je fietshelm vervangen om de drie jaar?
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
je fietshelm vervangen om de drie jaar?
ik heb me recentelijk laten vertellen dat je je fietshelm eigenlijk elke drie jaar moet vervangen door een nieuw exemplaar.
en elke keer je ermee valt of de help zelf valt ook naar het schijnt,
ik twijfel echter of ik veel mensen ken die dat effectief doen.
en elke keer je ermee valt of de help zelf valt ook naar het schijnt,
ik twijfel echter of ik veel mensen ken die dat effectief doen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
Hetzelfde wordt gezegd over veiligheidshelmen.
Maar onze preventieadviseur, die tevens cotroleur bij Toezicht op het Welzijn op het Werk is (vroegere Medische en Technische Inspectie) is vrij formeel dat er heel wat rek op zo'n termijnen zit!
Aanvulling:
- We hebben met de vakbondsafvaardiging eens de proef op de som genomen, keihard met een zware voorhamer op een veiligheidshelm van een vijftal jaren oud: gaf geen krimp!
- Er is uiteraard een verschil in materiaal tussen fietshelm en veiligheidshelm
Maar onze preventieadviseur, die tevens cotroleur bij Toezicht op het Welzijn op het Werk is (vroegere Medische en Technische Inspectie) is vrij formeel dat er heel wat rek op zo'n termijnen zit!
Aanvulling:
- We hebben met de vakbondsafvaardiging eens de proef op de som genomen, keihard met een zware voorhamer op een veiligheidshelm van een vijftal jaren oud: gaf geen krimp!
- Er is uiteraard een verschil in materiaal tussen fietshelm en veiligheidshelm
Laatst gewijzigd door Filip op za 08 mei 2010, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Helper
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
- Locatie: Rijswijk (NL)
- Contacteer:
Die tijd heeft vooral te maken met veroudering van het schuim, mede onder invloed van enzymen en zouten in het zweet. Na een val is uiteraard het materiaal ook veranderd. Het heeft volgens mij echt helemaal niks met scheurtjes of wat dan ook te maken, gezien we het over een schuimbarrière hebben.
Maar een fietshelm helpt zo goed als niet tegen wat dan ook. Prioriteit bij veilig fietsen is risico's vermijden. Wanneer je in een risicovolle situatie fietst (en dus waarschijnlijk een helm draagt, denk mountainbiken) heb je alsnog helemaal niks aan de helm als je daadwerkelijk op je hoofd valt, omdat de helm enkel harde en niet-puntige dingen van je schedel weerhoudt, maar niet tegen de meestal bijbehorende nek- en compressieverwondingen helpt. Daarnaast zijn veruit de meeste verwondingen op fietsen aan de extremiteiten.
Veilig fietsen is #1, veilig vallen #2! Een valcursus (of budosport) en fit op je fiets zitten is essentieel bij het opvangen van een val. Een helm absoluut niet.
Bij veiligheidshelmen is dit uiteraard een heel ander verhaal, gezien een vallend stuk puin of gereedschap 1) onzichtbaar is voor de persoon die er spoedig door geraakt zal worden en 2) veruit de meeste ernstige of zelfs dodelijke verwondingen zal toebrengen aan het hoofd, gezien het daar eerst landt en dat het gevoeligste is. Daar is een veiligheidshelm weer wél essentieel voor de bedrijfsveiligheid, na effectief protocol en een beetje met je volle verstand rondlopen natuurlijk.
Maar een fietshelm helpt zo goed als niet tegen wat dan ook. Prioriteit bij veilig fietsen is risico's vermijden. Wanneer je in een risicovolle situatie fietst (en dus waarschijnlijk een helm draagt, denk mountainbiken) heb je alsnog helemaal niks aan de helm als je daadwerkelijk op je hoofd valt, omdat de helm enkel harde en niet-puntige dingen van je schedel weerhoudt, maar niet tegen de meestal bijbehorende nek- en compressieverwondingen helpt. Daarnaast zijn veruit de meeste verwondingen op fietsen aan de extremiteiten.
Veilig fietsen is #1, veilig vallen #2! Een valcursus (of budosport) en fit op je fiets zitten is essentieel bij het opvangen van een val. Een helm absoluut niet.
Bij veiligheidshelmen is dit uiteraard een heel ander verhaal, gezien een vallend stuk puin of gereedschap 1) onzichtbaar is voor de persoon die er spoedig door geraakt zal worden en 2) veruit de meeste ernstige of zelfs dodelijke verwondingen zal toebrengen aan het hoofd, gezien het daar eerst landt en dat het gevoeligste is. Daar is een veiligheidshelm weer wél essentieel voor de bedrijfsveiligheid, na effectief protocol en een beetje met je volle verstand rondlopen natuurlijk.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.
- marksje
- ploegleider
- Berichten: 2185
- Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
- Postcode: 8830
- Fiets: Nazca Fuego M
- Locatie: gits (WVl)
- Contacteer:
Excuseer, maar daar ben ik het nu eens niet met eens; waarom!ssj3gohan schreef:....
Maar een fietshelm helpt zo goed als niet tegen wat dan ook.
.....
Een aantal jaar terug deden we met het werk een mountainbiketochtje met gehuurde fietsen. De organisator had er op gestaan dat iedereen een fietshelm droeg. Diegenen die zelf geen fietshelm hadden kregen een heel eenvoudige fietshelm welke uitsluitend bestond uit het binnenschuim (dat soort isomo) met riempjes aan. Op een nogal technisch stukje was er een paar meter stijl bergaf; een collega welke voor mij fietst, fietst naar beneden, zijn voorwiel blokkeert in de losse bosgrond, hij vliegt over zijn stuur recht met zijn hoofd tegen een heel struise boom. Gevolg ! De helm brak gewoon in twee stukken, en dat moet hij ook doen. Door het breken van de helm werd de schok opgevangen, zonder helm was dit 100 % zeker een schedelbreuk, nu enkel een beetje nekpijn welke na een paar dagen over was.
Sinds ik dit gezien heb, draag ik omzeggens steeds een fietshelm.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...
- Filip
- chauffeur
- Berichten: 1151
- Lid geworden op: zo 11 sep 2005, 18:08
- Postcode: 9032
- Fiets: Challenge Fujin XS Sport
- Locatie: Wondelgem (Gent)
- Contacteer:
Fietshelm help beslist.
Ik heb eens de fietshelm gezien van een collega van me, na een heel zware val (aangereden op een jaagpad, door een boer met tractor en aanhangwagen).
De helm was compleet vernield... en heeft de ergste schok opgevangen!
Gelukkig had hij deze op, want anders had zijn hoofd deze vorm gekregen...
Ik heb eens de fietshelm gezien van een collega van me, na een heel zware val (aangereden op een jaagpad, door een boer met tractor en aanhangwagen).
De helm was compleet vernield... en heeft de ergste schok opgevangen!
Gelukkig had hij deze op, want anders had zijn hoofd deze vorm gekregen...
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
als ik tegen 40 over de smalle hobbelige Belgische fietspaden dender heb ik toch liefst een helm op mijn hoofd. ik heb die al van doen gehad.
na de laatste aanrijding mijn helm ook vervangen wegens ingedeukt. anders was ik zijdelings met mijn knikker tegen de straat gesmakt.
naast bescherming is het ook koeler in de zomer door het geven van schaduw.
na de laatste aanrijding mijn helm ook vervangen wegens ingedeukt. anders was ik zijdelings met mijn knikker tegen de straat gesmakt.
naast bescherming is het ook koeler in de zomer door het geven van schaduw.
- ET
- Helper
- Berichten: 314
- Lid geworden op: zo 03 feb 2008, 19:33
- Postcode: 1910
- Fiets: Zelfbouw AAW nr 139
- Locatie: Kampenhout
- Contacteer:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik dat van die 3j niet weet.
Maar voor de rest sluit ik me volledig aan bij CQD, Filip en Marksje: de werking van een fietshelm bestaat er in de ergste klap op te vangen door de helm te doen deuken/barsten/breken. Ik heb de mijne weggegooid nadat ik overkop gegaan ben. Maar ik was vooral blij dat ik hem droeg, want de krassen van over het asfalt te glijden zouden anders geweldig mooie schaafwonden geweest zijn.
Wat betreft veiligheidshelmen op werven ed: afhankelijk van het gebruikte materiaal en de intensiviteit van gebruik zijn die na 5j verduurd of zelfs sneller. Een helm die 5j lang alle dagen werd blootgesteld aan weer en wind mag je niet vergelijken met een helm die 5j in de kast heeft gelegen.
Maar overal geldt steeds de doodeenvoudige regel: als een helm een klap/slag/stoot/schok/val heeft opgevangen, dan heeft hij z'n werk gedaan en moet je hem weggooien (ook al ziet hij er nog goed uit). Ik verkies de zekerheid van een nieuwe helm boven de twijfel omtrent de betrouwbaarheid van een helm die al een val opgevangen heeft.
Je neemt toch ook een nieuw condoom ipv datgene wat je gisteravond opende net op het moment dat ... en de actie niet meer kon doorgaan. ?
ET
Maar voor de rest sluit ik me volledig aan bij CQD, Filip en Marksje: de werking van een fietshelm bestaat er in de ergste klap op te vangen door de helm te doen deuken/barsten/breken. Ik heb de mijne weggegooid nadat ik overkop gegaan ben. Maar ik was vooral blij dat ik hem droeg, want de krassen van over het asfalt te glijden zouden anders geweldig mooie schaafwonden geweest zijn.
Wat betreft veiligheidshelmen op werven ed: afhankelijk van het gebruikte materiaal en de intensiviteit van gebruik zijn die na 5j verduurd of zelfs sneller. Een helm die 5j lang alle dagen werd blootgesteld aan weer en wind mag je niet vergelijken met een helm die 5j in de kast heeft gelegen.
Maar overal geldt steeds de doodeenvoudige regel: als een helm een klap/slag/stoot/schok/val heeft opgevangen, dan heeft hij z'n werk gedaan en moet je hem weggooien (ook al ziet hij er nog goed uit). Ik verkies de zekerheid van een nieuwe helm boven de twijfel omtrent de betrouwbaarheid van een helm die al een val opgevangen heeft.
Je neemt toch ook een nieuw condoom ipv datgene wat je gisteravond opende net op het moment dat ... en de actie niet meer kon doorgaan. ?
ET
- CapoJan
- General Manager
- Berichten: 2568
- Lid geworden op: vr 12 feb 2010, 12:53
- Postcode: 9050
- Fiets: Flevobike E-Orca + Thorax eTangens
- Locatie: Gent (Gentbrugge)
- Velomobiel: Flevobike E-Orca 201
- Contacteer:
Bij motorhelmen leerde ik altijd:
1 vervangen na elke val (ook als die van het zadel valt of zo, hoewel waarschijnlijk niemand het doet in zo'n geval)
2 om de drie of vier jaar vervangen.
Het schuim aan de binnenkant veroudert en verliest de schokdempende eigenschappen/elasticiteit. Daarnaast wordt de buitenkant broos onder invloed van de uv-straling. Dat laatste hangt natuurlijk af van het gebruikte materiaal. Glasvezel fietshelmen heb ik nog niet gezien (niet dat ik specialist ben op dat vlak).
Een helm kost geld, maar een hoofdletsel als gevolg van een onveilige helm is nog veel duurder...
1 vervangen na elke val (ook als die van het zadel valt of zo, hoewel waarschijnlijk niemand het doet in zo'n geval)
2 om de drie of vier jaar vervangen.
Het schuim aan de binnenkant veroudert en verliest de schokdempende eigenschappen/elasticiteit. Daarnaast wordt de buitenkant broos onder invloed van de uv-straling. Dat laatste hangt natuurlijk af van het gebruikte materiaal. Glasvezel fietshelmen heb ik nog niet gezien (niet dat ik specialist ben op dat vlak).
Een helm kost geld, maar een hoofdletsel als gevolg van een onveilige helm is nog veel duurder...
Flevobike E-Orca - Thorax eTangens - Nazca ePaseo
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
http://metdefietsonderweg.blogspot.com
- slangetje
- dokter
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
- Postcode: 9100
- Fiets: Nazca - Gaucho
- Locatie: Sint-Niklaas
- Contacteer:
Hoe doe je dat met schaafwonden op benen, armen en enkels?ET schreef:Maar ik was vooral blij dat ik hem droeg, want de krassen van over het asfalt te glijden zouden anders geweldig mooie schaafwonden geweest zijn.
Mi *had spijt dat ze haar helm niet op had op het moment ze begon te slippen in het Eifelgebergte, gelukkig niet nodig gehad tijdens het vallen*
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
-
- Helper
- Berichten: 304
- Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
- Locatie: Rijswijk (NL)
- Contacteer:
Dat is enkel het meest ideale geval, en dat zijn ook de succesverhalen van fietshelmen. Als je echter ongelukken met fietsers gaat analyseren zie je dat de fietshelm maar in een ontzettend beperkte hoeveelheid gevallen echt heeft geholpen. Andere factoren zijn echt véél belangrijker, het is dan ook uiterst belangrijk om niet te denken dat als u een helm draagt, het fietsen opeens veilig is! Het scheelt bijna niks!Filip schreef:Fietshelm help beslist.
Ik heb eens de fietshelm gezien van een collega van me, na een heel zware val (aangereden op een jaagpad, door een boer met tractor en aanhangwagen).
De helm was compleet vernield... en heeft de ergste schok opgevangen!
Gelukkig had hij deze op, want anders had zijn hoofd deze vorm gekregen...
Zoals gezegd, uitzonderingen zoals mountainbiking en in 't peloton rijden hebben een zeer groot voordeel bij de fietshelm. Het bekende onderzoek waarbij de conclusie was dat fietshelmen in 50% van de directe aanvaringen van het hoofd met iets hards heeft geholpen is hier van kracht. Verder geldt mijn verhaal gewoon nog. Wanneer de fiets als utiliteit wordt gebruikt (zoals hier in NL) en niet alleen als sportapparaat zeker.
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.