Wanneer kiest een velo het luchtruim ?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Wanneer kiest een velo het luchtruim ?

#1 Bericht door NL-ligger »

Ik kom maar binnen met een rare vraag : velomobielen lijken mij erg (zij)windgevoelig. De vraag is HOE windgevoelig als in tot welke windsnelheden/windkracht kun je er nog in rijden ?

Dat zal per merk en model anders zijn, maar hebben jullie zo'n idee ? Mijn idee was een velomobiel aanschaffen om woon-werk in vrijwel elk weer te kunnen rijden ter vervanging van een auto.

Regen, natte en losse sneeuw kunnen ze wel hebben neem ik aan, maar storm/harde wind ? En dan laat ik rondvliegende objecten even buiten beschouwing, ik zou graag willen weten puur waneer gaat zo'n velo op z'n kant. En als die buiten gestald staat, wanneer gaat ie vliegen ?


De ( nieuw) prijzen zijn natuurlijk wel zo hoog dat je dat absoluut niet wilt.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?

#2 Bericht door rik »

Tot windkracht 6 (windstoten van ongeveer 70 km/u) was het met mijn waw nog net te doen. Daarboven bleef hij binnen!
Ik verwacht dat het met mijn nieuwe strada hetzelfde zal zijn. Ik dacht daar trouwens ergens iets over gelezen te hebben, waarschijnlijk op de website van velomobiel.nl
DF 269
Ice sprint1 26"

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?

#3 Bericht door Frank II »

Hier:

http://www.rcmovie.de/video/9ce6dfce412 ... kybikes%20" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?

#4 Bericht door Almereweder »

NL-ligger schreef:De vraag is HOE windgevoelig als in tot welke windsnelheden/windkracht kun je er nog in rijden ?

Dat zal per merk en model anders zijn, maar hebben jullie zo'n idee ? Mijn idee was een velomobiel aanschaffen om woon-werk in vrijwel elk weer te kunnen rijden ter vervanging van een auto.

Regen, natte en losse sneeuw kunnen ze wel hebben neem ik aan, maar storm/harde wind ? En dan laat ik rondvliegende objecten even buiten beschouwing, ik zou graag willen weten puur waneer gaat zo'n velo op z'n kant. En als die buiten gestald staat, wanneer gaat ie vliegen ?
Bij windkracht 7 ga ik nadenken om mijn Strada thuis te laten. Maar ook bij 6Bft maak ik me al zorgen - in dat geval eigenlijk alleen maar over het parkeren. Fietsen is dan nog goed te doen.

Fietsen in een pak sneeuw is fysiek zeer zwaar en voor mij reden om met de auto te gaan.

Gebruikersavatar
Michael
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
Postcode: 4367
Fiets: Witte Challenge Seiran
Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
Velomobiel: Strada 2010
Contacteer:

Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?

#5 Bericht door Michael »

Met deze oplossing kan je tot windkracht 7-8 gaan :
http://wimschermer.blogspot.com/2011/09 ... r-bij.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pijn vergeet je, opgeven vergeet je nooit.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?

#6 Bericht door crash-quest-dummy »

zolang je er in blijft zitten durf ik per quest alles wat ik ook met een opa fiets zou durven, eens daarover laat je zelfs de outo liever thuis omdat je dan toch in de file staat wegens omgevallen bomen op de ('snel' :lol: )wegen.

geen weer om een hond door te sturen : dan blijf je toch zelf ook binnen ?

die strip is een interessante, maar misschien kan je'm demonteerbaar maken : een elastiek van aan de lichten tot aan de kuip en klaar is kees. gaat waarschijnlijk wel wat klapperen.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?

#7 Bericht door Edje »

Hier op het forum is ook ergens een remedie te vinden, wie zoekt die vind, ooit heeft er is iemand zijn versa verzwaard met bakstenen of iets dergelijk #-o
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?

#8 Bericht door Bram Mouton »

laat mij raden... :mrgreen: :twisted:

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?

#9 Bericht door skywise »

Voor wat betreft mijn WAW, is de beperkende factor niet het opstijgen maar wel het wegvliegen van het kapje bij rukwinden van meer dan 100km/h. En dat is dan ook de enige keer dat ik na 4km woon-werkverkeer ben moeten terugkeren om de bus naar huis te nemen...
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?

#10 Bericht door PatRecumbent »

Vorige donderdag (08/12/2011) was het een "interessante" rit naar huis met de Go-One. Het was een stevige zuidwester. Dat betekende wind in de rug of wind opzij (van links). Dat laatste maakte het af en toe spannend. Het was soms moeilijk om niet van de weg af te rijden en een hindernis tegen te komen. Hier en daar ben ik op de weg gaan rijden omdat er naast het fietspad teveel hindernissen stonden.

Het luchtruim kiezen was uitgesloten vanwege de "ballast" aan boord.

Ik ben uiteindelijk heelhuids thuisgekomen en de Go-One ook.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3859
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?

#11 Bericht door bicky »

ook hetzelfde fenomeen deze week. Wegvliegen lijkt me onwaarschijnlijk. Maar rukwinden of plotse wind die achter een huis doorbreekt beinvloeden het stuurgedrag. Je wordt soms gewoon een meter opzei geduwd. maar dit gebeurd enkel bij erg sterke wind

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?

#12 Bericht door trikelover »

bicky schreef:ook hetzelfde fenomeen deze week. Wegvliegen lijkt me onwaarschijnlijk. Maar rukwinden of plotse wind die achter een huis doorbreekt beinvloeden het stuurgedrag. Je wordt soms gewoon een meter opzei geduwd. maar dit gebeurd enkel bij erg sterke wind
Ik heb het zelfde ondervonden alleen als de wind redelijk goed zit gaat de snelheid wel snel naar boven zonder echt veel extra energie in te steken. Dat is dan ook goed meegenomen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Plaats reactie