camion op het fietspad

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#31 Bericht door Peter J »

rik schreef:
wout schreef:Ben blij dat het toch nog iemand met me eens is. Ik twijfel er niet aan dat Marksje het goed bedoelt maar iedereen, ook buitenlanders en zeker (professionele?) chauffeurs, dient het verkeersreglement te kennen als hij de baan op gaat. Het wordt hoog tijd dat we dat gaan beseffen, want het verkeer is moordend. Zelfs al zou ik met mijn betoog maar één ongeval kunnen vermijden, dan is dat toch weer winst!
Helemaal mee eens, en wat die professionele chauffeurs betreft... ik heb zeer sterke twijfels over de "professionaliteit" van velen en dan vooral van diegenen uit de vroegere Oostbloklanden :roll:
Wel wil ik hier nog eventjes vermelden dat deze chauffeurs onder een enorme (tijds-)druk staan en dat ze werken voor een hongerloon... Sociaal gezien is onze maatschappij heel goed bezig... #-o [-X [-X [-X
Het is niet voor niets dat bij zware ongevallen met vrachtwagens vrij regelmatig buitenlandse chauffeurs betrokken zijn ! ! !
Nu begint het wel op te vallen dat er de laatste tijd meer en meer controles gehouden worden en dat vind ik persoonlijk een heel goede zaak, de rotte appels moeten eruit ! ! !
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#32 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef:Ben blij dat het toch nog iemand met me eens is. Ik twijfel er niet aan dat Marksje het goed bedoelt maar iedereen, ook buitenlanders en zeker (professionele?) chauffeurs, dient het verkeersreglement te kennen als hij de baan op gaat. Het wordt hoog tijd dat we dat gaan beseffen, want het verkeer is moordend. Zelfs al zou ik met mijn betoog maar één ongeval kunnen vermijden, dan is dat toch weer winst!
M.i. praten we hier naast elkaar. Mark heeft niet gesteld dat een bepaalde groep het verkeersreglement niet hoort te kennen, dat een gebrek aan kennis ervan niet erg is of dat inbreuken tegen de wegcode met de mantel der liefde moeten worden bedekt. Wel stipt hij iets aan waarvan ik de juistheid ten volle erken, nl. dat onze infrastructuur en signalisatie soms van die aard zijn dat heel wat weggebruikers - en dus zeker buitenlandse - er gewoon geen wijs uit kunnen. En juist daarom is in een aantal situaties enige mildheid dan wel op z'n plaats.
wout schreef:Fietspaden zijn aangeduid met de gekende blauwe bordjes of met stippellijnen.
Jammer genoeg is dat zeker niet altijd het geval... Hier in de buurt kan ik een aantal fietspaden aanwijzen waar stippellijnen ontbreken en waar een aantal borden moeilijk zichtbaar zijn of verdwenen zijn.

Daarmee praat ik een bepaalde categorie weggebruikers die lak hebben aan iedere vorm van regelgeving zeker niet goed. En die mogen ze gerust hard aanpakken, zeker als alles correct en duidelijk werd aangeduid.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#33 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef:
M.i. praten we hier naast elkaar. Mark heeft niet gesteld dat een bepaalde groep het verkeersreglement niet hoort te kennen, dat een gebrek aan kennis ervan niet erg is of dat inbreuken tegen de wegcode met de mantel der liefde moeten worden bedekt. Wel stipt hij iets aan waarvan ik de juistheid ten volle erken, nl. dat onze infrastructuur en signalisatie soms van die aard zijn dat heel wat weggebruikers - en dus zeker buitenlandse - er gewoon geen wijs uit kunnen. En juist daarom is in een aantal situaties enige mildheid dan wel op z'n plaats.
marksje schreef: En dan is de vraag of een bordje, de grote van een pannenkoek, 500 m voor de plaats waar de Poolse of Britse of ... zich 's avonds in het donker aan de kant zet, voldoet aan dit art. [-X
Ik zal eens een foto nemen van een dergelijke situatie.
Als het bordje, hoe klein dan ook, reglementair geplaatst is dan is mijn antwoord op de vraag van Marksje hierboven volmondig ja.
Reeds eerder heb ik hier ergens toegegeven, en zelfs aangeklaagd, dat er plaatsen zijn waar verkeersborden op een ondeskundige manier geplaatst zijn, en in dat geval kun je de chauffeurs meestal weinig verwijten.
Uit wat ik begrijp van Marksje zijn uitleg insinueert hij op z'n minst dat het buitenlanders vergeven wordt dat ze het verkeersreglement niet kennen en daar ben ik het absoluut niet mee eens. Maar nogmaals: ik weet zeker dat Marksje dat zegt met de beste bedoelingen. Maar daarom hoeven we het nog niet eens te zijn!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#34 Bericht door crash-quest-dummy »

ik hoorde eens een hele goeie :
als je in de put zit heb je geen zaag nodig om eruit te geraken, een ladder kan dan nuttiger zijn.

