Verlichting voor fietspaden

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PatRecumbent
Kopman
Berichten: 521
Lid geworden op: zo 10 mei 2009, 10:06
Postcode: 3010
Fiets: Go-One Evolution
Locatie: Kessel-Lo (Leuven)
Contacteer:

Verlichting voor fietspaden

#1 Bericht door PatRecumbent »

Vandaag binnengekregen: een verlichting voor fietspaden op zonne-energie en het brandt alleen als een fietser in de buurt is. De installatie vraagt geen bekabeling. Eigenlijk een kruising van die LED-tuinlampjes op zonne-energie en een slimme straatverlichting.

Meer info op http://www.mobimix.be/inhoud/2010/3/5/1443
Go-One Evolution, HP Velotechnik StreetMachine Gte en tandem van Tim Biesemans.

ssj3gohan
Helper
Berichten: 304
Lid geworden op: do 01 okt 2009, 0:14
Locatie: Rijswijk (NL)
Contacteer:

#2 Bericht door ssj3gohan »

Dat wordt natuurlijk binnen de kortste keren gejat...
M5 Blue Glide, Flevobike, both heavily modified.

Frank II
Kopman
Berichten: 658
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 7:53
Postcode: 2160
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Wommelgem
Contacteer:

#3 Bericht door Frank II »

zoiets staat al op het fietspad tussen Lier en Broechem, om de 15 meter denk ik een paal. 't Kan niet op blijkbaar.

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#4 Bericht door slangetje »

Denk dat ze dat op nieuwe fietspad naast 't spoor in Beveren-Waas ook gezet hebben. Is nog wel goed, er brand altijd één lamp net voor je en je ziet ze zo in rij aangaan en de spiegel achter je weer uit :-)
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
tom peeters
Neo Prof
Berichten: 240
Lid geworden op: wo 25 mei 2005, 9:31
Postcode: 9100
Fiets: leiba
Locatie: sint-niklaas
Contacteer:

#5 Bericht door tom peeters »

Met die verlichting in Beveren kun je net op tijd zien dat het fietspad midden in de weide, aan de grens met Sint-Niklaas, stopt, zodat je daar rechtsomkeer kan maken.
De twee gemeenten hebben hun beleid duidelijk niet gecoördineerd. Het fietspad is dus onbruikbaar. Zonde van al dat geld.
tom peeters

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#6 Bericht door Edje »

change dat ze nog verlichting hebben gezet :twisted:
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#7 Bericht door slangetje »

tom peeters schreef:Met die verlichting in Beveren kun je net op tijd zien dat het fietspad midden in de weide, aan de grens met Sint-Niklaas, stopt, zodat je daar rechtsomkeer kan maken.
De twee gemeenten hebben hun beleid duidelijk niet gecoördineerd. Het fietspad is dus onbruikbaar. Zonde van al dat geld.
heb enkele maanden geleden de brief van Gaspard van Peetegem (schepen) hier gezet: in 2011 gaan ze aan de riolering werken langs het spoor in St-N en dan maken ze het fietspad af. Kwestie van geen onnodige kosten te hebben.
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#8 Bericht door crash-quest-dummy »

wat is er mis met degelijke verlichting op de fiets ?

Gebruikersavatar
trikelover
catering
Berichten: 1623
Lid geworden op: zo 26 sep 2010, 14:16
Postcode: 8600
Fiets: Milan SL challenge Chamsin
Locatie: stuivekenskerke
Velomobiel: Milan SL
Contacteer:

Re: Verlichting voor fietspaden

#9 Bericht door trikelover »

ik vind dit eigenlijk wel best mooi en tergelijketijd zeer mileubewust. Iets wat van de vele straatlampen in belgië niet gezegd kan worden.

moesten ze in belgië eindelijk eens inzien hoeveel je daarmee kunt besparen met dit buget kunnen ze dan alle fietspaden eens herstellen. gevolg mensen zouden sneller geneigd zijn om eens de fiets van stal te halen. En zo minder kans op smog en dan moeten ze misschien geen schone lucht kopen bij andere landen.
hoe meer ik rij hoe gelukkiger ik ben.
mijn blog
hp velotechniek gekko fx
Nazca Explorer
Milan SL MK3 039
Challenge Chamsin
Flevobike

Gebruikersavatar
Almereweder
Helper
Berichten: 417
Lid geworden op: zo 04 apr 2010, 22:42
Postcode: 1311RV
Fiets: Velomobiel.nl Strada
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Verlichting voor fietspaden

#10 Bericht door Almereweder »

Mooi spul! Uit het gelinkte artikel:
Onze verlichting blijkt nog een bijkomend voordeel te hebben: mensen gaan er langzamer door rijden.” Omdat het zo mooi is? “Nee, omdat er –afhankelijk van hoe je het instelt – twee of drie lichten vóór jou aangaan en mensen op bijvoorbeeld scooters het idee hebben dat ze snelheid moeten inhouden om ze de kans te geven te ontlichten. Wat natuurlijk helemaal niet zo is, want ze gaan even snel aan als je rijdt. Een psychologisch effect.”
Scooters die langzaam rijden gaan is natuurlijk een groot pluspunt. Maar Velomobilisten die langzamer rijden gaan, dat is natuurlijk een groot probleem :? Hier ligt duidelijk nog een groot verbeterpunt voor de heren van Nozon.

Uit de NozoN.eu website:
...geen batterijen vervanging vergt gedurende 15 jaar ... meer dan 1.000.000 keer ... energie opslaan ... -40 to +65°C ...
Zijn verbazingwekkend goede accu's die ze gebruiken :shock:

Ik zie trouwens steeds meer van die rare groenachtige LED straatverlichting verschijnen in mijn woonplaats (Almere). Gewoon bekabeld en continue brandend dan wel. Lijkt wel of ze bij vervanging van palen nu standaard kiezen voor de LED lampen.

EDIT: Oh, wacht... Het betreft een proef...

Edit2: Eigenlijk wel grappig, op een zielige manier:
- Jubelverhalen over de proef met LED verlichting in (oa) Almere hier: "Energiezuinige led-verlichting vergroot ook veiligheidsgevoel"
- De uitslag van de Enquête onder bewoners van de Muziekwijk in Almere (Zelf even .pdf toevoegen aan de bestandsnaam...): "LED verlichting zuigt en geeft een gevoel van onveiligheid".

Edit3: Na de groene LED ellende, gaan ze het nu met witte LEDs proberen in Almere.

BartC
Kopman
Berichten: 552
Lid geworden op: ma 16 jul 2007, 22:23
Postcode: 3545
Fiets: Optima Stinger
Locatie: Halen
Velomobiel: Quest
Contacteer:

Re: Verlichting voor fietspaden

#11 Bericht door BartC »

De specs doen me eerder denken aan gold caps (speciale condensatoren) in plaats van batterijen. Voor dingen die dagelijks opnieuw opgeladen worden (en niet heel veel energie moeten opslaan) is dat op termijn interessanter.
stuur me een bericht als je de [url=http://www.gentseliggers.net/forum/viewtopic.php?t=3684]Gentse Liggers kaart[/url] wil kunnen bekijken/bewerken.
Leg je erbij neer... en fietsen wordt zoveel leuker
Optima Stinger EX, M5 26/20 en KMX X-class

Plaats reactie