camion op het fietspad

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#16 Bericht door marksje »

Inderdaad ergerlijk de fietspadparkeerders en toch enige commentaar ; voor de Belgen geen pardon die weten het maar voor buitenlanders daarentegen is een Belgisch fietspad niet altijd duidelijk; vele buitenlanders zien geen verschil tussen het betonstrookje, dat enkel aan een kruispunt met een bord "Fietspad" wordt aangeduid, en de aansluitende parkeerstrook. Regelmatig word ik met deze situatie geconfronteerd en wanneer je deze mensen hierop attent maakt dat ze op een fietspad staan, dan zie je ze denken "hoe kan ik dat nu weten, dat wordt hier nergens aangeduid"; en gelijk hebben ze.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#17 Bericht door crash-quest-dummy »

tja, anders, vandaag weer ene laten wegjagen, en dat was niet op een onduidelijk stukje beton hoor. Eerder net bij zo'n bordje dat aanduidt dat het een fietspad is ...

Krijgen die vrachtwagenchauffeurs dat niet in hun opleiding ?
van die rode fietspaden is toch een Europees initiatief, in alle landen 't zelfde ?
Stop Fueling Around

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#18 Bericht door rik »

marksje schreef:Inderdaad ergerlijk de fietspadparkeerders en toch enige commentaar ; voor de Belgen geen pardon die weten het maar voor buitenlanders daarentegen is een Belgisch fietspad niet altijd duidelijk; vele buitenlanders zien geen verschil tussen het betonstrookje, dat enkel aan een kruispunt met een bord "Fietspad" wordt aangeduid, en de aansluitende parkeerstrook. Regelmatig wordt ik met deze situatie geconfronteerd en wanneer je deze mensen hierop attent maakt dat ze op een fietspad staan, dan zie je ze denken "hoe kan ik dat nu weten, dat wordt hier nergens aangeduid"; en gelijk hebben ze.
Sorry, niet kwaad en/of persoonlijk bedoeld maar ze hebben absoluut geen gelijk!
1) Het fietspad wordt wel degelijk aangeduid, zij het soms summier (teveel borden is voor veel mensen ook weer niet goed!)
2) Iedere bestuurder die hier een auto bestuurt wordt geacht het verkeersreglement te kennen. Je mag niet parkeren/stilstaan op het fietspad op straffe van boete en terecht: je brengt immers de veiligheid van anderen in gevaar door onachtzaam te zijn en dat kan niet goedgepraat worden bij mij.
3) Nogmaals niet persoonlijk bedoeld, maar dat zelfs een politieagent dit tolereert vind ik vreselijk. Ik kom dagelijks zulke situaties tegen omdat hier (onterecht) veel te weinig tegen opgetreden wordt! Hier wordt met mensenlevens gespeeld.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3863
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#19 Bericht door bicky »

op ieder fietspad zouden witte stippellijnen moeten staan. Een klein blauw bordje voor de fietser is niet duidelijk genoeg voor de automobilist.
Een rood fietssuggestie strook, (die overal wordt aangelegd) is volgens mij geen officieel fietspad en mag je op parkeren.
Bij een betonstrook naast de asfaltbaan zonder stippelijnen versta ik dat er mensen op parkeren, er duid niets op dat het een fietspad is (behalve misschien een klein bordje)

Chocolate Delivery Man
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 19:27
Postcode: 9290
Fiets: Flevobike Greenmachine
Locatie: Overmere
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#20 Bericht door Chocolate Delivery Man »

In mijn straat is men verderop bezig met het neerpoten van een appartementsblok. Elke morgen is het prijs: vrachtwagens, camionnetten etc versperren het fietspad. Maar pas op als je er een opmerking over maakt tegen de chauffeur hoor, want dan is het van: "Wij moeten hier toch kunnen werken !" Het politiekantoor is amper een km verwijderd van deze lokatie, maar dat maakt blijkbaar niet uit, want het blijft maar aanslepen...

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#21 Bericht door rik »

Chocolate Delivery Man schreef:In mijn straat is men verderop bezig met het neerpoten van een appartementsblok. Elke morgen is het prijs: vrachtwagens, camionnetten etc versperren het fietspad. Maar pas op als je er een opmerking over maakt tegen de chauffeur hoor, want dan is het van: "Wij moeten hier toch kunnen werken !" Het politiekantoor is amper een km verwijderd van deze lokatie, maar dat maakt blijkbaar niet uit, want het blijft maar aanslepen...
Deze situatie is perfect op te lossen door een aanvraag te doen voor inname van het openbaar domein. Dan wordt het benodigde deel afgesloten en als iedereen zijn werk doet zoals het moet komt er dan de nodige signalisatie om het verkeer veilig te laten verlopen. Het zou verstandig zijn als de gemeente/stad dit al bekijkt bij het verlenen van een bouwvergunning, maar dat is blijkbaar te veel gevraagd van de heren politiekers! :roll:
Als dit niet gebeurt krijg je zulke situaties, waarbij ik de chauffeurs wel begrijp maar ook zij hebben een verantwoordelijkheid want zij bepalen waar ze hun voertuig plaatsen en met een beetje moeite kan het meestal ook anders (lees veiliger).
Het enige wat jijzelf kan is doen is foto's maken en gaan klagen bij burgemeester, politie, enz... want ze weten donders goed dat je niet op een fietspad mag stilstaan/parkeren. Iedereen kan dus wel klagen, maar het is de vraag WIE neemt hier het initiatief in een poging om het op te lossen! :?: :idea:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#22 Bericht door marksje »

rik schreef:.....
3) Nogmaals niet persoonlijk bedoeld, maar dat zelfs een politieagent dit tolereert vind ik vreselijk. Ik kom dagelijks zulke situaties tegen omdat hier (onterecht) veel te weinig tegen opgetreden wordt! Hier wordt met mensenlevens gespeeld.
Dit gaat hem niet over tolereren, dit gaat hem louter en alleen over de wetgeving, in het bijzonder het art. 5 van het KB van 01/12/1975, en de interpretatie hiervan :

Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens : De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.

En dan is de vraag of een bordje, de grote van een pannenkoek, 500 m voor de plaats waar de Poolse of Britse of ... zich 's avonds in het donker aan de kant zet, voldoet aan dit art. [-X
Ik zal eens een foto nemen van een dergelijke situatie.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#23 Bericht door crash-quest-dummy »

vandaag alleweder ene : was meubelen aan het leveren, met de 6 wielen geparkeerd op een vers aangelegd fietspad ..
misschien de super-fiets-ambtenaar eens over aanspreken ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3863
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#24 Bericht door bicky »

crash-quest-dummy schreef:vandaag alleweder ene : was meubelen aan het leveren, met de 6 wielen geparkeerd op een vers aangelegd fietspad ..
een ALLEWEDER met 6 wielen die meubelen kan leveren => STRAF. Foto?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#25 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:op ieder fietspad zouden witte stippellijnen moeten staan. Een klein blauw bordje voor de fietser is niet duidelijk genoeg voor de automobilist.
Een rood fietssuggestie strook, (die overal wordt aangelegd) is volgens mij geen officieel fietspad en mag je op parkeren.
Bij een betonstrook naast de asfaltbaan zonder stippelijnen versta ik dat er mensen op parkeren, er duid niets op dat het een fietspad is (behalve misschien een klein bordje)
Dit lijkt me inderdaad een oud zeer in Vlaanderen: vaak zijn fietspaden nauwelijks als fietspad te herkennen in het straatbeeld. Er is een schrijnend gebrek aan uniformiteit: eens in beton, dan in asfalt of uitgevoerd in tegels in de meest uiteenlopende vormen; rood, grijs of zwart; met en zonder stippellijnen, met borden en zonder... 't Zorgt er soms niet voor dat je als weggebruiker nu juist goed weet wat er voor je ligt. Voor ons is het al soms moeilijk, laat staan dat een buitenlandse trucker die uit een land komt waar fietspaden nog uitgevonden moeten worden, weet waarvoor het juist staat. Mogen we veronderstellen dat een Litouwse vrachtwagenbestuurder bijvoorbeeld het verschil weet tussen een fietspad in rode tegels en een fietssuggestiestrook in rood asfalt...? 'k Denk het niet...

En los daarvan: fietssuggestiestroken vind ik een draak van een uitvinding. 't Geeft heel wat fietsers een vals gevoel van zekerheid, net alsof ze op een fietspad rijden. Soms staan hele suggestiestroken vol geparkeerd. Dan moet iemand mij maar eens uitleggen wat het nut dan is van zo'n gekleurde strook...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#26 Bericht door crash-quest-dummy »

een fiets-suggestie-strook is eigenlijk een straat-versmal-suggestie-strook waardoor de outomobilist de neiging zou hebben om trager te rijden in de bebouwde kom.

misschien eens vrachtwagen-parkeer-suggestie-vakken voorzien :twisted:
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#27 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef:een fiets-suggestie-strook is eigenlijk een straat-versmal-suggestie-strook waardoor de outomobilist de neiging zou hebben om trager te rijden in de bebouwde kom.
In de straten waar ze dergelijke stroken hebben aangebracht in m'n onmiddellijke omgeving, merk ik hoegenaamd niets van enige merkbare tragere verkeersstroom in die straten. 't Duurt immers niet lang voor automobilisten doorhebben dat het 'maar' een strookje nietszeggend rood is.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#28 Bericht door wout »

rik schreef:
marksje schreef:Inderdaad ergerlijk de fietspadparkeerders en toch enige commentaar ; voor de Belgen geen pardon die weten het maar voor buitenlanders daarentegen is een Belgisch fietspad niet altijd duidelijk; vele buitenlanders zien geen verschil tussen het betonstrookje, dat enkel aan een kruispunt met een bord "Fietspad" wordt aangeduid, en de aansluitende parkeerstrook. Regelmatig wordt ik met deze situatie geconfronteerd en wanneer je deze mensen hierop attent maakt dat ze op een fietspad staan, dan zie je ze denken "hoe kan ik dat nu weten, dat wordt hier nergens aangeduid"; en gelijk hebben ze.
Sorry, niet kwaad en/of persoonlijk bedoeld maar ze hebben absoluut geen gelijk!
1) Het fietspad wordt wel degelijk aangeduid, zij het soms summier (teveel borden is voor veel mensen ook weer niet goed!)
2) Iedere bestuurder die hier een auto bestuurt wordt geacht het verkeersreglement te kennen. Je mag niet parkeren/stilstaan op het fietspad op straffe van boete en terecht: je brengt immers de veiligheid van anderen in gevaar door onachtzaam te zijn en dat kan niet goedgepraat worden bij mij.
3) Nogmaals niet persoonlijk bedoeld, maar dat zelfs een politieagent dit tolereert vind ik vreselijk. Ik kom dagelijks zulke situaties tegen omdat hier (onterecht) veel te weinig tegen opgetreden wordt! Hier wordt met mensenlevens gespeeld.

Ik kan Rik alleen maar bijtreden en verschiet van de tollerantie t.o.v. fietspadparkeerders zelfs van fietsers. Elke chauffeur die zijn wagen op een fietspad parkeert doet dit uit gemakzucht of denkt dat hij dit doet voor de veiligheid (liever op een fietspad parkeren dan op de weg zodat andere chauffeurs beter kunnen paseren) Op misschien een enkeling na weten ze allemaal verdomd goed dat ze op een fietspad parkeren. Fietspaden zijn aangeduid met de gekende blauwe bordjes of met stippellijnen. Dat dit niet duidelijk is voor buitenlandse chaufeurs is grote zever ( elke chauffeur dient op de hoogte te zijn van de verkeerswetgeving) en van beroepschauffeurs zou je toch mogen verwachten dat ze dit ook zijn; trouwens in die oostbloklanden is het fietspadparkeren ook een probleem ( denk maar aan het filmpje van die burgemeester die met een tank over een mercedes rijdt.
Het fietspadparkeren wordt niet als een ernstige fout aanzien, zelfs niet door de fietsers die er hinder van ondervinden. Overlaatst kreeg ik ruzie met m'n vrouw toen ik er haar op wees dat ze op het fietspad stilstond met de wagen. Zaag niet kreeg ik als antwoord :cry:

:shock: :shock:
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#29 Bericht door Peter J »

wout schreef:
Het fietspadparkeren wordt niet als een ernstige fout aanzien, zelfs niet door de fietsers die er hinder van ondervinden. Overlaatst kreeg ik ruzie met m'n vrouw toen ik er haar op wees dat ze op het fietspad stilstond met de wagen. Zaag niet kreeg ik als antwoord :cry:
:shock: :shock:
Sleutel van de auto niet meer aan de vrouw geven, laat ze maar fietsen :twisted: :twisted: :twisted: :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#30 Bericht door rik »

wout schreef: Ik kan Rik alleen maar bijtreden en verschiet van de tollerantie t.o.v. fietspadparkeerders zelfs van fietsers. Elke chauffeur die zijn wagen op een fietspad parkeert doet dit uit gemakzucht of denkt dat hij dit doet voor de veiligheid (liever op een fietspad parkeren dan op de weg zodat andere chauffeurs beter kunnen paseren) Op misschien een enkeling na weten ze allemaal verdomd goed dat ze op een fietspad parkeren. Fietspaden zijn aangeduid met de gekende blauwe bordjes of met stippellijnen. Dat dit niet duidelijk is voor buitenlandse chaufeurs is grote zever ( elke chauffeur dient op de hoogte te zijn van de verkeerswetgeving) en van beroepschauffeurs zou je toch mogen verwachten dat ze dit ook zijn; trouwens in die oostbloklanden is het fietspadparkeren ook een probleem ( denk maar aan het filmpje van die burgemeester die met een tank over een mercedes rijdt.
Het fietspadparkeren wordt niet als een ernstige fout aanzien, zelfs niet door de fietsers die er hinder van ondervinden. Overlaatst kreeg ik ruzie met m'n vrouw toen ik er haar op wees dat ze op het fietspad stilstond met de wagen. Zaag niet kreeg ik als antwoord :cry:

:shock: :shock:
Ben blij dat het toch nog iemand met me eens is. Ik twijfel er niet aan dat Marksje het goed bedoelt maar iedereen, ook buitenlanders en zeker (professionele?) chauffeurs, dient het verkeersreglement te kennen als hij de baan op gaat. Het wordt hoog tijd dat we dat gaan beseffen, want het verkeer is moordend. Zelfs al zou ik met mijn betoog maar één ongeval kunnen vermijden, dan is dat toch weer winst!
DF 269
Ice sprint1 26"

Plaats reactie