Ok we zullen eens Pollen op snelheid

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...

Wie rijdt de wettelijke snelheid met de auto

Ik altijd
18
75%
Ik soms
3
13%
Ik als ik tijd genoeg heb
2
8%
Ik rij altijd iets sneller
1
4%
Ik rij altijd te snel
0
Geen stemmen
 
Totaal aantal stemmen: 24

Bericht
Auteur
sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#61 Bericht door sailor11647 »

CapoJan schreef: Mocht het al gebeuren dat de ouders controleren (waar ik in de meeste gevallen sterk aan twijfel), dan is de kans groot dat het licht om de hoek uitgezet wordt, terwijl de helm in de boekentas verdwijnt, samen met het fluohesje, wegens niet cool. Groepsdruk en zo.
in de tijd dat de dieren nog spraken was er ook nog controle mogelijk van de school uit
als we een leraar tegenkwamen en die zag dat we niet in orde waren kregen we straf
dat mag nu niet meer (jammer genoeg)
en als we thuiskwamen met straf kregen we nog een pak slaag bovenop
dat mag nu ook niet meer (en maar goed ook)
en bovenop mochten we een week te voet naar school (5km)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#62 Bericht door Ronnius »

CapoJan schreef:Veiligheid ? Gisteravond zag ik een dertiger op een oude koersfiets (dat is nu in), zonder verlichting en met donkere kleding.
Volgens mij zijn dat gewoon levensmoeë mensen.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#63 Bericht door Peter J »

rik schreef:Van die idioten kom ik er momenteel elke morgen een paar tegen als ik naar het werk fiets. :roll: :-& #-o
Innige deelneming ! :wink:
Wel beleefd blijven aub Rik... de "Heren (of Dames) idioten" dus... :twisted: :mrgreen:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#64 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef: Van die idioten kom ik er momenteel elke morgen een paar tegen als ik naar het werk fiets. :roll: :-& #-o
Vandaag was het op een haar na bijna prijs. Tot tweemaal toe. 6.30u, Heirweg, Beernem. Dit is een straat door de bossen, weinig of geen verlichting. Plotseling zie ik in een flits op nauwelijks twee meter iets roods oplichten: een fietser op een mtb zonder enige vorm van verlichting stak voor m'n neus de straat over om een dreef in te rijden. En vanavond, in hartje Brugge, reed ik bijna een tegenligger omver die zowaar in het midden van de weg fietste. Geen verlichting. En druk telefonerend met de gsm.

Kijk, na al die jaren heb ik m'n buik meer dan vol van dergelijke kerels. Vandaar dat ze bij mij op geen enkele vorm van mildheid moeten rekenen. 'Idioten' vind ik nog een veel te mild woord! :x
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#65 Bericht door Ronnius »

Gisterenavond (22.15 uur) was het blijkbaar de nacht zonder licht of zoiets. Op 5.5 km afstand (werk-woon) zo een 10 fietsers gezien, waarvan er amper 2 met licht reden. En geen tieners bij, meer zelfs, er waren er bij die al behoorlijk gevorderd waren in leeftijd. En eentje had een kinderkar bij, hopelijk zaten er geen kinderen in...
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#66 Bericht door CapoJan »

Ronnius schreef:Gisterenavond (22.15 uur) was het blijkbaar de nacht zonder licht of zoiets. Op 5.5 km afstand (werk-woon) zo een 10 fietsers gezien, waarvan er amper 2 met licht reden. En geen tieners bij, meer zelfs, er waren er bij die al behoorlijk gevorderd waren in leeftijd. En eentje had een kinderkar bij, hopelijk zaten er geen kinderen in...
Gisteravond idem dito op de R40 (kleine ring) in Gent. Bij de weinigen die een licht gebruikten, was het "een licht" en niet meer dan dat. Je kent dat: die eerste generatie ledlichtjes met 3 leds die amper licht geven en dan losjes in één hand gehouden (enkel een rood achterlicht) en naar beneden gericht, of een klein wit lampje waar amper iets van de zien was als je er met je neus op zat, wegens batterijen op sterven na dood.

