Wanneer kiest een velo het luchtruim ?
- NL-ligger
- Public Relations
- Berichten: 886
- Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
- Postcode: 8244AM
- Fiets: Quest
- Contacteer:
Wanneer kiest een velo het luchtruim ?
Ik kom maar binnen met een rare vraag : velomobielen lijken mij erg (zij)windgevoelig. De vraag is HOE windgevoelig als in tot welke windsnelheden/windkracht kun je er nog in rijden ?
Dat zal per merk en model anders zijn, maar hebben jullie zo'n idee ? Mijn idee was een velomobiel aanschaffen om woon-werk in vrijwel elk weer te kunnen rijden ter vervanging van een auto.
Regen, natte en losse sneeuw kunnen ze wel hebben neem ik aan, maar storm/harde wind ? En dan laat ik rondvliegende objecten even buiten beschouwing, ik zou graag willen weten puur waneer gaat zo'n velo op z'n kant. En als die buiten gestald staat, wanneer gaat ie vliegen ?
De ( nieuw) prijzen zijn natuurlijk wel zo hoog dat je dat absoluut niet wilt.
Dat zal per merk en model anders zijn, maar hebben jullie zo'n idee ? Mijn idee was een velomobiel aanschaffen om woon-werk in vrijwel elk weer te kunnen rijden ter vervanging van een auto.
Regen, natte en losse sneeuw kunnen ze wel hebben neem ik aan, maar storm/harde wind ? En dan laat ik rondvliegende objecten even buiten beschouwing, ik zou graag willen weten puur waneer gaat zo'n velo op z'n kant. En als die buiten gestald staat, wanneer gaat ie vliegen ?
De ( nieuw) prijzen zijn natuurlijk wel zo hoog dat je dat absoluut niet wilt.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- General Manager
- Berichten: 3187
- Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
- Postcode: 3630
- Fiets: Df 269
- Locatie: Maasmechelen
- Contacteer:
Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?
Tot windkracht 6 (windstoten van ongeveer 70 km/u) was het met mijn waw nog net te doen. Daarboven bleef hij binnen!
Ik verwacht dat het met mijn nieuwe strada hetzelfde zal zijn. Ik dacht daar trouwens ergens iets over gelezen te hebben, waarschijnlijk op de website van velomobiel.nl
Ik verwacht dat het met mijn nieuwe strada hetzelfde zal zijn. Ik dacht daar trouwens ergens iets over gelezen te hebben, waarschijnlijk op de website van velomobiel.nl
DF 269
Ice sprint1 26"
Ice sprint1 26"
-
- Kopman
- Berichten: 658
- Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
- Postcode: 2160
- Fiets: Challenge Fujin
- Locatie: Wommelgem
- Contacteer:
Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?
Hier:
http://www.rcmovie.de/video/9ce6dfce412 ... kybikes%20" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.rcmovie.de/video/9ce6dfce412 ... kybikes%20" onclick="window.open(this.href);return false;
- Almereweder
- Helper
- Berichten: 417
- Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
- Postcode: 1311RV
- Fiets: Velomobiel.nl Strada
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?
Bij windkracht 7 ga ik nadenken om mijn Strada thuis te laten. Maar ook bij 6Bft maak ik me al zorgen - in dat geval eigenlijk alleen maar over het parkeren. Fietsen is dan nog goed te doen.NL-ligger schreef:De vraag is HOE windgevoelig als in tot welke windsnelheden/windkracht kun je er nog in rijden ?
Dat zal per merk en model anders zijn, maar hebben jullie zo'n idee ? Mijn idee was een velomobiel aanschaffen om woon-werk in vrijwel elk weer te kunnen rijden ter vervanging van een auto.
Regen, natte en losse sneeuw kunnen ze wel hebben neem ik aan, maar storm/harde wind ? En dan laat ik rondvliegende objecten even buiten beschouwing, ik zou graag willen weten puur waneer gaat zo'n velo op z'n kant. En als die buiten gestald staat, wanneer gaat ie vliegen ?
Fietsen in een pak sneeuw is fysiek zeer zwaar en voor mij reden om met de auto te gaan.
- Michael
- Helper
- Berichten: 278
- Lid geworden op: di 13 jul 2004, 16:41
- Postcode: 4367
- Fiets: Witte Challenge Seiran
- Locatie: Crisnee (Prov. Luik )
- Velomobiel: Strada 2010
- Contacteer:
Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?
Met deze oplossing kan je tot windkracht 7-8 gaan :
http://wimschermer.blogspot.com/2011/09 ... r-bij.html" onclick="window.open(this.href);return false;
http://wimschermer.blogspot.com/2011/09 ... r-bij.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Pijn vergeet je, opgeven vergeet je nooit.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?
zolang je er in blijft zitten durf ik per quest alles wat ik ook met een opa fiets zou durven, eens daarover laat je zelfs de outo liever thuis omdat je dan toch in de file staat wegens omgevallen bomen op de ('snel' )wegen.
geen weer om een hond door te sturen : dan blijf je toch zelf ook binnen ?
die strip is een interessante, maar misschien kan je'm demonteerbaar maken : een elastiek van aan de lichten tot aan de kuip en klaar is kees. gaat waarschijnlijk wel wat klapperen.
geen weer om een hond door te sturen : dan blijf je toch zelf ook binnen ?
die strip is een interessante, maar misschien kan je'm demonteerbaar maken : een elastiek van aan de lichten tot aan de kuip en klaar is kees. gaat waarschijnlijk wel wat klapperen.
Stop Fueling Around
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?
Hier op het forum is ook ergens een remedie te vinden, wie zoekt die vind, ooit heeft er is iemand zijn versa verzwaard met bakstenen of iets dergelijk
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
-
- Public Relations
- Berichten: 796
- Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
- Postcode: 9000
- Fiets: Challenge Alizé
- Locatie: Gent
- Contacteer:
Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?
laat mij raden...
- skywise
- lijstbeheerder velomobielen
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
- Postcode: 9220
- Fiets: Challenge Taifun
- Locatie: Hamme
- Velomobiel: WAW 011 & 558
- Contacteer:
Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?
Voor wat betreft mijn WAW, is de beperkende factor niet het opstijgen maar wel het wegvliegen van het kapje bij rukwinden van meer dan 100km/h. En dat is dan ook de enige keer dat ik na 4km woon-werkverkeer ben moeten terugkeren om de bus naar huis te nemen...
Skywise (WAW 558 & 011)
- PatRecumbent
- Kopman
- Berichten: 521
- Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
- Postcode: 3010
- Fiets: Go-One Evolution
- Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
- Contacteer:
Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?
Vorige donderdag (08/12/2011) was het een "interessante" rit naar huis met de Go-One. Het was een stevige zuidwester. Dat betekende wind in de rug of wind opzij (van links). Dat laatste maakte het af en toe spannend. Het was soms moeilijk om niet van de weg af te rijden en een hindernis tegen te komen. Hier en daar ben ik op de weg gaan rijden omdat er naast het fietspad teveel hindernissen stonden.
Het luchtruim kiezen was uitgesloten vanwege de "ballast" aan boord.
Ik ben uiteindelijk heelhuids thuisgekomen en de Go-One ook.
Het luchtruim kiezen was uitgesloten vanwege de "ballast" aan boord.
Ik ben uiteindelijk heelhuids thuisgekomen en de Go-One ook.
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3860
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?
ook hetzelfde fenomeen deze week. Wegvliegen lijkt me onwaarschijnlijk. Maar rukwinden of plotse wind die achter een huis doorbreekt beinvloeden het stuurgedrag. Je wordt soms gewoon een meter opzei geduwd. maar dit gebeurd enkel bij erg sterke wind
- trikelover
- catering
- Berichten: 1623
- Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
- Postcode: 8600
- Fiets: Milan SL challenge Chamsin
- Locatie: stuivekenskerke
- Velomobiel: Milan SL
- Contacteer:
Re: Wanneer kiest een velo het luchtruim ?
Ik heb het zelfde ondervonden alleen als de wind redelijk goed zit gaat de snelheid wel snel naar boven zonder echt veel extra energie in te steken. Dat is dan ook goed meegenomen.bicky schreef:ook hetzelfde fenomeen deze week. Wegvliegen lijkt me onwaarschijnlijk. Maar rukwinden of plotse wind die achter een huis doorbreekt beinvloeden het stuurgedrag. Je wordt soms gewoon een meter opzei geduwd. maar dit gebeurd enkel bij erg sterke wind
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike