je fietshelm vervangen om de drie jaar?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

je fietshelm vervangen om de drie jaar?

#1 Bericht door Wouter D »

ik heb me recentelijk laten vertellen dat je je fietshelm eigenlijk elke drie jaar moet vervangen door een nieuw exemplaar.

en elke keer je ermee valt of de help zelf valt ook naar het schijnt,

ik twijfel echter of ik veel mensen ken die dat effectief doen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#2 Bericht door graddus »

Dat geldt in principe voor elke helm, omdat bij val er onzichtbare scheurtjes kunnen zijn ontstaan die bij een ongeval de broodnodige bescherming kunnen verminderen. Datzelfde zal wel opgaan voor veroudering van de kunststof. En nee, natuurlijk doet niemand dat, in elk geval fietsers niet.

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#3 Bericht door Filip »

Hetzelfde wordt gezegd over veiligheidshelmen.
Maar onze preventieadviseur, die tevens cotroleur bij Toezicht op het Welzijn op het Werk is (vroegere Medische en Technische Inspectie) is vrij formeel dat er heel wat rek op zo'n termijnen zit!

Aanvulling:
- We hebben met de vakbondsafvaardiging eens de proef op de som genomen, keihard met een zware voorhamer op een veiligheidshelm van een vijftal jaren oud: gaf geen krimp!
- Er is uiteraard een verschil in materiaal tussen fietshelm en veiligheidshelm
Laatst gewijzigd door Filip op za 08 mei 2010, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#4 Bericht door ssj3gohan »

Die tijd heeft vooral te maken met veroudering van het schuim, mede onder invloed van enzymen en zouten in het zweet. Na een val is uiteraard het materiaal ook veranderd. Het heeft volgens mij echt helemaal niks met scheurtjes of wat dan ook te maken, gezien we het over een schuimbarrière hebben.

Maar een fietshelm helpt zo goed als niet tegen wat dan ook. Prioriteit bij veilig fietsen is risico's vermijden. Wanneer je in een risicovolle situatie fietst (en dus waarschijnlijk een helm draagt, denk mountainbiken) heb je alsnog helemaal niks aan de helm als je daadwerkelijk op je hoofd valt, omdat de helm enkel harde en niet-puntige dingen van je schedel weerhoudt, maar niet tegen de meestal bijbehorende nek- en compressieverwondingen helpt. Daarnaast zijn veruit de meeste verwondingen op fietsen aan de extremiteiten.

Veilig fietsen is #1, veilig vallen #2! Een valcursus (of budosport) en fit op je fiets zitten is essentieel bij het opvangen van een val. Een helm absoluut niet.

Bij veiligheidshelmen is dit uiteraard een heel ander verhaal, gezien een vallend stuk puin of gereedschap 1) onzichtbaar is voor de persoon die er spoedig door geraakt zal worden en 2) veruit de meeste ernstige of zelfs dodelijke verwondingen zal toebrengen aan het hoofd, gezien het daar eerst landt en dat het gevoeligste is. Daar is een veiligheidshelm weer wél essentieel voor de bedrijfsveiligheid, na effectief protocol en een beetje met je volle verstand rondlopen natuurlijk.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#5 Bericht door marksje »

ssj3gohan schreef:....
Maar een fietshelm helpt zo goed als niet tegen wat dan ook.
.....
Excuseer, maar daar ben ik het nu eens niet met eens; waarom!
Een aantal jaar terug deden we met het werk een mountainbiketochtje met gehuurde fietsen. De organisator had er op gestaan dat iedereen een fietshelm droeg. Diegenen die zelf geen fietshelm hadden kregen een heel eenvoudige fietshelm welke uitsluitend bestond uit het binnenschuim (dat soort isomo) met riempjes aan. Op een nogal technisch stukje was er een paar meter stijl bergaf; een collega welke voor mij fietst, fietst naar beneden, zijn voorwiel blokkeert in de losse bosgrond, hij vliegt over zijn stuur recht met zijn hoofd tegen een heel struise boom. Gevolg ! De helm brak gewoon in twee stukken, en dat moet hij ook doen. Door het breken van de helm werd de schok opgevangen, zonder helm was dit 100 % zeker een schedelbreuk, nu enkel een beetje nekpijn welke na een paar dagen over was.
Sinds ik dit gezien heb, draag ik omzeggens steeds een fietshelm.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
Filip
chauffeur
Berichten: 1151
Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
Postcode: 9032
Fiets: Challenge Fujin XS Sport
Locatie: Wondelgem (Gent)
Contacteer:

#6 Bericht door Filip »

Fietshelm help beslist.

Ik heb eens de fietshelm gezien van een collega van me, na een heel zware val (aangereden op een jaagpad, door een boer met tractor en aanhangwagen).

De helm was compleet vernield... en heeft de ergste schok opgevangen!
Gelukkig had hij deze op, want anders had zijn hoofd deze vorm gekregen...

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#7 Bericht door crash-quest-dummy »

als ik tegen 40 over de smalle hobbelige Belgische fietspaden dender heb ik toch liefst een helm op mijn hoofd. ik heb die al van doen gehad.

na de laatste aanrijding mijn helm ook vervangen wegens ingedeukt. anders was ik zijdelings met mijn knikker tegen de straat gesmakt.

naast bescherming is het ook koeler 8) in de zomer door het geven van schaduw.

Gebruikersavatar
ET
Helper
Berichten: 314
Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
Postcode: 1910
Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
Locatie: Kampenhout
Contacteer:

#8 Bericht door ET »

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat van die 3j niet weet.
Maar voor de rest sluit ik me volledig aan bij CQD, Filip en Marksje: de werking van een fietshelm bestaat er in de ergste klap op te vangen door de helm te doen deuken/barsten/breken. Ik heb de mijne weggegooid nadat ik overkop gegaan ben. Maar ik was vooral blij dat ik hem droeg, want de krassen van over het asfalt te glijden zouden anders geweldig mooie schaafwonden geweest zijn.

Wat betreft veiligheidshelmen op werven ed: afhankelijk van het gebruikte materiaal en de intensiviteit van gebruik zijn die na 5j verduurd of zelfs sneller. Een helm die 5j lang alle dagen werd blootgesteld aan weer en wind mag je niet vergelijken met een helm die 5j in de kast heeft gelegen.

Maar overal geldt steeds de doodeenvoudige regel: als een helm een klap/slag/stoot/schok/val heeft opgevangen, dan heeft hij z'n werk gedaan en moet je hem weggooien (ook al ziet hij er nog goed uit). Ik verkies de zekerheid van een nieuwe helm boven de twijfel omtrent de betrouwbaarheid van een helm die al een val opgevangen heeft.

Je neemt toch ook een nieuw condoom ipv datgene wat je gisteravond opende net op het moment dat ... en de actie niet meer kon doorgaan. ?

ET

Gebruikersavatar
CapoJan
General Manager
Berichten: 2568
Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
Postcode: 9050
Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
Locatie: Gent (Gentbrugge)
Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
Contacteer:

#9 Bericht door CapoJan »

Bij motorhelmen leerde ik altijd:
1 vervangen na elke val (ook als die van het zadel valt of zo, hoewel waarschijnlijk niemand het doet in zo'n geval)
2 om de drie of vier jaar vervangen.
Het schuim aan de binnenkant veroudert en verliest de schokdempende eigenschappen/elasticiteit. Daarnaast wordt de buitenkant broos onder invloed van de uv-straling. Dat laatste hangt natuurlijk af van het gebruikte materiaal. Glasvezel fietshelmen heb ik nog niet gezien (niet dat ik specialist ben op dat vlak).
Een helm kost geld, maar een hoofdletsel als gevolg van een onveilige helm is nog veel duurder...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#10 Bericht door slangetje »

ET schreef:Maar ik was vooral blij dat ik hem droeg, want de krassen van over het asfalt te glijden zouden anders geweldig mooie schaafwonden geweest zijn.
Hoe doe je dat met schaafwonden op benen, armen en enkels?

Mi *had spijt dat ze haar helm niet op had op het moment ze begon te slippen in het Eifelgebergte, gelukkig niet nodig gehad tijdens het vallen*

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#11 Bericht door crash-quest-dummy »

een schaafwond is nog niks, ne gespleten kop is erger

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#12 Bericht door Edje »

slangetje schreef:Hoe doe je dat met schaafwonden op benen, armen en enkels?
Bij de afdeling voetbalkledij een stel scheenlappen uithalen ;-)
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#13 Bericht door slangetje »

Edje schreef:Bij de afdeling voetbalkledij een stel scheenlappen uithalen ;-)
Ben tussen de voetbalkleren groot gebracht en heb ze later zelf helpen verkopen, maar had er nog niet op gedacht. Voor mijn enkels kan ik idd wel een stel scheenlappen slopen. Merci voor de tip :-)

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#14 Bericht door ssj3gohan »

Filip schreef:Fietshelm help beslist.

Ik heb eens de fietshelm gezien van een collega van me, na een heel zware val (aangereden op een jaagpad, door een boer met tractor en aanhangwagen).

De helm was compleet vernield... en heeft de ergste schok opgevangen!
Gelukkig had hij deze op, want anders had zijn hoofd deze vorm gekregen...
Dat is enkel het meest ideale geval, en dat zijn ook de succesverhalen van fietshelmen. Als je echter ongelukken met fietsers gaat analyseren zie je dat de fietshelm maar in een ontzettend beperkte hoeveelheid gevallen echt heeft geholpen. Andere factoren zijn echt véél belangrijker, het is dan ook uiterst belangrijk om niet te denken dat als u een helm draagt, het fietsen opeens veilig is! Het scheelt bijna niks!

Zoals gezegd, uitzonderingen zoals mountainbiking en in 't peloton rijden hebben een zeer groot voordeel bij de fietshelm. Het bekende onderzoek waarbij de conclusie was dat fietshelmen in 50% van de directe aanvaringen van het hoofd met iets hards heeft geholpen is hier van kracht. Verder geldt mijn verhaal gewoon nog. Wanneer de fiets als utiliteit wordt gebruikt (zoals hier in NL) en niet alleen als sportapparaat zeker.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

rik
General Manager
Berichten: 3189
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#15 Bericht door rik »

50% noem ik geen ontzettend beperkte hoeveelheid. Trouwens, al was het maar 1%, dan vind ik het nog de moeite.
DF 269
Ice sprint1 26"

Plaats reactie