was spierpijn nu zichtbaarheid

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

was spierpijn nu zichtbaarheid

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

Skoebidoe schreef:Hijzelf is een fervent racefietser. Hij vond ligfietsen vooral gevaarlijk naar veiligheid (lees:zichtbaarheid)
't Aloude vooroordeel... :x Ik vind het altijd merkwaardig dat wie zegt dat ligfietsen niet of moeilijk zichtbaar zijn, ons wel altijd opmerken. 'n Anekdote die dat typeert: enige tijd geleden op een invalsweg in Brugge. Ik reed er ietwat naar het midden van het eerste rijvak.

Plotseling getoeter, ik kijk op en zie dat een grote vrachtwagen voor de witte streep van de rechterzijstraat nogal flink remt (op alle zijstraten moet voorrang verleend worden ten opzichte van het verkeer in de invalsweg). Ik zie de vrachtwagenbestuurder allerlei niet echt fraaie hand- en armbewegingen maken in mijn richting. "Pfff," denk ik, "slecht geslapen, zeker!" en ik doe alsof ik dat alles niet gezien heb. Wat later haalt hij me al toeterend in. Nauwelijks enkele meters verder slaat het licht op rood, waardoor ik hem inhaal en op de linkerrijstrook naast hem stop. 't Ruitje gaat open en hij roept me toe: "Jullie zijn gevaarlijk! Jullie zijn niet zichtbaar!!!" Waarop ik antwoord: "Hoezo? Niet zichtbaar? Blijkbaar heb je me wel gezien, want je stopte daar in de zijstraat." En daar ging het ruitje weer dicht...

Er zijn natuurlijk verkeerssituaties waar je als ligger wat minder zicht hebt dan wanneer je met een bukfiets rijdt. Op m'n woon-werktraject zit er een kruispunt temidden van een bosrijke omgeving. Door de dichte begroeiing, de lengte van de neus en de zitpositie in de velomobiel heb ik geen goed zicht op mogelijk verkeer dat van rechts komt. Ik moet er stoppen om me ervan te vergewissen. Met de trike heb ik dat probleem veel minder: net als bij een bukfiets wat vooroverbuigen en heb een veel beter zicht.

Algemeen gesproken wordt er, denk ik, vaak overdreven veel vooroordelen gespuid over die "mindere of slechte zichtbaarheid". Eerlijk gezegd heb ik algemeen gesproken een veel beter zicht op de weg en de andere weggebruikers dan met de bukker. Je overzicht is groter. En mijn ervaring leert dat gemotoriseerd verkeer ons heel snel opmerkt en een veel grotere gereserveerd ten opzichte van ons toont. Inhalen gebeurt heel wat voorzichtiger. Vroeger reed ik met de bukker naar het werk. Daarbij gebeurde het dat automobilisten rakelings langs me reden, maar sedert ik met trike/velomobiel hetzelfde traject afleg, stel ik vast dat heel velen me met een grote boog inhalen. Ook tegenliggers vertragen of stoppen, iets wat ik met de bukker nooit mocht ervaren.

Ondertussen is het toch al vijf jaar dat ik al liggend rondtoer en ondanks alle doemscenario's die me in het begin voor de voeten werden gegooid, heb ik eigenlijk nog geen enkele situatie meegemaakt waar mijn veiligheid echt in gevaar kwam. En moet je toch weten dat het grootste deel van m'n tienduizend kilometer op jaarbasis utilitair fietsverkeer is. Natuurlijk moet ieder z'n positie in het verkeer kennen en er overeenkomstig door handelen. Defensief rijden blijft de boodschap. En dus af en toe eens denken aan de geliefden thuis, dàt helpt ook om geen zotte dingen te doen! :wink:
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#2 Bericht door ssj3gohan »

Dat is ook iets dat niet echt nuttig is om op een ligfietsforum te plaatsen hè... Wij weten dit inmiddels (grootendeels) wel. Zelf heb ik ook de ervaring dat je i.h.a. het verkeer beter overziet op de ligger, uitgezonderd die paar gevallen dat je 'onder de radar' fietst.

Het is niet het voertuig, maar de persoon erop die de veiligheid beinvloedt. In onbekende situaties een loods volgen of stoppen/langzamer gaan tot u zich van de hele situatie hebt vergewist. En zo verder...
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#3 Bericht door Wouter D »

het is inderdaad de persoon, juist die persoon die wielerterroristen zo gevaarlijk maat :-)
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Skoebidoe
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: di 13 jul 2010, 22:06
Postcode: 9230
Fiets: op zoek naar een ligfiets
Locatie: Wetteren
Contacteer:

#4 Bericht door Skoebidoe »

Ik ga nu misschien advocaat van de duivel spelen maar men kan toch niet ontkennen dat je op een low-racer heel erg laag bij de grond zitten en dus minder zichtbaar bent voor andere weggebruikers! De ligfietser zelf heeft misschien een beter overzicht maar ik twijfel toch ook of een ligfietser in het drukke stadsverkeer goed zichtbaar is.
Ik hoor jullie argumenten wel om mijn (voor)oordeel te ontkrachten :lol:

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

Skoebidoe schreef:Ik ga nu misschien advocaat van de duivel spelen maar men kan toch niet ontkennen dat je op een low-racer heel erg laag bij de grond zitten en dus minder zichtbaar bent voor andere weggebruikers! De ligfietser zelf heeft misschien een beter overzicht maar ik twijfel toch ook of een ligfietser in het drukke stadsverkeer goed zichtbaar is.
Ik hoor jullie argumenten wel om mijn (voor)oordeel te ontkrachten :lol:
Vorige week vrijdag kwam dit ook ter sprake toen we met een groepje van gedachten wisselden voor de ligfietsshop in Dronten. Ik deel immers niet de schrik niet gezien te worden in stadsverkeer (vroeger wel, maar dat was eerder doordat ik geen enkele ervaring had met ligfietsen). Natuurlijk moet je het gevaar niet gaan opzoeken. Pal aan de rechterzijde van een vrachtwagen stoppen, is nu eenmaal niet verstandig, ongeacht of je nu met een bukker of ligger rijdt. In gewone verkeersomstandigheden ben je niet minder zichtbaar dan een gewone fietser. En waarom? Als ligfietser ben je nog steeds een exotische diersoort in de verkeersjungle. Je valt ongewild op, daar waar de bukfiets bijna tot het vast verkeersdecor behoort voor een automobilist. Onbewust cijfert hij die veel vlugger weg dan een ligger.

Een van m'n gesprekspartner - en gloednieuw ligfietsers: hij had net bij Tempelman een Kettwiesel gekocht - vroeg zich af een vlaggetje de zichtbaarheid verhoogde. Ik denk het niet, en daarenboven geef je de automobilist een verkeerd signaal. Vlaggetjes worden door hem geassocieerd met kinderfietjes, -karretjes... Dus, met trage snelheden. En dan kom jij daar met een vlaggetje op je snelle lowracer. Dan gaat het volgens mij sneller mis.

Eerlijk gezegd heb ik het nog maar zelden meegemaakt dat automobilisten me niet opmerkten (slechts een enkele keer liep het bijna fout, maar dat was grotendeels mijn schuld doordat ik een berekend risico had genomen dat toch iets te scherp uitdraaide...). Wel 'gewone' fietsers. Misschien is dat verbazend, maar sommige mensen rijden met het hoofd in de wolken als ze fietsen en slaan geen acht op het verkeer.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#6 Bericht door rik »

Toch wil ik mij voor een stuk bij skoebidoe aansluiten. Het gaat niet altijd om de "zichtbaarheid", maar soms ook om het feit dat men je gewoon niet kàn zien omwille van het feit dat je "verstopt" zit achter bv een haag of een auto of iets dergelijks. Ik bedoel dan op plaatsen waar bestuurders van motorvoertuigen een bukker wél zouden zien omdat die gewoonweg hoger is.
Nu is het wel zo dat de meeste liggers zich daarvan bewust zijn en zelf wel opletten in zo'n situaties. Doch in een stad lijkt mij dat toch nog andere koek!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3859
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#7 Bericht door bicky »

Mijn reactie is altijd: een ligfiets is niet gevaarlijk, ge moet niet bang zijn. Je auto is veel gevaarlijker dan mijn fiets.

