help, ik ramde of ik werd geramd door een fietser ...

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gast

help, ik ramde of ik werd geramd door een fietser ...

#1 Bericht door Gast »

niet zo goede morgen beste liggers,

deze morgen een ongelukje gehad ...

ik reed op fietspad en naderde een bukker die (zonder enige aanwijsbare reden) op de baan reed ...
met de snelheid van de ligger kwam ik natuurlijk met rasse schreden naderbij .... ik was nog net achter hem en slaat die kerel zonder aanduiding rechts een baan in ... heb hem dus ten volle geramd en hij mij dus ook ...

en toen lag ik daar ... de schrik van mijn leven ... gevolg: rechts schaafwonden aan elleboog, achterwerk en links ter hoogte van stuur ... was tevens erg blij met de helm daar mijn hoofd toch persé de grond wou raken ...
fiets: voor licht kapot, achteraan geraak ik niet meer uit tweede en maakt een hels lawaai ...

heb (uiteraard) de fietser de huid vol gescholden ... van het verschieten, ben anders wel zacht van karakter ...
jamaar ik heb geen pinker ... zei de luikerd ...

terwijl ik de schade aan het opmeten was was de kerel tuurlijk al weg ...
en nu is mijn strijdros buiten dienst ... plus waarschijnlijk een pak kosten aan versnellingen + andere schade die ik misschien nog niet gezien heb of kan zien ...

weet nu iemand of ik de familiale kan aanspreken? Moet ik bij de politie langs gaan?

bedankt ...

sniff sniff

Wannes zonder hurri!!

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: help, ik ramde of ik werd geramd door een fietser ...

#2 Bericht door WFvN »

Wannes schreef:ik reed op fietspad en naderde een bukker die (zonder enige aanwijsbare reden) op de baan reed ...
met de snelheid van de ligger kwam ik natuurlijk met rasse schreden naderbij .... ik was nog net achter hem en slaat die kerel zonder aanduiding rechts een baan in ... heb hem dus ten volle geramd en hij mij dus ook ...
Belgisch is soms wat lastig te volgen voor mij.
Ik begrijp dat jullie in dezelfde richting reden of juist in omgekeerde richting waarbij hij op de rijbaan voor auto's fietste en jij gewoon op het fietspad?
Hij stuurde zonder blikken of blozen voor jou langs een zijweg in? (voor jou gezien een weg naar rechts?)
en toen lag ik daar ... de schrik van mijn leven ... gevolg: rechts schaafwonden aan elleboog, achterwerk en links ter hoogte van stuur ... was tevens erg blij met de helm daar mijn hoofd toch persé de grond wou raken ...
fiets: voor licht kapot, achteraan geraak ik niet meer uit tweede en maakt een hels lawaai ...

heb (uiteraard) de fietser de huid vol gescholden ... van het verschieten, ben anders wel zacht van karakter ...
jamaar ik heb geen pinker ... zei de luikerd ...
Arm uitsteken bestaat niet om z'n richtingsverandering aan te geven?
Van over de schouder kijken (indien hij rechtsaf wilde slaan) komt hem ook onbekend voor?
Rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer mits ze op dezelfde weg zijn kent hij zeker ook niet?
terwijl ik de schade aan het opmeten was was de kerel tuurlijk al weg ...
en nu is mijn strijdros buiten dienst ... plus waarschijnlijk een pak kosten aan versnellingen + andere schade die ik misschien nog niet gezien heb of kan zien ...

weet nu iemand of ik de familiale kan aanspreken? Moet ik bij de politie langs gaan?
Ik zou zeer zeker bij de politie langs gaan. Hij heeft (voor zover ik het begrepen heb) een aanrijding veroorzaakt en is doorgereden. In Nederland is dat een strafbaar feit. Of je de kerel terug weet te vinden is natuurlijk de vraag maar ik zou sowiezo aangifte doen.
bedankt ...

sniff sniff

Wannes zonder hurri!!
Da's zwaar kl*ten
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

#3 Bericht door Gast »

nog maar eens proberen versturen dat bericht ...

dus: bukker: op fietspad - voor verhoog fietspad - naar links - op de baan - na verhoog meteen rechts een baan in ...

ik: steeds rechtdoor en dan gaat de fietser op het einde van het verhoog haaks op het fietspad ineens de weg rechts in ...

