Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#31 Bericht door Ronnius »

eeuwige reiziger schreef:"Ooit gehoord, mijnheer, over voorrang van rechts? Daar staat een bord. Ga maar eens kijken."
Een week geleden stak ik zo een straat over tussen 2 auto's waar genoeg plaats tussen was. Ik kwam van rechts, maar deed het toch maar veilig (ik kom daar geregeld en weet hoe ze daar rijden). Krijg ik daar getrokken lichten als reactie en niet de minste vertraging, alsof die me met plezier zou overreden hebben. Er staan daar nu geen voorrangsborden, maar ik dacht dat de wet zegt, geen borden --> voorrang aan rechts.
Toen dacht ik toch ff: zielig, met geld kan je wel een dure duitser kopen maar geen verstand.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#32 Bericht door eeuwige reiziger »

Ronnius schreef:... met geld kan je wel een dure duitser kopen maar geen verstand.
Mooi gezegd, echt waar! Dat is nu eens een uitspraak die ik zou willen inkaderen!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#33 Bericht door Peter J »

Ronnius schreef:Toen dacht ik toch ff: zielig, met geld kan je wel een dure duitser kopen maar geen verstand.
Jij rijdt zelf ook wel op een "dure Duitser" hoor... :mrgreen: :wink: 8) :roll:
Over je verstand wil en kan ik me niet uitspreken :roll: :D :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#34 Bericht door Ronnius »

Peter J schreef:
Ronnius schreef:Toen dacht ik toch ff: zielig, met geld kan je wel een dure duitser kopen maar geen verstand.
Jij rijdt zelf ook wel op een "dure Duitser" hoor... :mrgreen: :wink: 8) :roll:
Over je verstand wil en kan ik me niet uitspreken :roll: :D :wink:
okee je hebt me, maar je weet wat ik bedoel.
Zoveel verstand heb jij dan weer wel. :D
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#35 Bericht door CapoJan »

Ander onnozel en overbodig inhaalmaneuver.
De situatie: ter hoogte van een schoolpoort in een gewone straat, dus zone 30 per definitie. Net voor de poort van die school is de straat keurig in twee gedeeld door een vluchtheuvel, met ervoor er erna verkeersdrempels. Allemaal voorbeeldig en logisch in combinatie met een basisschool.
Maar net in dat stukje is er een automobilist, wellicht niet toevallig alweer met een SUV, die me dringend moest inhalen, terwijl ik aan de maximumsnelheid reed. Geen plaats, dus ging hij maar spookrijden op het andere vak. Twintig meter verder had hij zonder problemen wettelijk kunnen inhalen, maar da's twintig meter te ver blijkbaar...

Een eindje verder stond ik toch weer naast die SUV, aan het volgende kruispunt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#36 Bericht door Peter J »

Ronnius schreef:okee je hebt me, maar je weet wat ik bedoel.
Zoveel verstand heb jij dan weer wel. :D
Dank U [-o< :wink:
Je hebt ook wel door dat het als grapje bedoeld was, pleit ook voor je grijze massa :wink: =D>
Nu moet ik hier toch wel aan toevoegen dat ik al een aantal keren heel positieve reacties heb gekregen van bestuurders van die "Duitse dure merken"
als ik met mijn velomobiel onderweg ben en op de rijbaan rijdt... :D
Meestal komen er bewonderende (verwonderde) blikken en vrij regelmatig worden die gevolgd door een opgestoken duim en een brede glimlach =D>
En met mijn HP Speedmachine krijg ik heel dikwijls voorrang van chauffeurs op punten waar ik eigenlijk geen voorrang heb, ik denk dat het gewoon
ligt aan de omgeving waar je rijdt... Voor de bussen van "De Lijn" ben ik altijd zeer op mijn hoede want die rijden alsof ze helemaal alleen op de weg zijn
en ik ben mijn leven nog niet beu, dus zelfs als ik voorrang heb laat ik die liever passeren :mrgreen:
En ja, ik weet wel dat daar ook goede chauffeurs bij zitten (spijtig genoeg vallen die niet zo erg op als de slechte) ! ! ! ! ;-)
Ik rijd zelf voor het werk met een vrachtwagen en ik durf zeker niet te beweren dat het mij nooit overkomt dat ik een stommiteit doe... ik ben tenslotte
ook maar een mens, met de daarbij horende gebreken ! ! ! :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Chocolate Delivery Man
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 19:27
Postcode: 9290
Fiets: Flevobike Greenmachine
Locatie: Overmere
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#37 Bericht door Chocolate Delivery Man »

Peter J schreef:
Ronnius schreef:okee je hebt me, maar je weet wat ik bedoel.
Zoveel verstand heb jij dan weer wel. :D
Dank U [-o< :wink:
Je hebt ook wel door dat het als grapje bedoeld was, pleit ook voor je grijze massa :wink: =D>
Nu moet ik hier toch wel aan toevoegen dat ik al een aantal keren heel positieve reacties heb gekregen van bestuurders van die "Duitse dure merken"
als ik met mijn velomobiel onderweg ben en op de rijbaan rijdt... :D
Meestal komen er bewonderende (verwonderde) blikken en vrij regelmatig worden die gevolgd door een opgestoken duim en een brede glimlach =D>
En met mijn HP Speedmachine krijg ik heel dikwijls voorrang van chauffeurs op punten waar ik eigenlijk geen voorrang heb, ik denk dat het gewoon
ligt aan de omgeving waar je rijdt... Voor de bussen van "De Lijn" ben ik altijd zeer op mijn hoede want die rijden alsof ze helemaal alleen op de weg zijn
en ik ben mijn leven nog niet beu, dus zelfs als ik voorrang heb laat ik die liever passeren :mrgreen:
En ja, ik weet wel dat daar ook goede chauffeurs bij zitten (spijtig genoeg vallen die niet zo erg op als de slechte) ! ! ! ! ;-)
Ik rijd zelf voor het werk met een vrachtwagen en ik durf zeker niet te beweren dat het mij nooit overkomt dat ik een stommiteit doe... ik ben tenslotte
ook maar een mens, met de daarbij horende gebreken ! ! ! :wink:
Ik ben dan waarschijnlijk de meest hoffelijke chauffeur van de Lijn tegengekomen: gedurende drie haltes hielden we gelijke tred, maar bij elke halte was hij net iets eerder dan mij. Toch hield hij de deuren netjes dicht tot ik gepasseerd was.

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#38 Bericht door Frank II »

Dat is dan toch wat anders dan wat ik dagelijks meemaak.
Fietsend op een betonnen zelfmoordstrookje op minder dan 1 meter voorbijgestoken worden door gelede bussen van de lijn is dagelijkse kost.
Volledig inrijden van de strook aan de bushalte gebeurt niet, zodat je verplicht wordt als fietser om op de autorijstrook te gaan rijden en dan als je halverwege de bus bent ,ineens de knipperlichten aanzetten en vertrekken, waardoor je verplicht bent alles dicht te gooien of je wordt opzij aangereden. Bij dat dichtgooien heb je dan nog eens kans dat een wagen van achterop op je inknalt.

Je zou natuurlijk kunnen stellen: Waarom moeten fietsers perse inhalen? :)

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#39 Bericht door Ronnius »

Chocolate Delivery Man schreef: Ik ben dan waarschijnlijk de meest hoffelijke chauffeur van de Lijn tegengekomen: gedurende drie haltes hielden we gelijke tred, maar bij elke halte was hij net iets eerder dan mij. Toch hield hij de deuren netjes dicht tot ik gepasseerd was.
Hier in Gent zijn er ook hoor. Maar ze zijn soms echt een zeldzame soort.
Ik heb zelf ook al enkele keren meegemaakt dat een chauffeur wachtte met de deuren te openen om me met de fiets eerst te laten passeren.
Als bus reiziger heb ik ook nog moeten afstappen op een fietspad en de keren dat de bestuurder zomaar opende keek ik zelf ook eerst uit het deurgat voor ik uitstapte. Maar meestal deed hij me wachten tot een fietser gepasseerd was, maar veel reizigers hebben dat geduld niet en hebben wellicht nog minder het inzicht waarom ze eens ff moeten wachten en beginnen dan te roepen.

Verder je zou eens moeten weten wat de bestuurders allemaal meemaken. Ze worden letterlijk van overal belaagd.
Fietsers en voetgangers willen zich er soms letterlijk door overhoop laten rijden (soms gooien ze zich letterlijk voor de bus om hem toch nog te halen [-X ),
voor veel autobestuurders zijn ze een plaag (waarom stopt die kl**tz*k om de paar 100 meter).
En de reizigers... daar gaan we maar over zwijgen... Ik probeerde steeds zoveel mogelijk de spits te mijden, ik weet waarom.

Ik heb ze wel eens bewonderd om hun engelen geduld,
wat niet wil zeggen dat het allemaal engelen zijn :?
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

Gebruikersavatar
Ronnius
General Manager
Berichten: 3021
Lid geworden op: zo 24 jul 2011, 6:24
Postcode: 9040
Fiets: Grasshopper FX
Locatie: Sint Amandsberg
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#40 Bericht door Ronnius »

Frank II schreef:Dat is dan toch wat anders dan wat ik dagelijks meemaak.
Fietsend op een betonnen zelfmoordstrookje op minder dan 1 meter voorbijgestoken worden door gelede bussen van de lijn is dagelijkse kost.
Volledig inrijden van de strook aan de bushalte gebeurt niet, zodat je verplicht wordt als fietser om op de autorijstrook te gaan rijden en dan als je halverwege de bus bent ,ineens de knipperlichten aanzetten en vertrekken, waardoor je verplicht bent alles dicht te gooien of je wordt opzij aangereden. Bij dat dichtgooien heb je dan nog eens kans dat een wagen van achterop op je inknalt.

Je zou natuurlijk kunnen stellen: Waarom moeten fietsers perse inhalen? :)
Meestal als ik achter een bus hang dan blijf ik erachter. Dat geduld heb ik wel (en de tijd ook). Ik zorg bij een halte er wel voor aan de linkerzijde achteraan de bus te staan (in het zicht) zodat de bestuurder me kan zien, zeker als die me ingehaald heeft zodat die kan zien dat ik erachter blijf.

En als ik dan toch de bus inhaal (dat is altijd als er een fietspad is) aan een halte toch al gemerkt dat de bestuurder me zag en wachtte. Ergens lukt het me om via zijn spiegel te zien of die kijkt of niet (en er niet rakelings langs rijden maar een beetje ruimte laten ook al moet je dan ff naast het fietspad).

En ja waarom moeten fietsers perse inhalen.
Eens in eigen boezem kijken kan nooit kwaad.
Want wat is ergerlijker dan te foeteren op inhaalmaneuvers van anderen die jezelf (onnodig) ook uitvoert.

Dat is wat ik probeer te doen: mijn eigen domheden ontdekken en in het vervolg proberen achterwege te laten.
--> liggend fietsen <--

Rijden met een Orca is een gele Karwij

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#41 Bericht door blackarmor »

allee vandaag de grote stommeteit begaan om ervanuit te gaan dat die niet ging doorijden .
http://maps.google.be/?ll=50.87894,4.41 ... 19&vpsrc=6" onclick="window.open(this.href);return false;

ik kom van bordet richting diegem .
ik hoor een deel wagens vanop bordet afkomen .
er komt een volvo aan vanuit richting diegem .
ik maak de stomme veronderstelling dat die moet wachten want die moet aan mij en aan de wagens voorang verlenen .
niet dus . gas geven en recht voor mij in .
resultaat ikke een tandwiel dat 90 graden geplooid is . ( en opt eerste gezicht is het dat )
hij deur passagier voor achter en zijflank achter geblutst en geschaafd . ( fotos volgen nog :)
swat mens was toch zo vriendelijk voor aller eerst te stoppen en onmiddelijk te vragen of ik gekwests ben of alles in orde is .
( ipv zoals sommige de schade van hunnen wagen te begapen en dan gewoonlijk nog kwaad te worden )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Evelien van Jeroen
Helper
Berichten: 254
Lid geworden op: zo 20 mei 2012, 21:56
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#42 Bericht door Evelien van Jeroen »

ai, niet fijn :( maar gelukkig heb jij niets toch?

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#43 Bericht door blackarmor »

nee en verdomd blij dat ik met de ligfiets was .
als nu de verzekering nog eens over de brug komt .
die "expert" was al vies gezind dat de fiets niet meer in de staat van het ongeval was . wa verwacht die dat ik een volledige set onderdelen ga kopen omdat het 5 maand duurt voor die langskomen :roll: .
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Gebruikersavatar
NL-ligger
Public Relations
Berichten: 886
Lid geworden op: wo 21 sep 2011, 17:15
Postcode: 8244AM
Fiets: Quest
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#44 Bericht door NL-ligger »

Hoe doen jullie dat eigenlijk met de schadeafwikkeling ?

Is het misschien verstandig standaard een europees (auto)schadeformulier mee te nemen, alhoewel je geen auto rijdt maar het meerendeel van de niet-eenzijdige ongevallen daar wel tegenaan eindigd ?
http://quezzzt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

blackarmor
Public Relations
Berichten: 985
Lid geworden op: wo 23 jun 2010, 10:59
Postcode: 1880
Fiets: quest 404
Locatie: Kapelle op den bos
Contacteer:

Re: Waarom moeten fietsers perse ingehaald worden?

#45 Bericht door blackarmor »

verstandig is dat zoizo .
ik heb daar ter plaatse de papieren ingevult en door gegeven naar mijn verzekeraar ( is vis rechtsbijstand familiale geregeld ) maar heeft blijkbaar wat geduurd voor de andere partij de papieren tot aan de verzekeraar had gekregen . ( was een leasing )
https://www.amazon.fr/photos/share/MrLXSbl3la41l1SvduOWfw7xxUOfVT4bghen8rpBST2
https://www.amazon.fr/photos/share/Rs9I2i6rvOklIYpwAD22A1qJQoV3NxsKnhOmF4RZM1C

Plaats reactie