Hoeveel meer veiligheid zal een geel kader geven?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

Hoeveel meer veiligheid zal een geel kader geven?

#1 Bericht door Cycle Maniac »

Hallo mensen,

Een roeifiets blijft mij bezig houden. Maar nou zit ik me af te vragen: Zal het meer veiligheid geven, om voor een geel frame, of kader zoals jullie in Vlaanderen zeggen :wink: , te kiezen?

Het schijnt dat gele auto's gemiddeld minder in ongelukken zijn betrokken. Nou heeft een auto natuurlijk wel een veel groter oppervlak.

Wat me ook aan het twijfelen houdt; Persoonlijk ben ik altijd een liefhebber van zwarte frame's. Maar ja, als een frame in een warm gele kleur word gespoten, kan me dat mogelijk overhalen.

Bij voorbaat dank voor de antwoorden.

Groet, Marco
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
HiGhtAn
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 13:51
Postcode: 9000
Fiets: M5 Blueglide By Speedliner
Locatie: gent
Contacteer:

#2 Bericht door HiGhtAn »

Kdenk het wel kijk naar auto verzekering.

Neem eens de gemiddelde prijs van verschillende verzekeringsmaatschappijen voor een zwarte auto en voor dezelfde gele auto.
Kijk hoeveel % de gele goedkoper is dan de zwarte. Dan weet je hoeveel % geel veiliger is dan zwart.
:wink:
nog maar 5 keer gevallen
nee 6 keer tramsporen+regen+werken st-pt-station
7 keer dus tramsporen+lichtjes zwaar beschonken
nr 8 poging persoonlijk snelheidsrecord frontale botsing met een dikke vlieg door zware klap controle verloren in de berm beland

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#3 Bericht door rik »

Ik denk dat je meer zal opvallen als je zelf een geel of oranje reflecterend vestje aandoet.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#4 Bericht door Cycle Maniac »

@HiGhtAn: Inderdaad.

@rik: Zo'n fluo hesje heb ik ook aan zitten denken, maar die zijn zo overdone verschrikkelijk lelijk fel fluoricerend... En misschien dat ik dat toch even goed wel doe, hoor. Maar een garderobe gele t-shirts is ook niet verkeerd. Dan ook nog een paar gele banaantassen erbij nemen. Dat gaat wel goed komen.
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

#5 Bericht door marn »

wit? :wink:
Raptobike Lowracer
www.mvdha.biz

Gebruikersavatar
bicky
General Manager
Berichten: 3853
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
Postcode: 8700
Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
Locatie: Tielt (wst-vl)
Velomobiel: Mango+ (2011)
Contacteer:

#6 Bericht door bicky »

een paar goede fluo of reflecterende strips kunnen ook wonderen doen

Ik heb ook een geel fiets truitje en ook fluovestjes. de vestjes zie je van 3 keer zo ver als standaard geel.

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#7 Bericht door FrodoriC »

op het heverlee-treffen had iemand een Hurricane in het fluo-metaalachtige oranje gespoten = heel mooi effect en zeker goed zichtbaar! helaas (volgens hem) maar een 'one-time'project van challenge

F- dol op reflectie, binnenkort de winkel aan de overkant leegkopen en m'n hurricane helemaal in de reflectie zetten :D ik zie het zitten :D
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#8 Bericht door slangetje »

Zichtbaarheid in 't donker doet me toch eerder denken aan goed licht. Al ontken ik niet dat reflectoren en kledij veel kunnen aan de afstand waarop je zichtbaar bent.
Denk dat het ook veel verschil maakt of je jezelf veilig voelt. Op mijn bukker (een oud krel om in 't stad rond te rijden), zal ik altijd fluo hesje dragen in 't donker, op mijn ligger draag ik dit nooit: mijn verlichting volstaat naar mijn gevoel (en ik let wel op fluolijnen in fietskleren).
Kan me echter wel vinden in FrodoriC zijn reflexie. Heb zelf een reflecterende tape die ik op verschillende plaatsen op mijn fietsen aanbracht.

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#9 Bericht door rik »

slangetje schreef:Zichtbaarheid in 't donker doet me toch eerder denken aan goed licht. Al ontken ik niet dat reflectoren en kledij veel kunnen aan de afstand waarop je zichtbaar bent.
Denk dat het ook veel verschil maakt of je jezelf veilig voelt. Op mijn bukker (een oud krel om in 't stad rond te rijden), zal ik altijd fluo hesje dragen in 't donker, op mijn ligger draag ik dit nooit: mijn verlichting volstaat naar mijn gevoel (en ik let wel op fluolijnen in fietskleren).
Kan me echter wel vinden in FrodoriC zijn reflexie. Heb zelf een reflecterende tape die ik op verschillende plaatsen op mijn fietsen aanbracht.
Ter info: topicstarter bedoelt zichtbaarheid in het algemeen, niet alleen in het donker!
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#10 Bericht door FrodoriC »

ik heb ooit eens iets gekocht dat onder naam van 'reflectie' hing, maar het totaal geen reflectie die ik wou. Het is een soort plakband die een regenboogspectrum geeft/'reflecteert'...Ik heb wel ondervonden dat het overdag wel z'n nut heeft, snachts minder tot niets,
gelukkig aan de overkant mega goedkope en goede reflectie plakbanden gevonden :D
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

#11 Bericht door Almereweder »

Op mijn woon-werk route kom ik regelmatig mijn collega tegen op zijn lage ligfiets. Op enige afstand is hij heel moeilijk te zien, behalve als hij zijn felgele fietsjack aan heeft. Blank-metalen Frame en fluoriserende oranje voorvork vallen op een paar honderd meter helemaal niet op.

Gebruikersavatar
Cycle Maniac
Belofte
Berichten: 128
Lid geworden op: do 25 mei 2006, 23:45
Locatie: Molens- en Tulpenland
Contacteer:

#12 Bericht door Cycle Maniac »

@Marn: Wit? :? Hmm, nee dat is mij te faal.
FrodoriC schreef:ik heb ooit eens iets gekocht dat onder naam van 'reflectie' hing, maar het totaal geen reflectie die ik wou. Het is een soort plakband die een regenboogspectrum geeft/'reflecteert'...Ik heb wel ondervonden dat het overdag wel z'n nut heeft, snachts minder tot niets,
gelukkig aan de overkant mega goedkope en goede reflectie plakbanden gevonden :D
Is dat van dat materiaal wat ook op wegversperrings-hekken en op spoorbomen bij treinwegovergangen zit?

@Almereweder: Ja, zo'n fluo hesje is zeker goed zichtbaar.
Laatst gewijzigd door Cycle Maniac op vr 28 mei 2010, 14:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Potentiëel recreatief roetser. Met het oog op forensen, conditie-opbouw.

M'n fotografie: [url=http://marcboom.com/]Marc Boom.com[/url]
Any colour as long as it's black or white.

Gebruikersavatar
Mathia
Belofte
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 21:25
Postcode: 8000
Fiets: M5 26/20
Locatie: Brugge
Contacteer:

#13 Bericht door Mathia »

Mijn vorige fiets -een batavus relaxx- was verkeersgeel geschilderd. Hij was ook een paar centimeter hoger dan de fiets waar ik nu op rij (donkerblauwe m5 26-20), maar ik merk niet veel verschil in de manier waarop anderen in het verkeer rekening houden met me. Ik denk niet dat de kleur van het kader veel bijdraagt aan je zichtbaarheid (misschien wel een beetje), maar elk beetje kan helpen natuurlijk. Een beetje anticiperend rijden kan al veel voorkomen denk ik.

marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

#14 Bericht door marn »

denk ook niet dat het veel uitmaakt bij gewone ligfiets, het frame zie je bijna niet (bij mij toch niet) als je er mee rijdt.

Bij een velomobiel darentegen... maar dan kan je er meteen zo een leeuwke van de vlaamse gemeenschap opplakken, met een zwaailicht erbij :)
zal wel opvallen
Raptobike Lowracer
www.mvdha.biz

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#15 Bericht door rik »

marn schreef:Bij een velomobiel darentegen...
Heb ik al.
marn schreef:maar dan kan je er meteen zo een leeuwke van de vlaamse gemeenschap opplakken, met een zwaailicht erbij :)
Heb ik ook al... op mijn dienstwagen :oops:
DF 269
Ice sprint1 26"

Plaats reactie