wie in fout is geen idee ... ik probeer trouwens een bijlage bij te steken

flikken, veel zin, ik weet ondertussen van verzekeraar - familiale - dat ik moeilijk zal kunnen bewijzen dat hij op de baan reed + hand uit steken is uit wegboek geschrapt ... als ik niet kan aantonen dat hij op de baan reed heb ik hem dus frontaal langs achteren aangereden ...

grr ... niet in fout zijn en er niets mee zijn ...

maar ja ... fietsje laten maken en we denken er niet meer aan ...
Bijlagen
Map1.xls
is wel een exel dinkje
(15 KiB) 198 keer gedownload

Gast

#4 Bericht door Gast »

mmm

hoe langer ik er over nadenk .. hoe meer ik begin te denken dat het eigelijk mijn eigen domme fout is ... ik reed 25 tussen andere fietsers ... misschien toch verder achter fietser moeten blijven .. en meer vertragen

iets te offensief geweest ipv defensief ... minder risico moeten nemen?

weet het niet meer ... ben ik nu een gevaar op de baan ???

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#5 Bericht door WFvN »

Wannes schreef: flikken, veel zin, ik weet ondertussen van verzekeraar - familiale - dat ik moeilijk zal kunnen bewijzen dat hij op de baan reed + hand uit steken is uit wegboek geschrapt ... als ik niet kan aantonen dat hij op de baan reed heb ik hem dus frontaal langs achteren aangereden ...
Pootje uitsteken is niet meer verplicht bij jullie als je afslaat?

Maar dan nog, de regel 'rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer op dezelfde weg' zal toch nog wel gelden? En kijken voordat je afslaat?

Jij fout zijn? Lijkt me te zot voor woorden. Hier in Nederland zou die kloothommel dus echt de foute figuur zijn en dat op basis van de 3 genoemde dingen. Geen richting aangeven, niet kijken én geen voorrang verlenen waar dat wel moet en mogelijk ook nog eens wegens rijden op de rijbaan waar hij niet hoort.

Het enige waar je inderdaad zélf mogelijk wat rekening mee kan houden is zelf wat meer defensief rijden.

Maar laten we de wereld niet op z'n kop zetten door te zeggen dat JIJ schuldig bent terwijl HIJ gewoonweg wat regels aan z'n laars heeft gelapt.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

#6 Bericht door Gast »

pff

ben ik al wat meer gerust ... mijn collega's op het werk zeiden dat ik maar niet zo snel moet rijden ...
komen wel allemaal met de wagen en hebben het niet zo voor liggers ..; te gevaarlijk ...

ziede wel dat dat gevaarlijk is .. mee nen gewonen fiets komde da nie tegen zenne ...

zucht ...

WFvN schreef:
Maar dan nog, de regel 'rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer op dezelfde weg' zal toch nog wel gelden? En kijken voordat je afslaat?

is blijkbaar allemaal niet van tel ... ik kwam van achter ... of ik moet het kunnen bewijzen, maar is zelfde discussie als, ging zijn pinker wel bij het oversteken ...

maar geen probleem, ben al blij voor de steun ...[/quote]

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#7 Bericht door WFvN »

Wannes schreef:pff
ben ik al wat meer gerust ... mijn collega's op het werk zeiden dat ik maar niet zo snel moet rijden ...
Ooooooh.... wéér dat waardeloze argument.... Omdat jij sneller rijdt dan men gewend is telt de rest niet meer? Richting aangeven, kijken, voorrang verlenen e.d. hoeft niet meer omdat jij misschien 30-40 km/h rijdt? Wat zal zo'n knakker zeggen als hij over de motorkap van een auto gerold is omdat hij zo'n zelfde truc heeft uitgehaald?
Puur alleen omdat je afwijkend bent met je ligfiets komen ze met die wanargumenten aanzetten. Ze denken er niet eens bij na maar blaten er gewoon op los. Mijn collega's ook. 'Tja, maar je bent ook zo laag, je bent gewoon slecht te zien'. Ze beweren zélfs dat ik niet te zien ben vanwege de 'dode hoek' van de motorkap. Nou vraag ik je :evil: Zelfs al rijd ik strak voor de bumper van een auto, dan nóg kunnen ze me zien (okee, grote amerikaanse Pickups niet meegerekend ;) ) Zelfs wijzen op de strepen op de weg die ze wél kunnen zien is niet voldoende om ze ervan te overtuigen dat ik wel degelijk zichtbaar ben.
komen wel allemaal met de wagen en hebben het niet zo voor liggers ..; te gevaarlijk ...
Tja, ik zeg dan dat automobilisten met half of slecht gekrabde ramen, met onuitgeslapen koppen in hun muffe blikken en dan ook nog eens met aggressief humeur vanwege de drukte op z'n minst zo gevaarlijk zijn..... mja.... ik praat onzin natuurlijk.... :evil:
ziede wel dat dat gevaarlijk is .. mee nen gewonen fiets komde da nie tegen zenne ...
Ochja... die kennen we (liggers) allemaal wel denk ik zo. Ik weet wel beter en houd dan ook rekening met de waardeloze en luie instelling van andere verkeersdeelnemers (of het nou auto of fiets is maakt niet uit)

