Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#1 Bericht door Almereweder »

Ik lees dat 'men' in België overweegt om opvallende kleding verplicht te stellen voor motorrijders. Dan is het toch ook logisch dit door te trekken naar de fietser. Of niet?

Artikel op nu.nl: België overweegt aparte kleding motorrijders
NU.nl schreef: BRUSSEL - In België worden motorrijders mogelijk verplicht opvallende kleding te dragen, zoals fluoriserende vestjes.

Staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe heeft aan het Belgisch parlement laten weten dat hij die maatregel ernstig overweegt, zo berichtte het blad De Zondag.
Hele artikel op NU.nl

Afbeelding

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#2 Bericht door rik »

Almereweder schreef: Artikel op nu.nl: België overweegt aparte kleding motorrijders
NU.nl schreef: BRUSSEL - In België worden motorrijders mogelijk verplicht opvallende kleding te dragen, zoals fluoriserende vestjes.
Nog nooit gehoord van zo'n vestjes #-o :twisted:
Denk dat betreffend journalist best eerst een cursus Nederlands volgt :roll: :P :lol:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3860
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#3 Bericht door bicky »

Zo een fluovest val goed op in het donker. Dus geen slecht idee.
Al zijn er natuurlijk een paar bedenkingen.
zo zie ik een hells angel geen fluovestje dragen.
en wat overdag?

verplichte fluovestjes op de fiets? ik zie je al zitten in je velomobiel. (aja, een velomobiel was geen fiets zeker #-o )


Zelf draag ik ook een fluovestje op mijn ligfiets. je ziet er niet veel van als ik neerlig (behalve van langs zij of vooraan)
maar ik draag het eerder voor als ik moet stoppen onderweg in het donker.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#4 Bericht door Edje »

Wel de dag dat ze dat gaan verplichten zet ik mijn trike te koop naast mijn CHR, fluo hesje heeft zin dat spreek ik niet tegen ALS het donder is. voor in de dag heb ik heel opvallend geel zwarte kledij aan zal wel goe zijn zekers. Ik kan er niet aan doen dat er visueel gehandicapten achter het stuur zitten.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
FiSh
Helper
Berichten: 473
Lid geworden op: zo 01 feb 2009, 20:30
Postcode: 9040
Fiets: Schlitter Encore, Zockra HR700
Locatie: Sint-Amandsberg
Contacteer:

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#5 Bericht door FiSh »

...wat baten kaars en bril...

Een fluo hesje heeft inderdaad zin ('s nachts) maar om het te verplichten [-X Dan komen we weer in dezelfde discussie terecht als helmplicht #-o

Zoals de slogan van de fietsersbond zegt "Meer mensen veilig op de fiets", als deze verplichtingen er ooit door zouden komen dan wordt het "VEEL minder mensen ietsje veiliger op de fiets" en dat is nu ook weer de bedoeling niet. En laat nu fietsen het enige vervoersmiddel zijn waarbij de veiligheid evenredig is met het aantal gebruikers 8)
FiSh Bikes
Schlitter
Performer

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#6 Bericht door hmmm »

Op een (lig)fiets lijkt me het nut van een fluohesje vooral in gebruik overdag en bij schemering te zitten. Eenmaal het écht donker is, zorgt vooral goede verlichting voor het feit dat je gezien wordt. Zeker op een ligfiets, want daar zie je de reflecterende stroken niet of amper.

Overdag en bij schemering helpt het wel dat je sneller opgemerkt wordt vanwege de erg felle kleur. Overigens ben ik erg pro het dragen van een hesje en draag ik het 95% van de tijd. Die overige 5% ben ik het ondanks de gewoonte vergeten.

De verplichting van fluohesjes voor motorrijders, zou het verplichten van diezelfde hesjes voor fietsers wel eens akelig snel kunnen versnellen. Ik ben van mening dat de overheid het gebruik van fluohesjes, zowel voor motorrijders als fietsers moet aanmoedigen, maar zeker niet mag verplichten.

In mijn omgeving zie ik, ondanks mijn jonge leeftijd, erg veel progressie omtrent het dragen van fluohesjes. Op vele (basis)scholen is het verplicht om ze te dragen op weg van en naar school. Dit soort initiatieven kan ik alleen maar aanmoedigen en helpt de hesjes uit de negatie sfeer waarin het meestal verkeerd bij de pubers. Je-weet-wel, niet cool ;).

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#7 Bericht door eeuwige reiziger »

hmmm schreef:In mijn omgeving zie ik, ondanks mijn jonge leeftijd, erg veel progressie omtrent het dragen van fluohesjes. Op vele (basis)scholen is het verplicht om ze te dragen op weg van en naar school. Dit soort initiatieven kan ik alleen maar aanmoedigen en helpt de hesjes uit de negatie sfeer waarin het meestal verkeerd bij de pubers. Je-weet-wel, niet cool ;).
Jammer genoeg leert de ervaring - ik geef les in een middelbare school - dat dergelijke schoolinitiatieven bij jongeren bijna steeds het omgekeerde effect hebben. Bij ons moeten leerlingen het schoolfluovestje aandoen als we in groep ergens naartoe fietsen. Het resultaat is dat het verplichtje fluootje geassocieerd wordt met school, verplichting, moeten en dwang. En dus zie je buiten de schooluren geen enkele leerling met zo'n jasje aan.

De vraag is dan natuurlijk hoe het anders kan en op welke manier we jongeren daarvoor wel warm kunnen maken. Een hippere snit? Misschien meerdere kleuren? Misschien toch fluovestjes van Van Beirendonck? :? :wink:

Wat mij echter stoort aan de gangbare vestjes is dat de reflecterende streken eigenlijk te beperkt zijn en enkel onderaan zitten. In het VK zie je fluootjes die schijnbaar standaard heel wat meer streken hebben (strepen evenwijdig of in kruisvorm). Bij ons nauwelijks.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#8 Bericht door slangetje »

ER, dat is omdat er een wetgeving bestaat over hoe de hesjes er moeten uitzien op de werkvloer en zij zijn nog steeds de grote afnemers. Voor de reclamedruk en zo, zijn dit ook de goedkoopste hesjes om te maken (en gratis weg te geven).
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
flevobike
Neo Prof
Berichten: 157
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 2:24
Postcode: 2040
Fiets: M5 20/20 en M5 28/20
Locatie: Zandvliet
Contacteer:

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#9 Bericht door flevobike »

Op het fabrieksterrein bij ons (BASF) zijn deze vestjes ondertussen reeds 2 jaar verplicht. Deze verplichting is er bijna gelijk gekomen met het toegangsverbod voor liggers. De achteliggende reden was dat er tich bukkende racfietsers waren die onvoldoende of niet verlicht waren. Zoals de fietsbel wordt ook een licht geschuwd als zijnde extra onnodig gewicht. ( #-o [-o< #-o ). Gevolg is nu dat er vele van die bukkers zijn die (pas) aan de ingangspoort hun vestje aandoen en vervolgens, daarover, terug de rugzak zodat het vestje eigenlijk verstopt zit. Gevolg : de zichtbaarheid langs achter is hierbij nauwelijks gebaat. De zichtbaarheid naar voor heeft minder ondersteuning nodig omdat dit de kijkrichting is van de fietser die zelf, indien nodig, kan anticiperen op gevaarlijke toestanden. Eigenlijk zitten we in dezelfde discussie als bij de vlagjes: gezien worden hangt in de eerste plaats af van de kijker en diens aandacht in het verkeer en dat is pas beangstigend :x [-o< :x
M5 20/20, M5 28/20, Ice Trike Sprint 1-26, FAW II
Niet elke rit hoeft een race te zijn.

genieters

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#10 Bericht door genieters »

Men zou eerst eens de wet die de motorrijder verplicht om beschermde kledij te dragen op punt zetten.
Wat is beschermde kledij en aan welke eisen moet deze voldoen?
Nu kan je daar lang over zeuren.

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#11 Bericht door CapoJan »

Wel, ik ben niet te vinden voor het dragen van fluohesjes op de fiets. Op zich maken ze wel dat je opvalt, ja, maar het principe erachter, daar wil ik niet in mee. 't Is niet mijn idee (even geleend van Kris Peeters, mobiliteitsdeskundige): het dragen van die hesjes legt de verantwoordelijkheid bij de verkeerde. Indien een fietser, die wettelijk in orde is (lichten aan en zo), aangereden wordt door een auto, is meestal die auto in fout. De fout is dan dikwijls onoplettendheid of een per definitie te hoge snelheid. Ter verduidelijking: in een bebouwde kom mag je 50, maar indien het donker is en je ziet niet genoeg, dan rij je maar trager. Je bent niet verplicht om 50 aan te houden. De wet zegt trouwens dat je altijd een aangepaste snelheid moet aanhouden !

Als je dan de fietser verplicht/aanraadt om een fluohesje te dragen, dan verklaar je eigenlijk dat die fietser verantwoordelijk is, terwijl hij in orde is.
De fietser is wel kwetsbaar, natuurlijk, maar de automobilist moet beseffen dat hij met een projectiel van anderhalve ton op weg is. Indien iedereen met zo'n hesje gaat rondrijden, zal het aspect "opvallen" ook wel wegvallen toch ?

Volgens de wegcode moet fietsverlichting van op een afstand van 200m zichtbaar zijn. Volgens VAB is een fluovest zichtbaar tot op 120 m...

Zoiets lijkt me eerder een geval van gemakzucht: in plaats van controle van bestaande wetgeving (controle op verlichting) nog maar eens een nieuwe regel/gedragscode invoeren. Gelukkig is het (nog) niet zo ver.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
hmmm
Helper
Berichten: 350
Lid geworden op: wo 07 okt 2009, 9:56
Postcode: 3000
Contacteer:

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#12 Bericht door hmmm »

Capojan, ik kan me zeker vinden in je standpunt. Er is echter wel een maar die nogal sterk meespeelt. Een onoplettende bestuurder, die je over het hoofd ziet, zit veilig in zijn blikken doos. Wij fietsers zijn erg kwetsbaar. Daarom vind ik het wel een goed idee om zo zichtbaar mogelijk te zijn, om mijn kansen te verhogen in het verkeer.

Iedere autobestuurder die me wel opmerkt, door fluo kledij of verlichting overdag of wat dan ook is weer een kans minder om overhoop gereden te worden. Persoonlijk probeer ik toch, in de mate van het mogelijke, er zoveel mogelijk aan te doen om de kansen te verhogen dat automobilisten me zien.

Hoe je de echte oorzaak van het probleem, zoals je al zegde, overdreven of niet aangepaste snelheid en/of onoplettendheid kan aanpakken weet ik niet. Maar zolang dit achterliggende probleem bestaat, kan je als fietser (imho) maar beter zorgen dat je zo goed mogelijk zichtbaar bent. Het is geen oplossing maar een remedie.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#13 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Indien een fietser, die wettelijk in orde is (lichten aan en zo), aangereden wordt door een auto, is meestal die auto in fout. De fout is dan dikwijls onoplettendheid of een per definitie te hoge snelheid.
Je redenering kan ik best volgen en op zekere hoogte er ook mee instemmen, maar, driewerf maar, de technische voorschriften van de fiets vermelden geen echte deftige definitie waaraan een fietslicht naar lichtsterkte aan moet voldoen (er is ook geen keuring voorzien, dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld in Duitsland). Vooraleer ze over verplichtende fluovestjes voor de fietsers praten, moeten ze mijns inziens eerst en vooral goed sluitende technische vereisten wettelijk vastleggen voor voor- en achterlicht. Nu erger ik me soms blauw aan die flutlichtjes die bepaalde fietsers op hun arm, jas, stuur of waar-weet-ik-nog-allemaal hebben gespeld. De lichtsterkte is dermate ondermaats dat je ze pas opmerkt als het eigenlijk al te laat dreigt te zijn! :x
CapoJan schreef:Volgens de wegcode moet fietsverlichting van op een afstand van 200m zichtbaar zijn. Volgens VAB is een fluovest zichtbaar tot op 120 m...
Nu, die "ongeveer 200 meter" geldt alleen voor het voorlicht. De wetgeving beperkt de zichtbaarheid van het voorlicht tot "100 meter minimum", wat volgens mij echt wel de omgekeerde wereld is. Het achterlicht zou veel sterker moeten zijn dan het voorlicht, want het gevaar laat zich daar niet inschatten.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

genieters

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#14 Bericht door genieters »

Zoals ik al melde dat ze eerst zorgen dat de bestaande wetten goed uitgewerkt is voor eer ze nieuwe maken.
Maar ja schouppe wil er snel in zijn laatste dagen van deze regering nog een paar regels en wetten aan toevoegen zonder deze goed uit te werken.

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 728
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#15 Bericht door Beinsberger E »

hmmm schreef:Capojan, ik kan me zeker vinden in je standpunt. Er is echter wel een maar die nogal sterk meespeelt. Een onoplettende bestuurder, die je over het hoofd ziet, zit veilig in zijn blikken doos. Wij fietsers zijn erg kwetsbaar. Daarom vind ik het wel een goed idee om zo zichtbaar mogelijk te zijn, om mijn kansen te verhogen in het verkeer.

Iedere autobestuurder die me wel opmerkt, door fluo kledij of verlichting overdag of wat dan ook is weer een kans minder om overhoop gereden te worden. Persoonlijk probeer ik toch, in de mate van het mogelijke, er zoveel mogelijk aan te doen om de kansen te verhogen dat automobilisten me zien.

Hoe je de echte oorzaak van het probleem, zoals je al zegde, overdreven of niet aangepaste snelheid en/of onoplettendheid kan aanpakken weet ik niet. Maar zolang dit achterliggende probleem bestaat, kan je als fietser (imho) maar beter zorgen dat je zo goed mogelijk zichtbaar bent. Het is geen oplossing maar een remedie.
Volledig mee eens, met al dat gemaar en als en nog eens als, alles is beter dan slachtoffer te zijn, en met de brokken te zitten, op onze wegen rijden als maar meer auto's en daar moeten we ons als wakke weggebruiker tegen wapenen. :!: [-X

Plaats reactie