Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#16 Bericht door Ronnius »

Gisteren en vandaag 4 inhaal maneuvres gehad waarbij ik echt wel vragen stel,
waarbij ik 1 keer bijna op een auto ben geknald.

Gisterenmorgen (opweg naar Tielt) knalt een golf me voorbij in een 30 km/u zone.
Dit net voor een flauwe bocht (zonder zicht) een auto komt de andere kant uit, die heeft zich opzij moeten gooien en tegen de boordstenen moeten stoppen of het was prijs, de golf gaf geen duimbreed toe, gelukkig anders was die mij over geschoven.

Bij het terugkeren van Tielt op ongeveer dezelfde plaats een bestelwagen wil me perse inhalen, eerst twijfelt die (er zijn tegenliggers opkomst) om dan plots plankgas te geven en zich toch ternauwernood tussen de opkomende auto's en mij te wurmen om... nog geen 50 m verder af te slaan???

Een 2de auto komt achter mij en die haalt me in op de plaats waar de bestelwagen inslaat, dat is een voorrang aan rechts kruispunt (en ik moet verlenen). Omdat ik weet dat het daar geen spelletje is (ze nemen daar echt wel hun voorrang) vertraag ik, daarbij begint de achteropkomende auto me in te halen op die plaats en rijd uiterst links over het kruispunt, als daar eens een auto uit de zijstraat komt en zijn voorrang neemt zonder kijken....Hopelijk heb ik dan geen brokken...

De laatste is nu wel de ergste want ik was bijna op de auto geknald. Ik word ingehaald en als de auto voor mij komt gaat die vlak voor mij rijden (de pas afsnijden) en vertraagd fel... omdat die moet (gelukkig links) afslaan??? Er was gelukkig geen auto tegemoetkomend (alleen een scooter die ook dat bedrijf opdraaide) zodat die niet stopte, anders kleefde ik er tegenaan. Ik was echt in paniek, want ik zat in mijn klikpedalen en ik geraak daar niet altijd zo gemakkelijk uit... Maar waarom nog inhalen als je toch direct moet afslaan???
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Chocolate Delivery Man
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 19:27
Postcode: 9290
Fiets: Flevobike Greenmachine
Locatie: Overmere
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#17 Bericht door Chocolate Delivery Man »

Ronnius schreef:Gisteren en vandaag 4 inhaal maneuvres gehad waarbij ik echt wel vragen stel,
waarbij ik 1 keer bijna op een auto ben geknald.

Gisterenmorgen (opweg naar Tielt) knalt een golf me voorbij in een 30 km/u zone.
Dit net voor een flauwe bocht (zonder zicht) een auto komt de andere kant uit, die heeft zich opzij moeten gooien en tegen de boordstenen moeten stoppen of het was prijs, de golf gaf geen duimbreed toe, gelukkig anders was die mij over geschoven.

Bij het terugkeren van Tielt op ongeveer dezelfde plaats een bestelwagen wil me perse inhalen, eerst twijfelt die (er zijn tegenliggers opkomst) om dan plots plankgas te geven en zich toch ternauwernood tussen de opkomende auto's en mij te wurmen om... nog geen 50 m verder af te slaan???

Een 2de auto komt achter mij en die haalt me in op de plaats waar de bestelwagen inslaat, dat is een voorrang aan rechts kruispunt (en ik moet verlenen). Omdat ik weet dat het daar geen spelletje is (ze nemen daar echt wel hun voorrang) vertraag ik, daarbij begint de achteropkomende auto me in te halen op die plaats en rijd uiterst links over het kruispunt, als daar eens een auto uit de zijstraat komt en zijn voorrang neemt zonder kijken....Hopelijk heb ik dan geen brokken...

De laatste is nu wel de ergste want ik was bijna op de auto geknald. Ik word ingehaald en als de auto voor mij komt gaat die vlak voor mij rijden (de pas afsnijden) en vertraagd fel... omdat die moet (gelukkig links) afslaan??? Er was gelukkig geen auto tegemoetkomend (alleen een scooter die ook dat bedrijf opdraaide) zodat die niet stopte, anders kleefde ik er tegenaan. Ik was echt in paniek, want ik zat in mijn klikpedalen en ik geraak daar niet altijd zo gemakkelijk uit... Maar waarom nog inhalen als je toch direct moet afslaan???
Helaas zijn deze situaties voor mij ook niet onbekend ... Minstens 1 keer per week is het van dat.

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#18 Bericht door bicky »

Ik weet niet wat jullie uitsteken met de fiets maar ik kom maar occasioneel een gevaarlijke situatie tegen met de fiets.
Dan spreek ik over 1x om de 6 maand of zo.

Het zal wel aan de routes, rijtijden of rijstijl liggen waarschijnlijk

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#19 Bericht door Ronnius »

Deze avond nog, was ff de stad in met de bus. Van tussen de tegemoetkomende auto's begint er een dood op zijn gemak naar links af te draaien om een oprit op te rijden. Dat vlak voor een aankomende lijnbus, zijn die echt hun leven beu? De bestuurder was zo een dingen blijkbaar meer gewoon want die reageerde er niet op (maar is wel moeten stoppen of de auto was wel heel klein geworden). Sommigen kijken echt naar niets meer. Blijkbaar kunnen velen geen seconde meer wachten, laat staan een minuut. Er waren nogal wat reizigers die versteld stonden van zo een gedrag.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#20 Bericht door Ronnius »

bicky schreef: Het zal wel aan de routes, rijtijden of rijstijl liggen waarschijnlijk
Misschien rij ik binnenkort ook snel genoeg zodat ze me niet meer kunnen inhalen :mrgreen:
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Chocolate Delivery Man
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 19:27
Postcode: 9290
Fiets: Flevobike Greenmachine
Locatie: Overmere
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#21 Bericht door Chocolate Delivery Man »

bicky schreef:Ik weet niet wat jullie uitsteken met de fiets maar ik kom maar occasioneel een gevaarlijke situatie tegen met de fiets.
Dan spreek ik over 1x om de 6 maand of zo.

Het zal wel aan de routes, rijtijden of rijstijl liggen waarschijnlijk
Zonder overdrijven kan ik zeggen dat ik zowat dagelijks een gevaarlijke situatie tegekom. Dit gaat van een voertuig dat geparkeerd staat op het fietspad tot voetgangers die het fietspad kruisen zonder te kijken tot ronduit heel gevaarlijke situaties waarbij gemotoriseerde voertuigen voorrang voor fietsers negeren tot en met het maken van overtredingen waarbij ik dan slachtoffer wordt indien ik niet pro-actief ingrijp...

Gebruikersavatar
hdbiker
Neo Prof
Berichten: 203
Lid geworden op: wo 22 mar 2006, 19:53
Fiets: M5 SP559
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#22 Bericht door hdbiker »

Bekijk dit hier eens:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 0_p7xtd7HI#" onclick="window.open(this.href);return false;!
Ik rij nu wel op een bukker 8-)
Maar ik mis wel echt mijne ligger

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#23 Bericht door trikelover »

hdbiker schreef:Bekijk dit hier eens:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 0_p7xtd7HI#" onclick="window.open(this.href);return false;!
heb dit filmje deze morgen al eens gezien dit is echt pas waanzin om daar met de fiets te rijden
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

sailor11647
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: ma 23 mei 2011, 19:49
Postcode: 8370
Locatie: Blankenberge
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#24 Bericht door sailor11647 »

hdbiker schreef:Bekijk dit hier eens:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 0_p7xtd7HI#" onclick="window.open(this.href);return false;!
dat is een weg, waar je niet moet fietsen als je er niet moet zijn
een collega van mij is daar verongelukt een paar jaar geleden
hij had het fietspad een eind verder kunnen nemen (500 mtr meer rijden)

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#25 Bericht door NL-ligger »

Ik zou nog liever 30 km omfietsen....

Overreden worden door zware voertuigen lijkt me een verschrikkelijke dood. En als je pech hebt overleef je het ook nog....en mag je volledig verlamd de rest van je ellendige dagen slijten in een ijzeren long.... :?