Ik ga er gewoon vanuit dat ze mij niet (willen) zien; ik haal gewoon hetzelfde geintje uit tegenwoordig. Menig auto is dan ook al voor me in de ankers gegaan omdat ze in eerste instantie absoluut níet in de planning hadden me voor te laten gaan waar dat wel moet. Voordeel van een velomobiel is dat zo'n ding toch best massief oogt.
zucht ...
WFvN schreef:
Maar dan nog, de regel 'rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer op dezelfde weg' zal toch nog wel gelden? En kijken voordat je afslaat?

is blijkbaar allemaal niet van tel ... ik kwam van achter ... of ik moet het kunnen bewijzen, maar is zelfde discussie als, ging zijn pinker wel bij het oversteken ...

maar geen probleem, ben al blij voor de steun...
Tja, veel zal je mogelijk dan ook niet opschieten met aangeven; immers: de vogel is gevlogen.

Maar ik blijft erbij: de schuld ligt niet bij jou. Helaas heb je er geen zak aan behalve tussen de oortjes.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

#8 Bericht door Gast »

dat is al meer dan voldoende ... mijn zielerust en een plaats in de hemel (?!) :twisted:

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#9 Bericht door jean peinture »

Het argument dat ik slecht zichtbaar ben op de weg keer ik tegenwoordig van de baan met de vraag of ze mss klein boelekes hebben, en dan eens even te vertellen hoe hoog dat die wel boven mij zouden uitsteken op hun eerste fietsje. Ahwel, als gij, mijnheer deautomobilist, mij niet ziet dan ziet ge van die peuters er gene ene lopen of fietsen. Bovendien zijt gij dan een gevaar voor uw eigen klein mannekes!

:shock: zo'n ogen dat die dan trekken en zowat mompelen van, tja... dat is wel waar natuurlijk.

Andere argumenten vallen toch in dovemansoren hoe waar ze ook mogen zijn. Da van die klein mannekes daar zijn ze meestal redelijk vatbaar voor, ge moet in elk geval geen verder uitleg geven aan de yup met BMW die u juist op uw fietspad de pas heeft afgesneden om snel aan de kleuterschool zijn oogappeltje te gaan afhalen en daarom zijn kostbare schijfremmen heeft moeten warmstoken omdat hij in zone dertig te snel reed en plots moets afremmen voor het gevaar van deze wereld: de ligfiets! :roll: en dan nog dacht mij van onverantwoord rijgedrag mocht beschuldigen :twisted:
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

Gebruikersavatar
Orkaantje
Belofte
Berichten: 111
Lid geworden op: za 29 jan 2005, 11:22
Postcode: 2650
Locatie: Edegem
Contacteer:

#10 Bericht door Orkaantje »

Zelf fiets ik nog niet zo heel lang al liggend, maar ook al bukkend ben je voor andere weggebruikers een last zeker als je een beetje snelheid hebt. Wat er ook gebeurd, of wie er ook fout is, het is alleszins zo dat de verdraagzaamheid op de weg ten opzichte van andere weggebruikers steeds kleiner wordt. Mijns inziens zouden ze in de wegreglementering beter een clausule inbouwen dat idereen wie niet alles doet om een ongeval te vermijden fout is. (zoals in het vaarreglement) Verder heb ik nog een vraag, Als de bukker rechts afsloeg en jij reed er rechts tegenaan was het dan niet zo dat jij rechts aan het inhalen waart??? Dit is niet om de schuld in jou schoenen te schuiven maar enkel een vraag.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#11 Bericht door WFvN »

