Meldpunt knelpunten fietspaden

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#46 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef: Probleem lijkt me dat Waterwegen & Zeekanaal door haar structuurverandering uiteindelijk een soort staat in de staat is geworden, en ogenschijnlijk zich niet te veel aantrekt van bepaalde beleidsopties van haar voogdijminister.
Vermoedelijk een politiek "spelleke", met de fietser als slachtoffer. Mijn advies: klagen, klagen en nog 's klagen tot ze het vanzelf beu worden! :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#47 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:Had paar weken terug een melding gedaan over 2 afwateringsgoten die het fietspad dwarsen,
krijg ik de dag erna telefoon.
De vriendelijke heer vroeg meer uitleg en duide er op dat het vermelde punt pas heraangelegd was en ontworpen door een verkeersdeskundige. De kans was dus klein voor verandering.

Gisteren een mailtje in de elektronische postbus.
Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : EA031CE9A7) op volgende locatie :

Olsenesteenweg
Dentergem
West-Vlaanderen

Melden we u het volgende :

Mijn afdeling heeft uw melding goed ontvangen.
Wij hebben de situatie ter plaatse nagezien.
Het is inderdaad zo dat een watergoot het fietspad dwarst waardoor er een niveauverschil is in het fietspad.
Ik kan U hierbij melden dat wij de greppels zullen uitwerken zodat het verschil in niveau verminderd.

In de hoop U hiermee mee voldoende geïnformeerd te hebben,"

vriendelijke groeten,
Het systeem werkt =D>
Gisteren kwam ik daar voorbij. En ja, weer eens mogen vaststellen hoe stiefmoederlijk men uiteindelijk toch weer omgaat met fietsinfrastructuur. Ok, er ligt nu ook richting Olsene een tweerichtingsfietspad. 'k Wil gerust de loftrompet afsteken, want het ziet er goed uit. Helaas, driewerf helaas, de overgang tussen het vroeger aangelegd fietspad en het nieuwe is slordig en onoordeelkundig gebeurd.

Omdat het bestaand fietspad vroeger ergens na de brug stopte, had men indertijd aan beide zijden van de rijbaan een stukje enkelrichtingsfietspad gelegd om de overgang voor de fietser wat gerichter te maken ('t woord 'veilig' zal ik hier wel niet gebruiken...). In plaats van dat stukje te verbreden, heeft men het gewoon behouden... Tweerichtingsfietspad, dan weer enkele meters enkelrichtingsfietspad (ter hoogte van het kruispunt met de Lei Linkeroever) en dan het nieuwe tweerichtingsfietspad. Uiteindelijk zijn het toch dergelijke niet onbelangrijke zaken die een goed plan sterk in waarde doen dalen.

Nu, er is een mailtje gestuurd naar de bevoegde schepen van Dentergem. 'k Ben benieuwd welke uitleg er komt. Of zou er deze keer ook snel ingegrepen worden...?
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3862
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#48 Bericht door bicky »

eeuwige reiziger schreef:Gisteren kwam ik daar voorbij. En ja, weer eens mogen vaststellen hoe stiefmoederlijk men uiteindelijk toch weer omgaat met fietsinfrastructuur. Ok, er ligt nu ook richting Olsene een tweerichtingsfietspad. 'k Wil gerust de loftrompet afsteken, want het ziet er goed uit. Helaas, driewerf helaas, de overgang tussen het vroeger aangelegd fietspad en het nieuwe is slordig en onoordeelkundig gebeurd.

Omdat het bestaand fietspad vroeger ergens na de brug stopte, had men indertijd aan beide zijden van de rijbaan een stukje enkelrichtingsfietspad gelegd om de overgang voor de fietser wat gerichter te maken ('t woord 'veilig' zal ik hier wel niet gebruiken...). In plaats van dat stukje te verbreden, heeft men het gewoon behouden... Tweerichtingsfietspad, dan weer enkele meters enkelrichtingsfietspad (ter hoogte van het kruispunt met de Lei Linkeroever) en dan het nieuwe tweerichtingsfietspad. Uiteindelijk zijn het toch dergelijke niet onbelangrijke zaken die een goed plan sterk in waarde doen dalen.

Nu, er is een mailtje gestuurd naar de bevoegde schepen van Dentergem. 'k Ben benieuwd welke uitleg er komt. Of zou er deze keer ook snel ingegrepen worden...?
Je hebt daarin gelijk, de aansluiting en overgang van dubbel naar enkel fietspad is betreurend.Had er nog nooit aan gedacht om daarover te klagen omdat de ingreep wel erg groot lijk.
Zal binnen paar weken keer van mijn kloten maken, te kort op elkaar mailke sturen komt te geforceerd over vind ik.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#49 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef: Je hebt daarin gelijk, de aansluiting en overgang van dubbel naar enkel fietspad is betreurend.Had er nog nooit aan gedacht om daarover te klagen omdat de ingreep wel erg groot lijk.
Zal binnen paar weken keer van mijn kloten maken, te kort op elkaar mailke sturen komt te geforceerd over vind ik.
Ja, 't is weer eens ingrijpend werk, maar ik zie geen reden waarom men bij het doortrekken van het fietspad dat kleine stukje niet heeft gestroomlijnd. Stel je eens voor wat de reactie zou geweest zijn als dit gebeurd was met een tweevaksbaan die plotseling bij een overgang voor enkele meters zou versmallen tot een eenvaksbaan. Wedden dat onze beeldbuis weer eens dagenlang door Smagghe geteisterd zou geworden...?

Dus geen genade voor onze beleidsmakers! Luid de bel, maak ze wakker, want al te vaak sussen ze zichzelf met hun eigen praat in slaap...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#50 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef: Zal binnen paar weken keer van mijn kloten maken, te kort op elkaar mailke sturen komt te geforceerd over vind ik.
Ondertussen heb ik al een antwoord ontvangen van de schepen voor openbare werken (dus veronderstel ik dat de man zich toch ergens met mobiliteit bezighoudt...), Wim Declercq. Welgeteld twee lijnen waarin hij me duidelijk maakt dat, wanneer ik klachten heb, ik maar de bevoegde diensten moet contacteren. En dat is de plaatselijke afdeling van Wegen en Verkeer in Pittem. Kortom, het alomgekende paraplusysteem van onze politici. Eigenlijk vind ik dat dit nergens op slaat. Als bevoegde schepen had die man dat toch in het verleden al moeten aankaarten... Hij had toch moeten zien dat er iets schort aan de fietsinfrastructuur. Neen dus. En ook nu vindt die man het blijkbaar niet nodig om zelf enig initiatief aan de dag te leggen. Ik concludeer dan ook dat hij er ogenschijnlijk niet van wakker ligt. Fraai... :roll:

Schrijven dus! Met z'n allen!

wimdeclercq@isodec.be
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3862
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#51 Bericht door bicky »

eeuwige reiziger schreef: Wim Declercq. Welgeteld twee lijnen waarin hij me duidelijk maakt dat, wanneer ik klachten heb, ik maar de bevoegde diensten moet contacteren. En dat is de plaatselijke afdeling van Wegen en Verkeer in Pittem.
En waarom zijn raad niet volgen en direct de bevoegde diensten contacteren in Pittem??

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#52 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef: En waarom zijn raad niet volgen en direct de bevoegde diensten contacteren in Pittem??
Omdat we die man schijnbaar ook eens moeten wakker schudden. Als men bevoegd is voor mobiliteit, vind ik het totaal ongehoord dat je een dergelijk zichtbaar probleem niet aankaart bij die bevoegde diensten. Daarnaast is het immers zo dat dergelijke infrastructuurwerken nooit gebeuren zonder inspraak en overleg van de gemeente. Ik heb dat hier in Ruiselede zien gebeuren met de aanleg van het fietspad langs de Aalterstraat. Wel onder bevoegdheid van Wegen en Verkeer, maar met de gemeente als waakhond die over de schouder meekijkt. Daarom ook concludeer ik dat die schepen niet echt wakker ligt van fietsinfrastructuur...

Stel je eens voor dat een schepen van openbare werken niet zou ingrijpen als Eandis bijvoorbeeld ergens in de gemeente een gigantische put maakt en die niet oordeelkundig afschermt. Of dat de gasmaatschappij de stoep niet naar behoren opnieuw aanlegt, nadat ze die had uitgebroken. Dan ga je als schepen aan de alarmbel trekken, ook al is er iemand anders voor die werken verantwoordelijk... Of niet soms? Of laat je als schepen ook daar dan het initiatief over aan de individule burger of stuur je een burger wandelen wanneer die op het probleem wijst?

Dat is één zaak.

Wegen en Verkeer is een andere zaak, want, natuurlijk, ga ik bij deze mensen aankloppen.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie