inhalen van bukkers in groep

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

inhalen van bukkers in groep

#1 Bericht door crash-quest-dummy »

vraag is ook, hoe haal je zo'n groep in op een veilige manier ?
ze hebben wel signalen voor als er een tegen'ligger' is (beginnen ze met hun linker arm te flapperen (grappig is dat de som van hun en je eigen snelheid af te leiden is uit de flapperfrequentie) maar wat bij achter'liggers' ?
hoe haalt een groep bukkers een andere groep bukkers in ? kunnen we daar iets van leren of is dat kestie van lichaamstaal die op/in een ligfiets onverstaanbaar wordt ?

Gebruikersavatar
FrodoriC
pechvogel van de maand
Berichten: 674
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 17:55
Postcode: 9000
Fiets: WAW003
Locatie: Gent
Contacteer:

#2 Bericht door FrodoriC »

een goeie bel :D
(1)WAW003 (matzwart) *upgraded* new frame/red springs/wheels/driveline
(2)Challenge Hurricane (Groen)
(3)Tandemligfiets (ev. TE HUUR) (Lichtblauw) -moet weg-

Gebruikersavatar
Ligchris
Neo Prof
Berichten: 183
Lid geworden op: zo 24 sep 2006, 21:43
Postcode: 2500
Fiets: Versatile 68
Locatie: Lier
Contacteer:

#3 Bericht door Ligchris »

Idd, een goeie bel of een goeie toeter.

Ik begin al goed op voorhand "bescheiden" te toeteren. Gewoonlijk kijkt dan wel iemand achterom en is er ruimte tegen dat ik er aankom.
Als er nog niet voldoende ruimte is als ik dichterbij kom, dan toeter ik wat nadrukkelijker.
Ik probeer ook wel om tijdens het inhalen niet veel sneller dan de bukkers te fietsen, kwestie van hen veilig in te halen.
Trap eens wat vaker naar je baas
en fiets de file een auto korter.

Gebruikersavatar
Mathia
Belofte
Berichten: 134
Lid geworden op: ma 28 dec 2009, 21:25
Postcode: 8000
Fiets: M5 26/20
Locatie: Brugge
Contacteer:

#4 Bericht door Mathia »

Ik doe net als chris, alleen bel ik. Al van een ruime afstand begin ik te bellen, zodat ze weten dat er iets aankomt. Als ik er dan nog een tien- à twintigtal meter van ben, dan bel ik nog eens, en meestal gaan ze dan wel snel opzij. Ik vertraag wel niet al te veel, rij soms zelfs sneller, kwestie van me niet te laten kennen hé :twisted:

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

#5 Bericht door Piet Piraat »

Met een zekere regelmaat bellen, versneld bij het naderen. Dit helpt enorm als de groep wanordelijk rijdt en houdt het achterom kijken tegen (waardoor ze hun lijn verliezen). Natuurlijk moet je blijven je duim op de rem houden!

Trage groep aan hoge snelheid inhalen:

Code: Selecteer alles

r-----r-----r-----r-----r----r----r----r---r---r---r---r--r--r--r--r-r-r-r-r-r-r-r-r-d
                                                                     b               e
r=ring
d="dank u"
b=begin groep (of einde groep vanuit groep gezien)
e=einde groep (of begin groep vanuit groep gezien)

marn
Neo Prof
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 16 dec 2005, 0:17
Fiets: Raptobike lowracer
Locatie: Erpe-Mere (Burst)
Contacteer:

#6 Bericht door marn »

ook nog een stukje (van kort naar lang) achter breien, zoals het geluid van ambulance dat omslaat als hij voorbij rijdt.

Zijn die mensen niet enorm geërgerd van al dat gebel? Zeker een groep.
Raptobike Lowracer
www.mvdha.biz

Gebruikersavatar
Piet Piraat
Helper
Berichten: 308
Lid geworden op: di 14 aug 2007, 14:55
Postcode: 9000
Fiets: M5 Shockproof
Locatie: Gent
Contacteer:

#7 Bericht door Piet Piraat »

marn schreef: Zijn die mensen niet enorm geërgerd van al dat gebel? Zeker een groep.
Ik weet het niet? Zoals gezegd, het wordt gebruikt om een trage groep aan hoge snelheid in te halen, dus gebeurt het allemaal nogal snel. En mijn spiegeltje is niet groot genoeg om specifiek de gezichtsuitdrukkingen te zien. Merk wel op dat ik op het einde dank u zeg.

Mijn ervaring is dat, groepen van oudere mensen mooi gedisciplineerd blijven rijden, groepen van jonge gastjes geleid (allemaal fluovestje, en voor en achterrijder) vanalles roepen zoals '"waaaw", "cool", ..., kleine groepen van schoolkinderen op weg naar huis omkijken en optrekken om aan te pikken en roepen "dat wil ik ook".

De enige die geërgerd geraakt van al dat gebel is eigenlijk "den dezen hier" (maw ik). Maar veiligheid gaat voor, en bellen helpt veel.

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#8 Bericht door Edje »

Piet Piraat schreef:De enige die geërgerd geraakt van al dat gebel is eigenlijk "den dezen hier" (maw ik). Maar veiligheid gaat voor, en bellen helpt veel.
Als je een BEL gebruikt ben ik het eens als je zo'n belleke alla wielertoeristen hebt een vingerhoed met de vinger nog in waar een klepeltje op slaat is dat weer heel wat anders ik heb nog maar zellden meerdere keren moeten bellen ;-) Al heb ik ook geen bel met 10 cm diameter. wel eentje met een goe geluid
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

jonathan

#9 Bericht door jonathan »

OP DE WEG :twisted:

Gebruikersavatar
quattrovelootje
General Manager
Berichten: 2529
Lid geworden op: vr 28 nov 2003, 14:40
Postcode: 2380
Fiets: Rans Stratus
Velomobiel: Quattrovelo #66
Contacteer:

#10 Bericht door quattrovelootje »

Edje schreef:Als je een BEL gebruikt ben ik het eens als je zo'n belleke alla wielertoeristen hebt een vingerhoed met de vinger nog in waar een klepeltje op slaat is dat weer heel wat anders
Allee Edje, wat schrijf jij nu : een wielertoerist met een fietsbel ? Ge weet niet hoeveel dat weegt zekerst :twisted: :wink: :P ???
Wielertoeristen met een fietsbel zijn echt uitzonderingen hier hoor ....

Tihamér -het gaat niet om de grootte, maar om het geluid 8)
i ride my bikes to ride my bikes

Gebruikersavatar
Baron
kluns van de week
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 22 sep 2008, 0:23
Postcode: 3590
Fiets: Optima Baron 2007
Locatie: Diepenbeek
Contacteer:

#11 Bericht door Baron »

Ik bel nooit, ik rijd gewoon voorbij. Bij oudere mensen werkt dit toch niet. En als ze het dan nog horen kijken ze om en gaan ze nog afwijken van hun rijrichting juist naar de kant dat je passeert. Da is pas bangelijk.
Vandaar: ik ben gestopt met te bellen en ik kijk waar het gat is. Duik erin en dan verschieten ze wel eens, maar dan ben ik toch al voorbij. Bij een wielergroep, gewoonlijk kunnen die mannen wel met de fiets rijden, als er een tegenligger komt laten die je er wel tussen. Met een velomobiel liggen deze zaken iets anders denk ik, daar is een goeie clackson op zijn plaats.
Optima Baron 2007
Strada 2010

Plaats reactie