Pinklichtjes voor of tegen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...

voor of tegen

tegen pink lichtjes
5
15%
voor pink lichtjes
29
85%
 
Totaal aantal stemmen: 34

Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Pinklichtjes voor of tegen

#1 Bericht door trikelover »

Ik vind het positief dat fietser pinklichtjes gebruiken maar als je met een met een auto dichterbij komt of kruis is dit heel vervelend. Ik slaag er dan maar met moeite in om in te schatten waar die fietser exact is.

Liever zou ik hebben dat fietsers de moeite zouden moeten doen om minstens 1 vast (niet pinkend) licht te rijden. Dit zou de inschatting al een stuk verbeteren.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Pinklichtjes voor of tegen

#2 Bericht door bicky »

Ik vind dat je beter wordt gezien en ook sneller wordt geïdentificeerd als fietser door een knipperlicht.
Als automobilist heb ik nog nooit last gehad van mis ingeschatte afstanden.

Ik rijd nu 2 weken zonder mijn knipperlicht en met vast licht en moet wel zeggen dat er s' morgens nu niet meer met de lichten wordt getrokken of geclaxonneerd als ze me voorbijrijden.
Toeval of niet??

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Pinklichtjes voor of tegen

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

trikelover schreef:Ik vind het positief dat fietser pinklichtjes gebruiken maar als je met een met een auto dichterbij komt of kruis is dit heel vervelend. Ik slaag er dan maar met moeite in om in te schatten waar die fietser exact is.

Liever zou ik hebben dat fietsers de moeite zouden moeten doen om minstens 1 vast (niet pinkend) licht te rijden. Dit zou de inschatting al een stuk verbeteren.
Om het even zonder omwegen te zeggen: ik verfoei die fietsknipperlichten. Niet alleen treed ik je opmerkingen bij, maar tevens vind ik dat ze een stuk rustige zekerheid in het verkeersbeeld wegnemen. Dat geldt m.i. niet alleen voor die knipperlichten, maar ook voor de wijze waarop men tegenwoordig zowat overal fietslichtjes plaatst (meestal dan nog van de meest belabberde lichtkwaliteit). Volgens mij heeft de Belgische wetgever hier een kapitale fout gemaakt.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Pinklichtjes voor of tegen

#4 Bericht door trikelover »

bicky schreef:Ik vind dat je beter wordt gezien en ook sneller wordt geïdentificeerd als fietser door een knipperlicht.
Als automobilist heb ik nog nooit last gehad van mis ingeschatte afstanden.

Ik rijd nu 2 weken zonder mijn knipperlicht en met vast licht en moet wel zeggen dat er s' morgens nu niet meer met de lichten wordt getrokken of geclaxonneerd als ze me voorbijrijden.
Toeval of niet??
Je weet misschien wel beter dat er een fietser is maar de mannier waarop deze op fietsen worden ge monteerd en de lichtsterkte laat soms de wensen over. Ik kan nog verstaan dat je zon lichtjes in een stedelijke goed verlichte omgeving gebruikt. Maar ik passeer de meeste fieters tegen op onverlicht wegen en dan word het een heel stuk moeilijker.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Pinklichtjes voor of tegen

#5 Bericht door CapoJan »

Voor zover ik weet is de wetgeving niet veranderd op het vlak van zichtbaarheid. Het licht mag nu wel knipperen en moet niet op de fiets gemonteerd zijn, maar de lichtintensiteit moet nog altijd aan de minimumvereisten voldoen. Mijn indruk is dat er veel lichten gebruikt worden die geen licht genoeg geven en/of dat de fietsers enorm nonchalant zijn wat hun batterijen betreft. Soms moet je echt goed zoeken en dan zie je hier of daar een heel zwak wit (of oranje, of groen, of ...) lichtje knipperen. M.a.w. strafbaar.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Pinklichtjes voor of tegen

#6 Bericht door Wouter D »

ik was er nu echt van overtuigd dat het niet meer vast op de fiets moest gemonteerd zijn, je moet ze wel bijhebben als ze er niet vast op staan;

nu, ik heb geen echte problemen met knipperende lichtjes, als ik mag kiezen tussen fietsers met knipperende lichten of fietsers zonder lichten, dan weet ik het wel hoor, want die zonder licht die doemen plots voor je op en dan is het meestal te laat, en ik vrees dat de rechter je geen gelijk zal geven dat je een fietser doodreed ten gevolge van het geen licht aanwezig zijnde op de fietser... of wél?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Pinklichtjes voor of tegen

#7 Bericht door Beinsberger E »

Vind ik ook, beter te veel licht dan geen licht, ik rij ook met sterke knipperlichten vooraan, dat sommige automobilisten claxoneren vind ik niet erg dat betekend dat ze me gezien hebben. :roll:

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Pinklichtjes voor of tegen

#8 Bericht door trikelover »

moest het maar gezien worden het enige probleem het feit is dat ik pinklichtjes niet slecht vind maar zou ik combinatiie met gewone brandend lampen moeten worden gebruikt. En het feit dat er niet al deze lichtjes voldoende zijn voor bepaalde situaties.

Daarom zou de wetgever zich beter bezig houden met dit meer te regelmenten want wat ik elke dag zie is niet een voorbeeld van goede verlichting.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Pinklichtjes voor of tegen

#9 Bericht door Wouter D »

de wetgever heeft wel meer dwalingen op zijn naam staan, zoals de voetganger voor een zebrapad heeft altijd voorrang op de auto die eraankomt, mits oogcontact, dat oogcontacts is tegenwoordig blijkbaar niet meer aan de orde, men steekt gewoon over en kijkt geeneens meer, af en toe zelfs zonder dat er een zebrapad is, bewijs maar eens als autobestuurder dat de voetganger niet gekeken heeft, vroeger moesten links, rechts, links kijken en dan oversteken en blijven links-rechts kijken, wordt zoiets nog geleerd aan onze kinderen? daar kan ik niet op antwoorden.

ik kan me best inleven in uw voorkeur voor de combinatie, ik probeer dit zelfs toe te passen op mijn eigen fietsen, maar verder oordeel ik er niet over omwille van eerder genoemde reden. op mijn weg naar het werk kom ik elke dag onverlichte fietsers tegen en het blijft schrikken
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Chocolate Delivery Man
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 19:27
Postcode: 9290
Fiets: Flevobike Greenmachine
Locatie: Overmere
Contacteer:

Re: Pinklichtjes voor of tegen

#10 Bericht door Chocolate Delivery Man »

Betreffende voetgangers en zebrapaden is mijn ervaring dat de meeste mensen heel hoffelijk zijn en mij voorlaten, ook al hebben ze in theorie voorrang eens ze op het zebrapad zijn.

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Pinklichtjes voor of tegen

#11 Bericht door ward »

spruitje schreef: vroeger moesten links, rechts, links kijken en dan oversteken en blijven links-rechts kijken, wordt zoiets nog geleerd aan onze kinderen? daar kan ik niet op antwoorden.
Diegene die het nu aan hun kinderen zouden moeten leren kennen het zelf niet meer :roll:

atlantic saint
Junior
Berichten: 39
Lid geworden op: za 04 dec 2010, 16:54
Postcode: 9185
Fiets: Sinner Fifty Fifty
Contacteer:

Re: Pinklichtjes voor of tegen

#12 Bericht door atlantic saint »

Tegen indien moet kiezen tussen flashing/statisch

Het licht dat je voert om zélf de baan te verlichten moet zowieso statisch zijn, daarnaast is een knipperlicht altijd beter zichtbaar om je eigen positie aan te geven t.o.v. andere weggebruikers, ongeacht de helderheid, BEHALVE wanneer het gaat om close call manouvres, waarbij een fietser uit een zijstraat komt gevlamd, opdoemt in een blinde bocht of what so ever. Op zo'n moment doemt men voor elkaar in een fractie van een seconde op, en de kans dat je flikkerlicht dan in de "uit" fase staat tijdens die bewuste fractie die het verschil tussen leven en dood bedraagt welgeteld 50%.
Ik vind de frequentie van de Fiets flikkerlichtjes te langzaam in dat opzicht.
Een combinatie lijkt me ideaal, of, als je zelf de weg niet extra hoeft te verlichten, een flikkerlicht met erg hoge frequentie(nog nooit tegengekomen)

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Pinklichtjes voor of tegen

#13 Bericht door BartC »

Ik zie wanneer ik met de auto rijd liever fietsen die voorzien zijn van een knipperlicht. Zelfs met dezelfde lichtintensiteit zijn deze een stuk beter zichtbaar/opvallend dan die met een constant brandend licht.

Ik opteer zelf eerder voor een constant licht vanvoor (eventueel aangevuld met een strobe) en een knipperlicht vanachter.
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Pinklichtjes voor of tegen

#14 Bericht door Beinsberger E »

atlantic saint schreef:Tegen indien moet kiezen tussen flashing/statisch

Het licht dat je voert om zélf de baan te verlichten moet zowieso statisch zijn, daarnaast is een knipperlicht altijd beter zichtbaar om je eigen positie aan te geven t.o.v. andere weggebruikers, ongeacht de helderheid, BEHALVE wanneer het gaat om close call manouvres, waarbij een fietser uit een zijstraat komt gevlamd, opdoemt in een blinde bocht of what so ever. Op zo'n moment doemt men voor elkaar in een fractie van een seconde op, en de kans dat je flikkerlicht dan in de "uit" fase staat tijdens die bewuste fractie die het verschil tussen leven en dood bedraagt welgeteld 50%.
Ik vind de frequentie van de Fiets flikkerlichtjes te langzaam in dat opzicht.
Een combinatie lijkt me ideaal, of, als je zelf de weg niet extra hoeft te verlichten, een flikkerlicht met erg hoge frequentie(nog nooit tegengekomen)
Daarom heb ik 2 flikkerlampjes :mrgreen:

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

Re: Pinklichtjes voor of tegen

#15 Bericht door crash-quest-dummy »

Dat moeilijk inschatten van die afstanden is nu net het grote voordeel : er wordt tijdig vertraagd.
Pinklichten vallen ook veel beter op.
Ik ben voor.
(maar niet die met de batterijtjes of aan de kledij, dat vind ik grote kwatch : doe mij maar reelights)
Stop Fueling Around

Plaats reactie