rijden met een velomobiel op een autoweg

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#61 Bericht door Wim -de roetsende »

eeuwige reiziger schreef: Eerlijk gezegd zie ik niet goed in waar dat voor nodig is. In het verleden ben ik ook al enkele malen aan de kant gezet. Op een enkele uitzondering na, leverde het steeds beleefde en zelfs vriendelijke babbels op. Ik zie geen enkele reden oom agent als de publieke vijand nummer één te zien.
Dat zijn misschien erg leuke en gezellige gesprekken, maar op mijn woon-werk-verkeer route heb ik daar toch echt geen behoefte aan en eigenlijk ook geen tijd voor.

Wim -die met de XS eigenlijk altijd ww-verkeer rijdt
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#62 Bericht door eeuwige reiziger »

Wim -de roetsende schreef:Dat zijn misschien erg leuke en gezellige gesprekken, maar op mijn woon-werk-verkeer route heb ik daar toch echt geen behoefte aan en eigenlijk ook geen tijd voor.
Als oom agent je aan de kant zet, zal je er toch wel eventjes tijd voor moeten maken. Of fiets je dan straal om hem heen? #-o Altijd mogelijk dat je zin hebt in een sprintje met de politie of verstoppertje spelen... :mrgreen:
crash-quest-dummy schreef:zijn er dan nog steeds dorpen in ons vlakke land waar ze nog geen velomobilist kenden ?
Ik denk echt wel dat er nog flink wat agenten zijn die een velomobiel van ver noch dichtbij hebben gezien. Daarom vind ik het uitermate belangrijk in de eerste plaats zelf voor een goed imago te zorgen. [-o<
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#63 Bericht door Lex »

Gewoon ervoor zorgen dat je velomobiel net over de 1 meter is. Dan mag je zelfs het fietspad niet op. Wat zou de agent dan doen?

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#64 Bericht door Wim -de roetsende »

eeuwige reiziger schreef:
Wim -de roetsende schreef:Dat zijn misschien erg leuke en gezellige gesprekken, maar op mijn woon-werk-verkeer route heb ik daar toch echt geen behoefte aan en eigenlijk ook geen tijd voor.
Als oom agent je aan de kant zet, zal je er toch wel eventjes tijd voor moeten maken. Of fiets je dan straal om hem heen? #-o Altijd mogelijk dat je zin hebt in een sprintje met de politie of verstoppertje spelen... :mrgreen:
Ik zei dat ik er geen behoefte aan heb om gezellig een gesprekje te hebben met een agent, terwijl ik naar mijn werk moet. Ik heb daar op dat moment eigenlijk ook geen tijd voor.

Ik heb nooit gezegd dat ik niet zou stoppen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#65 Bericht door eeuwige reiziger »

Wim -de roetsende schreef:Ik zei dat ik er geen behoefte aan heb om gezellig een gesprekje te hebben met een agent, terwijl ik naar mijn werk moet. Ik heb daar op dat moment eigenlijk ook geen tijd voor.

Ik heb nooit gezegd dat ik niet zou stoppen.
Als je dan moet stoppen, waarmee denk je het meeste voordeel te halen? Oom agent welwillend te bejegenen of gelijk de dikke Bertha uit te rollen?

Retorische vraag, natuurlijk.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Wim -de roetsende
Kopman
Berichten: 747
Lid geworden op: za 07 feb 2015, 17:37
Postcode: 7204CV
Fiets: Carbon Thys 209 Rowingbike
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#66 Bericht door Wim -de roetsende »

Een dikke Bertha........

Dit is een gevalletje 'taalbarriëre' :? :P :lol:
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 060 - M5 CHR* - M-SUB - VNR BT Freewheeler
roeifiets& QuestXS --> Blog

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#67 Bericht door eeuwige reiziger »

Wim -de roetsende schreef:Een dikke Bertha........

Dit is een gevalletje 'taalbarriëre' :? :P :lol:
Ook wel bekend als "die dicke Bertha". Nog meer taalgestruikel? :wink:

Afbeelding
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#68 Bericht door WAWwer »

Het komt er dus allemaal op neer dat je met de velomobiel gewoon op de rijbaan mag, echter niet op een autoweg (bord F9). Indien je met een velomobiel altijd op het fietspad zou moeten rijden, kan je hem beter verkopen, gezien de staat van de meeste fietspaden in België.

De gouden regel is en blijft: rijd op de rijbaan als het kan, op het fietspad als het echt moet.

