rijden met een velomobiel op een autoweg

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#16 Bericht door crash-quest-dummy »

lijkt me nochthans heel eenvoudig :
je mag er per velomobiel niet op als je een bord tegenkomt die aanduidt dat het een snelweg is (bord F5), of een autoweg (bord F9), of verboden voor rijwielen (bord C11).
Het feit dat oom agent je naar een fietspad kon verwijzen doet me vermoeden dat dit niet het geval is.

Zolang je zulke borden dus niet tegenkomt :
fietspad of niet, een WAW mag op de rijweg (of je zou door oom agent verplicht moeten worden het fietspad te gebruiken (tot het volgende kruispunt)).
zolang je velomobiel voldoet aan de uitrusting voor rijwielen lijkt me er geen probleem om je tegen een proces verbaal te verzetten.
Stop Fueling Around

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#17 Bericht door rik »

crash-quest-dummy schreef:Het feit dat oom agent je naar een fietspad kon verwijzen doet me vermoeden dat dit niet het geval is.
Waar lees je dat?
DF 269
Ice sprint1 26"

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#18 Bericht door Frank II »

Wanneer stoker op de autoweg reed was hij inderdaad in fout, alleen al doordat hij de minimum snelheid niet aanhield.
Ik lees ook nergens dat er een fietspad naast de weg lag.

Het is niet omdat je een "rebel" bent dat je je niet aan de wet moet houden en dan vinden dat je gelijk hebt als je berispt wordt.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#19 Bericht door eeuwige reiziger »

crash-quest-dummy schreef:lijkt me nochthans heel eenvoudig :
je mag er per velomobiel niet op als je een bord tegenkomt die aanduidt dat het een snelweg is (bord F5), of een autoweg (bord F9), of verboden voor rijwielen (bord C11).
Ik moet eerlijk bekennen dat ik bord F9 eigenlijk minder en minder zie. Vroeger stonden dergelijke borden hier in de buurt bijvoorbeeld op de N44 tussen Aalter en Maldegem, maar nu meen ik er toch geen meer te zien. Overal staan er nu borden die de maximumsnelheid aangeven (70 en 90). Zou dat niet zijn, omdat er vroeger op autowegen 100 km/u mocht gereden worden?
Frank II schreef:Wanneer stoker op de autoweg reed was hij inderdaad in fout, alleen al doordat hij de minimum snelheid niet aanhield.
Voor zover ik het juist zie, denk ik dat er op een autoweg geen minimumsnelheid is voorgeschreven (wel op een autosnelweg), wat natuurlijk niet betekent dat men niet bekeurd kan worden op dit vlak. Ik denk dat weggebruikers ook een prent kunnen krijgen als ze te traag rijden in verhouding tot de rest van het verkeer en aldus een gevaar vormen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#20 Bericht door blackarmor »

Ik denk dat weggebruikers ook een prent kunnen krijgen als ze te traag rijden in verhouding tot de rest van het verkeer en aldus een gevaar vormen.
enkel indien ge geen geldige reden hebt om trager te rijden dan het gangbare verkeer . ( en die eikel ik zijne bmw achter mij pesten telt ni :twisted: ) .
blijft natuurlijk het feit dat ge met fietsen en rijwielen niet op de autoweg moogt .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#21 Bericht door eeuwige reiziger »

blackarmor schreef: enkel indien ge geen geldige reden hebt om trager te rijden dan het gangbare verkeer . ( en die eikel ik zijne bmw achter mij pesten telt ni :twisted: ) .
blijft natuurlijk het feit dat ge met fietsen en rijwielen niet op de autoweg moogt .
Ik geloof dat er in België alleen een minimumsnelheid is op autosnelwegen (70). Ik weet dus niet of men mensen wel kan beboeten wanneer ze bijvoorbeeld vijftig rijden op een weg van 90 km/u. Wat doe je dan met landbouwvoertuigen bijvoorbeeld? Of die wagentjes waar er geen rijbewijs voor nodig is?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#22 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef:
blackarmor schreef: enkel indien ge geen geldige reden hebt om trager te rijden dan het gangbare verkeer . ( en die eikel ik zijne bmw achter mij pesten telt ni :twisted: ) .
blijft natuurlijk het feit dat ge met fietsen en rijwielen niet op de autoweg moogt .
Ik geloof dat er in België alleen een minimumsnelheid is op autosnelwegen (70). Ik weet dus niet of men mensen wel kan beboeten wanneer ze bijvoorbeeld vijftig rijden op een weg van 90 km/u. Wat doe je dan met landbouwvoertuigen bijvoorbeeld? Of die wagentjes waar er geen rijbewijs voor nodig is?
In principe bestaat er geen wet op minimumsnelheid op gewone wegen. Maar van de andere kant mag je het verkeer niet belemmeren, en als je op een weg waar je 90 mag tegen 50km/u rijdt met een gewone auto en je hebt een sliert voertuigen achter je dan denk ik dat de politie alle recht heeft om op te treden en eventueel ook te bekeuren!
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#23 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef:In principe bestaat er geen wet op minimumsnelheid op gewone wegen. Maar van de andere kant mag je het verkeer niet belemmeren, en als je op een weg waar je 90 mag tegen 50km/u rijdt met een gewone auto en je hebt een sliert voertuigen achter je dan denk ik dat de politie alle recht heeft om op te treden en eventueel ook te bekeuren!
'k Weet het niet, maar op grond waarvan zou die bekeuring dan wel moeten gebeuren? Is dat geen subjectieve inschatting, 50 rijden als een gevaar beschouwen op een 90-weg? En botst dit niet met een andere regel in het verkeer, nl. dat je in staat moet zijn anticiperend te rijden en dus rekening hoort te houden met andere, dus ook tragere weggebruikers? En hoe wordt de afgeweging gemaakt? Waar is dan de objectivering? Een landbouwvoertuig aan 50 tolereren, maar 'vijf cijfers en een hoed' die vijftig rijdt, bekeuren?

'k Geef toe dat ik het allemaal niet echt weet, maar met het bekeuren van tragere weggebruikers lijkt het erop dat we de wereld van de willekeur binnengaan.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#24 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef:
rik schreef:In principe bestaat er geen wet op minimumsnelheid op gewone wegen. Maar van de andere kant mag je het verkeer niet belemmeren, en als je op een weg waar je 90 mag tegen 50km/u rijdt met een gewone auto en je hebt een sliert voertuigen achter je dan denk ik dat de politie alle recht heeft om op te treden en eventueel ook te bekeuren!
'k Weet het niet,

'k Geef toe dat ik het allemaal niet echt weet,
Als je het niet weet, denk ik dat je er beter ook geen nietsbeduidende opstellen over schrijft.
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#25 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef: Als je het niet weet, denk ik dat je er beter ook geen nietsbeduidende opstellen over schrijft.
Die Gedanken sind frei, lieber Rik! :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#26 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef:In principe bestaat er geen wet op minimumsnelheid op gewone wegen. Maar van de andere kant mag je het verkeer niet belemmeren, en als je op een weg waar je 90 mag tegen 50km/u rijdt met een gewone auto en je hebt een sliert voertuigen achter je dan denk ik dat de politie alle recht heeft om op te treden en eventueel ook te bekeuren!
Een blik op het verkeersreglement levert inderdaad een artikel op die je standpunt bevestigt en daarmee aantoont dat je visie correct is. Alleen blijft het volgens mij, in tegenstelling tot snelheidsovertredingen wegens te snel rijden, in een aantal gevallen vrij subjectief. Waar trek je immers de grens? Maar goed, juist is juist.
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/168-art10" onclick="window.open(this.href);return false;
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#27 Bericht door Beinsberger E »

eeuwige reiziger schreef:
rik schreef:In principe bestaat er geen wet op minimumsnelheid op gewone wegen. Maar van de andere kant mag je het verkeer niet belemmeren, en als je op een weg waar je 90 mag tegen 50km/u rijdt met een gewone auto en je hebt een sliert voertuigen achter je dan denk ik dat de politie alle recht heeft om op te treden en eventueel ook te bekeuren!
Een blik op het verkeersreglement levert inderdaad een artikel op die je standpunt bevestigt en daarmee aantoont dat je visie correct is. Alleen blijft het volgens mij, in tegenstelling tot snelheidsovertredingen wegens te snel rijden, in een aantal gevallen vrij subjectief. Waar trek je immers de grens? Maar goed, juist is juist.
10.2. Geen enkele bestuurder mag de normale gang van andere bestuurders hinderen door abnormaal traag te rijden wanneer daar geen geldige reden toe is, of door plots te remmen wanneer dit niet om veiligheidsredenen vereist is.
http://wegcode.be/wetteksten/selectie/wegcode/168-art10" onclick="window.open(this.href);return false;
Inderdaad waar trek je de grens, je kan het ook omdraaien, je mag de normale gang van andere bestuurders ook niet hinderen door te snel te rijden wanneer daar geen rede voor is, hou je maar eens aan de wettelijke snelheden dan steekt 75% van de aoto's je voorbij.
Als alle weggebruikers zich zoveel bekommerde om verkeersregelementen als wij ligfietsers en zich daar aan zouden houden dan waren de meeste verkeersproblemen zo opgelost. [-o<

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#28 Bericht door Wouter D »

ik denk dat je de grens trekt bij meneer agent, als hij vindt dat je te traag rijd en daarmee het andere verkeer hindert, dan moet je je daarbij neerleggen, tenzij je natuurlijk een wetsartikel vindt die je gelijk heeft en je je pv wil aanvechten.

verder denk ik dat iemand met gezond verstand wel voor zichzelf kan uitmaken waar hij wel dan niet mag rijden. indien hij twijfelt rij dan waar hij niet over twijfelt :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#29 Bericht door rik »

spruitje schreef:ik denk dat je de grens trekt bij meneer agent, als hij vindt dat je te traag rijd en daarmee het andere verkeer hindert, dan moet je je daarbij neerleggen, tenzij je natuurlijk een wetsartikel vindt die je gelijk heeft en je je pv wil aanvechten.

verder denk ik dat iemand met gezond verstand wel voor zichzelf kan uitmaken waar hij wel dan niet mag rijden. indien hij twijfelt rij dan waar hij niet over twijfelt :-)
Zowaar heel verstandige praat van ons Spruitje! =D>
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#30 Bericht door eeuwige reiziger »

Beinsberger E schreef:Inderdaad waar trek je de grens, je kan het ook omdraaien, je mag de normale gang van andere bestuurders ook niet hinderen door te snel te rijden wanneer daar geen rede voor is, hou je maar eens aan de wettelijke snelheden dan steekt 75% van de aoto's je voorbij.
Als alle weggebruikers zich zoveel bekommerde om verkeersregelementen als wij ligfietsers en zich daar aan zouden houden dan waren de meeste verkeersproblemen zo opgelost. [-o<
Inderdaad, daar stem ik volledig mee in. En wat het eerste betreft, ik trek de grens altijd bij het bijbelse "behandel de mensen in alles zoals je wilt dat ze jullie behandelen". Al heb ik natuurlijk ook wel eens een zwak moment; maar ja, wie niet?!

spruitje schreef:ik denk dat je de grens trekt bij meneer agent, als hij vindt dat je te traag rijd en daarmee het andere verkeer hindert, dan moet je je daarbij neerleggen, tenzij je natuurlijk een wetsartikel vindt die je gelijk heeft en je je pv wil aanvechten.
Schijnbaar worden PV's eerst gecontroleerd door een coördinator vooraleer ze verzonden worden. In hoeverre diens bevoegdheid dan reikt, zal Marc ons ongetwijfeld wel kunnen vertellen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie