in vele steden aangetoond dat dit niet correct is ! Het centrum van Gent is al heel lang één grote voetgangerszone en de middenstand floreert er. Het is wel zo dat zodra een bestuur denkt aan het inrichten van een voetgangerszone diezelfde middenstand op de achterste benen staat, zonder eerst na te gaan wat de ervaringen hiermee zijn.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: fietsstraat

#18 Bericht door sailor11647 »

CapoJan schreef:
Het is al in vele steden aangetoond dat dit niet correct is ! Het centrum van Gent is al heel lang één grote voetgangerszone en de middenstand floreert er.
helemaal juist
als ik een onderbroek nodig heb, zal ik naar gent gaan
als ik iets meer nodig heb ga ik naar een chopping center waar ik met de wagen heen kan
grotere aankopen worden beter buiten de centra gedaan
zo heeft de voetganger minder last van de echte wereld

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsstraat

#19 Bericht door CapoJan »

sailor11647 schreef:
CapoJan schreef:De aanpassingen "rechtsaf door rood" en "fietsstraat" zijn ondertussen goedgekeurd in de Kamer.
en terug gefloten door de RvS
de nieuwe wegcode volgen appostel Schoupe zal er gelukkig niet doorkomen
Ik heb even informatie ingewonnen: het advies van de RvS ging niet over de inhoud (niet over RaR en fietsstraat dus), maar over de gevolgde methode: het aanpassen van de wegcode door middel van een KB. En de nieuwe wegcode krijgt inderdaad veel tegenstand, vooral omwille van de economische gevolgen: er zouden op veel plaatsen aanpassingen aan de borden en dergelijke moeten gebeuren. Dat is ook het grootste bezwaar tegen RaR (rechtsaf door rood): aanpassen kost geld.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: fietsstraat

#20 Bericht door sailor11647 »

CapoJan schreef: Dat is ook het grootste bezwaar tegen RaR (rechtsaf door rood): aanpassen kost geld.
hoeft geen cent te kosten
kan al volgens de huidige wegcode, alleen heeft monseigneur schouppe dat niet door
het volstaat dat hij de wegcode eens zelf zou lezen, en niet de krantenartikels over de wegcode

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: fietsstraat

#21 Bericht door rik »

sailor11647 schreef:
CapoJan schreef: Dat is ook het grootste bezwaar tegen RaR (rechtsaf door rood): aanpassen kost geld.
hoeft geen cent te kosten
kan al volgens de huidige wegcode, alleen heeft monseigneur schouppe dat niet door
het volstaat dat hij de wegcode eens zelf zou lezen, en niet de krantenartikels over de wegcode
Daar wil ik dan graag 's wat meer uitleg over. :?:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsstraat

#22 Bericht door CapoJan »

rik schreef:
sailor11647 schreef:
CapoJan schreef: Dat is ook het grootste bezwaar tegen RaR (rechtsaf door rood): aanpassen kost geld.
hoeft geen cent te kosten
kan al volgens de huidige wegcode, alleen heeft monseigneur schouppe dat niet door
het volstaat dat hij de wegcode eens zelf zou lezen, en niet de krantenartikels over de wegcode
Daar wil ik dan graag 's wat meer uitleg over. :?:
Ik ook ! En voor de volledigheid: minister Schouppe was tegen het voorstel... Alleen had de commissie al beslist toen hij eraan kwam.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: fietsstraat

#23 Bericht door quattrovelootje »

sailor11647 schreef:
CapoJan schreef: Dat is ook het grootste bezwaar tegen RaR (rechtsaf door rood): aanpassen kost geld.
hoeft geen cent te kosten,kan al volgens de huidige wegcode, alleen heeft monseigneur schouppe dat niet door
het volstaat dat hij de wegcode eens zelf zou lezen, en niet de krantenartikels over de wegcode
Klopt niks van, totopheden geldt het KB van 01/12/75 nog steeds en dus blijft het verboden. De nieuwe verkeerswet (die nu is teruggefloten) zou er moeten komen om dit KB te vervangen omdat die verouderd is. Een wet is pas van toepassing na goedkeuring van alle betrokken partijen EN na publicatie in het B.S.

Enne : denk je nu echt dat Schouppe op z'n eigen houtje kan beslissen of iets wel of niet verandert ?
Voor het geval je het nog niet wist : we leven in België zunne ! Wees er maar zeker van dat er nog meer vingers in de pap zitten dan alleen maar die van hem hoor #-o

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: fietsstraat

#24 Bericht door sailor11647 »

allewedertje schreef:
sailor11647 schreef:
CapoJan schreef: Dat is ook het grootste bezwaar tegen RaR (rechtsaf door rood): aanpassen kost geld.
hoeft geen cent te kosten,kan al volgens de huidige wegcode, alleen heeft monseigneur schouppe dat niet door
het volstaat dat hij de wegcode eens zelf zou lezen, en niet de krantenartikels over de wegcode
Klopt niks van, totopheden geldt het KB van 01/12/75 nog steeds en dus blijft het verboden.
grrot gelijk
doch, als men op de plaats waar men 'rechtsaf door rood' wil toepassen het licht links van het rechtsafdraaiende fietspad plaatst is het probleem opgelost
geen nieuw bord en geen onduidelijkheid

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: fietsstraat

#25 Bericht door rik »

sailor11647 schreef:grrot gelijk
doch, als men op de plaats waar men 'rechtsaf door rood' wil toepassen het licht links van het rechtsafdraaiende fietspad plaatst is het probleem opgelost
geen nieuw bord en geen onduidelijkheid
Heb ik hier ook al eerder gezegd, doch gratis is dit niet! Het kost behoorlijk wat geld om zo'n paal om te zetten of om het fietspad een beetje om te leggen.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsstraat

#26 Bericht door CapoJan »

En RaR waar geen fietspad ligt ? Ook zo eenvoudig en gratis uit te voeren ? Indien het echt zo simpel was, waarom zou de Fietsersbond daar enkele jaren geleden een hele studie aan gewijd hebben ? Waarschijnlijk kennen ook zij de regels niet ?
Ik denk dat we het over het volgende eens kunnen zijn: verkeersregels, de wegcode, moeten zo eenvoudig mogelijk zijn, zodat iedereen ze kan begrijpen en hopelijk opvolgen. Dus voer je niet zomaar nieuwe regels in die het complexer maken; dat doe je enkel indien het de veiligheid vooruit helpt, toch ?

Ook de nieuwe wegcode, hoewel ik die niet gezien heb, is bedoeld om het huidige kluwen van wetten, uitzonderingen en uitzonderingen op de uitzonderingen te vervangen door een makkelijker te begrijpen vorm.

Het grootste bezwaar dat ik hiertegen kan inbrengen, is dat het nieuwe wetten zijn en dat je dus een aantal zaken opnieuw moet leren.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: fietsstraat

#27 Bericht door sailor11647 »

CapoJan schreef:Ook de nieuwe wegcode, hoewel ik die niet gezien heb, is bedoeld om het huidige kluwen van wetten, uitzonderingen en uitzonderingen op de uitzonderingen te vervangen door een makkelijker te begrijpen vorm.
daar zijn ze ook de mist in gegaan
meer regels en uitzonderingen, meer borden, en onduidelijker wie wat mag en wanneer

want tegenwoordig gaat het erom om bepaalde groepen uitzonderingen toe te staan,
ipv een eenduidige regeling te maken die iedereen kan gebruiken van het moment dat hij begint als fietser/voetganger tot als hij uiteindelijk zijn wagen aan de kant zet wegens te oud om te rijden

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: fietsstraat

#28 Bericht door trikelover »

Blijkbaar zijn we nog steeds niet klaar om soms eens na te denken over ons verkeers beleid. In sommige straten zouden ze er gewoon kunnen voor zorgen dat het fietspad zo groot word dat de auto over een versmalde rijstrook moet rijden en de fietsen er eigenlijk heer en meester worden in die straat dan zullen auto's ook erns nadenken over hun gedrag. Momenteel hoeven ze zich nergen van aan te trekken want alles is net in hun voordeel aangelegd.

Deze week nog kwam touring met z'on voorstel af om gewestwegen van 3 naar 4 iets smallere rijstroken te veranderen zodat er nog meer auto's op die wegen passen maat maar om dit alles te doen passen moesten de fietsers en de voetgangers wel plaats inleveren. Voetpad zou dan aan weers zijden maar 1m ipv 1,5m breed meet worden en het fietspad zouden ze azn een kant leggen en 2m breed ipv 2 fietspaden van 1,75m breed. Wie is er dan beter af denk je alles is terug voor de auto aangepast. In de plaats van gewoon deze wegen te versmallen en een breder fiets en voetganers gedeelte ( ev gescheiden van de weg) te maken zofat men eindelijk inzien dat auto verkeer er niet efficienter op word met meer plaats want na een aantal jaar slipt dit toch terug dicht en wat doe je dan? Waarschijnlijk gewoon de weg nog breder maken zodat er nog mer auto's op passen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: fietsstraat

#29 Bericht door Ronnius »

De oplossing komt eraan hoor. En misschien nog sneller dan men denkt.
In 2015 zou het evenwicht komen in wat men kan oppompen en wat wordt verbruikt.
Daarna gaat het verbruik alleen maar hoger worden dan wat naar boven komt.
En plots (hopelijk is niet blijven dagdromen en dus minder plots) gaat er niets meer naar boven komen.
En dan kunnen we alle blikken dozen op houtvuren (als hout er nog is) omsmeden naar ligfietsen.

En dan zijn die autostrades plots allemaal fietstrades.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fietsstraat

#30 Bericht door Wouter D »

dan gaan ze toch meer rubberbomen moeten planten, want anders kunnen we geen banden meer op onze fietsen leggen
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie