Snelheidsbeperkingen
- GeertJ
- Site Admin
- Berichten: 1295
- Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
- Postcode: 9031
- Fiets: Challenge Taifun
- Locatie: Drongen
- Contacteer:
Snelheidsbeperkingen
Op de Nederlands mailinglist is er al een tijdje een discussie aan de gang of fietsers al dan niet de snelheidsbeperkingen moeten naleven. Vooral de zone 30 blijkt voor sommige fietsers moeilijk om te accepteren. Mss kan Patrick hier wat meer uitleg over verschaffen omdat hij toch in het vak zit eh
Groeten
Geert
Challenge Taifun
Geert
Challenge Taifun
-
- Neo Prof
- Berichten: 244
- Lid geworden op: wo 10 nov 2004, 19:21
- Postcode: 3500
- Fiets: rans stratus + birdy tour
- Locatie: Hasselt
- Contacteer:
Wat betreft snelheidsbeperking hou ik me aan maximaal 40 kmph op de fietspaden (als de omstandigheden dit veilig toelaten). Als ik sneller wil rijden doe ik dit op de rijbaan rekening houdend met de geldende snelheidsbeperkingen. Mijn inziens gelden die beperkingen voor elke weggebruiker. Maar ook als ligfietser, velomobielrijder, denk ik dat de borden te respecteren zijn maar bovenal de verkeerssituatie bepalend is om een 'maximumsnelheid' te handhaven die de veiligheid van velomobieler of anderen niet in het gedrang kan brengen. Kortom, de verkeersbordenboreden respecteren en het gezonde verstand zijn werk laten doen.
"De wereld is een boek. Wie niet reist, leest enkel één bladzijde." (Augustinus)
- Wouter D
- General Manager
- Berichten: 11283
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
- Postcode: 9320
- Fiets: Thys Revolver
- Locatie: Erembodegem
- Contacteer:
stijn, is niet perse snelheids beperking voor de fietser he, is voor iedere weggebruiker, ik vind het ook wel normaal dat je met de fiets niet sneller wag rijden dan je met de auto mag.
stel dat de politie in zone dertig zou staan flitsen en je passeert met je fiets aan 40 per uur, ze rijden je achterna en doen je stoppen, dan kunnen ze u bij mijn weten wel beboeten, want je reed te snel. Dus zo belachelijk is het nog niet zenne, het is gewoon realiteit, want die auto die op dat moment te snel rijdt zal ook een boete kunnen verwachten, alleen heeft die een kenteken, dus kan de pv worden opgestuurd. Wil je mss een kenteken op je fiets?
stel dat de politie in zone dertig zou staan flitsen en je passeert met je fiets aan 40 per uur, ze rijden je achterna en doen je stoppen, dan kunnen ze u bij mijn weten wel beboeten, want je reed te snel. Dus zo belachelijk is het nog niet zenne, het is gewoon realiteit, want die auto die op dat moment te snel rijdt zal ook een boete kunnen verwachten, alleen heeft die een kenteken, dus kan de pv worden opgestuurd. Wil je mss een kenteken op je fiets?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Natuurlijk moet je als fietser je aan de regels houden, ook de snelheidsbeperkingen. Maar iets anders vind ik of het nu redelijk is dat onze overheid zowat overal snelheidsbeperkingen plaatst. Persoonlijk heb ik liever het systeem zoals in Duitsland. Onlangs was ik in Essen en omgeving. Op de autosnelweg mag je gerust je gang gaan, maar waar er beperkingen worden aangegeven houden de Duitsers zich er ook aan. Die beperkingen zijn er redelijk en verantwoord, wat toch bij ons niet altijd kan gezegd worden. Op eenzelfde "steenweg" staat daar eens 70 dan weer 90 en nadien weer 70... En er is geen reden voor dat afwisselend gedoe. Ook de 30 rond schoolgebouwen is onredelijk buiten de schooluren en zeker tijdens de schoolvakanties. En het is al eens gebeurd dat men juist staat te flitsen in die periode... Onredelijk. Alleen maar goed om de staatkas te vullen!Greet schreef:Ik vind het logisch. Zo n bordjes met max snelhied staan er met een rede.