Het is echt niet veilig om op een fietspad 40-45/u te rijden, wat toch een courante kruissnelheid is met een velomobiel, althans met een WAW.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#69 Bericht door rik »

WAWwer schreef:Het komt er dus allemaal op neer dat je met de velomobiel gewoon op de rijbaan mag, echter niet op een autoweg (bord F9). Indien je met een velomobiel altijd op het fietspad zou moeten rijden, kan je hem beter verkopen, gezien de staat van de meeste fietspaden in België.

De gouden regel is en blijft: rijd op de rijbaan als het kan, op het fietspad als het echt moet.

Het is echt niet veilig om op een fietspad 40-45/u te rijden, wat toch een courante kruissnelheid is met een velomobiel, althans met een WAW.
Sorry, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens. Als er een fietspad is rij ik er meestal ook op, tenzij het fietspad te slecht is. En dat valt best mee vind ik. Het gebeurt slecht zelden dat ik op de baan hoef te rijden. Op de meeste plaatsen voel ik mij trouwens niet veilig op de baan.
DF 269
Ice sprint1 26"

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#70 Bericht door WAWwer »

Ik denk dat het heel sterk afhangt van de weginfrastructuur. het feit dat jij in Limburg woont, kan veel verklaren. Waarschijnlijk zijn de fietspaden daar veel beter geschikt voor velomobielen dan in de meeste andere streken in Vlaanderen. Ik kan je verzekeren dat het op mijn route véél veiliger is voor iedereen dat ik op de baan rijd ipv het fietspad. Tot voor kort reed ik mijn traject met de koersfiets of MTB en zelfs daarmee was het in veel gevallen gewoon veiliger om gewoon op de baan te rijden.

Als ik mijn traject (Aalst-Mechelen) elke dag volledig op het fietspad doe, rijd ik er om te beginnen een half uur langer op en ten tweede is de WAW na een maand pertotal.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#71 Bericht door rik »

WAWwer schreef:Ik denk dat het heel sterk afhangt van de weginfrastructuur. het feit dat jij in Limburg woont, kan veel verklaren. Waarschijnlijk zijn de fietspaden daar veel beter geschikt voor velomobielen dan in de meeste andere streken in Vlaanderen. Ik kan je verzekeren dat het op mijn route véél veiliger is voor iedereen dat ik op de baan rijd ipv het fietspad. Tot voor kort reed ik mijn traject met de koersfiets of MTB en zelfs daarmee was het in veel gevallen gewoon veiliger om gewoon op de baan te rijden.

Als ik mijn traject (Aalst-Mechelen) elke dag volledig op het fietspad doe, rijd ik er om te beginnen een half uur langer op en ten tweede is de WAW na een maand pertotal.
In dat geval heb ik begrip voor jou :wink: :)
DF 269
Ice sprint1 26"

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#72 Bericht door WAWwer »

Wat ik wel ervaar als ik op aan baan rijd waar 70km/u is toegelaten, is een soort van druk van het autoverkeer. Niet dat ik veel getoeter krijg, maar ik voel een soort van opgejaagdheid om zo snel mogelijk te rijden ten einde de auto's zo weinig mogelijk te hinderen.

Hopelijk verbetert dat gevoel, maar de stukken 70/u wegen zijn gelukkig beperkt op mijn route.

Ik heb ook een heel stuk de mogelijkheid om een jaagpad te volgen, maar daar staan dan om de haverklap van die smerige paaltjes dat het ook niet meer leuk is.

blackarmor
Public Relations
Berichten: 983
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#73 Bericht door blackarmor »

met de waw nam ik ook regelmatig de woluwelaan in machelen , met de versatile is dat niet te doen
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Lex
Public Relations
Berichten: 767
Lid geworden op: za 26 apr 2014, 19:44
Postcode: 3600
Fiets: waw
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#74 Bericht door Lex »

WAWwer schreef:
Ik heb ook een heel stuk de mogelijkheid om een jaagpad te volgen, maar daar staan dan om de haverklap van die smerige paaltjes dat het ook niet meer leuk is.
Idd, wat zijn we toch verwend in Limburg. :D

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#75 Bericht door Peter J »

WAWwer schreef:Ik heb ook een heel stuk de mogelijkheid om een jaagpad te volgen, maar daar staan dan om de haverklap van die smerige paaltjes dat het ook niet meer leuk is.
Gewoon uit nieuwsgierigheid naar je route, ga jij via Opwijk, Londerzeel en Hombeek naar Mechelen ?
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Plaats reactie