OK, ik heb lekker mee gezaagd, maar kent er iemand de gepaste ladder ?

betere, duidelijkere infrastuctuur is er 1 (da's voor de overheden, dus voor ons)
bewustmaking is 2 (da's voor het BIVV (hoewel, misschien is ook dat ondertussen gesplitst) door de overheden, dus voor ons, of wellicht voor de fietsersbond, dus voor zijn leden, ...)
controle is 3 (da's voor de mondige fietser, het politie apparaat aangestuurd door de overheden, dus voor ons)

is er ergens een petitie webstek ?
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#35 Bericht door wout »

crash-quest-dummy schreef: is er ergens een petitie webstek ?
http://foutparkeerders.be/ helaas zijn ze ermee gestopt
weer of geen weer, altijd velomobielweer

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#36 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef: Uit wat ik begrijp van Marksje zijn uitleg insinueert hij op z'n minst dat het buitenlanders vergeven wordt dat ze het verkeersreglement niet kennen en daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Er is de letter en er is de geest van de wet. Er zijn omstandigheden waarbij men er beter voor kiest de geest te volgen en de letter te laten voor wat hij is; net zoals er situaties zijn waar de hardheid van de letter beter wordt toegepast. Ik kan Marc weldegelijk volgen als hij stelt dat het voor een buitenlander niet altijd even duidelijk is, maar ook dat een buitenlander niet altijd op de hoogte is van sommige, in enkele landen geldende bepalingen. In dat verband zou ik bijvoorbeeld wel eens willen weten wie van ons de betekenis kent van de enkele en dubbele rode, gele en witte strepen op de weg in Groot-Brittannië. Of de gele, oplichtende bollen bij zebrapaden? En dat zijn toch echt essentiële zaken als je over het Kanaal wil rondrijden... Weten mensen die voor de eerste keer naar het VK rijden wel hoe de regels in elkaar zitten m.b.t. wie voorrang heeft op kruispunten? Ik kan met grote zekerheid zeggen dat er weinigen dat weten. Enig begrip voor buitenlanders lijkt me dus wel op z'n plaats. Daarmee heb ik niet gezegd dat een buitenlander hier ongestraft maar kan doen wat hij wil. Wel, dat er in bepaalde situaties bij een buitenlander een te begrijpen verwarring of twijfel kan bestaan. Wie echter meermaals dezelfde fout begaat, mag wat mij betreft wel hard aangepakt worden. En uiteindelijk denk ik dat Marc dit in gedachten heeft gehad.
rik schreef: Als het bordje, hoe klein dan ook, reglementair geplaatst is ...
Als de letter van de wet het in deze moet halen op de geest, dan mogen we niet vergeten erop te wijzen dat de wegreglement ook voorschriften omvat over de grootte van de borden.

http://www.wegcode.be/secties/mb/mb-111076/861-hs2art6" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#37 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef:
Er is de letter en er is de geest van de wet. Er zijn omstandigheden waarbij men er beter voor kiest de geest te volgen en de letter te laten voor wat hij is; net zoals er situaties zijn waar de hardheid van de letter beter wordt toegepast. Ik kan Marc weldegelijk volgen als hij stelt dat het voor een buitenlander niet altijd even duidelijk is, maar ook dat een buitenlander niet altijd op de hoogte is van sommige, in enkele landen geldende bepalingen. In dat verband zou ik bijvoorbeeld wel eens willen weten wie van ons de betekenis kent van de enkele en dubbele rode, gele en witte strepen op de weg in Groot-Brittannië. Of de gele, oplichtende bollen bij zebrapaden? En dat zijn toch echt essentiële zaken als je over het Kanaal wil rondrijden... Weten mensen die voor de eerste keer naar het VK rijden wel hoe de regels in elkaar zitten m.b.t. wie voorrang heeft op kruispunten? Ik kan met grote zekerheid zeggen dat er weinigen dat weten. Enig begrip voor buitenlanders lijkt me dus wel op z'n plaats. Daarmee heb ik niet gezegd dat een buitenlander hier ongestraft maar kan doen wat hij wil. Wel, dat er in bepaalde situaties bij een buitenlander een te begrijpen verwarring of twijfel kan bestaan. Wie echter meermaals dezelfde fout begaat, mag wat mij betreft wel hard aangepakt worden. En uiteindelijk denk ik dat Marc dit in gedachten heeft gehad.
Als ik over het kanaal ga rijden dan zorg ik dat ik de verkeersregels daar ken, anders blijf ik thuis. Ik wil geen ongeval op mijn geweten hebben, wetende dat ik het had kunnen vermijden.
Of je nu buitenlander bent of niet, de wet schrijft voor dat je het verkeersreglement moet kennen. Juist voor professionele chauffeurs (met vrachtwagens bijvoorbeeld) mogen hier geen toegevingen op gedaan worden, want waar leg je de grens?
Voor de rest is het duidelijk dat we het niet eens zijn , dus heeft het ook geen zin om nog verder te reageren.
eeuwige reiziger schreef:
rik schreef: Als het bordje, hoe klein dan ook, reglementair geplaatst is ...
Als de letter van de wet het in deze moet halen op de geest, dan mogen we niet vergeten erop te wijzen dat de wegreglement ook voorschriften omvat over de grootte van de borden.

http://www.wegcode.be/secties/mb/mb-111076/861-hs2art6" onclick="window.open(this.href);return false;
En heb je ook punt 6.4.3 gelezen? Ter info: dit schema gebruik ik heel regelmatig om de verkeersborden juist te laten plaatsen door onze werkmannen, ik ken het dus toevallig maar al te goed. De bordjes die wij gebruiken om fietspaden aan te duiden zijn 0,4m wat dus groter is dan de wettelijke minimummaat van 0,3m!
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#38 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef: Als ik over het kanaal ga rijden dan zorg ik dat ik de verkeersregels daar ken, anders blijf ik thuis. Ik wil geen ongeval op mijn geweten hebben, wetende dat ik het had kunnen vermijden.
Of je nu buitenlander bent of niet, de wet schrijft voor dat je het verkeersreglement moet kennen. Juist voor professionele chauffeurs (met vrachtwagens bijvoorbeeld) mogen hier geen toegevingen op gedaan worden, want waar leg je de grens?
Nogmaals: niemand heeft hier ooit gesteld dat buitenlandse weggebruikers het Belgisch wegreglement niet horen te kennen (of ze nu alle details eruit horen te weten, lijkt me nog wel wat anders temeer daar heel wat Belgen de wegcode ook niet van A tot Z beheersen). Wel heeft Marc aangegeven dat je buitenlanders het soms niet kwalijk kan nemen dat ze zich vergissen, juist omdat signalisatie en infrastructuur hier niet altijd naar behoren zijn. U heeft dat in een eerder bericht trouwens ook beaamd (ik ben trouwens daardoor de mening toegedaan dat we het meer eens dan oneens met elkaar zijn). Welnu, als dit in meerdere of mindere mate aanleiding heeft gegeven tot de overtreding, lijkt het mij normaal dat men enige toegevendheid betracht. Menselijkheid is de politie ook niet vreemd. Vandaar.
rik schreef: En heb je ook punt 6.4.3 gelezen? Ter info: dit schema gebruik ik heel regelmatig om de verkeersborden juist te laten plaatsen door onze werkmannen, ik ken het dus toevallig maar al te goed. De bordjes die wij gebruiken om fietspaden aan te duiden zijn 0,4m wat dus groter is dan de wettelijke minimummaat van 0,3m!
Zoals het artikel voorschrijft, gelden deze borden dan uitsluitend voor fietsers en bromfietsers. M.a.w. dergelijke borden geven geen instructies voor het ander gemotoriseerd vervoer.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: camion op het fietspad

#39 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef:Zoals het artikel voorschrijft, gelden deze borden dan uitsluitend voor fietsers en bromfietsers. M.a.w. dergelijke borden geven geen instructies voor het ander gemotoriseerd vervoer.
Geen instructies maar wel nuttige inlichtingen.
DF 269
Ice sprint1 26"

Plaats reactie