Meldpunt knelpunten fietspaden

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#16 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:Had paar weken terug een melding gedaan over 2 afwateringsgoten die het fietspad dwarsen,
krijg ik de dag erna telefoon.
De vriendelijke heer vroeg meer uitleg en duide er op dat het vermelde punt pas heraangelegd was en ontworpen door een verkeersdeskundige. De kans was dus klein voor verandering.

Gisteren een mailtje in de elektronische postbus.
Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : EA031CE9A7) op volgende locatie :

Olsenesteenweg
Dentergem
West-Vlaanderen

Melden we u het volgende :

Mijn afdeling heeft uw melding goed ontvangen.
Wij hebben de situatie ter plaatse nagezien.
Het is inderdaad zo dat een watergoot het fietspad dwarst waardoor er een niveauverschil is in het fietspad.
Ik kan U hierbij melden dat wij de greppels zullen uitwerken zodat het verschil in niveau verminderd.

In de hoop U hiermee mee voldoende geïnformeerd te hebben,"

vriendelijke groeten,
Het systeem werkt =D>
Eerlijk gezegd begrijp ik dat allemaal niet goed. Er bestaat immers een speciaal handboek voor de aanleg van fietspaden. Dat is uitgewerkt door de Vlaamse overheid in samenwerking met de Fietserbond. Daar staat o.m. heel uitdrukkelijk vermeld dat bij kruispunten het fietspad hoort door te lopen en niet onderbroken mag worden door greppels, borduurstenen e.d. En toch slagen gemeenten en zelfs de Vlaamse overheid erin dat juist niet te doen...
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#17 Bericht door bicky »

Het is de brug over de leie in olsene. Aan de ene kant is de uitwerking goed en de andere kant niet.
Dat verstond ik nooit.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#18 Bericht door marksje »

Hierbij even mijn briefwisseling omtrent 4 diepe fietspaddwarsende goten in een nagelnieuw aangelegd fietspad.

17/11/2009
ik deponeer een brief met foto's in de brievenbus van minister Crevits met mijn "klacht" omtrent het de goten.

24/11/2009
Geachte heer Goossens,
De minister heeft uw schrijven goed ontvangen.
Het probleem werd reeds aan de bevoegde instanties doorgegeven. Momenteel wordt de situatie bekeken en onderzocht zodat het probleem dat de fietsers ondervinden zo snel mogelijk kan worden aangepakt.
Met vriendelijke groeten,
Elsie Desmet
Kabinetsmedewerkster van Vlaams minister Hilde Crevits


12/04/2010
Beste,
Wij hebben uw opmerking in goede orde ontvangen.
Bij nazicht blijkt uw opmerking terecht.
Echter zijn dit werken in opdracht van Aquafin die opgevolgd worden door een studiebureau. AWV heeft hen van deze situatie op de hoogte gebracht en gevraagd dat zij dit in orde zouden brengen. Het studiebureau heeft AWV verzekerd dat zij dit met hun aannemer tegen eind april 2010 in orde zouden brengen zodat de fietsers opnieuw veilig en comfortabel dit fietspad kunnen gebruiken.
Hopende u bij deze van voldoende informatie voorzien te hebben,
Met vriendelijke groeten,
Patrick D'haese
Raadgever Mobiliteit
Kabinet Minister Hilde Crevits
Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Werken
Graaf de Ferrarisgebouw
Koning Albert II-laan 20 bus 1, 1000 Brussel
Tel.: 02/552 66 19
http://www.hildecrevits.be" onclick="window.open(this.href);return false;


19/08/2010
De goten worden aangepast (opgevuld)

24/08/2010
Geachte,
Hierbij kan ik u meedelen dat de fietspaden vorige week werden aangepast en nu een stuk veiliger en comfortabeler zijn.
Bedankt,
Marc Goossens

25/08/2010
Beste,
Tevreden fietsers, daar worden ook wij gelukkig van !
Graag gedaan.
Met vriendelijke groeten,
Patrick D'haese


