fietsstraat

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: fietsstraat

#46 Bericht door sailor11647 »

CapoJan schreef:
sailor11647 schreef:
CapoJan schreef:Indien alle auto's met milieuvriendelijke brandstoffen zouden rijden, dan heb je maar één aspect aangepakt: de onmiddellijke vervuiling. De productie van een auto is nog altijd iets wat veel meer energie vraagt dan de productie van een fiets; de maatschappelijke kost van onze mobiliteit - hectaren en hectaren asfalt, fileprobleem, banden- en remstof, verkeersslachtoffers (doden, gewonden en invaliden als gevolg) - veranderen niet zolang we evenveel en even snel onze auto nemen. Het gaat om veel meer dan enkel de verbranding van fossiele brandstoffen.
niet iedereen heeft uw luxe om thuis te kunnen werken en nooit verplaatsingen verder dan 500 mtr te moeten doen
zoals reeds gezegd moeten ook de onderdelen van uw fiets vervoerd worden, en dat gaat moeilijk met de fiets
En het verband tussen jouw opmerking en de mijne is ...
zolang de mensen niet allemaal op 500 mtr van hun werkplaats kunnen wonen zullen wegen, wagens en alle andere ongemakken nodig zijn
en zolang niet alles in Gentbrugge gemaakt wordt, zal er nood zijn aan een pak asfalt om je eten, kleding en andere noodzakelijke zaken naar daar te krijgen

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: fietsstraat

#47 Bericht door NL-ligger »

sailor11647 schreef:zolang de mensen niet allemaal op 500 mtr van hun werkplaats kunnen wonen zullen wegen, wagens en alle andere ongemakken nodig zijn
en zolang niet alles in Gentbrugge gemaakt wordt, zal er nood zijn aan een pak asfalt om je eten, kleding en andere noodzakelijke zaken naar daar te krijgen
En daarom is de enige relevante weg naar een schonere wereld andere brandstoffen of energiedragers....Ontwikkelde landen kunnen nooit meer zonder energie, en er komen steeds meer ontwikkelde landen bij in de wereld. De vraag naar energie zal nooit meer dalen. Wil je dan duurzame energie of vieze energie ?

Wat heel belangerijk is als je wat wilt als milieu belangengroep of groene partij, is dat je een praktisch toepasbaar alternatief hebt, en niet alleen maar mensen tegen je in het harnas jaagt door energie zwaarder te belasten of wegverkeer te ontmoedigen wat totaal geen zin heeft.

Zwaar vrachtverkeer is de levensader van de economie. Zonder vrachtverkeer lege winkels en supermarkten, een hongerende bevolking. Geen medicijnen meer in de apotheek. Ziekenhuizen die je niet meer kunnen helpen. Het kan niet. ( daarom ben ik zo fel op milieu extremisten, terwijl we uiteindelijk hetzelfde willen : een leefbare schone wereld )

Zoals ik al zei kunnen ook de ( Nederlandse ) spoorwegen niet veel meer mensen of goederen verwerken dan nu. De capaciteit van het spoor is maximaal benut. En aan personen is dat maar 10 % van alle Nederlanders die de spitsuren zich verplaatsen ! De rest gaat over de wegen ! In Belgie zal dat niet anders zijn. Hetzelfde zal gelden voor de fiets. Die heeft een praktische actieradius van 5-10 km, langer is niet acceptabel voor gewone mensen vanege de tijdsduur dus kan de auto voor de meeste mensen niet vervangen. Een snelle ligfiets of velomobiel rekt dat op tot 30 km, maar het is nog steeds geen alternatief voor de massa en misschien hoeft dat in de toekomst ook niet : de fossiele brandstof gebaseerde auto kan nu voor de meeste toepassingen worden vervangen door de electrische auto. Electriciteit kun je op allerlei manieren maken, ook bijna 100 % schoon dus dat is veelbelovend.

Maar zwaar interlokaal vrachtverkeer kan niet enkel op accu's rijden.....bio brandstof heft de uitstoot problemen niet op, waterstof heeft enorme tanks nodig voor een beetje actieradius en is hoogexplosief....grote waterstoftanks op een vrachtauto zouden een halve woonwijk of een sectie snelweg gemakkelijk weg kunnen blazen.....Het enige wat ik zou kunnen bedenken zijn op elke weg vrachtwagenstroken met electrische bovenleiding. Net als trolleybussen. De vrachtauto met wel zoveel accu capaciteit om van de bovenleiding weg te kunnen rijden om laad en los adressen te kunnen bereiken. Maar wie gaat dat realiseren en bekostigen ? En dat op minstens Europees niveau ?

Het tijdperk van paard en wagen zijn we al lang voorbij.....dus ook vrachtfietsen als zoiets al bestaat of ontworpen zou worden. Bovendien hebben die een actieradius van 30 km, veel te klein laadvermogen en een lage snelheid, dit soort vervoer is ook enkel geschikt voor lokaal vervoer en kan de interlokale zware vrachtwagen ( en vliegtuig/boot ) nooit vervangen.

Wat dat betreft hebben ze in Duitsland wel een mooi initiatief : buiten de dienstregelingstijden voor personenvervoer hebben ze daar in sommige steden goederentrams om winkels te bevoorraden.. Dat scheelt honderduizenden tonnen schadelijk stof en gas in gebieden waar veel mensen adem halen. Maar ook hier weer is veel politieke wil, durf en daadkracht nodig want goederen ontvangen buiten winkelopeningstijden.....kost geld.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3863
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: fietsstraat

#48 Bericht door bicky »

Het tijdperk van paard en wagen zijn we al lang voorbij.....
Let maar op, er was dit jaar een gemeente die met paard en kar de bloembakken water ging geven.

Zolang niet alle elektriciteit uit hernieuwbare energie komt zijn elektrische auto's geen groen vervoersmiddel, ze verplaatsen hun uitstoot alleen maar.

Er wordt altijd gesproken over alternatieven, economie, .....
Begin bij het begin en mensen moeten meer met de fiets rijden in stad. Ze moeten daarom niet hun auto wegdoen.
kijk maar eens hoeveel mensen er met de auto verplaatsingen doen onder de 5km.

Het belgisch spoornet zit zeker nog niet vol volgens mij, daar kan dus ook verbetering in komen.

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: fietsstraat

#49 Bericht door wout »

bicky schreef:
Het belgisch spoornet zit zeker nog niet vol volgens mij, daar kan dus ook verbetering in komen.
helaas is het weinig flexibel en bouwt men de dienstverlening steeds verder af.
Openbaar vervoer vanuit Watervliet bv is een regelrechte ramp en duurt veel te lang.
Het zou idd al een hele verbetering zijn dat de korte afstanden gecoverd worden door de fiets of te voet. Veel van mijn buren uit onze wijk nemen de auto om naar de bakker te gaan om de hoek (tegen dat ze hun auto uit de garage gereden hebben ben ik al lang ter plaatse met de fiets en mischien zelfs te voet en toch blijven ze het doen.)
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: fietsstraat

#50 Bericht door wout »

bicky schreef:
Het tijdperk van paard en wagen zijn we al lang voorbij.....
Let maar op, er was dit jaar een gemeente die met paard en kar de bloembakken water ging geven.
Volgens mij doen ze in Schaarbeek de huisvuilophaling ook weer met paard en kar
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3022
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: fietsstraat

#51 Bericht door Ronnius »

bicky schreef:Het belgisch spoornet zit zeker nog niet vol volgens mij, daar kan dus ook verbetering in komen.
Of het spoorweg net vol zit of niet, ze zijn voor de zekerheid weer plaats aan het maken voor in de toekomst :?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: fietsstraat

#52 Bericht door sailor11647 »

NL-ligger schreef:En daarom is de enige relevante weg naar een schonere wereld andere brandstoffen of energiedragers....
en daar gaat onze overheid de mist in
ze innen redelijk wat taksen en accijnzen onder de noemer milieu
en dat extra geld zou eigenlijk in onderzoek naar groene energie moeten verwijnen,
maar nu verdwijnt het in 6 regeringen en allerlei nutteloze projekten

als ze een beetje nadenken kunnen ze het externe energieverbruik van een nieuwe woning met 95% doen dalen, maar daar wil de overheid niet aan werken, want dan hebben ze geen inkomsten meer

Gebruikersavatar
paulheyndrickx
catering
Berichten: 1524
Lid geworden op: wo 14 sep 2005, 10:12
Postcode: 9270
Fiets: Ice Sprint 26"+ Ice VTX
Locatie: Laarne
Contacteer:

Re: fietsstraat

#53 Bericht door paulheyndrickx »

sailor11647 schreef: als ze een beetje nadenken kunnen ze het externe energieverbruik van een nieuwe woning met 95% doen dalen, maar daar wil de overheid niet aan werken, want dan hebben ze geen inkomsten meer
Van horen zeggen? Zelf onderzoek naar gedaan? Informatie uit het formatieoverleg gelekt?

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: fietsstraat

#54 Bericht door sailor11647 »

paulheyndrickx schreef:
sailor11647 schreef: als ze een beetje nadenken kunnen ze het externe energieverbruik van een nieuwe woning met 95% doen dalen, maar daar wil de overheid niet aan werken, want dan hebben ze geen inkomsten meer
Van horen zeggen? Zelf onderzoek naar gedaan? Informatie uit het formatieoverleg gelekt?
zelf de markt afgelopen, en de rekening laten maken

er moet niets nieuws uitgevonden worden
we moeten enkel van enkele dinosaurussen afgeraken

ik gebruik de technieken nu al op mijn boot
enkel nog de motor moet veranderd worden, maar dat is nu nog te duur voor mijn budget (+/-12000 euro)
dan heb ik niks meer nodig van buitenaf

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: fietsstraat

#55 Bericht door Bram Mouton »

moestuin op het dek? :mrgreen:

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: fietsstraat

#56 Bericht door sailor11647 »

je kan al beginnen met minder energie te verbruiken door gebruik te maken van toestellen die minder energie slorpen
zo vervang ik nu elke lamp thuis door ledverlichting
kost iets meer, maar verbruikt een pak minder en is minder schadelijk dan spaarlampen
je moet wel uitkijken welke lampen je koopt
er zijn er goedkopere, maar goedkoop is niet altijd beterkoop
ik koop die van mij online bij WWW.LEDITLIGHT.NET
je kan ook groen zijn zonder het te doen op kosten van een ander

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

Re: fietsstraat

#57 Bericht door mathias »

Hetzelfde zal gelden voor de fiets. Die heeft een praktische actieradius van 5-10 km, langer is niet acceptabel voor gewone mensen vanege de tijdsduur dus kan de auto voor de meeste mensen niet vervangen. Een snelle ligfiets of velomobiel rekt dat op tot 30 km,
Je geeft hier de pap in de mond om deze pessimistische redenering onderuit te halen. In Belgie zijn 80% van alle verplaatsingen die met de wagen worden gemaakt korter dan 15 km. De fiets is met andere woorden zeer acceptabel als vervanging van de wagen wat meteen een ferm besparingspotentieel heeft. zeker in combinatie met ligfiets of velomobiel. Bovendien ben je met de auto niet veel sneller dan met de fiets op dergelijke afstanden weet ik uit ervaring dank zij collega's die ik regelmatig voorbijfiets terwijl ze in de file staan.
de fossiele brandstof gebaseerde auto kan nu voor de meeste toepassingen worden vervangen door de electrische auto. Electriciteit kun je op allerlei manieren maken, ook bijna 100 % schoon dus dat is veelbelovend.
Deze optimistische noot haal ik dan ook graag eens onderuit met iets pessimistischer, kwestie van het evenwicht te behouden... Als we alle elektriciteit die in België wordt geproduceerd gaan gebruiken om met elektrische wagens rond te gaan rijden, dan kan je ongeveer 10% van het huidige wagenpark in beweging houden. Dat betekent dat als jij je wagen wilt houden, uw buren langs links en rechts hun wagen weg moeten doen, hun buren eveneens, en al jullie overburen ook. Ik wens je veel overtuigingskracht! Bovendien kruip je dan best bij zonsondergang in bed, want veel licht zal er niet meer branden om een boek te lezen, laat staan van een tv te laten spelen. Je kan natuurlijk altijd de batterij van je wagen wat verder leegrijden. Ik hoor je wel komen met smart-grids enzo, maar die zijn er voorlopig nog niet, en zie ik de eerste tien jaar niet verschijnen, en de energie die je gebruikt hebt om je ton aan batterijen rond te sleuren kan je ook maar één keer gebruiken.

Kortom, de fiets is het vervoermiddel bij uitstek voor het merendeel van de verplaatsingen, de auto elektrisch laten rijden is geen oplossing van het energieprobleem en moet zoveel mogelijk worden beperkt.
Mathias

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: fietsstraat

#58 Bericht door CapoJan »

mathias schreef:
Kortom, de fiets is het vervoermiddel bij uitstek voor het merendeel van de verplaatsingen, de auto elektrisch laten rijden is geen oplossing van het energieprobleem en moet zoveel mogelijk worden beperkt.
En wat doet onze regering nu ? Subsidies geven voor de aankoop van een elektrische auto. Wie een (elektrische) fiets koopt, betaalt het volle pond. Niet echt een milieugerichte maatregel, maar waarschijnlijk eerder een die de productie van elektrische auto's aanzwengelt, waarbij stilletjes gehoopt wordt dat een deel van die productie in België plaatsvindt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

Re: fietsstraat

#59 Bericht door mathias »

En wat doet onze regering nu ? Subsidies geven voor de aankoop van een elektrische auto. Wie een (elektrische) fiets koopt, betaalt het volle pond.
hier ben ik het volmondig mee eens! die politiek zit zo scheef in elkaar als je maar (niet) kan dromen. maar het is wat mij betreft niet alleen de politiek, maar wonderwel ook milieuorganisaties zoals bijvoorbeeld BBL die het woord fiets niet durven gebruiken. in verschillende debatten die ik in de laatste maanden op tv (volt, terzake, ...) gezien heb over fileproblemen, fijn stof en dure brandstoffen waar mensen van bijvoorbeeld BBL of greenpeace of whatever tegen touring worden uitgespeeld heb ik nooit het woord fiets horen vallen als alternatief voor de auto. altijd maar dat openbaar vervoer en "ecologische" (lees: een klein beetje minder vervuilende) wagens. en dat terwijl het een voorzet is waarmee ge der niet naast kunt trappen. enorm frustrerend vind ik dat telkens opnieuw.
Mathias

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: fietsstraat

#60 Bericht door sailor11647 »

CapoJan schreef: Wie een (elektrische) fiets koopt, betaalt het volle pond.
dat is mss omdat het grootste deel elektrische fietsen verkocht word aan bejaarden, die in hun vrije tijd nog wat willen fietsen zonder moe te worden
dat veranderd dus niks aan het probleem van volle wegen

Plaats reactie