Snelheidsbeperkingen

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#16 Bericht door GeertJ »

mathias schreef:en die coureurs maar trappen he geert ben daar ondertss nog nen auto voorbijgestoven die rechts af moest en ben daar ff voor over de witte lijn moeten rijden ... al een chance dat de patrick daar nie stond of hij had mijn voertuig in beslag genomen vrees ik
soit ik vind dat da nekeer moet kunnen, maar inderdaad wel op plaatsen waar de situatie het toelaat. ok daar in ronse was er dan achteraf gezien ook een beetje over
was wel de kick van ons leven eh :lol: :lol: :P :P
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Gebruikersavatar
Jwn
Neo Prof
Berichten: 186
Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 21:32
Fiets: Hurri
Locatie: Hoboken (Antwerpen)
Contacteer:

#17 Bericht door Jwn »

Hey,

Ik denk in elk geval dat we als "alternatievelingen" in de wereld van de "gewone weggebruiker" ook gewoon moeten beseffen dat mensen totaal geen idee hebben van de snelheid en reacties van een ligfietser...

...het hoort ook helemaal niet dat je als een gek ligt te racen in zones waar men wegens bebouwde kom of andere "gevaren" iedereen verplicht traag te rijden (ik hou hierbij geen rekening met straten rond scholen, en inderdaad hier en daar worden wisselende snelheidsbeperkingen opgelegd bewust om veel hoger pakkans te creëren). In dergelijke buurten houden de mensen automatisch ook geen rekening met snelheidsduivels op een ligfiets ;-)

Hou er dus rekening mee dat niemand weet wat je kan uitsteken met zo'n ding, en race waar er geraced kan worden zonder risico voor derden... je eigen risico's moet je zelf inschatten en maken uiteraard ook een groot deel uit van de kick van het liggen ;-)

Uiteraard, accidents do happen, en als je net zo lekker vlot aan het fietsen bent wil je ook niet vertragen... maak dus gewoon voor jezelf uit wat veilig genoeg is voor derden.

Jwn

Gast

#18 Bericht door Gast »

Marc, in België kennen wij het begrip 'stapvoets' niet. 20 km/u is de laagste max. snelheid mogelijk (in woonerven).

En Mathias, een ligfiets kan nooit in beslag genomen worden. Eén kleine uitzondering maar het is geen inbeslagname. Bij een pintje teveel op kan hij voor drie of zes uur (naargelang uitslag ademanalyse) ingehouden worden als je geen rijbewijs kunt voorleggen of het gewoon niet hoeft te hebben voor het type voertuig dat je bestuurt.

Of toch. Vooral voor de Nederlanders!! Als je als niet-Belg in België één of meerdere verkeersinbreuken begaat dan moet je meteen betalen. Heb je geen geld op zak, of is er geen bankautomaat in de buurt of open, dan volgt er consignatie.
Je voertuig wordt 'afgesleept' en gestald. Die kosten moet je betalen. Bovenop de boete betaal je 110 euro meer!! Binnen de 96 uur moet je het hogere consignatiebedrag betalen zoniet wordt de fiets in beslag genomen en openbaar verkocht. De opbrengst daarvan wordt van je uiteindelijke rechtbankboete afgetrokken.

Geen nood Marc. Nog niet beginnen met zweten!! Hier een gratis tip. Als je ooit zoiets riskeert, zeg dan aan de politie dat je wél in Nederland woont, maar dat je een vaste verblijfplaats hebt in België. Geef naam, adres en telefoonnummer op van familie in België zodat die het telefonisch kunnen bevestigen. Je hebt hen toch al daarvan ingelicht??
Heb je dat gedaan. Ok. Je mag ongestoord verder. Het scheelt je toch een pak kopzorgen en de politie is ook content want zij hebben een pak minder schrijfwerk.
Laatst gewijzigd door Gast op vr 07 jan 2005, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mathias
Helper
Berichten: 289
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 11:06
Postcode: 9050
Fiets: Rode Challenge Hurricane
Locatie: gentbrugge
Contacteer:

#19 Bericht door mathias »

hey patrick,
bedankt voor deze intresante uiteenzetting, weer een beetje wijzer op een gebied waar ik niks van wist. ik hoop dat ik er nooit last van heb natuurlijk :wink:
Mathias

Gebruikersavatar
Brechtix
dokter
Berichten: 1329
Lid geworden op: vr 12 sep 2003, 12:05
Postcode: 9000
Fiets: EWAW, RAW, Milan,
Locatie: B-9000 Gent
Velomobiel: eWAW
Contacteer:

#20 Bericht door Brechtix »

Jwn schreef:Ik denk in elk geval dat we als "alternatievelingen" in de wereld van de "gewone weggebruiker" ook gewoon moeten beseffen dat mensen totaal geen idee hebben van de snelheid en reacties van een ligfietser...
... van (snelle) fietsers tout court. Met de koersfiets is het ook zo. Mensen kijken recht naar je en steken dan uiteindelijk knal voor je wiel de weg over. Zucht. Het is echt een kwestie van de grootste. Voor mijn zeer rechtoppe stadsfiets en voor de Alleweder gaan ze wel uit de weg.

Laatst op het jaagpad heb ik ook gemerkt dat de reactie van honden niet is zoals je zou verwachten. Ipv uit de weg te springen staan ze stomverbaasd te kijken naar wat er op hen afstormt. Onder ijselijk gegil van het bazinnetje kon ik nog net stoppen en kreeg ik 'ZOT!!!!' naar mijn kop.

Ik vraag me af of die hond nu voor de rest van zijn leven de schrik te pakken heeft van ligfietsers of juist wraak zal willen nemen op de volgende.
“I have a simple measure right now for people – are you working on something that can change the world – yes or no."

Larry Page

Plaats reactie