Reflecterend lint => wettelijk of niet?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

Reflecterend lint => wettelijk of niet?

#1 Bericht door Ward De Meyer »

Hallo,

Sinds de waw zwart is heb ik hem voorzien van reflecterende strips.
Maar is dit nu eigenlijk wettelijk? (ik heb al via verschillende bronnen vernomen dat dat niet zou zijn...) Ook de kleur is blijkbaar niet vrij te kiezen wat je erop hangt. Ik koos voor een geel lint maar ben ik wel in orde met de reglementering???
Optima Stinger EX met Aeropunt

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Re: Reflecterend lint => wettelijk of niet?

#2 Bericht door eeuwige reiziger »

Ward De Meyer schreef:Hallo,

Sinds de waw zwart is heb ik hem voorzien van reflecterende strips.
Maar is dit nu eigenlijk wettelijk? (ik heb al via verschillende bronnen vernomen dat dat niet zou zijn...) Ook de kleur is blijkbaar niet vrij te kiezen wat je erop hangt. Ik koos voor een geel lint maar ben ik wel in orde met de reglementering???
Misschien stel je zo'n vraag beter op http://www.wegcode.be/forum/index.php in de rubriek "vragen en antwoorden". Daar zit immers een rijkswachter die op je vragen antwoordt.

Gast

#3 Bericht door Gast »

Ward, volgens mij ben je in orde.

Reflecterende strips worden retro-reflecterende strips genoemd. Het verschil zit hem hierin dat men spreekt over enerzijds een reflector en anderzijds een retro-reflecterend voorwerp. Een reflector is een constructie met hoeken en kanten die een licht weerkaatsen dat eventueel kan verblinden. Een retro-reflecterend voorwerp (zoals in uw geval strips) weerkaatst ook het licht maar zonder kans om te verblinden. Het heeft een signaalfunctie. Men vindt die dingen eveneens terug in fietskledij.

In het verkeersreglement staat niets daarover. Je moet wel lichten en reflectoren hebben op de velomobiel (of ligfiets), maar het enige wat over retro-reflecterende stroken staat vermeld zijn witte retro-reflecterende stroken op de zijkant van fietsbanden.

Sommige mensen zijn van mening dat je de kleuren moet volgen. Wit vooraan en rood achteraan. Om een onderscheid te maken. Een tegenligger mag enkel wit zien, en een achterligger mag enkel rood zien. Ik ga daar niet mee akkoord. Moderne politievoertuigen zijn voorzien van witte strips op de ZIJKANT. Voorkant is niet zijkant en dus gaat dit niet op.

Over retro-reflecterende strips zijn er nog geen goedkeuringsvereisen. Misschien komt dat later? Ik stel vast dat je geel genomen hebt. Goeie keuze. Geel is nog altijd neutraal. En opvallen is nog altijd het belangrijkste in het donker, op voorwaarde dat je de retro-reflecterende strips niet aanwendt om geen wettelijk voorziene lichten of reflectoren te hoeven gebruiken.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#4 Bericht door Wouter D »

gelukkig dat deze vraag langskomt, ben van plan morgen met de limit te gaan fietsen, maar er zit niks (behalve de achterkant) meer op van bestickering. Ik ga dus voor deze tijdelijke oplossing refl. stickers gaan halen die je wel eens op auto's ziet.

had eigenlijk nog een toekomstgerichte vraag naar patrick toe ivm die reflectors. Als ik het goed begrijp is dat 1 witte reflector voor en 1 rode reflector achter. Nu heb ik me laten vertellen dat daarmee de kouw nog niet af is. de reflectoren zouden voorzien moeten zijn van een keurmerk, is dat zo en zo ja dewelke?

mag ik bvb op de reflecterende strool die ik achter heb een wettelijke reflector schroeven.
een witte reflector voor is niet voor de hand liggende, de meest logische plaats (meest zichtbare) is zo frontaal mogelijk, dus het neuspuntje dat in beslag genomen wordt door het voorlicht. Is het toegelaten om bvb een een ronde schijf uit het zelfde materiaal al de wettelijke reflector te doorboren om je voorlicht erin te monteren en zodoende beide te hebben op de meest frontale plaats van de velomobiel? of heeft men dan liever dat deze refelctor op een schuin vlak ligt.
een andere oplossing zou zijn hem via een plaatje onder het licht te monteren, maar dan is hij wel echt laag bij de gronds. kan ik in dit laatste geval dan wel zeggen dat ik wettelijk in orde ben?

dat is het voorlopig, misschien rijst later meer vraag in mijn hoofd :?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#5 Bericht door graddus »

Ik heb laatst witte reflecterende sticker gekocht met ce keurmerk...

Gast

#6 Bericht door Gast »

Wouter, hier bij de velomobiel zit je dus echt met een probleem.

Je hebt twee voorwielen, dus moet je altijd twee witte reflectoren vooraan hebben : dezelfde kleur, vorm en afmetingen. Opgesteld symmetrisch ten opzichte van de lengteas van het voertuig en in hetzelfde vlak, loodrecht op deze as (wat heb ik soms een hekel aan de verkeersreglementering - de ene keer gedetailleerd maar soms ook veel te vaag!!). Dus recht vooruit en niet schuin moeten de reflectoren staan.

De buitenrand van de twee witte reflectoren vooraan moet zich maximum op 10 centimeter van de buitenkant van het voertuig bevinden.

Achteraan heb je één rode achterreflector nodig.

En wat betreft die goedkeuringen. Soms staat daar een E met een getal achter (elk getal vertegenwoordigt een land uit de EG - ik had vroeger een lijst met al die landen maar heb het weggegooid verdomd nogaantoe), en soms staat daar een B in een vierkantje in (van België). Maak je daar alvast geen zorgen om. Als er al iets opstaat, gaat niemand je daarin lastig vallen. Staat er B of E6, of CE zoals bij Marc, 't is allemaal goed want minstens Europees.

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#7 Bericht door Ward De Meyer »

Dankjewel Patrick voor het antwoord, nu kan ik met gerust hart de baan op :wink:

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#8 Bericht door mathias »

ge hebt voor die voorreflectoren dus te kiezen tussen in niet in orde zijn of u aerodynamica naar de zak helpen :roll: ik geloof wel nie dat de flikken daar ooit last van gaan maken...
Mathias

Gebruikersavatar
Steven
Junior
Berichten: 44
Lid geworden op: ma 20 dec 2004, 22:17
Fiets: Zwarte Fujin
Locatie: Klein-Willebroek
Contacteer:

#9 Bericht door Steven »

nog een linkske over reflectors
http://bikexprt.com/bicycle/reflectors/index.htm :shock:
Steven

It is not the lofty sails but the unseen wind that moves the ship.

Plaats reactie