Snelheidsbeperkingen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

Snelheidsbeperkingen

#1 Bericht door GeertJ »

Op de Nederlands mailinglist is er al een tijdje een discussie aan de gang of fietsers al dan niet de snelheidsbeperkingen moeten naleven. Vooral de zone 30 blijkt voor sommige fietsers moeilijk om te accepteren. Mss kan Patrick hier wat meer uitleg over verschaffen omdat hij toch in het vak zit eh :wink:
Groeten
Geert
Challenge Taifun

jean peinture
Neo Prof
Berichten: 244
Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
Postcode: 3500
Fiets: rans stratus + birdy tour
Locatie: Hasselt
Contacteer:

#2 Bericht door jean peinture »

Wat betreft snelheidsbeperking hou ik me aan maximaal 40 kmph op de fietspaden (als de omstandigheden dit veilig toelaten). Als ik sneller wil rijden doe ik dit op de rijbaan rekening houdend met de geldende snelheidsbeperkingen. Mijn inziens gelden die beperkingen voor elke weggebruiker. Maar ook als ligfietser, velomobielrijder, denk ik dat de borden te respecteren zijn maar bovenal de verkeerssituatie bepalend is om een 'maximumsnelheid' te handhaven die de veiligheid van velomobieler of anderen niet in het gedrang kan brengen. Kortom, de verkeersbordenboreden respecteren en het gezonde verstand zijn werk laten doen.
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)

Gast

#3 Bericht door Gast »

belachelijk snelheidsbeperking voor de fiets. Ze zouden eerst beter wa meer snelheidscontroles houden voor de auto, mischien dat dat wat meer oplevert!

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#4 Bericht door Wouter D »

stijn, is niet perse snelheids beperking voor de fietser he, is voor iedere weggebruiker, ik vind het ook wel normaal dat je met de fiets niet sneller wag rijden dan je met de auto mag.

stel dat de politie in zone dertig zou staan flitsen en je passeert met je fiets aan 40 per uur, ze rijden je achterna en doen je stoppen, dan kunnen ze u bij mijn weten wel beboeten, want je reed te snel. Dus zo belachelijk is het nog niet zenne, het is gewoon realiteit, want die auto die op dat moment te snel rijdt zal ook een boete kunnen verwachten, alleen heeft die een kenteken, dus kan de pv worden opgestuurd. Wil je mss een kenteken op je fiets?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Greet
Helper
Berichten: 278
Lid geworden op: ma 03 mei 2004, 10:01
Fiets: Challenge hurricane mini
Locatie: Antwerpen/ Nijlen
Contacteer:

#5 Bericht door Greet »

Ik vind het logisch. Zo n bordjes met max snelhied staan er met een rede.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

Greet schreef:Ik vind het logisch. Zo n bordjes met max snelhied staan er met een rede.
Natuurlijk moet je als fietser je aan de regels houden, ook de snelheidsbeperkingen. Maar iets anders vind ik of het nu redelijk is dat onze overheid zowat overal snelheidsbeperkingen plaatst. Persoonlijk heb ik liever het systeem zoals in Duitsland. Onlangs was ik in Essen en omgeving. Op de autosnelweg mag je gerust je gang gaan, maar waar er beperkingen worden aangegeven houden de Duitsers zich er ook aan. Die beperkingen zijn er redelijk en verantwoord, wat toch bij ons niet altijd kan gezegd worden. Op eenzelfde "steenweg" staat daar eens 70 dan weer 90 en nadien weer 70... En er is geen reden voor dat afwisselend gedoe. Ook de 30 rond schoolgebouwen is onredelijk buiten de schooluren en zeker tijdens de schoolvakanties. En het is al eens gebeurd dat men juist staat te flitsen in die periode... Onredelijk. Alleen maar goed om de staatkas te vullen! :evil:

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#7 Bericht door marini »

variable snelheidsbeperkingen , aangepast aan de heersende situatie =;
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

marini schreef:variable snelheidsbeperkingen , aangepast aan de heersende situatie =;
Werkt uitstekend in Duitsland. Daar hebben ze zelfs speciale borden daarvoor (de groene borden), waardoor je tussen bepaalde uren sneller mag rijden.

Maar ja, de Duitsers zijn dan ook heel gedisciplineerder dan de Vlamingen.

Gast

#9 Bericht door Gast »

wees es redelijk he: alsik ik es goe doortrap haal ik mischien es vijftig per uur waar dertig mag! Ik heb nog nie veel fietsers sneller zien rijde dan veertig waar men dertig mag. En bestaan er snelheidsbeperking van minder dan dertig per uur? Een fietser past zich zoiezo al aan, aan de verkeerssituatie (hij kan niet anders), wat niet kan gezegd worden van autobestuurders!Ik durf er heel veel geld opzette dat ik sneller stil sta dan een auto aan veertig per uur ze!En daarbij kent iemand een verhaal van een fietser die iemand doodgereden heeft?
Het is maw een zinloze/belachelijke/onozele discussie!!!

Gebruikersavatar
Dries
Helper
Berichten: 369
Lid geworden op: vr 19 sep 2003, 22:42
Postcode: 9000
Fiets: Taifuns
Locatie: Gent
Contacteer:

#10 Bericht door Dries »

stijn schreef:En daarbij kent iemand een verhaal van een fietser die iemand doodgereden heeft?
Wel degelijk, en 'k ga daar verder geen woorden aan vuil maken, daar heeft die dode voetganger ook niets aan.

