Hoe drukker het verkeer...

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#16 Bericht door crash-quest-dummy »

de verheffende trap van rinkelen is bij mij instinctief brullen.
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#17 Bericht door crash-quest-dummy »

vandaag nog braafjes gebruld tijdens een bijna dood ervaring :

een audere heer in een outo bolt rustig richting kruisend fietspad waar de fietsers voorrang hebben en stopt pas geschrokken nadat ik, netjes gestopt met het voorwiel van mijn plooifietsje tegen zijn bumper mijn keel opentrek.
"maar ik had u echt niet gezien" ( :twisted: oei, dan ik zou in uw plaats niet meer met de outo durven rijden :twisted: )

er zijn natuurlijk verzachtende omstandigheden :
ik had geen fluojas aan, (wel een witte T-shirt,) ik reed per ongeluk zonder helm, en mijn dappere plooifietsje is even baksteenrood als het fietspad ... niet moeilijk dus :shock:

moraal van het verhaal : 't is echt veel te druk op de weg tijdens vakantieperiodes ! koop nooit een rode fiets ! zet je helm op ! en ik wil nu echt wel de nieuwe voorwielen voor mijn verkeersgele velomobiel ! (dat ik de g$#§&orie zelf ga gaan halen. nè)
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3860
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#18 Bericht door bicky »

crash-quest-dummy schreef:vandaag nog braafjes gebruld tijdens een bijna dood ervaring :
Moraal van het verhaal: rijd niet met een bukfiets?? :twisted:

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#19 Bericht door Ronnius »

Goh, deze namiddag kom ik op de afslag om naar de dijk te rijden. Komt van de dijk (het laatste stuk is voor auto's toegankelijk) een auto aan. Die moet voorrang geven (haaietanden). Die ziet mij passeren, door de scherpe bocht en ook nog de bocht in de voorrangsweg moet ge een beetje passeren om veilig te kunnen inslaan, en dan kijkt hij schuin achterom om het verkeer te zien dat na mij komt (er is geen). Maar hij blijft wel verder rijden zonder voor zich uit te kijken terwijl ik voor hem langs de straat in draai. Gelukkig maak ik een ruime bocht, want zelfs nadat hij me voor zich zag kwam hij nog niet aan zijn rem. Het leek wel of hij me wou omver rijden. Of misschien begreep ie niet wat die fietser daar nog deed.

Ik heb wel nog teken gedaan dat hij moet kijken. Maar het is maar de vraag of hij het begrepen heeft, hij was niet van de jongste en zijn reactiesnelheid ook niet.

Had ik nu een airzound gehad, hij zou het geweten hebben. Als ik mijn fiets mag gaan halen dan vraag ik er ook een.

Ik ben blij dat ik de eerste dagen dat niet heb meegemaakt, was toen al blij dat ik die lange scherpe bocht kon nemen.
Met zo een chauffeur erbij weet ik niet wat er zou gebeurd zijn...

Het is niet genoeg dat je voor jezelf kijkt en denkt, ge moet beide ook voor de anderen doen....
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3860
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#20 Bericht door bicky »

Mocht er iemand geïnteresseerd zijn, ik heb nog een airzound liggen die ik niet meer van plan ben te gebruiken.
Voor een klein prijsje veranderd hij van eigenaar

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#21 Bericht door Ronnius »

bicky schreef:Mocht er iemand geïnteresseerd zijn, ik heb nog een airzound liggen die ik niet meer van plan ben te gebruiken.
Voor een klein prijsje veranderd hij van eigenaar
Ge zijt zeker van werking?
Dan kom ik eens naar Tielt gefietst.
Gent - Tielt is niet zo oneindig ver.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#22 Bericht door wout »

Ik gebruik een fluitje, heel handig en effectief. Eerst gewoon even fluiten en als dat niet werkt een fluitconcert :wink:
weer of geen weer, altijd velomobielweer

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#23 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef:de verheffende trap van rinkelen is bij mij instinctief brullen.
:P Niets beter trouwens, zo leert ook mijn ervaring. Als m'n bakhuis opengaat, gaan fietsers echt wel aan de kant. Geen bel of airzound die het beter doet... :mrgreen:

Eigenlijk vind ik, hoe goed ook bedoelt, al die toeters en bellen vaak niet altijd even doeltreffend. Vooral bij fietsers. 'n Bel associëren ze met een fiets, niet met een velomobiel die aan hogere snelheid hen voorbij zal rijden. Andere geluiden roepen vaak geen herkenning op. Dat merk ik maar al te vaak bij de claxon (nu ja, 't lijkt er eerder op dat m'n velomobiel een muis heeft ingeslikt...) van de Versatile. Dat gepiep roept niets op. 'k Heb het zelfs al eens voorgehad met een fietser niet achter zich keek, maar in de lucht begon te sturen op zoek naar ik-weet-niet-welke-vogel... :x
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#24 Bericht door CapoJan »

Dat heb ik ook al meerdere keren ondervonden. Een gewone bel is dikwijls niet luid genoeg (tenzij zo'n oversized dingdong-geval) en de meeste andere worden niet met iets op het fietspad geassocieerd.
De airzound op de trike is in de praktijk wel meestal effectief: eerst de gewone bel, uit beleefdheid, en als dat niet genoeg is volgt een druk op de knop van de airzound.
In de FAW zit wat elektronica, maar dat blijkt in de praktijk niet zo goed te werken. Als het klinkt als een autotoeter, gaan fietsers zelfs niet omkijken - vooral niet indien ze op het fietspad rijden -, want het is toch niet voor hen bedoeld.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#25 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef:...hoe meer mensen die denken dat ze alleen op de weg zijn.
En weet je wanneer je dat vooral merkt? 's Avonds tijdens het spitsuur. Plotseling zitten de meeste automobilisten achter het stuur met zo'n drang naar huis dat ze menen de weg voor zich alleen te hebben. Zenuwachtig gemanoeuver om toch maar die twee centimers op te vullen waar anders misschien wel eens een fietser gebruik van zou kunnen maken. Jaren geleden eens meegemaakt: met de velomobiel kronkel ik in hartje Brugge langs en door een lange file in een eenrichtingsstraat. Wel te verstaan: in dezelfde rijrichting als de wagens... Begint daar niet plotseling een of andere gefrustreerde te toeteren en allerlei 'vriendelijke' gebaren naar mij te maken. Waarom dan wel? Wat gaat er soms om in de hoofden van die mensen?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#26 Bericht door Ronnius »

eeuwige reiziger schreef:
Ronnius schreef:...hoe meer mensen die denken dat ze alleen op de weg zijn.
En weet je wanneer je dat vooral merkt? 's Avonds tijdens het spitsuur. Plotseling zitten de meeste automobilisten achter het stuur met zo'n drang naar huis dat ze menen de weg voor zich alleen te hebben. Zenuwachtig gemanoeuver om toch maar die twee centimers op te vullen waar anders misschien wel eens een fietser gebruik van zou kunnen maken. Jaren geleden eens meegemaakt: met de velomobiel kronkel ik in hartje Brugge langs en door een lange file in een eenrichtingsstraat. Wel te verstaan: in dezelfde rijrichting als de wagens... Begint daar niet plotseling een of andere gefrustreerde te toeteren en allerlei 'vriendelijke' gebaren naar mij te maken. Waarom dan wel? Wat gaat er soms om in de hoofden van die mensen?
Blijkbaar maakt het voor veel autobestuurders een wereld van verschil om in de file net voor of net achter een fietser te staan wachten....
Terwijl het maar hooguit een paar meter is en geen seconde tijdswinst.
En in Gent al meer dan eens in de spits gezien dat auto's zich tussen andere gaan wringen en zo een kruispunt gaan blokkeren waardoor ze alleen maar tijd gaan verliezen en veel frustraties oproepen.
De stad zie ik nooit vanop de fiets want ik ga in de stad enkel te voet of (meestal) per bus.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#27 Bericht door crash-quest-dummy »

hmm, na een tijdje kennen de andere fietsers op je vaste route je toch als je rinkelt ? zelfs de outomobiliteiters kennen je allemaal hoor.
ik heb toch al enkele mensen oren op hun rug gegeven, want na een tijdje kunnen ze wel rechts op een fietspad fietsen, of rijden ze wel tijdig achter elkaar.
geduld is een schone deugd. ik rij per velomobiel voor mijn comfort, niet voor een ander zijn ongemak.
Stop Fueling Around

Plaats reactie