Het heeft dus wel een eindje geduurd, maar 't is er toch van gekomen :wink:
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#19 Bericht door eeuwige reiziger »

bicky schreef:Het is de brug over de leie in olsene. Aan de ene kant is de uitwerking goed en de andere kant niet.
Dat verstond ik nooit.
Ze zeggen wel eens dat de wegen van de Allerhoogste ondoorgrondelijk zijn, maar die van de wegenadministratie nog veel meer! Ook in Oostkamp hebben we zo'n geval: een jaar of drie geleden heeft men de ene kant van de brug over de E40 netjes opnieuw geasfalteerd, terwijl de andere kant (die naar het Bulskamp) ongemoeid gelaten. Nochtans waren beide zijden toen al in heel slechte staat. Aan de ene kant moet je nu bijna een 4x4 hebben, terwijl de andere kant aanvoelt als een biljarttafel. Onbegrijpelijk!
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#20 Bericht door bicky »

ik heb mijn melding een maand terug gedaan. vandaag kwam ik aan het vermelde punt en de goten zijn reeds opgegoten met asfalt. =D> :mrgreen:

Gebruikersavatar
HiGhtAn
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 13:51
Postcode: 9000
Fiets: M5 Blueglide By Speedliner
Locatie: gent
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#21 Bericht door HiGhtAn »

eeuwige reiziger schreef:
bicky schreef:Het is de brug over de leie in olsene. Aan de ene kant is de uitwerking goed en de andere kant niet.
Dat verstond ik nooit.
Ze zeggen wel eens dat de wegen van de Allerhoogste ondoorgrondelijk zijn, maar die van de wegenadministratie nog veel meer! Ook in Oostkamp hebben we zo'n geval: een jaar of drie geleden heeft men de ene kant van de brug over de E40 netjes opnieuw geasfalteerd, terwijl de andere kant (die naar het Bulskamp) ongemoeid gelaten. Nochtans waren beide zijden toen al in heel slechte staat. Aan de ene kant moet je nu bijna een 4x4 hebben, terwijl de andere kant aanvoelt als een biljarttafel. Onbegrijpelijk!
Blijkbaar werd in de tijd van Stalin de ganse werkploeg neergemaaid als er een putje of iets in de weg zat, gevolg alle weggen lagen er als biljard tafels bij. Kvraag mij af als er ook een fietspaden knel meldpunt zou geweest zijn?
nog maar 5 keer gevallen
nee 6 keer tramsporen+regen+werken st-pt-station
7 keer dus tramsporen+lichtjes zwaar beschonken
nr 8 poging persoonlijk snelheidsrecord frontale botsing met een dikke vlieg door zware klap controle verloren in de berm beland

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#22 Bericht door bicky »

2 weken terug een melding gedaan en vandaag terug een positief bericht. =D>
Het betreft een bult van 15cm midden in het asfalt. een maand terug is mijn vader daar gevallen.
Als reactie op uw melding van een knelpunt voor fietsers (referentie : FE8A755D50) op volgende locatie :
Maldegemstraat Zingem Oost-Vlaanderen
Melden we u het volgende :
Uw opmerking was terecht en zal in de planning van week 36 aangepakt worden.
Technisch medewerker Gemeente Zingem.

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#23 Bericht door Frank II »

Vandaag antwoord gekregen van de dienst wegen en werken nav mijn eerste punt in deze rubriek

Beste,
Ingevolge uw melding via het portaal ‘Meldpunt Fietspaden’ aangaande bovenvermelde aangelegenheid kan ik u meedelen dat de netbeheerder, Eandis, zo vlug mogelijk de paal zal verplaatsen. Dit was zo afgesproken tijdens de aanleg van het fietspad. In afwachting is de nodige veiligheidssignalisatie aangebracht.