Orkaantje schreef:Zelf fiets ik nog niet zo heel lang al liggend, maar ook al bukkend ben je voor andere weggebruikers een last zeker als je een beetje snelheid hebt. Wat er ook gebeurd, of wie er ook fout is, het is alleszins zo dat de verdraagzaamheid op de weg ten opzichte van andere weggebruikers steeds kleiner wordt. Mijns inziens zouden ze in de wegreglementering beter een clausule inbouwen dat idereen wie niet alles doet om een ongeval te vermijden fout is. (zoals in het vaarreglement)
In feite bestaat er geloof ik al zo'n regel: je mag een ander niet in gevaar brengen.
Maar dat is iets waar ik niet zonder blikken of blozen gehoor aan ga geven.
Als je dat wél zou doen, dan zou élke egocentrische yup telkens weer beloond worden voor z'n asociale rijgedrag. Dat betekent dat zij telkens de regels kunnen overtreden waarbij ze een ander tot last zijn.
Vandaar dat ik die gasten liever eens flink een bruine streep in hun broek probeer te laten produceren door óók tot het laatste moment door te jakkeren. Ben ik blij dat ligfietsen enorm goed kunnen remmen wegens (ondermeer) het lage zwaartepunt.
Het is mij al enkele keren overkomen dat ik een bijna-aanrijding gehad heb waarbij neus van Alleweder en neus van auto vrij dicht bij elkaar in de buurt kwamen en de automobilist toch wat bleekjes achter het stuur zat. Les geleerd denk ik dan.
Ik doe dat overigens alléén op overzichtelijke plekken. Als ligfietser is het gewoon wel zo dat je op sommige plekken gewoon minder goed zichtbaar bent; daar haal ik dat soort fratsen niet uit maar op plekken waar de kruising goed overzichtelijk is en het gewoon vertikt om mij te zien, vertik ik het om hun te zien. Eens zien wie 'de grootste bek' heeft. Tot dusver zijn er maar weinig automobilisten geweest die een grotere bek hadden dan ik. De enkeling die het wél had, kan het een volgende keer beter niet hebben want dan sluit ik niet uit dat ik de neuspen van de Alleweder hun portier binnendruk.
Verder heb ik nog een vraag, Als de bukker rechts afsloeg en jij reed er rechts tegenaan was het dan niet zo dat jij rechts aan het inhalen waart??? Dit is niet om de schuld in jou schoenen te schuiven maar enkel een vraag.
Da's een leuke....
Maar is het niet zo dat je op een fietspad gewoon auto's rechts mag inhalen als fietser? Is het niet zo dat los van het inhalen, afslaand verkeer voorrang moet verlenen aan afslaand verkeer als ze op dezelfde weg zijn?
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Orkaantje
Belofte
Berichten: 111
Lid geworden op: za 29 jan 2005, 11:22
Postcode: 2650
Locatie: Edegem
Contacteer:

#12 Bericht door Orkaantje »

Ha WFvN, ik wil hier enkel advocaat van de duivel spelen. Ik heb twee zonen 18 en 21 jaar oud en zij vinden dat ook als zij de zwakke weggebruiker zijn zij toch op hun rechten moeten staan met als gevolg dat ik de oudste al tweemaal uit het ziekenhuis ben moeten gaan halen. Hetgeen ik aanhang is verdraagzaamhaid. De Belgische wegcode zit vol met valkuilen die door een goede advocaat een geslecht in het voordeel van zijn klant kan doen uitdraaien
Zo vraag ik mij soms af hoe snel ik op een fietspad mag rijden.
Als ik een Yup met een BMW te vlug kan af zijn wil ik ook wel eens een risico nemen maar als het dan slecht afloopt dan denk ik dat ik ook al was het maar gedeeltelijk fout zit.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#13 Bericht door WFvN »

