Wegkapitein

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Wegkapitein

#1 Bericht door rik »

Omdat de toertocht van zondag de 13de nogal een succes blijkt te gaan worden ben ik 's beginnen zoeken hoe het zit met het begeleiden van groepen. Ik heb een aantal dingen gevonden:

"43bis1. Dit artikel is slechts van toepassing op groepen van 15 tot 150 fietsers. De groepen van meer dan 50 deelnemers moeten worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins. De groepen van 15 tot 50 deelnemers mogen worden vergezeld door ten minste twee wegkapiteins.
43bis2.1. De wielertoeristen die in een groep van ten minste 15 tot ten hoogste 50 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis2.2. Zij mogen voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto; indien er slechts één begeleidende auto is, moet deze de groep volgen.
43bis2.3. Indien deze groep vergezeld wordt door door wegkapiteins, zijn de bepalingen van artikel 43bis3.3.1° en 2° van toepassing.
43bis.3.1. De fietsers die in een groep van ten minste 51 tot ten hoogste 150 deelnemers rijden, zijn niet verplicht de fietspaden te volgen en zij mogen bestendig met twee naast elkaar op de rijbaan rijden op voorwaarde dat zij gegroepeerd blijven.
43bis.3.2. Zij moeten voorafgegaan en gevolgd worden, op een afstand van ongeveer 30 meter, door een begeleidende auto.
43bis3.3. 1° De wegkapiteins waken over het goed verloop van de tocht. Deze wegkapiteins moeten ten minste 21 jaar oud zijn en zij moeten om de linkerarm een band dragen met, horizontaal, de nationale kleuren en, in zwarte letters op de gele strook, het woord "wegkapitein".
2° Op de kruispunten waar het verkeer niet geregeld wordt door verkeerslichten, mag ten minste één van de wegkapiteins het verkeer in de dwarswegen stilleggen op de wijze bepaald in artikel 41.3.2., terwijl de groep met inbegrip van de twee begeleidende voertuigen oversteekt.
43bis4. De fietsers die met twee naast elkaar rijden mogen slechts van de rechter rijstrook van de rijbaan gebruik maken; indien de rijbaan niet in rijstroken verdeeld is mogen zij niet meer dan een breedte gelijk aan die van een rijstrook en in geen geval meer dan de helft van de rijbaan in beslag nemen.
43bis5. Op het dak van de begeleidende auto's moet een blauw bord aangebracht zijn met de afbeelding van het verkeersbord A51 en eronder het symbool in 't wit van een fiets.
Dit bord moet op een zodanige wijze aangebracht zijn op het voertuig dat de groep voorafgaat, dat het voor de tegenliggers goed zichtbaar is en, op het achteropkomend voertuig, dat het goed zichtbaar is voor het achteropkomend verkeer."


"Het volgen van een opleiding is voor wegkapiteins, signaalgevers en groepsleiders niet wettelijk verplicht. Dit is spijtig want hoewel hun bedoelingen vaak heel goed zijn, hebben sommige van deze wegkapiteins/signaalgevers/groepsleiders niet de juiste inzichten om hun taak ernstig te volbrengen. "

We zouden (boven groepen van 15 personen, wat zondag het geval gaat zijn) dus gebruik kunnen maken van wegkapiteins. Maar het probleem is dan: waar kun je die "armbanden" en bordjes krijgen of kopen? Iemand enig idee?
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#2 Bericht door slangetje »

Mijn ma verkocht die vroeger. Dus ik zou zeggen: ga naar een (betere) sportwinkel of een wielerwinkel die ook kleren verkoopt.
Ook bij groepen wielertoeristen hebben ze deze banden nodig, dus is geen rariteit.

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

Re: Wegkapitein

#3 Bericht door Peter J »

rik schreef: We zouden (boven groepen van 15 personen, wat zondag het geval gaat zijn) dus gebruik kunnen maken van wegkapiteins. Maar het probleem is dan: waar kun je die "armbanden" en bordjes krijgen of kopen? Iemand enig idee?
Op volgende site : http://www.s-sport.be/S-Sport/Shop/
Ik vrees alleen dat je ze dan niet hebt voor de 13de juni :? :roll:
Heb net gebeld met afdeling Antwerpen maar de verantwoordelijke voor de sportafdeling is er vandaag niet.
Ik kan morgen contact opnemen vanaf 9h00.
Doen of niet ? ? ? ?
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

Re: Wegkapitein

#4 Bericht door rik »

Peter J schreef: Doen of niet ? ? ? ?
Doen! Alvast bedankt! 8)
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#5 Bericht door Edje »

Ik heb tijdens iedere toch al geweten dat het verkeer tegengehouden werd, waarom dan niet volgens de regels, ik zie het probleem niet.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#6 Bericht door rik »

slangetje schreef: Er staat nergens dat de wegkapiteins verplicht zijn. Als ze er zijn, mag je alleen meer...
Dit moet ik even rechtzetten: bij groepen vanaf 50 zijn minstens 2 wegkapiteins verplicht!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

#7 Bericht door Peter J »

rik schreef: Daarom dat het bij de Limburgseliggers zo goed loopt: 't zijn hier allemaal van die zotten!
Nu snap ik waarom ik het zo plezant vind bij LiLi :twisted: :roll: :lol: :-$
Niet doorvertellen da'k "een slag van de molen" heb hé :wink:
En dat zal er niet op beteren met die extra tik tegen mijn hoofd vorige zaterdag [-o< ](*,) \:D/ #-o :roll: :wink:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

#8 Bericht door Peter J »

rik schreef:Simpelweg omdat ik zag dat er op iedere toertocht bij gevaarlijke oversteekplaatsen mensen op de weg gingen staan en ik dat eigenlijk gevaarlijk vond.
Groot gelijk Rik :wink:
Vooral aangaande dat "gevaar", door die armband en dat bord heb je toch ergens een beetje meer "autoriteit" denk ik :!:
Dus... een prima initiatief naar mijn bescheiden mening :wink: :lol:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

Gebruikersavatar
Beinsberger E
Kopman
Berichten: 727
Lid geworden op: do 28 aug 2008, 23:47
Postcode: 3621
Locatie: Rekem
Contacteer:

#9 Bericht door Beinsberger E »

Wegkapitiens daar ben ik zeker niet tegen, onmisbaar volgens mij.
Een klein probleempje misschien, een wegkapitien in een VM, de armband is in dat geval niet goed zichtbaar, ook een fluohesje niet. :roll:

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#10 Bericht door rik »

Beinsberger E schreef:Een klein probleempje misschien, een wegkapitien in een VM, de armband is in dat geval niet goed zichtbaar, ook een fluohesje niet. :roll:
Klopt! Dat is inderdaad een probleempje!
Misschien kan de armband dan ergens aan de buitenkant van de velomobiel bevestigd worden (bij mijn waw bijvoorbeeld aan de spiegel)
DF 269
Ice sprint1 26"

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#11 Bericht door eeuwige reiziger »

rik schreef:Klopt! Dat is inderdaad een probleempje!
Misschien kan de armband dan ergens aan de buitenkant van de velomobiel bevestigd worden (bij mijn waw bijvoorbeeld aan de spiegel)
Als je echt alles volgens de wet wilt doen, is het volgens mij zo dat een wegkapitein het verkeer alleen mag stilleggen als hij het verkeersbord C3 gebruikt. Wie alleen een armband draagt, heeft geen bevoegdheid op te treden in de verkeersstroom. Artikel 41.3.2.

http://www.wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art41

De wet schrijft daarenboven uitdrukkelijk voor dat de band aan de linkerarm moet worden gedragen. Ergens anders is niet toegelaten.

Wil men zich indekken voor mogelijke betwistingen, dan zal men de letter van de wet moeten volgen. Mijns inziens zal er eerder gerommel komen als je maar half de wet volgt, dan wanneer je, zoals vroeger, zonder al te veel plichtplegingen het verkeer even halt laat houden.

Ik bedoel dat zeker niet als negatieve kritiek, hoor. Ik acht het zeker waardevol dat je de wetgeving tracht op te volgen, zeker om betwistingen te vermijden.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)

Gebruikersavatar
Peter J
dokter
Berichten: 1278
Lid geworden op: di 10 nov 2009, 18:12
Postcode: 2620
Fiets: Velomobiel Milan GT MK II 0023
Locatie: Hemiksem
Contacteer:

#12 Bericht door Peter J »

Heb je een PB gestuurd Rik :!: :!: :!: :wink: :lol: :mrgreen:
TE KOOP: HP Speedmachine FOR SALE - TE KOOP: Optima Baron FOR SALE

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#13 Bericht door rik »

Peter J schreef:Heb je een PB gestuurd Rik :!: :!: :!: :wink: :lol: :mrgreen:
Heb 'm net gelezen :wink:
Heel erg bedankt! 8)
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#14 Bericht door slangetje »

rik schreef:
slangetje schreef: Er staat nergens dat de wegkapiteins verplicht zijn. Als ze er zijn, mag je alleen meer...
Dit moet ik even rechtzetten: bij groepen vanaf 50 zijn minstens 2 wegkapiteins verplicht!
Ja, maar over die grootorde hebben we het nog niet denk ik hé... ;-)

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#15 Bericht door rik »

slangetje schreef: Ja, maar over die grootorde hebben we het nog niet denk ik hé... ;-)
Klopt, maar we moeten volledige informatie geven hé :wink: :lol:
DF 269
Ice sprint1 26"

Plaats reactie