Ok we zullen eens Pollen op snelheid

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...

Wie rijdt de wettelijke snelheid met de auto

Ik altijd
18
75%
Ik soms
3
13%
Ik als ik tijd genoeg heb
2
8%
Ik rij altijd iets sneller
1
4%
Ik rij altijd te snel
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 24

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#16 Bericht door CapoJan »

En om die gemiddelden tegen te spreken: met mijn Megane break - als ik die nog eens loslaat - verbruik ik minder dan 4 l/100 km. In Vlaanderen, inclusief verkeersdrempels, lichten, kruispunten, ...
Zou ik dan in Nederland onder de 3 liter raken ?
Zelf zou ik liever zien dat eerst de fietsinfrastructuur deftig aangepakt wordt. Hoe meer hindernissen voor de auto's, hoe liever ik het zie :mrgreen:
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#17 Bericht door sailor11647 »

eeuwige reiziger schreef:
sailor11647 schreef: het meer verbruik in belgië tegenover een beschaafd land als finland is 1.5 ltr/100 km
Mijns inziens kan je Finland en Vlaanderen in dat verband helemaal niet vergelijken,... 'n Blik op de kaart van beide gebieden zegt al meer dan genoeg...
idd, in finland geen snelheidsveranderingen om de paar honderd meter, en ook geen verkeersremmende maatregelen op hoofdwegen
de mensen rijden daar netjes zoals het hoort, met een minderverbruik tot gevolg
ook durft men daar nog hoofdwegen aan te leggen, ipv zoals hier ze te degraderen to boerenwegen
hoe u aan de kaart het rijgedrag en de staat ven het wegdek kan zien weet ik niet ;)

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#18 Bericht door wout »

CapoJan schreef: Zelf zou ik liever zien dat eerst de fietsinfrastructuur deftig aangepakt wordt. Hoe meer hindernissen voor de auto's, hoe liever ik het zie :mrgreen:
=D> =D> =D> daar ben ik het nu eens volledig mee eens. Het is trouwens de ongediciplineerde rijstijl van de modale Belg die er voor zorgt dat er veel verkeersremmende infrastructuur komt op onze wegen, neem de drempels ed weer weg en het aantal verkeersdoden gaat weer peilsnel de hoogte in
weer of geen weer, altijd velomobielweer

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#19 Bericht door sailor11647 »

wout schreef:
CapoJan schreef: Zelf zou ik liever zien dat eerst de fietsinfrastructuur deftig aangepakt wordt. Hoe meer hindernissen voor de auto's, hoe liever ik het zie :mrgreen:
=D> =D> =D> daar ben ik het nu eens volledig mee eens. Het is trouwens de ongediciplineerde rijstijl van de modale Belg die er voor zorgt dat er veel verkeersremmende infrastructuur komt op onze wegen, neem de drempels ed weer weg en het aantal verkeersdoden gaat weer peilsnel de hoogte in
dat ze eens de grootste oorzaak van ongevallen aanpakken
dit WE alleen zijn er 5 doden door voorrangsnegatie
en telkens is het slachtoffer niet degene die geen voorrang gaf
maar dat is met camera's niet vast te stellen
daarvoor moeten ze zelf de baan op en mensen tegenhouden
te veel werk dus

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#20 Bericht door eeuwige reiziger »

sailor11647 schreef: dat ze eens de grootste oorzaak van ongevallen aanpakken
dit WE alleen zijn er 5 doden door voorrangsnegatie
en telkens is het slachtoffer niet degene die geen voorrang gaf
maar dat is met camera's niet vast te stellen
daarvoor moeten ze zelf de baan op en mensen tegenhouden
te veel werk dus
Mmmm... Denk je werkelijk dat de politie op iedere hoek van de straat kan staan om na te gaan of automobilisten zich wel houden aan de voorrangsregels? Mijns inziens moet er gewezen worden op een in België nog altijd schrijnend gebrek aan verantwoordelijkheid bij veel automobilisten. Jong als oud. Daarom zou het een goede zaak zijn dat men nu eindelijk eens dat rijbewijs met punten invoert. Bij mijn weten is de wet gestemd, maar weigerden de opeenvolgende ministers hiervoor de nodige uitvoeringsbesluiten op te stellen...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#21 Bericht door sailor11647 »

eeuwige reiziger schreef:Mijns inziens moet er gewezen worden op een in België nog altijd schrijnend gebrek aan verantwoordelijkheid bij veel automobilisten. ...
maak dat alle weggebruikers en ik ga akkoord
en dat rijbewijs met punten
maak de pakkans op alle overtredingen reëel en dan kan het iets opleveren
als je enkel punten kan afpakken op snelheid heeft het geen zin

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#22 Bericht door blackarmor »

bij mij is het verbruik toch ook een grote motivator om te proberen te vermijden van de wagen te nemen . en dan al zeker op mijn snelheid te letten . als ik me aan het tempo hou die de meesten erop na houden zit ik met een verbruik van een dikke 10 a 12 liter . als ik op mijn eigen tempo rij ( zonder iemand te hinderen ) zakt dit naar 7 a 8 gemiddeld .
op snelwegen 120 is 9.5 liter aan 90 zakt dit al naar 7 en achter een vrachtwagen 5.9 .
voor de tijds winst moet ik het niet doen .
punten systeem zou idd niet slecht zijn . er zou na een half jaar ineens wat meer plaats op de weg zijn .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#23 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef: Mijns inziens moet er gewezen worden op een in België nog altijd schrijnend gebrek aan verantwoordelijkheid bij veel automobilisten. Jong als oud.
Klopt inderdaad, maar dit fenomeen is ook te zien bij fietsers! We moeten daar niet onnozel over doen denk ik. Hoeveel fietsers zie je bijvoorbeeld al zonder licht rijden als het wel nodig is, om nog maar te zwijgen over het feit dat velen hun voeten aan de meeste regels vegen. En dit doen onder het mom van zwakke weggebruiker vind ik ook niet gepast!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#24 Bericht door CapoJan »

rik schreef:
eeuwige reiziger schreef: Mijns inziens moet er gewezen worden op een in België nog altijd schrijnend gebrek aan verantwoordelijkheid bij veel automobilisten. Jong als oud.
Klopt inderdaad, maar dit fenomeen is ook te zien bij fietsers! We moeten daar niet onnozel over doen denk ik. Hoeveel fietsers zie je bijvoorbeeld al zonder licht rijden als het wel nodig is, om nog maar te zwijgen over het feit dat velen hun voeten aan de meeste regels vegen. En dit doen onder het mom van zwakke weggebruiker vind ik ook niet gepast!
Da's een complex gegeven. In Gent, met een grote studentenpopulatie, is het maar al te duidelijk dat er veel fietsers zijn die de regels aan hun laars lappen. Anderzijds is het zo dat de aanduidingen bij werken fietsers aanmoedigen om er hun voeten aan te vegen, in die zin dat er dikwijls een algemeen inrijverbod staat terwijl er gewoon niet gedacht wordt aan fietsers die meestal wel door kunnen/mogen. Dat leidt tot "we trekken onze plan" en die ervaring wordt dan doorgetrokken naar alle andere verkeerssituaties.
Ook voor automobilisten geldt zoiets. Neem nu de zone 30. Veel besturen menen blijkbaar dat even een bordje plaatsen er meteen toe leidt dat iedereen braaf onder die limiet zal blijven. Het is ook de goedkoopste oplossing: de wegindeling zo aanpassen dat je niet sneller kunt, is een veel duurdere ingreep. M.a.w. de verantwoordelijkheid wordt verplaatst naar de weggebruiker, schermend met de wet, terwijl de overheid zich er makkelijk van af maakt.

En wat dat zonder licht rijden betreft: mijn lieverds weten dat ze daar zelf voor verantwoordelijk zijn. Ze hebben allebei een fiets met naafdynamo en dus geen excuus om zonder licht te rijden. Los van het gevaar daarvan: indien ze beboet zouden worden hiervoor, mogen ze zelf de centjes ophoesten. Reken maar dat ze opletten !
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#25 Bericht door Peter J »

eeuwige reiziger schreef: En wat dat zonder licht rijden betreft: mijn lieverds weten dat ze daar zelf voor verantwoordelijk zijn. Ze hebben allebei een fiets met naafdynamo en dus geen excuus om zonder licht te rijden. Los van het gevaar daarvan: indien ze beboet zouden worden hiervoor, mogen ze zelf de centjes ophoesten. Reken maar dat ze opletten !
Dat noem ik nu verantwoord opvoeden =D> =D> =D>
Het juiste materiaal is ter beschikking, als je dat dan niet gebruikt zoals het hoort
dan draai je zelf op voor de gevolgen :wink:
Ik weet niet wat de boete bedraagt voor het rijden met een niet verlichte fiets in het donker,
maar... ik denk dat als ik iedere morgen van iedere fietser zonder licht 50€ zou krijgen ik
binnen de kortste keren stinkend rijk zou zijn :twisted: :mrgreen: :roll: :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#26 Bericht door Wouter D »

als ik het goed heb mogen ze daar zo een 150 euro voor rekenen.

ik ben ook op die manier opgevoed zenne, mijn eerst snelheidsboete met de auto van de ouders die ik kreeg, mocht ik ook zelf ophoesten, erna gelukkig even geen meer gekregen :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#27 Bericht door CapoJan »

[quote="Peter J
Ik weet niet wat de boete bedraagt voor het rijden met een niet verlichte fiets in het donker,
maar... ik denk dat als ik iedere morgen van iedere fietser zonder licht 50€ zou krijgen ik
binnen de kortste keren stinkend rijk zou zijn :twisted: :mrgreen: :roll: :wink:[/quote]
Zoals Spruitje zegt: € 150... Mijn oudste heeft net een vakantiejob achter de rug. Reken maar dat ze weet hoe lang ze moet werken om aan dat bedrag te raken :wink:

Maar goed, terug naar het onderwerp nu. Snelheid...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#28 Bericht door sailor11647 »

het antwoord dat best bij mij past staat er niet bij
"enkel buiten de BK"
dat houdt in dat ik mij in de BK en in zone 30's steeds aan de snelheid hou
daarbuiten rijd ik meestal een paar km te snel afhankelijk van het verkeer
mijn auto verbruikt nu eenmaal minder als ik sneller dan 70 rij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#29 Bericht door Ronnius »

rik schreef:
eeuwige reiziger schreef: Mijns inziens moet er gewezen worden op een in België nog altijd schrijnend gebrek aan verantwoordelijkheid bij veel automobilisten. Jong als oud.
Klopt inderdaad, maar dit fenomeen is ook te zien bij fietsers! We moeten daar niet onnozel over doen denk ik. Hoeveel fietsers zie je bijvoorbeeld al zonder licht rijden als het wel nodig is, om nog maar te zwijgen over het feit dat velen hun voeten aan de meeste regels vegen. En dit doen onder het mom van zwakke weggebruiker vind ik ook niet gepast!
In een gesprek met Schouppe, die het verkeersreglement wil aanpassen (of bezig is), op de radio heeft hij toegegeven dat er in België veel te weinig verantwoordelijkheidszin heerst bij de weggebruiker. Ik meen weggebruiker gehoord te hebben en niet autobestuurder.
Dat je niet op elke hoek een blauw mannetje kan plaatsen weet ik ook. Maar als je weet dat er plaatsen zijn waar constant auto's op de stoep geparkeerd staan (soms dagenlang) en als de blauw mannetjes passeren maar ze kijken de andere kant uit... Zo leer je iedereen toch dat de regels er zijn om naast je neer te leggen. Terwijl het kan helpen eens een briefje onder de ruitewisser als verwittiging (en voor de hardleerse later boetes uitschrijven....)

Wat fietsers zonder licht betreft, tegenwoordig vind je voor 2.5 euro al 2 lichtjes. Maar blijkbaar is het toch cool om zonder licht te rijden. Ik heb altijd batterij lichtjes bij, naast de naafdynamo verlichting, want ik heb al enkele keren een gesprongen lampje gehad. Ik ben als de dood om zelf zonder licht te rijden als het donker is (of regen zoals gisteren).
De reden is simpel. Toen de dieren nog konden spreken en ik nog met de auto reed (20 jaar geleden ofzo) heb ik eens bijna 2 fietsers aangereden. Ze reden in het donker naast elkaar op een 2-vaks betonbaan. Niet zomaar aan de zijkant maar in het midden van het rijvak en zonder enige vorm van verlichting. Het is maar dat ik plots iets zag bewegen, ik niet te snel reed (minder dan de toegelaten 90), en er geen tegenligger was zodat ik kon uitwijken. Anders had het er niet mooi uitgezien.
Maar sindsdien weet ik wel waarom fietsverlichting dient.
In de donkerste maanden van het jaar rij ik altijd met de dynamo verlichting aan.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#30 Bericht door CapoJan »

Ronnius, indien je met ledverlichting rijdt in plaats van de gedateerde halogeenlampjes, is de kans op gesprongen lampjes héél veel minder ! En je hebt nog een pak extra licht ook.

Een actie die we vorig jaar deden met Fietsersbond Gent voor een werf waar continu vrachtwagens op het fietspad stonden, die de politie "nooit vond": elke dag een foto maken en naar de politie doorsturen. Het heeft niet lang geduurd...

Of als ik weer een bestelwagen tegenkom die ik op weg naar het werk op het fietspad zie staan: de bestuurder aanspreken. Meestal beseffen ze niet eens wat ze kunnen veroorzaken.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Plaats reactie