Gast

#11 Bericht door Gast »

De snelheidsbeperkingen gelden evengoed voor fietsers, drie- of vierwielers. In feite hebben wij nog geluk want bepaalde voertuigen zijn naar hun aard nog 'bijkomender' beperkt.

In een steile afdaling op een gewone weg zonder snelheidsbeperking mag ik als fietser gerust tot 90 km/uur gaan daar waar een autobus of vrachtauto beperkt zijn tot respectievelijk 75 of 60 km/uur.
En als ik langs de Schelde fiets, dan mag ik alleszins sneller dan een bromfiets klasse A of B die ook maar max. 25 en 45 km/u mogen rijden op horizontale weg.

Ik kan mij niet voorstellen dat een rijwielbestuurder ooit geflitst is. Men moet wel zijn snelheid regelen volgens de verkeersdrukte, zicht, aanwezigheid van andere weggebruikers, staat van de weg, ... Lijkt mij logisch. De maximum snelheid is niet altijd de aangewezen snelheid.

Over een fietser die een voetganger doodreed heb ik geen weet, maar in mijn jeugd heb ik ooit een fietser aan volle snelheid in de zij gekregen en dat was een behoorlijke klap. Dit wil ik ook geen tweede keer meemaken!

Op bepaalde wegen kan zelfs een lagere snelheid gelden dan 30 km/uur, namelijk in woonerven (20 km/uur). Tot slot heeft de wetgever niet gewild dat iedere fiets met een snelheidsmeter uitgerust wordt. Lijkt mij ook logisch alhoewel een tweewielige bromfiets A of B er ook niet moet mee uitgerust zijn. Dus wordt het snelheid schatten voor de fietser zonder computer. Zou ik geen moeite mee hebben. Zelfs bij maximum effort kom ik zelden aan de maximum toegelaten snelheid. Zal aan bepaalde fysieke factoren liggen zeker?
Laatst gewijzigd door Gast op vr 07 jan 2005, 1:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#12 Bericht door GeertJ »

hm, dan heb ik een paar jaar geleden een serieuse overtreding gedaan toen ik ronse binnenstoof aan ±90km/h waar het bebouwde kom was.. :oops: :P
gelukkig dat men als fietser die geen rijbewijs heeft ook geen rijbewijs kan kwijt geraken...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#13 Bericht door Ward De Meyer »

Patrick Pevenage schreef:

Ik kan mij niet voorstellen dat een rijwielbestuurder ooit geflitst is.
Als ik me goed herinner is Tim Biesemans ooit geflitst geweest en kwam er meteen mee op de TV!
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
graddus
knopenhakkert
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
Postcode: 4575NA
Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
Locatie: Overslag NL
Contacteer:

#14 Bericht door graddus »

Ja Ward bij man bijt hond, maar dat was dan wel van zou dat lukken ja of te nee, dus niet tijdens een standaardcontrole (voor zover ik mij dan weer herinner).

Even over het onderwerp zelf. Of je nu al dan niet rekening moet houden met maximumsnelheden vind ik nogal duidelijk. Ze staan er niet voor niets. Komt bij dat je als fietser beter defensief dan offensief rijdt, qua veiligheid. Om dan harder te gaan rijden dan mag, omdat 'een ander dat ook doet' (sorry Stijn) vind ik heel eerlijk gezegd nogal dom (nogmaals sorry :twisted: ). Wat ik zelf wel een puntje vind (waarin ik vast niet in mijn recht sta) is het fietspad. Hier in NL, ben even de regeling in Belgie kwijt, ben je tegenwoordig verplicht om binnen de bebouwde kom met je bromfiets op de rijbaan te rijden. Ik heb altijd geleerd dat een bromfiets binnen de bebouwde kom maximaal 30 km/h mag rijden. Ergo, wanneer ik of wij aan diezelfde snelheid rijden binnen de bebouwde kom, is het dan niet veiliger voor de andere fietsers indien wij ook de rijbaan gaan gebruiken?

En nog even Patrick, 20 km/h op woonerven, was dat geen stapvoets, dixit 5 km/h?

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#15 Bericht door mathias »

en die coureurs maar trappen he geert :wink: ben daar ondertss nog nen auto voorbijgestoven die rechts af moest en ben daar ff voor over de witte lijn moeten rijden ... :twisted: al een chance dat de patrick daar nie stond of hij had mijn voertuig in beslag genomen vrees ik :lol:
soit ik vind dat da nekeer moet kunnen, maar inderdaad wel op plaatsen waar de situatie het toelaat. ok daar in ronse was er dan achteraf gezien ook een beetje over :oops:
zelf heb ik ook al eens een voetganger omvergereden die uit zijn huis, over trottoir en fietspad naar zijn geparkeerde wagen liep zonder te kijken. mijn vork was schoon onder mijn kader geplooid en meneer 'mankte' een beetje.bij een gewone fiets heb je nog enigzinds 'kreukelzone'. ik heb al een paar wielen krom gereden en een paar vorken geplooid maar ik geloof dat het met een ligfiets ernstiger zou zijn afgelopen omdat je eig met een gemodificeerde stormram aan komt rijden die veel minder goed meegeeft. da moet je volgens mij altijd in gedachten houden.
Mathias

Plaats reactie