Er hoeft maar een bestuurder verblind te worden door de tegenligger zodat jouw silhouet wegvalt, een beetje ouderdomsstaar hebben zonder het te beseffen zodat het nachtzicht matig of slecht is - zeker met fel tegenlicht van tegenliggers - of gewoon even niet goed opletten en je ligt onder de wielen.....
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#26 Bericht door Ronnius »

hdbiker schreef:Bekijk dit hier eens:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 0_p7xtd7HI#" onclick="window.open(this.href);return false;!
Ze zouden beter zo een filmpjes eens in het nieuws tonen dan die carbon sportwagen aan 300km/u van deze week.

Dat is wat ik hier ook zie, de witte lijn in het midden "waar dient dat voor meneer?"
Deze week nog bij het naar het werk rijden:
Op de aanloop naar de brug met volle witte lijn in het midden (is ook nodig want je ziet niets over de brug aankomen)
word ik ingehaald door een auto (da's daar normaal) die meer dan de helft over de witte lijn gaat.
Tegelijkertijd word die auto ingehaald door een motard die dan zowat tegen de linker boordsteen moet gereden hebben.
We reden dus met 3 naast elkaar, en ik reed niet eens op de uiterste rand om mijn plaats op te eisen en voor mijn veiligheid (veel putjes tegen de kant).
Je kan je wel indenken wat er kan gebeuren als daar een tegenligger over de brug komt aanscheuren...

Je mag daar maar 50 rijden, de enige die zich daar aan houden zijn de voetgangers en fietsers.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#27 Bericht door crash-quest-dummy »

hdbiker schreef:Bekijk dit hier eens:
http://www.youtube.com/watch?feature=pl ... 0_p7xtd7HI#" onclick="window.open(this.href);return false;!
die heeft niet eens een zelfmoordstrookje !
ah nee, iedereen gaat daar precies met de camion naar zijn werk ...
dien heeft ne velocamion nodig !
ze moeten daar dringend die witte lijn in't midden overschilderen, dan is iedereen terug in regel hé
Stop Fueling Around

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#28 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:Ik weet niet wat jullie uitsteken met de fiets maar ik kom maar occasioneel een gevaarlijke situatie tegen met de fiets.
Dan spreek ik over 1x om de 6 maand of zo.

Het zal wel aan de routes, rijtijden of rijstijl liggen waarschijnlijk
Ongetwijfeld. Al heel lang volg ik het reilen en zeilen in Londen, ook al omdat ik er te voor kort sowieso minstens twee keer per jaar kwam. Ik heb er de, toch wel militante, fietsbeweging leren kennen en blijf die bijna dagelijks langs het wereldwijde web volgen. Als je dan een paar youtubekanalen volgt van Londense fietspendelaars, word je wel duidelijk dat de aard van de weg en de intensiteit van het verkeer doorslaggevend zijn. Dan kunnen we trouwens ook besluiten dat de meesten onder ons op vrij rustige wegen rijden met weinig gevaren. Ik ook trouwens.

Al heb ik vandaag toch eventjes m'n keelgat moeten openzetten om een ongeluk te vermijden. Bij Moerbrugge kom ik van het jaagpad aangereden. Bij de brug moet ik even de rijbaan op, de rotonde over om dan wat verder weer het jaagpad op te rijden. Juist op het eerste kruispunt heb ik, alhoewel komend van het jaagpad, voorrang (en neen, daar stond even geen vrachtwagen geparkeerd die het zicht belemmert... :wink: . Jammer genoeg vegen de meeste automobilisten dat feestelijk aan hun laars (alhoewel er toch niet naast het bord valt te kijken...). Ik ben er dus altijd op m'n hoede. Je weet maar nooit...

Dus ja, daar komt er weer eentje van links aan hoge snelheid over de brug gevlogen. Ik kom er ook aan, maar zie aan zijn rijstijl en door het oogcontact dat ik toch zoek, al duidelijk dat hij geen oog heeft voor mogelijk verkeer dat van rechts kom. Ik minder snelheid, maar rij toch door en juist vooraleer ik op het kruispunt kom, haal ik alle decibels uit mijn stembanden die mogelijk zijn. De automobilist schrik en duwt op de rem. Dus rij ik de rijbaan op, maar plotseling begint hij te toeteren...

