inhalen van bukkers in groep
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
inhalen van bukkers in groep
vraag is ook, hoe haal je zo'n groep in op een veilige manier ?
ze hebben wel signalen voor als er een tegen'ligger' is (beginnen ze met hun linker arm te flapperen (grappig is dat de som van hun en je eigen snelheid af te leiden is uit de flapperfrequentie) maar wat bij achter'liggers' ?
hoe haalt een groep bukkers een andere groep bukkers in ? kunnen we daar iets van leren of is dat kestie van lichaamstaal die op/in een ligfiets onverstaanbaar wordt ?
ze hebben wel signalen voor als er een tegen'ligger' is (beginnen ze met hun linker arm te flapperen (grappig is dat de som van hun en je eigen snelheid af te leiden is uit de flapperfrequentie) maar wat bij achter'liggers' ?
hoe haalt een groep bukkers een andere groep bukkers in ? kunnen we daar iets van leren of is dat kestie van lichaamstaal die op/in een ligfiets onverstaanbaar wordt ?
- Ligchris
- Neo Prof
- Berichten: 183
- Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
- Postcode: 2500
- Fiets: Versatile 68
- Locatie: Lier
- Contacteer:
Idd, een goeie bel of een goeie toeter.
Ik begin al goed op voorhand "bescheiden" te toeteren. Gewoonlijk kijkt dan wel iemand achterom en is er ruimte tegen dat ik er aankom.
Als er nog niet voldoende ruimte is als ik dichterbij kom, dan toeter ik wat nadrukkelijker.
Ik probeer ook wel om tijdens het inhalen niet veel sneller dan de bukkers te fietsen, kwestie van hen veilig in te halen.
Ik begin al goed op voorhand "bescheiden" te toeteren. Gewoonlijk kijkt dan wel iemand achterom en is er ruimte tegen dat ik er aankom.
Als er nog niet voldoende ruimte is als ik dichterbij kom, dan toeter ik wat nadrukkelijker.
Ik probeer ook wel om tijdens het inhalen niet veel sneller dan de bukkers te fietsen, kwestie van hen veilig in te halen.
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.
en fiets de file een auto korter.
- Mathia
- Belofte
- Berichten: 134
- Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 21:25
- Postcode: 8000
- Fiets: M5 26/20
- Locatie: Brugge
- Contacteer:
Ik doe net als chris, alleen bel ik. Al van een ruime afstand begin ik te bellen, zodat ze weten dat er iets aankomt. Als ik er dan nog een tien- à twintigtal meter van ben, dan bel ik nog eens, en meestal gaan ze dan wel snel opzij. Ik vertraag wel niet al te veel, rij soms zelfs sneller, kwestie van me niet te laten kennen hé
- Piet Piraat
- Helper
- Berichten: 308
- Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
- Postcode: 9000
- Fiets: M5 Shockproof
- Locatie: Gent
- Contacteer:
Met een zekere regelmaat bellen, versneld bij het naderen. Dit helpt enorm als de groep wanordelijk rijdt en houdt het achterom kijken tegen (waardoor ze hun lijn verliezen). Natuurlijk moet je blijven je duim op de rem houden!
Trage groep aan hoge snelheid inhalen:
Trage groep aan hoge snelheid inhalen:
Code: Selecteer alles
r-----r-----r-----r-----r----r----r----r---r---r---r---r--r--r--r--r-r-r-r-r-r-r-r-r-d
b e
r=ring
d="dank u"
b=begin groep (of einde groep vanuit groep gezien)
e=einde groep (of begin groep vanuit groep gezien)
- Piet Piraat
- Helper
- Berichten: 308
- Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
- Postcode: 9000
- Fiets: M5 Shockproof
- Locatie: Gent
- Contacteer:
Ik weet het niet? Zoals gezegd, het wordt gebruikt om een trage groep aan hoge snelheid in te halen, dus gebeurt het allemaal nogal snel. En mijn spiegeltje is niet groot genoeg om specifiek de gezichtsuitdrukkingen te zien. Merk wel op dat ik op het einde dank u zeg.marn schreef: Zijn die mensen niet enorm geërgerd van al dat gebel? Zeker een groep.
Mijn ervaring is dat, groepen van oudere mensen mooi gedisciplineerd blijven rijden, groepen van jonge gastjes geleid (allemaal fluovestje, en voor en achterrijder) vanalles roepen zoals '"waaaw", "cool", ..., kleine groepen van schoolkinderen op weg naar huis omkijken en optrekken om aan te pikken en roepen "dat wil ik ook".
De enige die geërgerd geraakt van al dat gebel is eigenlijk "den dezen hier" (maw ik). Maar veiligheid gaat voor, en bellen helpt veel.
- Edje
- General Manager
- Berichten: 6678
- Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
- Postcode: 3530
- Fiets: Rans Sequoia
- Locatie: Helchteren
- Contacteer:
Als je een BEL gebruikt ben ik het eens als je zo'n belleke alla wielertoeristen hebt een vingerhoed met de vinger nog in waar een klepeltje op slaat is dat weer heel wat anders ik heb nog maar zellden meerdere keren moeten bellen Al heb ik ook geen bel met 10 cm diameter. wel eentje met een goe geluidPiet Piraat schreef:De enige die geërgerd geraakt van al dat gebel is eigenlijk "den dezen hier" (maw ik). Maar veiligheid gaat voor, en bellen helpt veel.
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen
- quattrovelootje
- General Manager
- Berichten: 2529
- Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
- Postcode: 2380
- Fiets: Rans Stratus
- Velomobiel: Quattrovelo #66
- Contacteer:
Allee Edje, wat schrijf jij nu : een wielertoerist met een fietsbel ? Ge weet niet hoeveel dat weegt zekerst ???Edje schreef:Als je een BEL gebruikt ben ik het eens als je zo'n belleke alla wielertoeristen hebt een vingerhoed met de vinger nog in waar een klepeltje op slaat is dat weer heel wat anders
Wielertoeristen met een fietsbel zijn echt uitzonderingen hier hoor ....
Tihamér -het gaat niet om de grootte, maar om het geluid
i ride my bikes to ride my bikes
- Baron
- kluns van de week
- Berichten: 54
- Lid geworden op: ma 22 sep 2008, 0:23
- Postcode: 3590
- Fiets: Optima Baron 2007
- Locatie: Diepenbeek
- Contacteer:
Ik bel nooit, ik rijd gewoon voorbij. Bij oudere mensen werkt dit toch niet. En als ze het dan nog horen kijken ze om en gaan ze nog afwijken van hun rijrichting juist naar de kant dat je passeert. Da is pas bangelijk.
Vandaar: ik ben gestopt met te bellen en ik kijk waar het gat is. Duik erin en dan verschieten ze wel eens, maar dan ben ik toch al voorbij. Bij een wielergroep, gewoonlijk kunnen die mannen wel met de fiets rijden, als er een tegenligger komt laten die je er wel tussen. Met een velomobiel liggen deze zaken iets anders denk ik, daar is een goeie clackson op zijn plaats.
Vandaar: ik ben gestopt met te bellen en ik kijk waar het gat is. Duik erin en dan verschieten ze wel eens, maar dan ben ik toch al voorbij. Bij een wielergroep, gewoonlijk kunnen die mannen wel met de fiets rijden, als er een tegenligger komt laten die je er wel tussen. Met een velomobiel liggen deze zaken iets anders denk ik, daar is een goeie clackson op zijn plaats.
Optima Baron 2007
Strada 2010
Strada 2010