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Werkt uitstekend in Duitsland. Daar hebben ze zelfs speciale borden daarvoor (de groene borden), waardoor je tussen bepaalde uren sneller mag rijden.marini schreef:variable snelheidsbeperkingen , aangepast aan de heersende situatie
Maar ja, de Duitsers zijn dan ook heel gedisciplineerder dan de Vlamingen.
wees es redelijk he: alsik ik es goe doortrap haal ik mischien es vijftig per uur waar dertig mag! Ik heb nog nie veel fietsers sneller zien rijde dan veertig waar men dertig mag. En bestaan er snelheidsbeperking van minder dan dertig per uur? Een fietser past zich zoiezo al aan, aan de verkeerssituatie (hij kan niet anders), wat niet kan gezegd worden van autobestuurders!Ik durf er heel veel geld opzette dat ik sneller stil sta dan een auto aan veertig per uur ze!En daarbij kent iemand een verhaal van een fietser die iemand doodgereden heeft?
Het is maw een zinloze/belachelijke/onozele discussie!!!
Het is maw een zinloze/belachelijke/onozele discussie!!!
De snelheidsbeperkingen gelden evengoed voor fietsers, drie- of vierwielers. In feite hebben wij nog geluk want bepaalde voertuigen zijn naar hun aard nog 'bijkomender' beperkt.
In een steile afdaling op een gewone weg zonder snelheidsbeperking mag ik als fietser gerust tot 90 km/uur gaan daar waar een autobus of vrachtauto beperkt zijn tot respectievelijk 75 of 60 km/uur.
En als ik langs de Schelde fiets, dan mag ik alleszins sneller dan een bromfiets klasse A of B die ook maar max. 25 en 45 km/u mogen rijden op horizontale weg.
Ik kan mij niet voorstellen dat een rijwielbestuurder ooit geflitst is. Men moet wel zijn snelheid regelen volgens de verkeersdrukte, zicht, aanwezigheid van andere weggebruikers, staat van de weg, ... Lijkt mij logisch. De maximum snelheid is niet altijd de aangewezen snelheid.
Over een fietser die een voetganger doodreed heb ik geen weet, maar in mijn jeugd heb ik ooit een fietser aan volle snelheid in de zij gekregen en dat was een behoorlijke klap. Dit wil ik ook geen tweede keer meemaken!
Op bepaalde wegen kan zelfs een lagere snelheid gelden dan 30 km/uur, namelijk in woonerven (20 km/uur). Tot slot heeft de wetgever niet gewild dat iedere fiets met een snelheidsmeter uitgerust wordt. Lijkt mij ook logisch alhoewel een tweewielige bromfiets A of B er ook niet moet mee uitgerust zijn. Dus wordt het snelheid schatten voor de fietser zonder computer. Zou ik geen moeite mee hebben. Zelfs bij maximum effort kom ik zelden aan de maximum toegelaten snelheid. Zal aan bepaalde fysieke factoren liggen zeker?
In een steile afdaling op een gewone weg zonder snelheidsbeperking mag ik als fietser gerust tot 90 km/uur gaan daar waar een autobus of vrachtauto beperkt zijn tot respectievelijk 75 of 60 km/uur.
En als ik langs de Schelde fiets, dan mag ik alleszins sneller dan een bromfiets klasse A of B die ook maar max. 25 en 45 km/u mogen rijden op horizontale weg.
Ik kan mij niet voorstellen dat een rijwielbestuurder ooit geflitst is. Men moet wel zijn snelheid regelen volgens de verkeersdrukte, zicht, aanwezigheid van andere weggebruikers, staat van de weg, ... Lijkt mij logisch. De maximum snelheid is niet altijd de aangewezen snelheid.
Over een fietser die een voetganger doodreed heb ik geen weet, maar in mijn jeugd heb ik ooit een fietser aan volle snelheid in de zij gekregen en dat was een behoorlijke klap. Dit wil ik ook geen tweede keer meemaken!
Op bepaalde wegen kan zelfs een lagere snelheid gelden dan 30 km/uur, namelijk in woonerven (20 km/uur). Tot slot heeft de wetgever niet gewild dat iedere fiets met een snelheidsmeter uitgerust wordt. Lijkt mij ook logisch alhoewel een tweewielige bromfiets A of B er ook niet moet mee uitgerust zijn. Dus wordt het snelheid schatten voor de fietser zonder computer. Zou ik geen moeite mee hebben. Zelfs bij maximum effort kom ik zelden aan de maximum toegelaten snelheid. Zal aan bepaalde fysieke factoren liggen zeker?
Laatst gewijzigd door Gast op vr 07 jan 2005, 1:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- catering
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
- Postcode: 2930
- Fiets: Stinger
- Locatie: Brasschaat
- Contacteer:
- graddus
- knopenhakkert
- Berichten: 2437
- Lid geworden op: wo 10 sep 2003, 23:11
- Postcode: 4575NA
- Fiets: FlevoRacer Hurricane NMe Taifun
- Locatie: Overslag NL
- Contacteer:
Ja Ward bij man bijt hond, maar dat was dan wel van zou dat lukken ja of te nee, dus niet tijdens een standaardcontrole (voor zover ik mij dan weer herinner).