"Dàt had je niet moeten doen, jongen", denk ik en ik gooi m'n remmen dicht. Ik stap uit de velomobiel en ga naar de man. Hij legt z'n motor stil, wil ogenschijnlijk uitstappen maar doet dat uiteindelijk toch niet. "Wel, is dat tegenwoordig normaal dat je zo de weg op komt gekropen?!" roept hij me toe. Ik negeer zijn opmerking en wijs met m'n vinger naar het voorrangsbord: "Ooit gehoord, mijnheer, over voorrang van rechts? Daar staat een bord. Ga maar eens kijken." Hij zwijgt. Ik besluit het daarbij te laten, ga weer naar m'n velomobiel en vervolg m'n weg.

't Is nooit leuk mensen op hun fouten te moeten wijzen, maar ik hoop wel dat ze er iets uit zullen leren. Soms echter blijven ze uit frustratie mokken. En dan is niemand een stap verder.


En zo heb ik ook voor de eerste keer Streetview concreet kunnen gebruiken, en niet enkel als speeltje om te zien hoe collega X en Y woont... 8) :lol:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#29 Bericht door NL-ligger »

Wat had je nu gedaan als die man wel was uitgestapt, en daarbij zo'n postuur had dat hij blééf opstaan ? :lol:
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#30 Bericht door eeuwige reiziger »

NL-ligger schreef:Wat had je nu gedaan als die man wel was uitgestapt, en daarbij zo'n postuur had dat hij blééf opstaan ? :lol:
Wees gerust, juist hetzelfde. In het verleden heb ik al meerdere malen met rechtstreekse agressie te maken gehad. 'n Laatste keer in m'n eigen dorp zelf. Om de situatie even te schetsen: ik reed langs een van die 'heerlijke' wegen die symbool staan voor België. Lees: geërodeerd asfalt, putten, scheuren, aan de kant van de rijbaan betonplaten die indertijd een of ander fietspad moeten hebben voorgesteld maar ondertussen gebroken, verzakt en verbrokkeld zijn. Dus fiets ik op een zekere afstand van de rechterkant, daar waar het asfalt tenminste berijdbaar is. En dan plotseling haalt er een wagen me in. Pijlsnel en nauwelijks enkele centimeters van mij. Onmiddellijk steek ik m'n vuist uit. Een of ander belerend vingertje zal me nu misschien zeggen dat dit agressief is, maar op dat eigenste ogenblik vond ik dat ik daartoe recht had. De automobilist gooit z'n remmen dicht, stapt uit. Ik haal hem in, stop ook. Onmiddellijk begint de man agressief te doen in heel beledigende bewoordingen. Hij vindt dat ik helemaal rechts moet rijden. Eerst probeer ik op een redelijke manier met hem te praten, maar dat blijkt totaal onmogelijk. Dat de rechterkant van de rijbaan herschapen is in Bora Tora na een Amerikaans bombardement is voor hem schijnbaar geen geldig argument. "Onnozelaar! Simpelaar! Zeveraar! Nul!", ik krijg het allemaal over me heen. "Me euën domme velo!", wijzend naar m'n velomobiel. En dan, plotseling staat hij op enkele centimeters van me en geeft me een lichte duw. Daarna gaat z'n arm omhoog. Schijnbaar wil hij z'n agressie nu eens de vrije loop laten. Op dat ogenblik komt er echter een wagen voorbij, waarop hij de arm laat zakken. Daarop repliqueer ik: "Wel, durf je alleen maar te slaan als er niemand is? Bang voor getuigen?" Hij kijkt me aan, gaat weer in z'n auto zitten terwijl hij de ene beleding na de ander in m'n gezicht gooit. Ik heb er genoeg van en besluit verder te rijden. Hij start de wagen, haalt me weer in op dezelfde agressieve manier terwijl hij nog eens flink zijn toeter aanspreekt. "Zielig", denk ik dan...

Als het zich in de toekomst nog eens zou voordoen, wordt het wel een klacht bij de politie. Dàt heb ik de man trouwens ook duidelijk gemaakt.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie