help, ik ramde of ik werd geramd door een fietser ...

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gast

#16 Bericht door Gast »

Zeg Patrick,

ben je zelf toevallig politieagent?

dus eigenlijk misschien toch beter even langsgaan bij politie? Best nog vandaag waarschijnlijk ...

en als ik die fietser dan tegen kom, wat kan ik dan concreet doen ...?

wat is nu het beste hé ... ik weet het allemaal zo-even niet meer ...

zucht ...

Gast

#17 Bericht door Gast »

Wannes, liefst bij de politie van de plaats van het ongeval gaan; zo snel mogelijk. Zij kennen de plaatsomstandigheden op het terrein waar het ongeval gebeurde.
Klacht neerleggen wegens verkeersongeval lichamelijk leed én vluchtmisdrijf.
PV laten opstellen (je niet laten afwimpelen - eisen), een kopie van uw verhoor meenemen (en zien dat het notitienummer erop vermeld is), een gedetailleerde beschrijving van de dader geven, je verwondingen tonen, de schade aan de fiets tonen, en eventueel een doktersattest later bij het PV laten voegen.
Uw verklaring laten opnemen en al het voorgaande erin vermelden. Wettelijk moet de politieman u vragen of je bijkomende onderzoeksdaden wenst. Ja, want je wenst dat de dader gevonden wordt en je wenst ook nog een bestek bij te voegen.
Daarom bij de fietsenmaker gaan en een ondertekend bestek laten opmaken en overhandigen aan de opstellende politiedienst.

Dat is het zowat in een notendop. Het is al een start.

Gast

#18 Bericht door Gast »

oké

doen we ...

maar wat met ... ben ik nu in mijn recht of ben ik nu diegene die een zware fout maakte ...

en ik weet niet wie het is ... was zo van mijn melk ... maar ik weet wel een getuige die alle dagen op dezelfde plaats op een vriendin wacht ...

ik kan wel mijn fiets niet meenemen ... wegens ... kapot en past niet in de wagen ... bestek van schade= genoeg?

maar zoiezo ... ik houd jullie op de hoogte van afloop ...

merci voor de schitterende info

Gast

#19 Bericht door Gast »

Zeg Patrick,

en als ik nu in fout blijk te zijn, wat dan???

Gast

#20 Bericht door Gast »

De fietser moest op het fietspad rijden en niet op de rijbaan.
Bij het afdraaien moet hij de arm uitsteken (indien mogelijk maar mogelijk is het in de meeste gevallen - het wordt een gewoonte om het niet meer te doen).
Bij het afdraaien moet die fietser rekening houden met het verkeer op de andere delen van de openbare weg, dus met u op het fietspad want de rijbaan en fietspad zijn twee aparte onderdelen.
Hij pleegt vluchtmisdrijf want hij blijft niet ter plaatse nadat hij oorzaak dan wel aanleiding was tot een ongeval op een openbare plaats, en teneinde toe te laten dat de politie de nodige vaststellingen deed.

Wat zou jij verkeerd gedaan hebben? Niets want je rijdt op het fietspad zoals het hoort, en je rijdt rechtdoor. Zelfs inhalen is hier niet van toepassing (voor het geval jij sneller zou gereden hebben dan de bukker) want inhalen gebeurt op hetzelfde deel van de openbare weg (dus hier weer rijbaan en fietspad die niet hetzelfde deel zijn).

Gast

#21 Bericht door Gast »

Sorry patrick voor mijn eeuwige gezaag, maar ik ben een beetje nerveus ... en ik zou niet graag achteraf al de schuld in mijn schoenen geschoven krijgen ... :cry:

ik was net nog aan het twijfelen omdat de schade vanachter aan de fiets is: de versnelling die niet meer werkt .. kan hiervan ook niet de prijs enzo ... en ik was aan het afwegen of al het geloop eigenlijk wel afweegt tov het gevalletje ...

maar je hebt me over de streep getrokken ... nog ne keer merci é

Gast

#22 Bericht door Gast »

Alleen al bij de politie gaan om het verkeersongeval aan te geven is het meest veilige wat je kunt doen.
Stel nu dat de andere, de bukfietser, bij de politie loopt om te gaan zeggen dat u verderreed en hij ter plaatse bleef. Dan pas wordt het een probleem.
Gelukkig heb je een getuige.
Maar meestal is het zo dat in verkeersongevallen het nu nèt de meest uitgekookte en malefide 'slachtoffers' zijn die aan het langste eind trekken als het erop aankomt. Het echte slachtoffer, die het eerder ziet als een geval dat hem overkwam en erin berust omdat hij het toch zal overleven, heeft de grootste kans om achteraf het gelag te betalen. Want tegen oneerlijkheid kan niemand op.

