laag zijn is geen misdrijf

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

laag zijn is geen misdrijf

#1 Bericht door skywise »

Joepie joehe,

zojuist de bevestiging gekregen dat ik in het gelijk ben gesteld in het ongeval van juni vorig jaar waarbij een bukker op mij was ingereden op de dijk van Rupelmonde. Moet je weten dat hij (nu ja, zijn verzekeringsmaatschappij) mij eigenlijk heeft vervolgd met het excuus dat ik te laag was en hij mij niet kon zien aankomen. Ik had een minnelijke schikking voorgesteld van ieder betaalt zijn kosten gezien zijne nieuwe koersfiets perte-totale was (carbonnen voorvork op twee plaatsen gebroken, voorwiel paraplu, grote kamwielen verbogen,...) en hij beweerde niet verzekerbaar te zijn omdat hij amateurcoureur was. En dat terwijl hij links van de baan reed tegen 30 per uur in een bocht met beperkt zicht (haag van 1m30 hoog en geparkeerde auto's) op een dijk waar ook wandelaars, honden en kinderen aanwezig zijn (beide laatste categoriëen meestal lager dan 1m30). Maar hij reed links omdat de drempel bij het begin van de dijk rechts hoger was dan links en hij bovendien komende van de openbare weg anders niet gewoon rechtdoor kon maar moest uitwijken naar rechts (wat natuurlijk zijn snelheid niet ten goede zou komen).

De politierechtbank vond het niet de moeite om een uitspraak te doen, maar de rechtsbijstand in mijn familiale heeft er toch voor kunnen zorgen dat ik een forfaitaire vergoeding heb gekregen van 1300 Euro BTW inclusief waarvan hijzelf 250 Euro zal mogen ophoesten. Maar ja, ik was aggressief en onbeschoft en hij ging zijn schade eens op mij verhalen...

P.S. zijn fiets was klaarblijkelijk wel gloednieuw want hij was een week of twee ervoor tegen een (fout) geparkeerde auto gereden tijdens een wielerwedstrijd...
Bijlagen
standpunt bukker.jpg
Schade Fierens voor rechter spatbord.jpg
luchtfoto met aanduiding.JPG
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
Mathia
Belofte
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 21:25
Postcode: 8000
Fiets: M5 26/20
Locatie: Brugge
Contacteer:

#2 Bericht door Mathia »

Jawadde, nog een geluk voor jou dat je terugbetaald bent. Kom je toe met het betaalde bedrag om je schade te vergoeden?
Was zijn fiets al beschadigd van die botsing op zijn wedstrijd?
Ik heb ook al een paar keer een bijna-aanrijding gehad met wielrenners die denken dat ze in het gelijk zijn omdat ze een duurdere fiets hebben... Scheldpartijen van hun kant komen ook wel eens voor, maar dat zal iedereen hier ook wel al eens meegemaakt hebben zeker?

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#3 Bericht door skywise »

Mathia schreef:Jawadde, nog een geluk voor jou dat je terugbetaald bent. Kom je toe met het betaalde bedrag om je schade te vergoeden?
Ja :D
Mathia schreef:Was zijn fiets al beschadigd van die botsing op zijn wedstrijd?
Nee, hij was pas hersteld :?
Mathia schreef:Ik heb ook al een paar keer een bijna-aanrijding gehad met wielrenners die denken dat ze in het gelijk zijn omdat ze een duurdere fiets hebben... Scheldpartijen van hun kant komen ook wel eens voor, maar dat zal iedereen hier ook wel al eens meegemaakt hebben zeker?

In dit geval was mijn fiets duurder hoor en veel gescheld is er eigenlijk niet - tenzij door de moeder van de bukker omdat het de tweede keer was dat de dure koersfiets in de prak was gereden op twee weken tijd - ik was toen eigenlijk vooral kwaad op mezelf omdat ik vergeten was te klaxoneren (wat ik anders altijd doe) maar ik had hem dus ook niet zien aankomen en reed natuurlijk rechts (maar ben naar links uitgeweken op 't laatste nippertje en hij naar rechts) en stond stil tegen het moment van de impact (terwijl hij over mij heen is gevlogen met fiets en al mij op mijn zij duwend...)
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#4 Bericht door Edje »

Voila, één getemde wielerterorist, skiwise proficiat ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

rik
General Manager
Berichten: 3186
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#5 Bericht door rik »

Zoiets is nooit plezant, maar gelukkig ben je vergoed voor de schade en daarmee zal de kous dan wel af zijn, zeker. :wink:
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#6 Bericht door tom peeters »

Je krijgt de vraag altijd maar weer opnieuw : is dat niet gevaarlijk, zo laag ? Maar je kan dan je dan natuurlijk even goed afvragen, of het niet gevaarlijk is om zo hoog te zijn (als 4x4 bijv.)
tom peeters

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#7 Bericht door slangetje »

tom peeters schreef:Je krijgt de vraag altijd maar weer opnieuw : is dat niet gevaarlijk, zo laag ? Maar je kan dan je dan natuurlijk even goed afvragen, of het niet gevaarlijk is om zo hoog te zijn (als 4x4 bijv.)
* Ja ja, dat is heel gevaarlijk, maar minder verboden als jij die daarnet door 't rood reed, is een antwoord dat vaak opgaat hoor.
* Is niet gevaarlijker dan je kind de baan op te sturen. Met dat verschil dat ik het verkeer al een beetje kan inschatten...
* Als je bang bent niet te zien, moet je zorgen dat je gezien wordt, door bvb te pinken
* een smart forfour is lager, incluis sommige old timers, die rijden echt wel sneller dan ik.
* ...

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

#8 Bericht door CapoJan »

Als je mij niet gezien had, zou je de vraag ook niet stellen...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#9 Bericht door FrodoriC »

CapoJan schreef:Als je mij niet gezien had, zou je de vraag ook niet stellen...
nice :D die ga ik gebruiken!
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#10 Bericht door crash-quest-dummy »

is dat niet gevaarlijk zo laag : ach, met een voertuig van 30kg is het onwaarschijnlijk dat ik u, in uw wagen van een ton, zal kunnen doodrijden ... andersom daarentegen ...

Gebruikersavatar
HiGhtAn
Neo Prof
Berichten: 221
Lid geworden op: zo 06 sep 2009, 13:51
Postcode: 9000
Fiets: M5 Blueglide By Speedliner
Locatie: gent
Contacteer:

#11 Bericht door HiGhtAn »

wat ik allemaal niet naar mijn oren krijg van die conservatieve luchtfietsendemensen.

ONVERANTWOORD!
GEVAARLIJK!
IS DA MOEILIJK?
KIJK E IK VIND DA ZO GEVAARLIJK E!
DIE LIGFIETSER GE ZIET DA NIET AFKOMEN DAS ZOT.
PAS OP!
TUUT TUUT (auto)
WOW
AAAA
SPELEN MET UW LEVEN.
IK VIND EEN LIGFIETS EEN FIETS VOOR LUIE MENSEN.
IS DAT GEVAARLIJK?
En dan vergeet ik nog zeer veel.
nog maar 5 keer gevallen
nee 6 keer tramsporen+regen+werken st-pt-station
7 keer dus tramsporen+lichtjes zwaar beschonken
nr 8 poging persoonlijk snelheidsrecord frontale botsing met een dikke vlieg door zware klap controle verloren in de berm beland

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#12 Bericht door skywise »

crash-quest-dummy schreef:is dat niet gevaarlijk zo laag : ach, met een voertuig van 30kg is het onwaarschijnlijk dat ik u, in uw wagen van een ton, zal kunnen doodrijden ... andersom daarentegen ...
Inderdaad! Sommige automobilisten vinden ons gevaarlijk omdat ze ons niet vlug/duidelijk genoeg kunnen zien. Maar waar schuilt daar het gevaar voor hen? Dat ze ons overhoop rijden en dan voor de schade moeten betalen? Dat ze een idioot voorbijsteekmaneuver uitvoeren en daarmee zelf een gevaarlijke verkeerssituatie veroorzaken? Dat we hen uit hun roze droom halen dat de auto dezer dagen toch een ongevaarlijk voertuig is geworden? Het is en blijft een feit dat wij niet gevaarlijk zijn maar wel zij, maar dat willen ze niet onder ogen zien...
Skywise (WAW 558 & 011)

Old Skool
Nieuweling
Berichten: 23
Lid geworden op: di 31 mar 2009, 22:25
Postcode: 8870
Fiets: nog geen
Locatie: Izegem
Contacteer:

#13 Bericht door Old Skool »

baancrossers :D ,

mss een stomme opmerking, maar als ge nog zo eens iets tegenkomt met een wiellertoerist en der komt politie bij, vraag dan eens meneer de angent nat te kijken of mijnheer de coureur zich reglementai op de openbare weg begeeft. Iedere fiets, ook de zogenaamde sportfietsen, moet een bel hebben om in noodsituaties een andere weggebruiker te verwittigen. 95% van de baanrijders hebben dat niet (bij de mtb'ers is het beter gesteld omdat die vaak der eentje hebben om wandelaars aan paardrijders te waarschuwen).

Gebruikersavatar
fujin
Helper
Berichten: 384
Lid geworden op: ma 07 sep 2009, 21:28
Postcode: 2170
Fiets: Mango Plus 283
Locatie: Merksem
Velomobiel: Quest XS090
Contacteer:

Rupelmonde: toch wel een gevaarlijk punt

#14 Bericht door fujin »

Hallo Skywide,

Proficiat dat het zo afloopt. Het is daar wel een gevaarlijk punt, heb op precies dezelfde manier op hetzelfde punt vorig jaar een botsing gehad met een mountainbike. Gelukkig was de eindsnelheid van beiden bij de botsing ongeveer 0, dus beide met de schrik vrijgekomen.
Maar ik pas toch wel extra op als ik op dit punt kom.

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

Re: Rupelmonde: toch wel een gevaarlijk punt

#15 Bericht door skywise »

fujin schreef:Hallo Skywide,
zo breed ben ik niet hoor :lol:
fujin schreef:Proficiat dat het zo afloopt. Het is daar wel een gevaarlijk punt, heb op precies dezelfde manier op hetzelfde punt vorig jaar een botsing gehad met een mountainbike. Gelukkig was de eindsnelheid van beiden bij de botsing ongeveer 0, dus beide met de schrik vrijgekomen.
Maar ik pas toch wel extra op als ik op dit punt kom.
Ik normaal ook, maar ik was die dag een beetje moe en van het mooie weer en het vooruitzicht van 't weekend wat overmoedig en was dus vergeten te bellen...
Maar een dodehoekspiegel zou daar echter niet misstaan! Voor de politierechtbank was het echter geen prioriteit dus ik verwacht niet direct aanpassingen... (gelukkig waren de jaagpaddrempels dat voor de betrokken gemeentes wel :D) :oops:
Skywise (WAW 558 & 011)

Plaats reactie