Orkaantje schreef:Ha WFvN, ik wil hier enkel advocaat van de duivel spelen. Ik heb twee zonen 18 en 21 jaar oud en zij vinden dat ook als zij de zwakke weggebruiker zijn zij toch op hun rechten moeten staan met als gevolg dat ik de oudste al tweemaal uit het ziekenhuis ben moeten gaan halen.
Oei, dat is toch iets wat ik bij mezelf probeer te voorkomen (door tóch op tijd stil te staan al is het met de neus strak aan de streep van de weg). Nee, in het ziekenhuis belanden kan sowiezo niet de bedoeling zijn
Hetgeen ik aanhang is verdraagzaamhaid.
Zeker maar er zijn van die 'yuppen' die machtig goed zijn in een ander 'verdraagzaam' te laten zijn. ('yuppengedachte': "Goh, wat is de wereld toch verdraagzaam, ook al heb ik geen voorrang, ik krijg het toch... goed, ik naderde de kruising met een wellicht veel te hoge snelheid die perfect past bij mijn yuppenbak maar toch; allemaal aardige, verdraagzame mensen die me voorrang verlenen)
De Belgische wegcode zit vol met valkuilen die door een goede advocaat een geslecht in het voordeel van zijn klant kan doen uitdraaien
Helaas maar al te waar; ook hier in Nederland
Zo vraag ik mij soms af hoe snel ik op een fietspad mag rijden.
Als ik een Yup met een BMW te vlug kan af zijn wil ik ook wel eens een risico nemen maar als het dan slecht afloopt dan denk ik dat ik ook al was het maar gedeeltelijk fout zit.
Herkenbaar.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

#14 Bericht door Gast »

wat betreft het al dan niet inhalen, ik haalde eigenlijk niet in ... ik reed nog steeds achter de voorliggende fietser ... (dus met neus achter achterwiel) met nog enkele meters tussen ... tuurlijk als je dan kort indraait zit ik er knal in ...

ik vermoed wel dat die kerel dat geen tweede keer zal doen ... ik vermoed dat zijn voorwiel toch ongelooflijk beschadigd moet zijn ... als ik al niet zijn been geraakt heb ...

maar ik was te veel van mijn melk om dat nog allemaal te weten ... vandaar dat ik eigenlijk ook niet goed weet wie wat deed en wanneer ...

soit ... c'est passé

maar ik steun ook het idee van de verdraagzaamheid, al ware het niet dat studentjes op fietsen soms zeer gevaarlijk zijn ... 1/2 zonder licht ... 1/4 gammele gevaarlijke fiets ... en onbesuisd rijgedrag ...

twee jochies (+/-14 jaar) wouden me een tijd geleden niet laten passeren ... 1 op fietspad: oké, de andere echter op pechstrook voor wagens ... toen ik links voorbij stak en teken deed dat ze op een fietspad thuishoorden heb ik hemel en hel horen vervloeken ...

en dan heb ik het moeilijk met verdraagzaam zijn ... dan even middenvinger torenhoog te lucht in steken ... :twisted:

en ook steun ik WFvN: soms moet je anderen ook even duidelijk maken dat je der bent om de volgende keer een ongeluk te voorkomen ... en hopen dat ze eens goed schrikken en of het goed onthouden ...

lang leve de remspoor dan maar?

Gast

#15 Bericht door Gast »

Wanneer gaan wij, brave bescheiden Belgen, eens stoppen met het berusten in ons lot?

Heel dom om het verkeersongeval niet aan te geven. Het gaat om een verkeersongeval met vluchtmisdrijf én met lichamelijk leed tot gevolg!! Daar tilt het parket zeer zwaar aan. Zelfs al gebeurt het tussen zwakke weggebruikers onderling.

Stel nu dat je alles laat zoals het is, en morgen of volgende week kom je dezelfde fietser tegen. Je gaat hem dan toch staande houden? Maar als je dan nog bij de politie moet gaan om een PV te laten opmaken, dan zijn het min of meer vijgen na Pasen. Ga je nu bij de politie en zie je die fietser later terug, dan kan je terugvallen op het PV zelf, zelfs al merk je de fietser op in een andere gemeente dan waar het ongeval gebeurde en voor het geval je beroep moet doen op een ander politiekorps.

Trouwens, ik ga er niemand mee vervelen, maar de bukker doet een ganse resem zware verkeersinbreuken. U echter kan niets ten laste gelegd worden.

Plaats reactie