Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#1 Bericht door Ronnius »

Vandaag was ik net de deur uit of nog geen 50 meter verder om de hoek had ik al bijna prijs. Voorbij de lichten op Dendermondse steenweg (richting Destelbergen) in Sint Amandsberg (aan de Coltruyt) moest en zou een achterligger me perse inhalen. Ook al was het zowat onmogelijk omdat er een tegenligger aankwam en er auto's geparkeerd stonden. Je raad het natuurlijk al, omdat hij de tegenligger moest ontwijken moest ik weer wat meer aan de kant gepushed worden. Alles om uiteindelijk net voor mij bij de volgende lichten aan te komen en af te slaan (terwijl ik rechtdoor ging). Waarom moeten fietsers nu altijd en perse ingehaald worden ook al is het gevaarlijk of soms zelfs onmogelijk. Eerder deze week zag ik iemand bijna tegen de stoeprand gekwakt worden ook al omdat een auto hem perse "moest" inhalen terwijl er een bus van Delijn aankwam. Om dan direct nadat de bus voorbij is af te slaan?
Komt dat nu echt op die paar seconden aan, of is er een wettelijke inhaalplicht? Of wat zijn de beweeg redenen? Ik heb zelf mijn auto verkocht ruim 14 jaar geleden en nadien al bij al nog 5 keer zelf gereden, en de laatste keer was meer dan 8 jaar geleden. Dus mijn visie als autobestuurder is wat vertroebeld en zeker zowat antiek.
Vorige week (op het platteland) had ik een suv die me perse moest en zou inhalen in een s-bocht, zonder zicht op aankomend verkeer, waarbij ik nog de pas werd afgesneden ook (er waren uiteindelijk geen tegenliggers, dus hij kon zijn lijn behouden). Vandaag een kleine auto ook in een bocht waar je niets kon zien, me toch maar perse inhalen. Ik wil niet weten wat er gebeurt als er plots een gevaarte van de andere kant aankomt. Maar ik kan met 100% zekerheid zeggen dat ik zowat de pineut ben, want ik wordt opzij geschoven.

Ik maak mezelf telkens weer wijs dat ik meer van de kant van de weg moet blijven en zo de achterkomers het inhalen te beletten op de gevaarlijke plaatsen, maar dat is gemakkelijk gezegd. Het telkens weer doen is toch wat anders.

Verder heb ik eigenlijk geen klagen, als ik lees wat anderen hier meemaken? Het ergste wat me overkomen is, (15 jaar geleden) is een bestelwagen die ook in een bocht me te snel inhaalde en de pas afsneed, de verf ging aan het stuur maar ik kon overeind blijven (ik had gelukkig een stierestuur waardoor mijn handen beschermd zaten). Een keer in de tramsporen gevallen en uit balans geraakt (aan 30km/u, sindsdien mijd ik tramsporen als de pest) waardoor een auto bijna over me heen ging (die had gelukkig de reflex keihard te remmen). Verder ben ik 3 keer gevallen telkens eigenschuld en ik was alleen op de weg.

Ronny
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#2 Bericht door halepole »

Ik maak mezelf telkens weer wijs dat ik meer van de kant van de weg moet blijven en zo de achterkomers het inhalen te beletten op de gevaarlijke plaatsen, maar dat is gemakkelijk gezegd. Het telkens weer doen is toch wat anders.
Ik merk dat ik in mijn waw veel minder ingehaald word, bv http://ovi.me/UwPam" onclick="window.open(this.href);return false; als ik naar mijn werk rijd knalden ze voordat ik mijn waw had me voorbij tegen 90km/h en nu wachten ze totdat ze terug zicht en plaats.
Dus rap een velomobiel aanschaffen zou ik zeggen :lol:

dieter

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3862
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#3 Bericht door bicky »

Een velomobiel is onbekend voor automobilisten, dus de meeste letten ermee op.

Ik eis mijn plek op de weg. In stad en op landbouwwegen het meeste. Ook met mijn flevobike of bukfiets+kinderkar.
Wie op binnenwegen rijd zal daar niet ver van wonen is mijn idee, de autos die het gebruiken als sluipwegen hebben pech.
In stad is er al niet veel plaats en de snelheid ligt beter laag.
Het is de enige manier om ongepast oversteken te vermijden.
Een fietser is jammer genoeg te hoffelijk en voelt zich opgejaagd als er een auto achter hen rijd

Chocolate Delivery Man
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 19:27
Postcode: 9290
Fiets: Flevobike Greenmachine
Locatie: Overmere
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#4 Bericht door Chocolate Delivery Man »

Ronnius schreef: Ik maak mezelf telkens weer wijs dat ik meer van de kant van de weg moet blijven en zo de achterkomers het inhalen te beletten op de gevaarlijke plaatsen, maar dat is gemakkelijk gezegd. Het telkens weer doen is toch wat anders.
Ik ga vóór een bocht bijna in het midden van de baan rijden, dan voorkom je automatisch dat auto's proberen voorbij te steken.
Ik heb daarvoor nog geen negatieve reacties ontvangen van de achterliggende auto's.

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#5 Bericht door Ronnius »

halepole schreef: Dus rap een velomobiel aanschaffen zou ik zeggen :lol:

dieter
Heb je ook een opvouwbaar model #-o

Ronny
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
halepole
Helper
Berichten: 313
Lid geworden op: ma 19 jul 2010, 0:39
Postcode: 9860
Fiets: Thys 209
Locatie: Scheldewindeke
Velomobiel: Waw 100
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#6 Bericht door halepole »

tuurlijk effe tussen een vrachtwagen zijn wielen rijden, je zult versteld staan van de compactheid :mrgreen: alleen is het vrij permanent

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#7 Bericht door Ronnius »

halepole schreef:tuurlijk effe tussen een vrachtwagen zijn wielen rijden, je zult versteld staan van de compactheid :mrgreen: alleen is het vrij permanent
Een vrachtwagen met een undo functie gebruiken? :idea:
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#8 Bericht door marksje »

Ik heb als fietser evenveel recht om op de baan te zijn en les 1 in het verkeer, neem de plaats in die je toekomt; dus is het een smalle rijbaan...sorry autobestuurder je zult achter mij blijven ook al duurt het een eindje. Wat ik dan wel doe, is even naar rechts uitwijken als er rechts van de rijbaan zich een berijdbare strook aanbied en is dit een korte strook, dan pas ik even mijn snelheid aan om hem de tijd te geven om in te halen. Zo nog nooit enig probleem gehad hiermee.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#9 Bericht door blackarmor »

heb dat alle dagen voor als ik afsla van de haachtse steenweg naar bordet .
dat is een stuk van hoop en al 200 meter en je kan niet op tijd zijn voor het rood wordt .
en toch proberen ze met dagelijks voorbij te steken om me dan de pas af te snijden ( is een 2 vaks baan waar de linkste meeren deel afslaat en die moeten nog iets langer wachten ) . waardoor ik dus elke keer op een zeer vriendelijke manier weer voor hunne neus ga staan .

automobilisten zien fietser = traag .
alhoewel er daar ene overlaats deftig pech mee heeft gehad . reed richting zone 30 en die was al een hele tijd echt aan het bumperkleven ( en heb al gene bumper dus ik kleefde bijna op de zijne ) . door de staat van de weg kon ik vrijwel niet aan de kant . redelijk veel tegenliggers dus meneer kon niet door .

resulaat meneer scheurd er de eerste kans aan een rotvaart vandoor ( audi q7 ) . en wie stond er een eindje verder aan de kant =D> moet een kostelijke grap geworden zijn want ze spraken van roekeloos rijgedrag , agressie in het verkeer , overdreven snelheid in een zone 30 ...
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#10 Bericht door BartC »

blackarmor schreef: moet een kostelijke grap geworden zijn want ze spraken van roekeloos rijgedrag , agressie in het verkeer , overdreven snelheid in een zone 30 ...
Je bent je beste vriend de agent toch gaan ondersteunen in zijn betoog tegen de wegpiraat?

Bij mij is het principe... Ben ik met de auto en kan ik een fietser niet veilig voorbijsteken, dan blijf ik erachter tot dat wel kan. Ben ik met de fiets en kan een auto met niet veilig voorbijsteken, dan krijgt hij de kans niet van mij. Zodra ik dan de mogelijkheid heb om plaats te maken zodat hij veilig voorbij kan, doe ik dat natuurlijk. Eigenlijk met die manier van fietsen ook nog geen negatieve reacties gehad.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef: Een fietser is jammer genoeg te hoffelijk en voelt zich opgejaagd als er een auto achter hen rijd
Sommige automobilisten gaan daar ook van uit: fietsers horen aan de kant te gaan als zij eraan komen. Schijnbaar gaat dat terug op een of andere regel uit lang vervlogen tijden dat snel verkeer voorrang had op traag verkeer. Een oudere man begon daar onlangs met me over. Ik weet niet of dat vroeger zo was, maar er zijn mensen die daar nog steeds van uitgaan. Een tijd geleden heb ik het zelf meegemaakt: ik reed op een smal bosweggetje en in m'n spiegeltje zag ik een brede mercedes heel snel naderen. Enkele seconden later was hij al aan het bumperkleven en plotseling begon de man te claxonneren terwijl hij tegelijkertijd met z'n arm teken deed dat ik maar aan de kant moest. Hoezo? Aan de kant? Ik reed als netjes rechts. Moest ik in de berm misschien? Of nog beter de sloot in opdat Zijne Doorluchtigheid in zijn karos de straat voor zich alleen had? Ik deed als was ik de drie aapjes natuurlijk. :mrgreen: Nog getoeter. Nog meer getoeter. En toen was het me gewoon te veel: als reactie ging ik in het midden van de weg rijden, zodat hij me nu zeker niet voorbij kon rijden. Zo heb ik nog een kilometer of twee, drie gereden. Op het eerst volgende kruispunt moest ik naar links, hij naar rechts. Dan ging hij volledig door het lint: als ultieme afsluiter werd ik nog getrakteerd op een claxonconcert gekruid met bewegingen van de opgeheven vuist. O, wat kan het leven toch schoon zijn... :roll: :D
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#12 Bericht door Ronnius »

BartC schreef:
blackarmor schreef: moet een kostelijke grap geworden zijn want ze spraken van roekeloos rijgedrag , agressie in het verkeer , overdreven snelheid in een zone 30 ...
Je bent je beste vriend de agent toch gaan ondersteunen in zijn betoog tegen de wegpiraat?

Bij mij is het principe... Ben ik met de auto en kan ik een fietser niet veilig voorbijsteken, dan blijf ik erachter tot dat wel kan. Ben ik met de fiets en kan een auto met niet veilig voorbijsteken, dan krijgt hij de kans niet van mij. Zodra ik dan de mogelijkheid heb om plaats te maken zodat hij veilig voorbij kan, doe ik dat natuurlijk. Eigenlijk met die manier van fietsen ook nog geen negatieve reacties gehad.
Ik hoop dat ik meer zicht op achterop komend verkeer ga hebben met de (hopelijk deze week arriverende) ligger, omdat ik er een spiegel op ga hebben. Op mijn bukker heb ik dat nu niet.
Overlaatst blokkeerde ik ook achterop komend verkeer. Maar omdat ik het geluid van een motor hoorde wou ik die nog ff doorlaten door een beetje plaats te geven. Bleek het een zeer lage sportwagen te zijn met het typische motor geluid. Die reed zich natuurlijk bijna klem tussen mij en de aankomende tegenligger. Dit op minder dan 100 m van een kruispunt?

Ik heb nu reeds lang geen auto meer. Maar ik weet nog dat de regel was, als je niet (veilig) kan inhalen dan blijf je erachter. Maar tov fietsers lijkt er eerder een inhaal plicht.

Of zoals ik deze week nog zag: een mercedes met een man van minstens 45 jaar die achter 2 fietsende vrouwen aankomt (de vrouwen hadden beide een kind bij waarvan 1 in een karretje). Ze komen aan op een kruispunt met de Hundelgemsesteenweg in Merelbeke. Op minder dan 50 m begint die te toeteren dat ze opzij moeten gaan. Waar zit zijn verstand, op de steenweg is er een apart fietspad en krijgt hij een vrije weg.... Het enige dat de vrouwen deden was om beurt eens meewarig omkijken (ze reden naast elkaar in een smalle zijstraat). Als je echt maar zoveel geduld hebt is het zeer triestig gesteld.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Bozzl
Neo Prof
Berichten: 229
Lid geworden op: vr 29 sep 2006, 19:42
Postcode: 9240
Fiets: Pioneer
Locatie: Zele
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#13 Bericht door Bozzl »

eeuwige reiziger schreef:
bicky schreef: Een fietser is jammer genoeg te hoffelijk en voelt zich opgejaagd als er een auto achter hen rijd
Sommige automobilisten gaan daar ook van uit: fietsers horen aan de kant te gaan als zij eraan komen.
Tijdens onze vakantie in Cornwall en Devon zijn we nauwelijks fietspaden tegengekomen, maar geen enkele Brit die ons opjoeg of op z'n claxon ging staan. Hoffelijk wachten tot hij/zij op de (ongelofelijk) smalle weggetjes ergens kon voorbijrijden - of achter ons bleef om de fietsen te kunnen bekijken....
We hebben op deze fietsvakantie nog nooit zoveel uitleg moeten geven over onze fietsen ;-)

Het kan dus ook anders... maar leer ze dat hier eens :cry:
Nobody's perfec

Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#14 Bericht door Bram Mouton »

Als je er tijdens het fietsen hetzelfde uitziet zoals op uw profielfoto weet ik toch niet zeker dat het uit beleefdheid is dat ze achter u blijven zonder toeteren :mrgreen: :twisted:

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#15 Bericht door crash-quest-dummy »

vooral bukkers moeten ingehaald worden als ik (een ongemotoriseerde) ligger ben :twisted:

en inderdaad, wat ik op mijn opafiets het meest mis is een achteruitkijkspiegel !
Stop Fueling Around

Plaats reactie