Met vriendelijke groeten,

ir. Henk Keymeule
afdelingshoofd
Wegen en Verkeer Antwerpen


Nu afwachten wanneer er iets gaat gebeuren en hoe groot de put gaat zijn die ze achterlaten. 'k Weet het , het klinkt nogal negatief maar je moet eens kijken naar de toestand waarin nieuw aangelegde fietspaden erbij liggen nadat de mannen van de gas, electriciteit of telefoon zijn langs geweest.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#24 Bericht door eeuwige reiziger »

Frank II schreef:Nu afwachten wanneer er iets gaat gebeuren en hoe groot de put gaat zijn die ze achterlaten. 'k Weet het , het klinkt nogal negatief maar je moet eens kijken naar de toestand waarin nieuw aangelegde fietspaden erbij liggen nadat de mannen van de gas, electriciteit of telefoon zijn langs geweest.
Inderdaad, ik kan er ook van meespreken. In Brugge, langs de Vaartdijk, heeft Eandis op nauwelijks een meter verwijderd al drie keer een put gemaakt. De drie putten werden rommelig opgevuld. Nu hebben ze, weer op een andere plaats en maar op slechts een halve meter van een al bestaande opbraak een put gemaakt. Eind augustus werd de put opengegooid. Een week geleden weer dichtgegooid met aarde. Leuk toch... :roll:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#25 Bericht door Frank II »

Wel vandaag ben ik er nog eens langsgekomen en de betonpaal is verwijderd , (ligt naast het fietspad) en de put is tamelijk goed gedempt en gelijkgemaakt met de betonklinkers van het fietspad. Toch leuk dat er een positieve reactie is op gekomen.
Keep the good works comming.

ossi
Helper
Berichten: 298
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
Postcode: 2920
Locatie: kalmthout
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#26 Bericht door ossi »

Ben mn lijstje aan 'topstellen met aanvullende foto's ,'tzal geen kort zijn.Antwerpen hé. #-o :roll:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#27 Bericht door eeuwige reiziger »

Hoera! Al enige tijd had ik alle hoop opgegeven, maar eindelijk, als uit het niets, kwam er een heus peloton arbeiders op de plaats van het onheil neergestreken en begon naarstig aan de werken. Er werd niet alleen werk gemaakt van het opvullen van allerlei putten die vadertje Winter ongenadig had geslagen in het asfalt van het jaagpad, maar eindelijk - na zoveel en zolang aandringen - werd eindelijk werk gemaakt van het wegwerken van enkele ronduit gevaarlijke opstekende asfaltribben aan het jaagpad nabij Moerbrugge. We spreken begin mei 2011.

M'n eerste melding van het probleem dateerde echter van 15 juni... 2008. Referentie 81AD381770. Nooit kreeg ik een antwoord, ook niet toen ik het maanden later rechtstreeks doorstuurde aan de Administratie van Kanalen en Zeewezen. Hetzelfde scenario deed zich in de toekomst voor: ieder jaar opnieuw meldde ik het probleem langs de website om dan later dezelfde melding nog eens door te mailen. Volledige radiostilte. Slechts een enkele keer, in 2010, viel er een mailtje in de bus van de gemeente Oostkamp dat zij niet bevoegd waren, maar wel de Administratie van Kanalen en Zeewezen. En dus gingen ze het doorsturen... Ook nu geen enkel teken van leven van Kanalen en Zeewezen. Zouden ze daar wel zoiets kennen als internet en mail? Ik zou het zowaar beginnen te betwijfelen.

Bijna drie jaar na datum is het dus eindelijk zover. Op de plaats van de bulten werd het asfalt tot op de grondlaag verwijderd om dan een nieuwe laag te leggen. Onberispelijk is het zeker niet (in Nederland zou de aannemer waarschijnlijk een onvoldoende krijgen), maar goed, het probleem is verdwenen en er is een stuk vlak asfalt in de plaats gekomen. Ik kan voortaan comfortabeler, veiliger én sneller over die plaatsen rijden.