Ik rijd met een lage racer (met vlagje)
Het staat er eerder op zodat mijn vriendin er een beter gevoel bij heeft.
Het stoort me niet en het eet geen boterhammen. Slecht is het alvast niet.

Deze week reed ik ook met mijn racefiets en had ik een veel slechter overzicht en lette ik ook veel minder op het verkeer. Auto's verlenen ook minder voorrang.
Heb met mijn racefiets al tientallen incidenten meegemaakt dat auto's me niet gezien hadden. Met mijn ligfiets nog maar 1 keer.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#8 Bericht door crash-quest-dummy »

dringend een vlaggetje op je racefets zetten !

Skoebidoe
Nieuweling
Berichten: 33
Lid geworden op: di 13 jul 2010, 22:06
Postcode: 9230
Fiets: op zoek naar een ligfiets
Locatie: Wetteren
Contacteer:

#9 Bericht door Skoebidoe »

crash-quest-dummy schreef:dringend een vlaggetje op je racefets zetten !
Ik heb er nog geen maar ben wel van plan me er eentje aan te schaffen... Het zijn de (voor)oordelen van mensen met wie ik in gesprek ga over dit onderwerp. Ik vertolk hier enkel wat ZIJ inbrengen van argumentatie. Dit is dus niet mijn eigen mening

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#10 Bericht door ssj3gohan »

Laatst reed ik nog langs een jaagpad op goede snelheid samen met mijn vriendin (ook beiden op ligfiets). Het eerste dat ons opviel was dat het een ligfietser was. Pas op veel kortere afstand zagen wij het vlaggetje en zelfs dan was het nog zeer lastig op te merken.

Vlaggetjes zijn echt puur en alleen gevoelsmatige veiligheidsverbeteraars. Ik blijf erbij: het is enkel de fietsmobilist die schuldig is aan onopvallendheid wanneer hij op zou moeten vallen. En het is ook de verantwoordelijkheid van de fietser om zelf extra goed op te letten; auto's zijn immers bijzonder veel sterker dan de fiets.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#11 Bericht door crash-quest-dummy »

ssj3gohan schreef:... Ik blijf erbij: het is enkel de fietsmobilist die schuldig is aan onopvallendheid wanneer hij op zou moeten vallen. En het is ook de verantwoordelijkheid van de fietser om zelf extra goed op te letten; auto's zijn immers bijzonder veel sterker dan de fiets.
hmmm...
laten we dat even omdraaien : ik wens niet schuldig bevonden worden aan "onopvallendheid" als de andere weggebruikers niet uit hun doppen kijken of niet op tijd kunnen stoppen omdat ze onaangepast snel rijden op of bij het kruisen van een fietspad.

dat wordt dan een nieuw woord : "onuitkijkelijkheid" of zo ? en "ontraaggenoegheid" ?

vertraagzaamheid is aan de orde. in de outo zowel als op de (lig)(race)fiets.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#12 Bericht door Wouter D »

das een feit,

ik noem het gewoon deelnemen aan het verkeer, je rijd waar je moet rijden, je stopt (vertraagt) waar dat van je verwacht wordt en je houd er rekening mee dat men u soms niet direct ziet,

het zou dan inderdaad ook leuk zijn als die andere weggebruikers (autos motos, vrachtwagens, voetgangers...) dat ook doen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Plaats reactie