Hoe drukker het verkeer...

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Hoe drukker het verkeer...

#1 Bericht door Ronnius »

...hoe meer mensen die denken dat ze alleen op de weg zijn.

Deze morgen nog opweg naar de ligfietswinkel. Ik fiets op het fiets-wandelpad. Er loopt een jogger links van de weg en ik wil hem voorbij aan de rechterkant.
Blijkt dat hij plots enkele meters voor mij aan de rechterkant wil gaan lopen, zonder ook maar enige intentie te geven of ook maar achterop te kijken.
Ik wijs hem daarop en dat dit zeer gevaarlijk is. Want ik neem aan dat als je spontaan zoiets doet, je dat wel eens overal kan doen, dus ook op drukkere momenten of bij auto's.
Begint die daar van zijn oren te maken, zegt zo een 4 keer dat ik en fietser ben, alsof ik dat nog niet doorhad. Maar wat hij daarmee bedoelde dat weet ik niet.
Maar als hij denkt dat ik zijn gedachten kan lezen, .... nee nog net niet. Of dat ik zomaar altijd kan stoppen, ook als hij plots recht onder een fiets loopt?
Maar uiteindelijk krijg ik ook nog een paar middelvingers uitgestoken. Nu begrijp ik dat al helemaal niet.
Ik wijs hem vriendelijk en rustig op de gevaarlijke situatie (vooral voor hem) en ik krijg gewoon op mijn kop?
Ik heb hem dan maar gezegd dat als hij overreden wordt, ik niet naar zijn begrafenis kom!

Het leek mij alsof die behoorlijk gefrustreerd was

Zo een zaken heb ik al meer gezien, het verkeerd wordt alsmaar drukker maar veel deelnemers gedragen zich alsof ze er alleen zijn.

Ronny
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#2 Bericht door CapoJan »

Het is zowat de regel dat diegene die in fout is agressief uit de hoek komt. "Aanval is de beste verdediging" lijkt dan de strategie te zijn en neen, dat is niet iets van de laatste jaren.

Soms, heel soms, kom je ook mensen tegen die zeggen:" sorry, je hebt gelijk, ik had moeten uitkijken."
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#3 Bericht door Ronnius »

Hier was er nu totaal geen gevaar omdat ik traag fietste.
Maar ik wou hem er attent op maken om in het vervolg het iets veiliger aan te pakken.
Want het kan wel eens verkeerd uitpakken, als er iemand met snelheid aankomt of een auto....

Als hij zich graag het graf in loopt is dat zijn goed recht, alleen zal dan misschien wel de verkeerde in fout worden gesteld.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3861
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#4 Bericht door bicky »

Ik rinkel altijd met mijn bel altijd als ik iemand passeer, zodat ze duidelijk weten dat er iemand komt.

Chocolate Delivery Man
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 19:27
Postcode: 9290
Fiets: Flevobike Greenmachine
Locatie: Overmere
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#5 Bericht door Chocolate Delivery Man »

bicky schreef:Ik rinkel altijd met mijn bel altijd als ik iemand passeer, zodat ze duidelijk weten dat er iemand komt.
Ik bel ook steeds voor ik een fietser of voetganger in haal. Omdat ik vaak aan een veel hogere snelheid rij dan diegene die ik inhaal lijkt me dit een gepast manier om mijn komst aan te kondigen. Bij oudere mensen bel ik steeds meerdere keren, omdat ik merk dat zij me vaak niet horen de eerste keer.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#6 Bericht door Wouter D »

bicky schreef:Ik rinkel altijd met mijn bel altijd als ik iemand passeer, zodat ze duidelijk weten dat er iemand komt.
das inderdaad het beste, die loper was verkeerd door zonder te kijken plots van kant te veranderen, maar jij als fietser was ook verkeerd te denken dat hij wel zou omkijken om te zien of er iets afkwam, te veel bellen kan je nooit, als ik een jogger, wandelaar met of zonder hond, paard voorbij moet, bel ik meestel ook even, dan weten ze dat er iets aankomt

een doorsnee auto die niet hybride is, horen ze afkomen, maar een fiets over het algemeen niet
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#7 Bericht door Ronnius »

Hoi Spruitje,

Had ik sneller gereden dan had ik gebeld hoor.
Twas maar dat ik traag reed op een toch echt breed wandel-fietspad, waarbij je elkaar zonder probleem kan kruisen, inhalen.
Ik heb gewacht tot hij overgestoken was en hem erna opgewezen, hij had toch geen reden om kwaad te worden? Want ik zat daar ook niet te tieren ofzo.
Bij iemand die een "rechte" kromme lijn volgt bel ik altijd, maar iemand die je in een mooie rechte lijn ziet lopen en echt uiterst links...