En verrassend nieuws: zonder licht rijden mag dan wel ergerlijk zijn, volgens een onderzoek van de Antwerpse politie komt het zelfs niet in de top-25 van oorzaken bij ongevallen met fietsers (dixit Fietsersbond)! Dat relativeert het gevaar van zonder licht te rijden, maar het maakt het niet minder ergerlijk. Daarnaast is het simpelweg een wettelijke verplichting.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#67 Bericht door sailor11647 »

CapoJan schreef: En verrassend nieuws: zonder licht rijden mag dan wel ergerlijk zijn, volgens een onderzoek van de Antwerpse politie komt het zelfs niet in de top-25 van oorzaken bij ongevallen met fietsers (dixit Fietsersbond)! Dat relativeert het gevaar van zonder licht te rijden, maar het maakt het niet minder ergerlijk. Daarnaast is het simpelweg een wettelijke verplichting.
de fout ligt bij de autobestuurders die te snel reden zodat ze niet juist konden reageren op de fietsers zonder licht

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#68 Bericht door crash-quest-dummy »

de fout ligt aan de straatverlichting zodat fietsers kunnen zien zonder zelf de weg te verlichten. Reken maar van yes dat er veel meer verlicht zou worden als het te donker is om te fietsen. dus, na de snelwegverlichting, ook al de rest uitschakelen en het veiligheidsgevoel kan weer een hele sprong omhoog :wink:

alternatieve oplossing voor het euvel : ook de outoverlichting uitschakelen : die gaan dan traag rijden hoor, zo ongeveer even traag als een fietser zonder licht :twisted:


Ik erger me alweer een week aan van die helwitblauwige outo-( en fiets-)lichten die den ligfietser kompleet verblinden : dat ze daar eens iets aan doen !
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#69 Bericht door NL-ligger »

In 30 km/u zones zie je mij niet harder rijden dan 15-20 km/u, ik wil absoluut geen kinderen aanrijden. En zelfs met zeer lage snelheid en zeer oplettend rijden had ik al eens een bengel op een haar na op de motorkap liggen, die een bal achterna rende vanachter een garage. Op B wegen heb je dan weer voertuigen die vanachter bomenrijen op slechtzichtbare opritten de weg opdraaien, zwabberende fietsers en ander langzaam verkeer en altijd mensen die inhalen als dat niet kan.

Nu ik zelf ben gaan fietsen erger ik me regelmatig aan vlak lang mij heen jakkerende , hmmm, minder geschikte autobestuurders, en daar leer je natuurlijk van als je zelf auto rijdt op zo'n weg. Wat je niet wilt dat jou geschied, doe dat ook een ander niet enz...Ik ben daar voorzichtig, daar zal ik nooit een bekeuring krijgen.

Ben ik dan een voorbeeldige weggebruiker ? Niet echt...op rustige snelwegen met gescheiden rijbanen, verkeer in dezelfde richting op stukken zonder opritten....tja...weinig gevaar volgens mijn risico-calculatie.

Niet heel lang geleden was ik weer eens laat voor werk en maakte ik een optreden in "blik op de weg" waar de agenten het op 150 km/u hielden ( kon ik mijn rijbewijs houden, maar de bekeuring was evengoed 430 euro ) waar ik in feite 230 km/u ging toen ze me in de gaten kregen en wilden gaan achtervolgen. Gelukkig voor mij kreeg ik op de verder lege snelweg hen ook in de gaten - Volvo die op mij inliep terwijl ik 230 km/u ging ? - dus kon ik bijremmen voordat ze mijn gemiddelde snelheid konden klokken, ze waren nog bezig met een idiote snelheid mij proberen te onderscheppen immers....Niet lang daarvoor was ik daar met de motor ook al eens aangehouden door een boze motoragent, toen was het 210 km/u maar ook hij schikte met alleen een bekeuring.

Tegenwoordig met gezin met heel jonge kinderen en huidige brandstofprijzen rijd ik eerder continue 100 km/u op snelwegen. Die laagvlieg-dagen zijn voorbij, ik kan en wil die boetes niet meer betalen en heb verantwoordelijkheid mijn kinderen te laten opgroeien.

Tenminste laagvliegen met auto en motor dan.......op vakantie in Duitsland na waar het mag, waar het niet gevaarlijk is kan ik het toch vaak niet nalaten eventjes weer hem op zijn staart te trappen ( mijrijden met overig verkeer heet dat ) tot mijn vrouw begint te protesteren of de brandstofvoorraad meter wel erg alarmerend hard daalt.

Maar 30 km/u kan natuurlijk ook hard gaan, als je met je bips zowat over het asfalt schuurt ...op een fietspad met een trike.
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Ok we zullen eens Pollen op snelheid

#70 Bericht door crash-quest-dummy »

NL-ligger schreef:Maar 30 km/u kan natuurlijk ook hard gaan, als je met je bips zowat over het asfalt schuurt ...op een fietspad met een trike.
héhé, inderdaad gun al die laagvliegers een bolide met wat meer windgeruis, een slechtere weg, minder accoustische demping en een lagere stoel met trappers en het snelheidsgevoel wordt vergelijkbaar ... mooi toch ?
Stop Fueling Around

Plaats reactie