Eind goed, al goed. Jammer dat het bij Kanalen en Zeewezen blijkbaar allemaal zo traag gaat en dat klantvriendelijkheid - als ze de fietsers die van het jaagpad gebruik maken tenminste als hun 'klanten' zien... - er vrijwel onbestaande is.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#28 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef:
M'n eerste melding van het probleem dateerde echter van 15 juni... 2008. Referentie 81AD381770. Nooit kreeg ik een antwoord, ook niet toen ik het maanden later rechtstreeks doorstuurde aan de Administratie van Kanalen en Zeewezen. Hetzelfde scenario deed zich in de toekomst voor: ieder jaar opnieuw meldde ik het probleem langs de website om dan later dezelfde melding nog eens door te mailen. Volledige radiostilte. Slechts een enkele keer, in 2010, viel er een mailtje in de bus van de gemeente Oostkamp dat zij niet bevoegd waren, maar wel de Administratie van Kanalen en Zeewezen. En dus gingen ze het doorsturen... Ook nu geen enkel teken van leven van Kanalen en Zeewezen. Zouden ze daar wel zoiets kennen als internet en mail? Ik zou het zowaar beginnen te betwijfelen.
Eind goed, al goed. Jammer dat het bij Kanalen en Zeewezen blijkbaar allemaal zo traag gaat en dat klantvriendelijkheid - als ze de fietsers die van het jaagpad gebruik maken tenminste als hun 'klanten' zien... - er vrijwel onbestaande is.
Volgende keer zou je 's een mailtje moeten doen aan het kabinet van de bevoegde minister. Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat je dan wel een antwoord krijgt... :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#29 Bericht door CapoJan »

Ik heb met Waterwegen en Zeekanalen precies dezelfde ervaring: alle berichten lijken in een zwart gat te verdwijnen. Soms gebeurt er vermoedelijk wel iets mee, aangezien er dan wel werken uitgevoerd worden. In dat geval merkte ik dan dat die organisatie het niet nodig acht om de werken aan te duiden en een omlegging te voorzien, hoewel dat nu ook verbeterd lijkt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#30 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Ik heb met Waterwegen en Zeekanalen precies dezelfde ervaring: alle berichten lijken in een zwart gat te verdwijnen. Soms gebeurt er vermoedelijk wel iets mee, aangezien er dan wel werken uitgevoerd worden.
Merkwaardig is het allemaal wel. Ook vragen naar informatie worden door de grote stilte opgeslokt. Maanden geleden stuurde ik een mailtje om de actuele regeling te weten te komen van het veer in Doel (de info op hun webstek dateerde van 2009, dus ja...). Geen antwoord.
In dat geval merkte ik dan dat die organisatie het niet nodig acht om de werken aan te duiden en een omlegging te voorzien, hoewel dat nu ook verbeterd lijkt.
't Hoeft echter niet al kommer en kwel te wezen! Vorige week werd nabij de werkterreinen van Bombardier het jaagpad/nieuw fietspad afgezet om de woonwagenbewoners voor de komende Meifoor een kampeerplaats te gunnen. Echt enthousiast word ik er niet van, maar goed, die mensen moeten nu eenmaal ergens naar toe. Geen signalisatie echter. Daarenboven was er aan de ene kant geen enkele afsluiting voorzien - de eerste keer reed ik me zowaar vast in de woonwagens..., terwijl aan de andere kant een vrij gammal dranghekken stond.

Eergisteren heb ik dat dan ook gemeld, ook al omdat dit jaagpad/fietspad (langs het beruchte Lappersfortbos) door de stad Brugge als een belangrijke fietsas wordt voorgesteld. Al kreeg ik geen mailtje terug van de bevoegde stadsdiensten, toch - en dat is me veel dierbaarder - stond er vanmorgen al een degelijk hekken in fluokleur met twee borden (blauw bord met pijl en oranje bord met erop "fietsers op de rijbaan").

Dat meldpunt vind ik echt wel een goed werkinstrument dat de Vlaamse overheid ons heeft aangereikt, al heb ik de indruk dat bepaalde overheids- en gemeentediensten het er nog moeilijk mee hebben en het als een soort vervelende horzel beschouwen die in hun huid prikt (dat is toch mijn indruk als ik iets meldt wat de gemeente Aalter bijvoorbeeld aanbelangt).
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie