woon werk onderzoek

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
hdbiker
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:53
Fiets: M5 SP559
Contacteer:

woon werk onderzoek

#1 Bericht door hdbiker »

Iets te lezen voor de woon/werkfietser
http://www.belspo.be/belspo/ssd/science ... t%20ML.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik rij nu wel op een bukker 8-)
Maar ik mis wel echt mijne ligger

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: woon werk onderzoek

#2 Bericht door crash-quest-dummy »

even de conclusies diagonaal gelezen.

voor mij de meest opvallende (naast het feit dat fietsen echt wel gezonder is dan outorijden) :
een fietser krijgt 9x meer fijn stof binnen voor een zelfde traject per outo.
factor 4.5 doordat ie meer ventileerd ofte lucht verbruikt, rest factor 2 omdat ie geen luchtfilter heeft (?)

=>gebruik paden waar geen outoweg naast ligt (jaagpaden, naast spoorwegen .. het betere fietpad dus)

misschien toch maar eens voor een fijn stof filter kijken ...
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: woon werk onderzoek

#3 Bericht door Ronnius »

Jaren geleden toen ik tegenover mijn zus (die unief deed) mijn bedenkingen deed over het feit van naast de openbare weg (lees auto's) te fietsen en hun uitlaten die je in ademt repliceerde ze: De binnenkant van een auto is veel vuiler dan de buitenkant. Dan had ze het toen (15-20 jaar geleden) vooral over benzeen (fijnstof moest toen nog worden uitgevonden denk ik). Bleek dat ze zijdelings met zo een test te maken had gehad, ze wist dus waar ze over sprak.

Maar het is overlaatst nog eens aanbod gekomen in Peeters en Pichal. Een fietser gaat weliswaar dieper inademen en zo dus meer vuiligheid binnenspelen. Maar het is van kortere duur, terwijl een automobilist (nog meer in files) door de ventilatie de vuile lucht (soms bijna letterlijk de uitlaat van deze die voor hem staat) naar binnentrekt en er ook langer blijft hangen. Ook al is hij de file al voorbij, de vuiligheid blijft er nog een tijd hangen. De inzittenden ademen dan niet zo diep in, ze spelen het wel een langere duur naar binnen.

Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat je geen alternatieve (veiliger-rustiger-schoner-stiller-iets langere) route mag uitzoeken. De laatste keren toen ik naar mijn ouders fietste (Sint-Amandsberg - Munkzwalm) volgde ik ook niet meer de Hundelgemse steenweg, maar het jaagpad naar Oudenaarde om daar dan de velden in te duiken. Resultaat 48 km worden er 90: mooie training, rustig fietsen en hopelijk minder vuil in mijn lijf.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: woon werk onderzoek

#4 Bericht door crash-quest-dummy »

da's natuurlijk ook waar,
zouden ze dat rekening mee gehouden hebben ?

fietsers doen het sneller :lol:
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: woon werk onderzoek

#5 Bericht door Ronnius »

Als ze met zijn allen in de file staan zouden ze eens de (lucht)inhoud van de auto's moeten meten.
Er zouden er velen versteld staan.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Plaats reactie