fietsstraat

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

fietsstraat

#1 Bericht door trikelover »

Wat ik vandaag gezien heb deed mij met verstomming slaan ik dacht dat koning auto overal voorrang kreeg op de fiets maar blijkbaar zijn sommige steden al tot inkeer gekomen en ingezien dat het anders kan en anders zal moeten want zo kan het niet verder als we de milieu probleematiek willen aanpakken.

Zie maar eens naar de foto's
Bijlagen
Foto0043-1.jpg
Foto0044-1-1-1.jpg
Foto0044-1-1-1.jpg (136.69 KiB) 3470 keer bekeken
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: fietsstraat

#2 Bericht door Ronnius »

Is dit een foto van de fietstraat aan Tweebruggen in Gent, in de buurt van de ligfiets?
Da's een klucht hoor. Volgens de borden zijn de auto's te gast, volgens veel autobestuurders zijn de fietsers te gast.
Er blijkt daar veel sluikverkeer door te gaan. Ik neem die weg altijd om naar de ligfiets (of Gent-zuid, enkel voor trapkracht) te gaan. Ben er al meer dan een keer uit de weg moeten laveren voor aankomende auto's omdat ze je geen plaats gunnen. Ze bleven gewoon in het midden rijden, ipv naar de kant op te schuiven.

Trouwens wat ben je met een enkele fietsstraat als ze elders midden in de stad parkeergarages aanleggen.
Koning auto zal maar van zijn troon vallen als de brandstof op is.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

Re: fietsstraat

#3 Bericht door Filip »

Mooi zo....

Maar ik vraag me af of dit concept ook juridische gevolgen heeft...
1) is dit al wettelijk geregeld? (fietsstraten bestaan/bestonden nog niet in het verkeersreglement)
2) welke wettelijke gevolgen zou zo'n fietsstraat dan inhouden? (bijv. inzake voorrangsregels, snelheidsbeperkingen)

Of is dit enkel window dressing?

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: fietsstraat

#4 Bericht door Bram Mouton »

Sorry maar daar eis ik mijn plaats op in die straat... Ik ga niet nodeloos hinderlijk gaan doen maar ik zal wel zorgen dat een auto me niet meer op een nutteloze plaats gaat inhalen...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: fietsstraat

#5 Bericht door Wouter D »

voor zover ik me herinner zijn ze in gent al jaren voorstander van je plaats als fietser op te eisen in het verkeer, toen ik nog in gent woonde, zo een zes jaar geleden stond dat ik het gentse tijdschrift, als er geen fietspad is, mag je als fietser je plaats opeisen op de weg, maw moet je niet aan de rand van de weg maar eerder iets verder van de rand gaan fietsen, zodat auto's verplicht worden hun richtingaanwijzer te steken bij het inhalen, en je niet alsnog van de weg af rijden. of dat nu nog geldt, weet ik natuurlijk niet. andere leiders, ander beleid misschien
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: fietsstraat

#6 Bericht door rik »

Ik ben er 100% pro dat de fiets een (veilige) plaats krijgt in het verkeer, maar ik wil er wel op wijzen dat dit totaal geen wettelijke situatie is. De stad mag zelf ook geen verkeersborden "uitvinden", hoe goed bedoeld ook.
Dus als je hier een ongeval tussen een auto en een fiets krijgt, zou ik de uitspraak van de rechter wel 's willen zien.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: fietsstraat

#7 Bericht door Ronnius »

Ik weet dat ze jaren geleden hier en daar fietspaden hebben weggehaald om de fietsers in het verkeer te doen fietsen en zo het autoverkeer te belemmeren en te doen vertragen.
Een levende verkeersdrempel zeg maar :cry:
Maar als je ziet hoe agressief sommige autobestuurders zijn...
Ik rij nu meer naar het midden van de weg (rijvak), vooral om het inhalen op gevaarlijke plaatsen te beletten.
Maar nu al een paar keer getoeter achter mij gehad, waarbij ik dacht waarom ze liever iemand (bijna) omver rijden dan een paar seconden te wachten. Want meestal gaat het om amper enkele seconden.

Gisteren nog reed een belbus (delijn) zo kort achter mij in de Gentbruggestraat dat ik dacht dat hij op mijn bagagedrager zat. Ik gaf aan dat ik meteen rechts ging afslaan (veel auto's geven dan blijk van een klein beetje geduld), maar toch kon hij niet wachten. Net voor de tegemoetkomende auto aan de brug kwam en net voor ik afsloeg moest die perse inhalen. Achter die aankomende auto was geen verkeer meer te zien???

Ook gisteren nog bij een wegversmalling (permanent aan een school) in Mariakerke. Ik lig midden in de versmalling en met de auto kan je er nauwelijks nog langs, een vrouw die allesbehalve piep was (denk +50) komt behoorlijk hard ook nog tussen gewrongen waarbij ze me bijna ramde :evil: Het zijn heus niet altijd snotneuzen en opgefokte Johnnys die stom doen.

Of na een rondpunt, een straat met volle witte lijn, een achter komende auto die volledig over de witte lijn gaat om me in te halen (die liet me echt meer dan ruimte genoeg) terwijl je duidelijk een auto ziet aankomen. Het leek alsof hij die auto wou rammen.
Ik heb dat al meer gezien, inhalen zonder kijken en recht naar de tegenligger rijden...

Ook toen ik nog veel op de bus zat: de bus stopt aan de halte (waarbij die op straat moet blijven staan). Zonder kijken begint de achterkomende auto in te halen waarbij ik al gezien heb dat een tegenligger zodanig geïntimideerd was dat die op zijn stappen terug keerde, en dus achteruit reed om die door te laten. :shock: Dat was dus de omgekeerde wereld.
Ik heb toen ook veel dingen gezien waarbij ik blij was dat ik geen busbestuurder was, omdat ik meer dan eens "zou zijn vergeten" een noodstop te maken.....
Toen ik pas in Gent woonde heb er wel eens aan gedacht te kijken om bestuurder bij Delijn te worden (in mijn zoektocht naar een andere job), maar gelukkig waren ze bij Volvo trucks iets te snel om me aan te werven en te willen houden, dat laatste had niets met mijn kwaliteiten te maken, maar wel met het grote orderboek :roll:

Maar je kan regels invoeren zoveel je wil, als de gebruiker alleen maar denkt "een regel meer om te négeren" blijf je ter plaatse trappelen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: fietsstraat

#8 Bericht door Ronnius »

Bram Mouton schreef:Sorry maar daar eis ik mijn plaats op in die straat... Ik ga niet nodeloos hinderlijk gaan doen maar ik zal wel zorgen dat een auto me niet meer op een nutteloze plaats gaat inhalen...
Zo doe ik het ook. Ik laat ze me daar nooit inhalen, ook al is er niets in de weg. Zo breed is het er ook niet en zo lang is die weg ook niet. Maar als je een tegemoetkomende auto hebt kan je niet in het midden blijven, terwijl veel autobestuurders dat wel doen. Blijkbaar hebben ze nooit geleerd hoe te zien hoever ze van rechts van de kant zijn.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsstraat

#9 Bericht door CapoJan »

De aanpassingen "rechtsaf door rood" en "fietsstraat" zijn ondertussen goedgekeurd in de Kamer. Nu is het nog wachten op publicatie in het Belgisch Staatsblad en dan is de fietsstraat iets met kracht van wet. De stad Gent was hier een beetje voorbarig. Het initiatief voor die nieuwigheid in de wegcode komt trouwens van onze vorige schepen van mobiliteit: Karin Temmerman.
Anderzijds is het op de Visserij (van de foto's) wel zo dat een auto in principe nu al niet mag inhalen, want die moet minstens een meter ruimte laten tussen hem en de fietser. Die ruimte is er gewoonweg niet... Ook aan de ander kant van Gent, in de Trekweg in Mariakerke (langs de Brugse Vaart) is de straat ondertussen van een rode coating voorzien.

Ik rij in de Visserij ook al jaren ruim weg van de kant, zodat auto's maar achter me moeten wachten. Met de trike ging dat makkelijk: ze durfden er gewoon niet langs. Met de fiets heb je er soms die zich erlangs willen wringen, maar dan ga ik nog wat meer naar links. Er zit toch veel te veel sluikverkeer in die straat en dat moet ontmoedigd worden :mrgreen:
Het handigste is als je met twee rijdt; dan blijf je gewoon naast elkaar.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: fietsstraat

#10 Bericht door crash-quest-dummy »

dat ze dan gewoon een witte volle lijn in 't midden van de weg schilderen, dan mag een outo toch ook niet voorbij ? of een rond bord met rode rand met een zwarte fiets en een rood outootje ernaast ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: fietsstraat

#11 Bericht door Ronnius »

crash-quest-dummy schreef:dat ze dan gewoon een witte volle lijn in 't midden van de weg schilderen, dan mag een outo toch ook niet voorbij ?
Aja? dat wist ik niet, allee daar merk ik toch weinig van.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: fietsstraat

#12 Bericht door trikelover »

crash-quest-dummy schreef: een rond bord met rode rand met een zwarte fiets en een rood outootje ernaast ?
Dan moet zo'n bord eerst in het verkeersregelment zijn opgenomen
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsstraat

#13 Bericht door CapoJan »

crash-quest-dummy schreef:dat ze dan gewoon een witte volle lijn in 't midden van de weg schilderen, dan mag een outo toch ook niet voorbij ?
Dat zou een oplossing zijn, ware het niet dat dit een éénrichtingstraat is, uitgezonderd fietsers...

Het doel is uiteindelijk dat in deze straat, die deel uitmaakt van een hoofdfietsas, fietsers voorrang krijgen. Het concept bestaat al in enkele andere Europese landen (Duitsland).
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: fietsstraat

#14 Bericht door sailor11647 »

CapoJan schreef:De aanpassingen "rechtsaf door rood" en "fietsstraat" zijn ondertussen goedgekeurd in de Kamer.
en terug gefloten door de RvS
de nieuwe wegcode volgen appostel Schoupe zal er gelukkig niet doorkomen
ik zou mijn kinderen niet meer met de fiets de straat op durven sturen mocht het er wel van komen

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsstraat

#15 Bericht door CapoJan »

sailor11647 schreef:
CapoJan schreef:De aanpassingen "rechtsaf door rood" en "fietsstraat" zijn ondertussen goedgekeurd in de Kamer.
en terug gefloten door de RvS
Waar vond je dat ? Ik kon enkel weervinden dat de RvS tegen "rechtsaf door rood" adviseerde; over fietsstraat vond ik niets terug !
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie