Gebruik belgische fietspaden

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
highway_patrol
Neo Prof
Berichten: 249
Lid geworden op: ma 23 okt 2006, 18:35
Postcode: 2880
Locatie: Bornem
Contacteer:

Gebruik belgische fietspaden

#1 Bericht door highway_patrol »

Antwoord ontvangen van Secunews.be

Geachte,

Ik verwijs voor uw vraag m.b.t. het berijdbaar fietspad naar artikel 9.1.2.1° van de wegcode (KB van 01/12/1975), dat zegt:

"Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

venwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.

De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, mogen eveneens het fietspad volgen.

D7D7 D9D9 D10D10



Dus, indien het fietspad door werken, weersomstandigheden of de algemene staat van het fietspad niet berijdbaar is, dan mag je de rijbaan volgen.

De term 'berijdbaar' wordt niet nader omschreven in de wet. Indien een fietspad in zulke slechte staat verkeert dat het volgen ervan de veiligheid van de fietsers/bromfietsers in het gedrang kan brengen, mogen we ervan uitgaan dat de rijbaan mag gevolgd worden. Het betreft echter steeds een feitenkwestie waarover enkel een bevoegde rechter uitsluitsel kan geven.
ex-WAW017
ex-WAW235

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Gebruik belgische fietspaden

#2 Bericht door Beinsberger E »

Dus drie of vierwielers zonder motor zoals een velomobiel mogen ook het fietspad volgen, maar zijn dat niet verplicht ?
Of heb ik het mis :roll:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Gebruik belgische fietspaden

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

Met de regelmaat van de klok steekt dit monster van Loch Ness z'n kop boven water. Hier 'n overzichtje van wat er op dit forum over dit onderwerp al allemaal is verschenen:

http://www.gentseliggers.net/forum/view ... 59#p101159" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Gebruik belgische fietspaden

#4 Bericht door rik »

Beinsberger E schreef:Dus drie of vierwielers zonder motor zoals een velomobiel mogen ook het fietspad volgen, maar zijn dat niet verplicht ?
Of heb ik het mis :roll:
Ze mogen het fietspad volgen als ze minder dan 1 meter breed zijn, maar zijn dat inderdaad niet verplicht.
DF 269
Ice sprint1 26"

Plaats reactie