rijden met een velomobiel op een autoweg

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#76 Bericht door eeuwige reiziger »

WAWwer schreef:Ik denk dat het heel sterk afhangt van de weginfrastructuur. het feit dat jij in Limburg woont, kan veel verklaren. Waarschijnlijk zijn de fietspaden daar veel beter geschikt voor velomobielen dan in de meeste andere streken in Vlaanderen. Ik kan je verzekeren dat het op mijn route véél veiliger is voor iedereen dat ik op de baan rijd ipv het fietspad. Tot voor kort reed ik mijn traject met de koersfiets of MTB en zelfs daarmee was het in veel gevallen gewoon veiliger om gewoon op de baan te rijden.

Als ik mijn traject (Aalst-Mechelen) elke dag volledig op het fietspad doe, rijd ik er om te beginnen een half uur langer op en ten tweede is de WAW na een maand pertotal.
Vooral oudere fietspaden in de bebouwde kom zijn vaak geen optie voor een velomobielrijder. Als ik na het werk vanuit Brugge richting Beernem bijvoorbeeld fietste en dan langs Ver-Assebroek reed, nam ik nooit het fietspad met de velomobiel. Het fietspad is er heel nauw, er vlak naast ligt er een parkeerstrook en het aantal kruispunten kan je zelfs op twee handen niet tellen. Beelden zeggen meer dan woorden:

Afbeelding

Eens voorbij de bebouwde kom ziet het er allemaal anders uit. Dan wordt het met een velomobiel wel aangenaam en veilig rijden op het fietspad. Dus ja, veel hangt enorm af van de infrastructuur.

Afbeelding

rik schreef: Sorry, maar daar ben ik het helemaal niet mee eens. Als er een fietspad is rij ik er meestal ook op, tenzij het fietspad te slecht is. En dat valt best mee vind ik. Het gebeurt slecht zelden dat ik op de baan hoef te rijden. Op de meeste plaatsen voel ik mij trouwens niet veilig op de baan.
Misschien klinkt het raar, maar op een aantal wegen had ik soms gewenst dat er geen fietspaden lagen. Op de gewone rijweg kan je met een velomobiel soms veel sneller vooruit, vormen kruispunten een veel lager risico en is de kwaliteit van de rijweg vaak stukken beter dan het fietspad. Daarnaast gedragen automobilisten zich vaak ook anders. Je voelt soms als het ware dat ze je als een ongewenste gast beschouwen als je niet op het fietspad rijdt. Is er geen pad, dan ervaar ik die conflictsfeer veel minder.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#77 Bericht door CapoJan »

Vandaag hadden we het daar op het werk nog over, naar aanleiding van 'ik vind dat je met zo'n ding op het fietspad moet rijden'. Artikel 9 stelt dat je op het fietspad mag. Daaruit kun je afleiden dat de aanbevolen plek op de rijweg is. In de praktijk hangt het van de weg af: op een gewestweg met een maximumsnelheid van 90 ga ik echt niet op de rijweg, maar op het fietspad. Idem dito voor 70 km/u. Overal waar het maximum 50 of minder is, rij ik op de weg. Als een automobilist daar moeilijk over doet, zal hij steevast zeggen 'dat is gevaarlijk', terwijl hij eigenlijk bedoelt 'ik vind dat je in mijn weg rijdt, want je beperkt mijn snelheid'.
Om nog wat meer te nuanceren: indien het fietspad merkbaar beter ligt, kies ik dat. Ligt de weg voor de auto's beter (nieuw asfalt met een fietspad vol verzakkingen ernaast), dan kies ik voor die weg. De enige die me aan de kant kan dwingen, is oom agent en zijn wil is wet. Ik moet zeggen dat ik met de politie nog nooit last heb gehad, wat de velomobiel betreft. Dat zal waarschijnlijk voor de meesten onder ons zo zijn?
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#78 Bericht door WAWwer »

Peter J schreef:
WAWwer schreef:Ik heb ook een heel stuk de mogelijkheid om een jaagpad te volgen, maar daar staan dan om de haverklap van die smerige paaltjes dat het ook niet meer leuk is.
Gewoon uit nieuwsgierigheid naar je route, ga jij via Opwijk, Londerzeel en Hombeek naar Mechelen ?
Mijn route is inderdaad:

Aalst - Moorsel - Baardegem - Opwijk - Merchtem - Londerzeel - Kapelle-Op-den-Bos - Hombeek - Mechelen

Op die route ligt dus ook de Leirekensroute, maar door paaltjes en ontelbare kruispunten niet zo interessant voor een velomobiel die het vooral moet hebben van constante snelheid.

