Meldpunt knelpunten fietspaden

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
wout
Helper
Berichten: 438
Lid geworden op: di 01 mei 2007, 2:59
Postcode: 9988
Fiets: M5 28/20 onderstuur 1996 (verkocht)
Locatie: Watervliet
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#31 Bericht door wout »

eeuwige reiziger schreef:
Dat meldpunt vind ik echt wel een goed werkinstrument dat de Vlaamse overheid ons heeft aangereikt, al heb ik de indruk dat bepaalde overheids- en gemeentediensten het er nog moeilijk mee hebben en het als een soort vervelende horzel beschouwen die in hun huid prikt (dat is toch mijn indruk als ik iets meldt wat de gemeente Aalter bijvoorbeeld aanbelangt).
in de woordenboeken van het "cremlin" staat het woord inspraak niet :wink: :P
weer of geen weer, altijd velomobielweer

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#32 Bericht door Peter J »

wout schreef:in de woordenboeken van het "cremlin" staat het woord inspraak niet :wink: :P
Tot mijn grote vreugde merk ik dat mensen eindelijk beginnen te zien waar het fout gaat :twisted: :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#33 Bericht door eeuwige reiziger »

wout schreef:in de woordenboeken van het "cremlin" staat het woord inspraak niet :wink: :P
Zeg dat wel! Als er al een antwoord komt van de Aalterse gemeentediensten, is dat vaak nogal uit de hoogte en heel belerend. De apparatsjiks aldaar menen over fietsvoorzieningen te kunnen oordelen, maar uit wat ze schrijven concludeer ik dat ze er hoogstwaarschijnlijk nooit gebruik van maken.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#34 Bericht door fujin »

Net gezien:
"Oh dus ik moet op het fietspad blijven fietsen? Prima."

http://www.dumpert.nl/mediabase/1517991 ... je_zo.html
:D

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3861
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#35 Bericht door bicky »

fujin schreef:Net gezien:
"Oh dus ik moet op het fietspad blijven fietsen? Prima."

http://www.dumpert.nl/mediabase/1517991 ... je_zo.html
:D
LOL !!!!!
fantastisch
die kerel heeft wel lef. zo durven vallen met zijn fiets, als ik da 2 keer probeer heb ik zeker iets gebroken

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#36 Bericht door trikelover »

Deze rijd wel met heel veel vertrouwen in op objecten.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3861
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#37 Bericht door bicky »

trikelover schreef:Deze rijd wel met heel veel vertrouwen in op objecten.
zou da verschil maken of je het met vertrouwen doet of zonder?

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#38 Bericht door trikelover »

ik vertrouw mijzelf niet om dit zo te durven doen er zou zeker iets verkeerd gaan
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Chocolate Delivery Man
Junior
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 29 jun 2008, 19:27
Postcode: 9290
Fiets: Flevobike Greenmachine
Locatie: Overmere
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#39 Bericht door Chocolate Delivery Man »

trikelover schreef:Deze rijd wel met heel veel vertrouwen in op objecten.
Die man moet gewoon een stuntman zijn of toch als hobby veel stunten ...
Vooral de crashes op de auto's zijn spectaculair.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#40 Bericht door eeuwige reiziger »

eeuwige reiziger schreef:Hoera! Al enige tijd had ik alle hoop opgegeven, maar eindelijk, als uit het niets, kwam er een heus peloton arbeiders op de plaats van het onheil neergestreken en begon naarstig aan de werken. Er werd niet alleen werk gemaakt van het opvullen van allerlei putten die vadertje Winter ongenadig had geslagen in het asfalt van het jaagpad, maar eindelijk - na zoveel en zolang aandringen - werd eindelijk werk gemaakt van het wegwerken van enkele ronduit gevaarlijke opstekende asfaltribben aan het jaagpad nabij Moerbrugge. We spreken begin mei 2011.

M'n eerste melding van het probleem dateerde echter van 15 juni... 2008. Referentie 81AD381770. Nooit kreeg ik een antwoord, ook niet toen ik het maanden later rechtstreeks doorstuurde aan de Administratie van Kanalen en Zeewezen. Hetzelfde scenario deed zich in de toekomst voor: ieder jaar opnieuw meldde ik het probleem langs de website om dan later dezelfde melding nog eens door te mailen. Volledige radiostilte. Slechts een enkele keer, in 2010, viel er een mailtje in de bus van de gemeente Oostkamp dat zij niet bevoegd waren, maar wel de Administratie van Kanalen en Zeewezen. En dus gingen ze het doorsturen... Ook nu geen enkel teken van leven van Kanalen en Zeewezen. Zouden ze daar wel zoiets kennen als internet en mail? Ik zou het zowaar beginnen te betwijfelen.

Bijna drie jaar na datum is het dus eindelijk zover. Op de plaats van de bulten werd het asfalt tot op de grondlaag verwijderd om dan een nieuwe laag te leggen. Onberispelijk is het zeker niet (in Nederland zou de aannemer waarschijnlijk een onvoldoende krijgen), maar goed, het probleem is verdwenen en er is een stuk vlak asfalt in de plaats gekomen. Ik kan voortaan comfortabeler, veiliger én sneller over die plaatsen rijden.

Eind goed, al goed. Jammer dat het bij Kanalen en Zeewezen blijkbaar allemaal zo traag gaat en dat klantvriendelijkheid - als ze de fietsers die van het jaagpad gebruik maken tenminste als hun 'klanten' zien... - er vrijwel onbestaande is.
Afgelopen maand, eens te meer allerlei zotte toestanden langs het kanaal Gent-Brugge. Op een bepaald moment werden er bomen geveld, waarbij de aannemer bijna een hele week het jaagpad tussen Beernem en Brugge afsloot. Dranghekken en een bord C3. Ook buiten de werkuren, ook in het weekeinde, alhoewel er daar geen enkele reden toe was en je als fietser moeiteloos voorbij kon rijden. Naar vaste, fietsonvriendelijke gewoonte van Waterwegen & Zeekanaal was er ook geen enkele vorm van omleiding voorzien. De fietsende pendelaar is schijnbaar geen element dat daar in de planning wordt opgenomen. Ook al gaat het om schoolgaande jeugd... Ook dat zal hen worst wezen! Dit traject wordt immers intensief gebruikt door leerlingen die in Brugge op school gaan. Dus, toch even melden.

Werd er iets aan gedaan? Welneen, integendeel! Enkele dagen na m'n melding maakte Waterwegen & Zeekanaal het zelfs nog bonter: er werd voor gezorgd dat fietser nu helemaal niet meer voorbij de dranghekkens konden rijden. Over heel de lengte van het jaagpad en de twee bermen werden plastic linten gespannen, en dat vier rijen dik. Nog steeds geen omleidingsborden. Hoe een twaalfjarige leerling op de fiets dan verder moet, is blijkbaar geen vraag die bij de heren van W&Z opkomt.

Ondertussen zijn de werken voorbij, maar de aannemer heeft het jaagpad in een erbarmelijke staat achtergelaten. Over een grote lengte liggen er takken, gehaksel, modder, grint... over de trekweg. Dus, ook even melden.

En neen, ook nu weer geen teken van leven van Waterwegen & Zeekanaal. Geen berichtje van ontvangst. Geen mailtje dat er misschien iets aan gedaan zal worden. En ook geen verbetering op de weg.

Daarom besloot ik in de pen te kruipen. Eens kijken wat het nu wordt. Ongetwijfeld zal er wel weer radiostilte volgen, maar dan zet ik de volgende stap naar de bevoegde voogdijminister.
Al bijna tien jaar leg ik mijn woon-werkverkeer met de fiets af. Een deel van dit traject gaat langs het kanaal Gent-Brugge, meer bepaald tussen Beernem en Brugge. Doordat ik dit dagelijks afleg, word ik soms wel eens geconfronteerd met bepaalde ongemakken. Uit bezorgdheid signaleer ik die steeds langs meldpuntwegen.be.

Mijn eerste melding dateert van juni 2008. De laatste van gisteren. Daartussen liggen er heel hele pak meldingen over verzakkingen, putten, scheuren, ophopingen, modder, zwerfvuil, takken, slechte signalisatie, een omver gewaaide boom, enz. Teveel om op te sommen.

Jammer genoeg heb ik moeten vaststellen dat ik tot op heden geen enkele reactie van uw diensten heb mogen ontvangen. Schijnbaar verdwijnen meldingen bij Waterwegen & Zeekanaal in een zwart gat. Blijkbaar vindt men het niet nodig ook maar enig teken daarover te geven. Daarenboven stel ik meestal vast dat er niets gebeurt aan het gesignaleerde probleem.

Bijgevolg vraag ik mij dan ook af waarom Waterwegen & Zeekanaal, die toch een agentschap is van de Vlaamse overheid, blijkbaar niet wenst te communiceren met de burger die uit burgerzin bepaalde pijnpunten wil signaliseren. Dit staat in schril contrast met de dienst Wegen & Verkeer, eveneens een dienst van diezelfde overheid, die netjes iedere melding behandelt en daar ook over communiceert.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#41 Bericht door CapoJan »

Eeuwige, de snoeidrang heeft ook langs mijn traject toegeslagen. Ook dit deel wordt beheerd door W&Z en ook hier was er geen enkele aanduiding vooraf. Hoewel de werken maar een paar dagen duurden, was die hinder er evengoed. Ik heb er ook alle begrip voor dat er werken moeten uitgevoerd worden en dat het voor de (onder)aannemers niet altijd simpel is, maar het is hemeltergend dat ondanks alle klachten die er ongetwijfeld moeten binnenkomen bij W&Z, al jarenlang, gewoonweg niets verandert. Dat lijkt op een verregaande vorm van arrogantie: "fietsers ? Niet belangrijk." "Klachten over ons ? Klasseren, want onbelangrijk" Of moeten we met klachten tot bij de verantwoordelijke minister gaan ?
De ene keer zijn het snoeiwerken, de andere keer is de weg plots afgesloten voor één of ander onderhoud en elke keer is de forens de pineut. Ik denk dat ze bij W&Z nog niet doorhebben dat de overheid zou willen dat er meer woonwerkverkeer met de fiets gedaan wordt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#42 Bericht door Peter J »

CapoJan schreef:Ik denk dat ze bij W&Z nog niet doorhebben dat de overheid zou willen dat er meer woonwerkverkeer met de fiets gedaan wordt.
Effe mijn mening hieromtrent... Ik denk dat de overheid helemaal niet wil dat er meer woon-werkverkeer met de fiets gedaan wordt :mrgreen:
Zoveel auto's minder in de file ---> betekent een pak minder aan inkomsten via de taksen die geheven worden op brandstof :?
Maar... dat mag je natuurlijk niet zeggen :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#43 Bericht door rik »

eeuwige reiziger schreef: Daarom besloot ik in de pen te kruipen. Eens kijken wat het nu wordt. Ongetwijfeld zal er wel weer radiostilte volgen, maar dan zet ik de volgende stap naar de bevoegde voogdijminister.
Moet je zeker doen, daar zijn ze nogal gevoelig voor! :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#44 Bericht door CapoJan »

Peter J schreef:
CapoJan schreef:Ik denk dat ze bij W&Z nog niet doorhebben dat de overheid zou willen dat er meer woonwerkverkeer met de fiets gedaan wordt.
Effe mijn mening hieromtrent... Ik denk dat de overheid helemaal niet wil dat er meer woon-werkverkeer met de fiets gedaan wordt :mrgreen:
Zoveel auto's minder in de file ---> betekent een pak minder aan inkomsten via de taksen die geheven worden op brandstof :?
Maar... dat mag je natuurlijk niet zeggen :wink:
Anderzijds moeten die inkomsten besteed worden aan wegenonderhoud, ziekenkas (fijn stof, ongevallen, ...). Ik weet niet aan welke kant de balans doorweegt.
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Meldpunt knelpunten fietspaden

#45 Bericht door eeuwige reiziger »

CapoJan schreef:Eeuwige, de snoeidrang heeft ook langs mijn traject toegeslagen. Ook dit deel wordt beheerd door W&Z en ook hier was er geen enkele aanduiding vooraf. Hoewel de werken maar een paar dagen duurden, was die hinder er evengoed. Ik heb er ook alle begrip voor dat er werken moeten uitgevoerd worden en dat het voor de (onder)aannemers niet altijd simpel is, maar het is hemeltergend dat ondanks alle klachten die er ongetwijfeld moeten binnenkomen bij W&Z, al jarenlang, gewoonweg niets verandert. Dat lijkt op een verregaande vorm van arrogantie: "fietsers ? Niet belangrijk." "Klachten over ons ? Klasseren, want onbelangrijk" Of moeten we met klachten tot bij de verantwoordelijke minister gaan ?
De ene keer zijn het snoeiwerken, de andere keer is de weg plots afgesloten voor één of ander onderhoud en elke keer is de forens de pineut. Ik denk dat ze bij W&Z nog niet doorhebben dat de overheid zou willen dat er meer woonwerkverkeer met de fiets gedaan wordt.
En Crevits - met alle respect voor haar goede bedoelingen trouwens - dan maar verklaren dat jaagpaden een schakel vormen in een verkeersvrij of -luw fietsnetwerk. Jammer genoeg volgt de werkelijkheid niet altijd de hoog opwiekende dromen, vooral dan wanneer de administratie op bepaalde niveaus en in sommige geledingen blijkbaar een heel andere, eigen agenda heeft. Dat is schijnbaar overduidelijk het geval bij W&Z.

Jaagpaden worden daar blijkbaar enkel gezien als eigen dienstwegen waar men slechts met veel tegenzin, en enkel omdat er wettelijk geen ontkomen aan is, fietsverkeer op tolereert. Als men zou durven, had W&Z ongetwijfeld al zijn jaagpaden voor ieder ander verkeer dan het eigen dienstverkeer afgesloten. Denken we maar een die groteske historie met de jaagpaden aan de Schelde (dermate tekenend omdat het ook welgeteld één dag was nadat Crevits haar beleid over fietssnelwegen wereldkondig had gemaakt).
WATERWEGEN EN ZEEKANAAL VERBIEDT ALLE VERKEER OP RECHTEROEVER SCHELDE
Fietsers niet meer welkom op jaagpad

woensdag 27 januari 2010

OUDENAARDE/ZINGEM - Het jaagpad op de rechteroever langs de Schelde is voortaan ook verboden terrein voor fietsers. Het jaagpad maakt nochtans deel uit van het fietsroutenetwerk van Toerisme Oost-Vlaanderen.

Afbeelding

Paul Darragas

Fietsers zijn niet langer welkom op het jaagpad op de rechteroever van de Schelde. Vanaf de brug in Zingem tot Oudenaarde heeft de verantwoordelijke overheidsdienst Waterwegen en Zeekanaal, afdeling Bovenschelde, op de toevalswegen richting jaagpad de verkeersborden C3 geplaatst. Deze borden verbieden de toegang voor alle verkeer, en dus ook voor fietsers. Merkwaardig is dat de borden pal naast fietsroutebordjes staan. Het jaagpad maakt immers deel uit van het fietsroutenetwerk van Toerisme Oost-Vlaanderen. De dienst Waterwegen en Zeekanaal argumenteert dat het jaagpad in eerste instantie een dienstweg en geen fietspad is (zie stukje apart).

Antoine Vermeulen uit Ename, die dagelijks op het jaagpad een fietstochtje maakt en sinds begin vorig jaar de slechte staat van het wegdek aanklaagt, is verbolgen: 'Ik vermoed dat de dienst Waterwegen en Zeekanaal geen klachten over de slechte staat verdraagt en daarom nu botweg beslist om het fietsverkeer te verbieden. In maart vorig jaar al had ik gevraagd om enkele herstellingen uit te voeren. Op bepaalde stukken is het wegdek met putten bezaaid. Toen ik einde vorige week aan het jaagpad in de Sint-Salvatorstraat in Ename kwam, was ik volkomen verrast door de C3-verbodsborden. Die borden werden trouwens ook aan de brug over de Schelde in Zingem en in de Hemelrijkstraat ter hoogte van de Ohiobrug in Eine geplaatst. De verbodsborden staan dan ook nog eens pal naast de bordjes van het fietsknooppuntennetwerk. Het jaagpad maakt ook nog eens deel uit van de Scheldevallei-fietsroute. Kortom, een absurde situatie.'

Het jaagpad langs de Schelde is niet alleen een uitgelezen terrein voor de recreatieve fietsers, ook veel scholieren nemen dit traject naar het stadscentrum van Oudenaarde. 'De overheid heeft de mond vol over veiligheid, maar één van de veiligste fietstrajecten in de omgeving wordt voor fietsers wel verboden terrein. Dit is ongehoord', schudt Antoine Vermeulen het hoofd. 'Het jaagpad verder stroomafwaarts tussen Zingem en Gavere werd vorige zomer wel volledig vernieuwd. Ik begrijp niet waarom dat in Oudenaarde niet kan.'

Het stadsbestuur van Oudenaarde is nog niet op de hoogte van de bizarre beslissing van Waterwegen en Zeekanaal. 'Hoe is zoiets mogelijk?', reageert schepen van Mobiliteit Richard Eeckhaut (CD&V). 'De stad ziet de jaagpaden zonder discussie als onvervalste fietspaden. De Schelde is bovendien een belangrijk belevingsmoment. Wij zullen alles in het werk stellen om het fietsverbod ongedaan te maken.'
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=CJ2LDH5Q" onclick="window.open(this.href);return false;

Probleem lijkt me dat Waterwegen & Zeekanaal door haar structuurverandering uiteindelijk een soort staat in de staat is geworden, en ogenschijnlijk zich niet te veel aantrekt van bepaalde beleidsopties van haar voogdijminister.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Plaats reactie