fiets te breed?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
rjr
Junior
Berichten: 69
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 15:26
Fiets: sunrider
Locatie: ede
Contacteer:

fiets te breed?

#1 Bericht door rjr »

Wat heeft dit voor gevolg voor de VM's? en dan met name de 2 persoons quest die er nu is die toch ook vrij breed is.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7427 ... html?p=3,1" onclick="window.open(this.href);return false;
text:
GRONINGEN - Een Friesche studentenvereniging heeft een flinke kater opgelopen. De politie heeft de bierfiets, die tijdens introductieweken voor nieuwe studenten wordt gebruikt, maandag van de weg gehaald.

Het voertuig voldeed niet aan de nieuwe eisen om de weg op te mogen. De rechter bepaalde onlangs dat de bierfiets te breed is voor de openbare weg. Ook verzoek om ontheffing bij de gemeente liep op niets uit.

Studentenvereniging Bernlef is teleurgesteld door het verbod, omdat de fiets elke dag een onderdeel van de introductie vormt, aldus RTV Noord.

En wat zijn die nieuwe eisen? Al is dit misschien wel iets dat alleen voor NL geld.

Groet,
Roelco

Aanvulling, heb geloof ik al wat gevonden:
De bierfiets voldoet volgens de rechter niet aan de Regeling Voertuigen. Omdat het voertuig formeel een fiets en geen wagen is, mag het niet breder zijn dan anderhalve meter. Een bierfiets is meestal breder. Daarom is voor het voertuig in toekomst een ontheffing nodig.

1.5 meter blijf ik in elk geval wel binnen.

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

Re: fiets te breed?

#2 Bericht door quattrovelootje »

Dit is idd een uitspraak die bindend is voor Nederland, niet voor België.
In het technisch reglement van het KB van 01/12/75 staat in artikel 82.4.1 :

De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op 0,75 meter en deze van een drie- of vierwieler op 2,50 meter.

Ik veronderstel dat jouw velomobiel hier nog binnen valt -de mijne alleszins wel :P

Enne .... voor wat België betreft is jouw velombiel geen fiets, maar een 3-wielig rijwiel :wink:

Tihamér
i ride my bikes to ride my bikes

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: fiets te breed?

#3 Bericht door eeuwige reiziger »

allewedertje schreef:Dit is idd een uitspraak die bindend is voor Nederland, niet voor België.
In het technisch reglement van het KB van 01/12/75 staat in artikel 82.4.1 :

De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op 0,75 meter en deze van een drie- of vierwieler op 2,50 meter.

Ik veronderstel dat jouw velomobiel hier nog binnen valt -de mijne alleszins wel :P

Enne .... voor wat België betreft is jouw velombiel geen fiets, maar een 3-wielig rijwiel :wink:
Tenzij je natuurlijk met een Versatile rijdt, dan is het volgens de politie van m'n gemeente nog altijd een fiets. De Versatile is immers 0,74 m breed. :mrgreen:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

Re: fiets te breed?

#4 Bericht door graddus »

Hoe doen ze dat in Belgie dan met dit soort ouderwetse bakfietsen?

Afbeelding

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

Re: fiets te breed?

#5 Bericht door WFvN »

eeuwige reiziger schreef:
allewedertje schreef:Dit is idd een uitspraak die bindend is voor Nederland, niet voor België.
Tenzij je natuurlijk met een Versatile rijdt, dan is het volgens de politie van m'n gemeente nog altijd een fiets. De Versatile is immers 0,74 m breed. :mrgreen:
Ik denk dat je toch nog eens moet meten of een nieuwe rolmaat kopen. Tja, of een nieuwe bril of mogelijk bij de buurtsuper een stukje 'begrijpend lezen' aanschaffen :lol:

De spoorbreedte van de Versatile is gesteld op 74cm maar de breedte van de fiets zelf op 78cm
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: fiets te breed?

#6 Bericht door Vital »

allewedertje schreef:
In het technisch reglement van het KB van 01/12/75 staat in artikel 82.4.1 :

De maximum breedte van een fiets is vastgesteld op 0,75 meter en deze van een drie- of vierwieler op 2,50 meter.

Enne .... voor wat België betreft is jouw velombiel geen fiets, maar een 3-wielig rijwiel :wink:

Tihamér
ER, het maakt niet uit hoe breed je versatile is, het is een 3-wielig rijwiel, geen fiets...
Happiness is not a destination, it is a way of life

Pleeboy
chauffeur
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 04 apr 2008, 20:32
Postcode: 2310
Fiets: Flevobike racer 28"
Locatie: Rijkevorsel
Contacteer:

Re: fiets te breed?

#7 Bericht door Pleeboy »

graddus: de staat is vóór het milieu, maar niet voor gezonde transportmiddelen, dus neem maar gewoon uw auto, ze zullen er wel voor zorgen dat ge er genoeg voor betaald om er mee te mogen rijden, net zoals ze de propere lucht ergens anders gaan kopen... :wink:
(bak)fietsen promoten, ja, maar accomodatie, nee dat kan niet. En ge denkt toch zeker niet dat ik achter zo'ne trage fiets ga hangen zeker?!?! (zei de buurman op de parking van de winkel, hij had zijn Suv eindelijk reglementair dubbel geparkeerd toen mijn boodschappen uit de vm waren en in de kasten staken...)
Ik heb niet veel verstand, maar ik gebruik het wel allemaal.

Gebruikersavatar
Jerommel
Supporter
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 29 okt 2010, 10:45
Postcode: 2555NW
Fiets: challenge mistral
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: fiets te breed?

#8 Bericht door Jerommel »

graddus schreef:Hoe doen ze dat in Belgie dan met dit soort ouderwetse bakfietsen?

Afbeelding
Jaa, dat rijdt ook gaaf hoor, zo'n oude zware bakfiets, waarbij je de hele bak moet draaien als je een bocht wilt nemen.
Maar ik heb ze nimmer breder dan ongeveer 1,25 m gezien.
EDIT: Ik zie dat deze een hulpmotor heeft. Da's nie eerlijk.

O, hallo allemaal.
Jerommel, Den Haag, Challenge Mistral en Flevobike.

Plaats reactie