Het is niet zo dat ik hem maar ternauwernood heb kunnen ontwijken...
Maar ik wou hem erop wijzen dat hij dat best niet overal en altijd zo doet, aan zijn reactie te merken denk ik dat hij er wel zo overdenkt.

Maar ik merk steeds vaker dat steeds meer weggebruikers denken dat ze alleen op de weg zijn, ook al wordt het verkeer alsmaar drukker.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#8 Bericht door Wouter D »

eigenlijk moeten we deze vaststelling met beide handen vastnemen en gebruiken om veiliger door het verkeer te laveren, als je weet dat velen zich niets aantrekken van een andere weggebruiker dan hou je daar rekening mee, in eerste instantie die bel gebruiken zodat hij/zij weet dat je eraan komt, in twee instantie als er geen reactie is, vertragen.

die bel gebruik ik ook als ik denk dat er geen gevaar dreigt, beter voorkomen dan genezen, en bellen doe ik heel graag, al dan niet handenvrij :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#9 Bericht door crash-quest-dummy »

ik kijk ook steeds of ze oortjes in hebben want dan is rinkelen een maat voor niks ...
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#10 Bericht door Ronnius »

crash-quest-dummy schreef:ik kijk ook steeds of ze oortjes in hebben want dan is rinkelen een maat voor niks ...
Ook zoiets, in het voorjaar op een avond op een smal wandelfietspad, een jogger in het midden (waar kan je anders lopen als het smal is) aan het joggen met oortjes in. Die stonden zo luid dat hij niet alleen mijn bel niet hoorde, ook mijn roepen-tieren. Pas toen hij mijn voorwiel (was aan het bukken) langszij zag komen keek ie ff om en pas daarna langzaam opzij gaan???

Dat ie niets hoorde was te begrijpen, toen ik naast hem reed kon ik met zijn muziek zo meezingen. Hopelijk kan hij dat over 20 jaar ook nog... (en dan heb ik het over doofheid niet perse verongelukt).

Ik begrijp ook niet waarom zovelen oortjes in moeten hebben. Ben ik de enige die zo kan genieten van de stilte van die afgelegen paden, en daar rust in kan vinden? Of zijn ze zo verslaafd aan het hectische lawaai, dat ze niet meer zonder kunnen?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#11 Bericht door crash-quest-dummy »

kan ie later piano's gaan stemmen met het piepje in zijn oor. handig.
wees blij dat ze die herrie voor zich houden er zou anders weinig stilte voor je overblijven.

(vannacht om haft 5 :evil: nog aan een ladderzatte hangoudere gaan vragen of ie zijn outoradio kon afzetten :-$ , hopelijk heeft ie niemand overhoop gereden achteraf :? )
Stop Fueling Around

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3861
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#12 Bericht door bicky »

crash-quest-dummy schreef:ik kijk ook steeds of ze oortjes in hebben want dan is rinkelen een maat voor niks ...
Als ze je niet horen heb je een luidere bel nodig.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3020
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#13 Bericht door Ronnius »

bicky schreef:
crash-quest-dummy schreef:ik kijk ook steeds of ze oortjes in hebben want dan is rinkelen een maat voor niks ...
Als ze je niet horen heb je een luidere bel nodig.
Bij sommige staat het zo luid dat je beter een kanon mee hebt en hopelijk horen ze het dan wel.
Of als je juist mikt helemaal niets meer wegens veranderd in frikadon.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#14 Bericht door Wouter D »

er bestaat zoiets al airzound voor op de fiets, veel bij ligfietsers word dat frequenter gebruikt dan bij gewone fietsers, werkt heel goed, als ze dat nog niet horen, dan horen ze hun muziek ook niet.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Hoe drukker het verkeer...

#15 Bericht door marksje »

Nen "toeter" is onmisbaar volgens mij. Al meerdere keren meegemaakt dat je belt en geen reactie krijgt, maar als je toetert :shock: :shock: dan zie je al die kopjes direct omhoog gaan en angstig achteruit kijken. en het hoeft geen airzound te zijn, een gewone toeter met blaasbalg (oa te koop in de Decathlon) voldoet ruimschoots. (hangt bij mij onder het zadel, binnen handbereik).
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Plaats reactie