Vooral oudere fietspaden in de bebouwde kom zijn vaak geen optie voor een velomobielrijder. Als ik na het werk vanuit Brugge richting Beernem bijvoorbeeld fietste en dan langs Ver-Assebroek reed, nam ik nooit het fietspad met de velomobiel. Het fietspad is er heel nauw, er vlak naast ligt er een parkeerstrook en het aantal kruispunten kan je zelfs op twee handen niet tellen. Beelden zeggen meer dan woorden:WAWwer schreef:Ik denk dat het heel sterk afhangt van de weginfrastructuur. het feit dat jij in Limburg woont, kan veel verklaren. Waarschijnlijk zijn de fietspaden daar veel beter geschikt voor velomobielen dan in de meeste andere streken in Vlaanderen. Ik kan je verzekeren dat het op mijn route véél veiliger is voor iedereen dat ik op de baan rijd ipv het fietspad. Tot voor kort reed ik mijn traject met de koersfiets of MTB en zelfs daarmee was het in veel gevallen gewoon veiliger om gewoon op de baan te rijden.
Als ik mijn traject (Aalst-Mechelen) elke dag volledig op het fietspad doe, rijd ik er om te beginnen een half uur langer op en ten tweede is de WAW na een maand pertotal.
Eens voorbij de bebouwde kom ziet het er allemaal anders uit. Dan wordt het met een velomobiel wel aangenaam en veilig rijden op het fietspad. Dus ja, veel hangt enorm af van de infrastructuur.
Misschien klinkt het raar, maar op een aantal wegen had ik soms gewenst dat er geen fietspaden lagen. Op de gewone rijweg kan je met een velomobiel soms veel sneller vooruit, vormen kruispunten een veel lager risico en is de kwaliteit van de rijweg vaak stukken beter dan het fietspad. Daarnaast gedragen automobilisten zich vaak ook anders. Je voelt soms als het ware dat ze je als een ongewenste gast beschouwen als je niet op het fietspad rijdt. Is er geen pad, dan ervaar ik die conflictsfeer veel minder.rik schreef: Sorry, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens. Als er een fietspad is rij ik er meestal ook op, tenzij het fietspad te slecht is. En dat valt best mee vind ik. Het gebeurt slecht zelden dat ik op de baan hoef te rijden. Op de meeste plaatsen voel ik mij trouwens niet veilig op de baan.