Even over het onderwerp zelf. Of je nu al dan niet rekening moet houden met maximumsnelheden vind ik nogal duidelijk. Ze staan er niet voor niets. Komt bij dat je als fietser beter defensief dan offensief rijdt, qua veiligheid. Om dan harder te gaan rijden dan mag, omdat 'een ander dat ook doet' (sorry Stijn) vind ik heel eerlijk gezegd nogal dom (nogmaals sorry ). Wat ik zelf wel een puntje vind (waarin ik vast niet in mijn recht sta) is het fietspad. Hier in NL, ben even de regeling in Belgie kwijt, ben je tegenwoordig verplicht om binnen de bebouwde kom met je bromfiets op de rijbaan te rijden. Ik heb altijd geleerd dat een bromfiets binnen de bebouwde kom maximaal 30 km/h mag rijden. Ergo, wanneer ik of wij aan diezelfde snelheid rijden binnen de bebouwde kom, is het dan niet veiliger voor de andere fietsers indien wij ook de rijbaan gaan gebruiken?
En nog even Patrick, 20 km/h op woonerven, was dat geen stapvoets, dixit 5 km/h?
Even over het onderwerp zelf. Of je nu al dan niet rekening moet houden met maximumsnelheden vind ik nogal duidelijk. Ze staan er niet voor niets. Komt bij dat je als fietser beter defensief dan offensief rijdt, qua veiligheid. Om dan harder te gaan rijden dan mag, omdat 'een ander dat ook doet' (sorry Stijn) vind ik heel eerlijk gezegd nogal dom (nogmaals sorry ). Wat ik zelf wel een puntje vind (waarin ik vast niet in mijn recht sta) is het fietspad. Hier in NL, ben even de regeling in Belgie kwijt, ben je tegenwoordig verplicht om binnen de bebouwde kom met je bromfiets op de rijbaan te rijden. Ik heb altijd geleerd dat een bromfiets binnen de bebouwde kom maximaal 30 km/h mag rijden. Ergo, wanneer ik of wij aan diezelfde snelheid rijden binnen de bebouwde kom, is het dan niet veiliger voor de andere fietsers indien wij ook de rijbaan gaan gebruiken?
En nog even Patrick, 20 km/h op woonerven, was dat geen stapvoets, dixit 5 km/h?
- mathias
- Helper
- Berichten: 289
- Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
- Postcode: 9050
- Fiets: Rode Challenge Hurricane
- Locatie: gentbrugge
- Contacteer:
en die coureurs maar trappen he geert ben daar ondertss nog nen auto voorbijgestoven die rechts af moest en ben daar ff voor over de witte lijn moeten rijden ... al een chance dat de patrick daar nie stond of hij had mijn voertuig in beslag genomen vrees ik
soit ik vind dat da nekeer moet kunnen, maar inderdaad wel op plaatsen waar de situatie het toelaat. ok daar in ronse was er dan achteraf gezien ook een beetje over
zelf heb ik ook al eens een voetganger omvergereden die uit zijn huis, over trottoir en fietspad naar zijn geparkeerde wagen liep zonder te kijken. mijn vork was schoon onder mijn kader geplooid en meneer 'mankte' een beetje.bij een gewone fiets heb je nog enigzinds 'kreukelzone'. ik heb al een paar wielen krom gereden en een paar vorken geplooid maar ik geloof dat het met een ligfiets ernstiger zou zijn afgelopen omdat je eig met een gemodificeerde stormram aan komt rijden die veel minder goed meegeeft. da moet je volgens mij altijd in gedachten houden.
soit ik vind dat da nekeer moet kunnen, maar inderdaad wel op plaatsen waar de situatie het toelaat. ok daar in ronse was er dan achteraf gezien ook een beetje over
zelf heb ik ook al eens een voetganger omvergereden die uit zijn huis, over trottoir en fietspad naar zijn geparkeerde wagen liep zonder te kijken. mijn vork was schoon onder mijn kader geplooid en meneer 'mankte' een beetje.bij een gewone fiets heb je nog enigzinds 'kreukelzone'. ik heb al een paar wielen krom gereden en een paar vorken geplooid maar ik geloof dat het met een ligfiets ernstiger zou zijn afgelopen omdat je eig met een gemodificeerde stormram aan komt rijden die veel minder goed meegeeft. da moet je volgens mij altijd in gedachten houden.
Mathias