Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Bram Mouton
Public Relations
Berichten: 796
Lid geworden op: do 29 apr 2010, 20:22
Postcode: 9000
Fiets: Challenge Alizé
Locatie: Gent
Contacteer:

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#31 Bericht door Bram Mouton »

gforce schreef:Toch raar, ik rij met een speciale fluor motorjas (politie) hier in NL en ik heb niet het idee dat ik meer opval c.q. meer gezien wordt dan in een burgerjas die bv zwart is. Heb van Motoragenten ook gehoord dat ze met toeters en bellen aan, met gele jas aan, nog steeds niet worden gezien en ze hechten bijzonder weinig waarde aan de kleur van de kleding. De beschermende kleding is voornamelijk handig om[b]asfalteczeem[/b] tegen te gaan. Veel "motorrijders" beseffen niet dat een spijkerbroek alleen beschermt tegen de eerste 5 meter glijden. De overige 45 meter zorgt voor vel, spier en botverwijdering :cry:

Goede verlichting werkt stukken beter. Ik rij op een provinciale weg regelmatig zachter omdat een tegemoet komende fietser een LED lamp heeft die dusdanig straalt dat ik voorzichtiger aan doe. Meerijdende fietsers hebben baat bij een goede rode ledlamp achterop. Dat doet 100x meer dan een vestje.

Voor de vlamingen: kasseibrand :mrgreen:

Gebruikersavatar
flevobike
Neo Prof
Berichten: 157
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 2:24
Postcode: 2040
Fiets: M5 20/20 en M5 28/20
Locatie: Zandvliet
Contacteer:

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#32 Bericht door flevobike »

gforce schreef:Goede verlichting werkt stukken beter. Meerijdende fietsers hebben baat bij een goede rode ledlamp achterop. Dat doet 100x meer dan een vestje.
=D> =D> =D> =D> =D>
M5 20/20, M5 28/20, Ice Trike Sprint 1-26, FAW II
Niet elke rit hoeft een race te zijn.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#33 Bericht door Wouter D »

goede verlichting daar zeg je iets,

eergisteren onderweg naar mijn werk stopte ik aan een kruispunt te wachten op een auto die afkwam, op het ogenblik dat ik wil doorrijden, rijd er een fietser voor me langs, ik had die niet eens gezien. even laten stopte ik voor diezelfde fietser die moest oversteken.

die zijn verlichting had ik pas in de gaten als hij op één meter afstand van mijn auto was.
dan vraag ik me af wat er in het hoofd van zo een fietser omgaat?

- ze moeten maar stoppen?
- ik ben een zwakke weggebruiker?
of
- eigenlijk kan het me niet schelen of ik dood ben of niet, ik heb licht omdat ik moet, verder niet?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
ward
Helper
Berichten: 363
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 16:19
Postcode: 9190
Contacteer:

Re: Aparte kleding motorrijders - ook voor fietsers?

#34 Bericht door ward »

spruitje schreef:goede verlichting daar zeg je iets,

eergisteren onderweg naar mijn werk stopte ik aan een kruispunt te wachten op een auto die afkwam, op het ogenblik dat ik wil doorrijden, rijd er een fietser voor me langs, ik had die niet eens gezien. even laten stopte ik voor diezelfde fietser die moest oversteken.

die zijn verlichting had ik pas in de gaten als hij op één meter afstand van mijn auto was.
dan vraag ik me af wat er in het hoofd van zo een fietser omgaat?

- ze moeten maar stoppen?
- ik ben een zwakke weggebruiker?
of
- eigenlijk kan het me niet schelen of ik dood ben of niet, ik heb licht omdat ik moet, verder niet?
Dat laaste puntje dat je aanhaald dat heb ik ook al meerdere malen gedacht en niet alleen bij fietsers maar ook bij voetgangers die gewoon op hun dooie gemak de straat oversteken zonder zelfs niet eenmaal links of rechts te kijken,hoe zulke mensen denken is voor mij een raadsel en jong of oud t'is alle gelijk. :shock:

Plaats reactie