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#79 Bericht door WAWwer »

Misschien klinkt het raar, maar op een aantal wegen had ik soms gewenst dat er geen fietspaden lagen. Op de gewone rijweg kan je met een velomobiel soms veel sneller vooruit, vormen kruispunten een veel lager risico en is de kwaliteit van de rijweg vaak stukken beter dan het fietspad. Daarnaast gedragen automobilisten zich vaak ook anders. Je voelt soms als het ware dat ze je als een ongewenste gast beschouwen als je niet op het fietspad rijdt. Is er geen pad, dan ervaar ik die conflictsfeer veel minder.[/quote]


Daar kan ik mij volledig in vinden. Als het fietspad er niet bijligt zoals het moet, zou het er eigenlijk niet moeten liggen. Ook niet voor racefietsen trouwens. Die conflictsfeer komt er omdat héél veel automobilisten niet beseffen hoe erbarmelijk de meeste fietspaden erbij liggen.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#80 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef:Misschien klinkt het raar, maar op een aantal wegen had ik soms gewenst dat er geen fietspaden lagen. Op de gewone rijweg kan je met een velomobiel soms veel sneller vooruit, vormen kruispunten een veel lager risico en is de kwaliteit van de rijweg vaak stukken beter dan het fietspad. Daarnaast gedragen automobilisten zich vaak ook anders. Je voelt soms als het ware dat ze je als een ongewenste gast beschouwen als je niet op het fietspad rijdt. Is er geen pad, dan ervaar ik die conflictsfeer veel minder.
Kan ik inkomen. Ik wist niet dat er zo veel slechte fietspaden zijn bij jullie. Er is blijkbaar nog veel werk aan de winkel! #-o :)
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#81 Bericht door eeuwige reiziger »

WAWwer schreef: Op die route ligt dus ook de Leirekensroute, maar door paaltjes en ontelbare kruispunten niet zo interessant voor een velomobiel die het vooral moet hebben van constante snelheid.
Als men de Leirekensroute wil men inpassen in een fietssnelweg tussen Aalst en Mechelen, dan lijkt het mij maar normaal dat al die paaltjes verdwijnen en dat er een uniforme voorrangsregeling komt. Zal de politieke wereld die beslissing durven nemen? Voor het Kortrijkse gedeelte van de Guldenspoorroute is dat enige tijd geleden uitgewerkt, maar jammer genoeg dan weer niet op het deel dat in de naburige gemeente Zwevegem. Bij de heraanleg van de Harelbeekstraat heeft men het daar zelfs nog een beetje bonter gemaakt. Begrijpe wie begrijpen kan...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#82 Bericht door WAWwer »

eeuwige reiziger schreef:
WAWwer schreef: Op die route ligt dus ook de Leirekensroute, maar door paaltjes en ontelbare kruispunten niet zo interessant voor een velomobiel die het vooral moet hebben van constante snelheid.
Als men de Leirekensroute wil men inpassen in een fietssnelweg tussen Aalst en Mechelen, dan lijkt het mij maar normaal dat al die paaltjes verdwijnen en dat er een uniforme voorrangsregeling komt. Zal de politieke wereld die beslissing durven nemen? Voor het Kortrijkse gedeelte van de Guldenspoorroute is dat enige tijd geleden uitgewerkt, maar jammer genoeg dan weer niet op het deel dat in de naburige gemeente Zwevegem. Bij de heraanleg van de Harelbeekstraat heeft men het daar zelfs nog een beetje bonter gemaakt. Begrijpe wie begrijpen kan...

Dat is ook zoiets om onnozel van te worden. Een fietsroute loopt per definitie over verschillende gemeenten, provincies, gewesten. In de ene gemeente doen ze dan een bepaalde verbeteractie (heraanleg, verbreding, verlichting), die dan stopt in de volgende gemeente. Op die manier zijn die verbeteracties bijna volledig nutteloos. Komt er dan echt niemand op het idee dat hiervoor samenwerking nodig is?

Een fietssnelweg Aalst - Mechelen zou een voorbeeld kunnen zijn van een route die loopt door allerlei gemeenten en 3 provincies. Ik ben benieuwd wat daar gaat van komen.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#83 Bericht door crash-quest-dummy »