Gast

#23 Bericht door Gast »

Een nieuwe dag een nieuw begin, :P :P :P

gisteren dus nog even bij de politie geweest, pv'tje opgesteld, vriendelijke politieagent ... juist zei hij op het einde:
ik mag eigenlijk niet oordelen ... maar volgens mij was je gewoon rechts aan het inhalen (met je snelheid) en ben je dus in fout ... :cry:

stond ik daar schoon te blinken ... was wel zo slim geweest om uitdrukkelijk in de verklaring te laten vermelden dat ik 'achter' de andere fietser reed en er een schets van de situatie te laten bijvoegen. :!:

we zien wel weer verder ... vanavond nog even de schade laten bepalen en dan als ik weer met de fiets kan rijden op zoek naar de student en het meisje op de hoek ... :arrow:

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#24 Bericht door WFvN »

Wannes schreef: gisteren dus nog even bij de politie geweest, pv'tje opgesteld, vriendelijke politieagent ... juist zei hij op het einde:
ik mag eigenlijk niet oordelen ... maar volgens mij was je gewoon rechts aan het inhalen (met je snelheid) en ben je dus in fout ... :cry:
Het werd al gedacht door iemand in dit topic. Ik ben weer eens naïef genoeg om tóch maar weer wat vertrouwen te hebben in het blauw op straat (zeker nu het om blauw gaat wat géén Nederlands blauw is). Maar helaas..... :cry:

Ik vind het te zot voor woorden. Die gast rijdt op de verkeerde plek. Stel nou dat het een oma was van 90 jaar oud die met net voldoende snelheid vooruit kwam om evenwicht te houden? De hele stroom fietsers was dan fout geweest wegens rechts inhalen omdat die muts links op de baan rijdt met een lage snelheid?

Al die zaken van voorrang verlenen aan rechtdoorgaand verkeer e.d. tellen zeker niet meer. Leuk is dat.
Als een automobilist daar wilde afslaan, moest hij ook z'n snelheid wat minderen om goed en netjes de bocht door te komen gok ik zo. Daarbij hoort hij jou voorrang te verlenen en dus nóg langzamer te gaan rijden. Hoe langzaam? Tja, nou wordt hij leuk want hij moet wachten op jou en dus langzamer rijden en jij mag hem volgens die debiele politieagent blijkbaar niet rechts inhalen...... achterlijke gladiool is die blauwe gast die je gesproken hebt als je het mij vraagt :evil:

Wordt nog leuk met spookrijders op de snelheid: 'Tja, u bent fout; u heeft die spookrijder rechts ingehaald/gepasseerd; volgende keer gewoon de auto vol in de achteruit zetten en zorgen dat u die spookrijder niet passeert' :roll:
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#25 Bericht door WFvN »

[knip]oeps... dubbel[/knip]
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

#26 Bericht door Gast »

WFvN schreef:Ik vind het te zot voor woorden. Die gast rijdt op de verkeerde plek.
vond ik dus ook vreemd, kerel maakt 2 overtredingen op rij (rechts inslaan zonder ook maar om te kijken + op baan rijden) en dan is het enigste wat de politieman zegt ... je steekt voorbij langs rechts ... terwijl ik mooi achter de fietser blijf maar niet meer kan remmen door een bruusk maneuver ...
achterlijke gladiool is die blauwe gast die je gesproken hebt als je het mij vraagt
eigenlijk vind ik het geen idioot, doet ook maar zijn job, jammer is wel dat hij meteen bevooroordeelt is. Ligger = yup die wil tonen hoe snel die kan !

Jammer dat BMW-yups veel mogen permitteren ... en de ligger meteen een slecht karakter opgekleefd krijgt ...

maar ja, dingen die je weinig ziet en die je niet kent zijn meestal bij voorkeur negatief .... :cry:

Gast

#27 Bericht door Gast »

Die politieman had zeker moeten weten, en trouwens ik heb dat hier voordien al geschreven, dat inhalen alleen van toepassing is op hetzelfde deel van de openbare weg.
Sneller rijden op het fietspad dan het verkeer op de rijbaan is GEEN INHALEN. Fietspad en rijbaan zijn namelijk twee verschillende delen van de openbare weg!
Op een fietspad mag de fietser sneller rijden dan het verkeer op de rijbaan. Niets kan hem dit verbieden.
Let wel op : ook snelheidsbeperkingen zijn op de fietser, op zijn fietspad, van toepassing (bv. zone 30, ...).

Gast

#28 Bericht door Gast »

toch wel vreemd hoor, je zou toch verwachten dat mr. de agent zijn regels kent ...

mijn snelheid lag tegen de 25 en dichter bij de fietser was ik aan't uitbollen ... dus dat is ook oké hé ...

op het punt dat ik de fiets ramde gaat het fietspad een meter of twee verder over op de baan .. ben ik dan nog steeds op fietspad en bukker als "auto" ...

verkeerswetgeving is toch nogal een soep hé ...[/quote]

Plaats reactie