op een autoweg (bord F9 http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 254-art71amag je helemaal niet fietsen ! Ook niet met een velomobiel.
(net als op een fietsweg F99 met enkel een fiets erop) geen brommers mogen, ook al mogen die soms el op een fietspad (en eigenlijk ook geen voetgangers en paarden...)
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#84 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef: Kan ik inkomen. Ik wist niet dat er zo veel slechte fietspaden zijn bij jullie. Er is blijkbaar nog veel werk aan de winkel! #-o :)
Limburg, fietsparadijs... De reclamejongens hebben dat goed neergezet, maar de naakte cijfers spreken toch wel een ander verhaal. Bij de laatste grootschalige meting (2011-2012) werd ook de inrichting van de fietspaden gecontroleerd. Er werd toen nagegaan in hoeverre de fietspaden langs gewestwegen aangelegd waren volgens de voorschriften van het Fietsvademecum. In West-Vlaanderen bleek iets meer dan 42% van de fietspaden aan die normen te beantwoorden. In Limburg daarentegen was slechts 32% conform. Als het ging om de staat van de fietspad scoorde Limburg dan weer beter dan West-Vlaanderen. De werkelijkheid is dus iets genuanceerder dan wat we krijgen in de toeristische brochures.
WAWwer schreef: Dat is ook zoiets om onnozel van te worden. Een fietsroute loopt per definitie over verschillende gemeenten, provincies, gewesten. In de ene gemeente doen ze dan een bepaalde verbeteractie (heraanleg, verbreding, verlichting), die dan stopt in de volgende gemeente. Op die manier zijn die verbeteracties bijna volledig nutteloos. Komt er dan echt niemand op het idee dat hiervoor samenwerking nodig is?
Naar mijn aanvoelen hoort er eigenlijk op Vlaams niveau een normering te worden uitgewerkt voor fietssnelwegen. Gedaan met dat flauw gedoe waarbij iedere provincie en gemeente haar eigen beleidsopties neemt, waardoor er nooit een uniform geheel tot stand komt.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#85 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef:Limburg, fietsparadijs... De reclamejongens hebben dat goed neergezet, maar de naakte cijfers spreken toch wel een ander verhaal. Bij de laatste grootschalige meting (2011-2012) werd ook de inrichting van de fietspaden gecontroleerd. Er werd toen nagegaan in hoeverre de fietspaden langs gewestwegen aangelegd waren volgens de voorschriften van het Fietsvademecum. In West-Vlaanderen bleek iets meer dan 42% van de fietspaden aan die normen te beantwoorden. In Limburg daarentegen was slechts 32% conform. Als het ging om de staat van de fietspad scoorde Limburg dan weer beter dan West-Vlaanderen. De werkelijkheid is dus iets genuanceerder dan wat we krijgen in de toeristische brochures.
Hold your horses Eeuwige! Ik bedoelde dat ik hier op de meeste fietspaden kan fietsen met de strada. Uit de commentaren hier kan ik, denk ik, afleiden dat dat bij jullie niet zo is. Dat komt dus niet van mij! :)
DF 269
Ice sprint1 26"

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#86 Bericht door WAWwer »

Gisteren aan de kant gezet door de politie van Mechelen omdat ik met de waw op de ring rond Mechelen reed. Ze vroegen waarom ik op de baan reed. Ik vertelde hen dat dat gewoon mag, waarna ze het zijn gaan opzoeken maar geen antwoord vonden. Ik had nochtans gezegd welk artikel en welke paragraaf ze moesten lezen (artikel 9).
Ze hebben mij laten verder rijden met de belofte dat ze het eens gingen bekijken en mij opbellen. Voorlopig niets meer gehoord.

Het is duidelijk dat niemand het eigenlijk echt weet en al zeker niet de autobestuurders die heilig overtuigd zijn dat je op het fietspad moet.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#87 Bericht door Wouter D »

Eigenlijk vind ik het er grote luxe te mogen kiezen waar ik rij. Voor zelfde geld zeggen ZE in de Wet dat rijwielen op de weg moeten... Hoe ver staan we dan. Dat zouden wij wsk ook ter gebruik meer mogen maken van jaagpaden en zo. Laten we nog maar even verder doen gelijk we bezig zijn,zeker.
Sommige velomobifielen hebben het stuk mbt de rijwielen bij zich in de fiets. Om die gelijk onder de blauwe neuzen te kunnen steken.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

WAWwer
Junior
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 08 jan 2016, 11:20
Postcode: 9300
Fiets: WAW
Locatie: Aalst
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#88 Bericht door WAWwer »

spruitje schreef:Sommige velomobifielen hebben het stuk mbt de rijwielen bij zich in de fiets. Om die gelijk onder de blauwe neuzen te kunnen steken.
Ik heb dat ook bij, maar ze moesten het niet hebben. Ze gingen het eens goed bekijken en bespreken met de commissaris.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#89 Bericht door Peter J »

Ik vertik het een document mee te nemen met daarin het bewuste artikel, naar mijn bescheiden mening moet elke weggebruiker op de hoogte zijn van de wegcode. M.a.w. iedere weggebruiker wordt verondersteld de wegcode te kennen, mij lijkt het dan nogal bizar dat diegenen die toezicht moeten houden op de toepassing van die wegcode in de praktijk dit niet zouden moeten kennen...
Een tijdje terug werd ik ook van de weg geplukt in Schelle met de belofte dat men het zou nakijken, ik heb daar niets meer van gehoord en ben sindsdien ook niet meer aan de kant gezet door ploegen van Politiezone Rupel. :wink:
Morgen ga ik met de velomobiel naar de Zwartzustervest in Mechelen, het fietspad is daar van bedenkelijke staat dus is de kans groot dat ik kies voor de rijbaan... Ben eens benieuwd. :lol:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: rijden met een velomobiel op een autoweg

#90 Bericht door Peter J »

spruitje schreef:Eigenlijk vind ik het een grote luxe te mogen kiezen waar ik rij. Voor zelfde geld zeggen ZE in de Wet dat rijwielen op de weg moeten... Hoe ver staan we dan.
Vogelvrij verklaard ? ? ? [-o<
Neen, in alle ernst, je hebt hier 100% gelijk en ik hoop dat het nog lang zo blijft. :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Plaats reactie