velomobiel=> Hoe zit het nu? => weg of fietspad?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

velomobiel=> Hoe zit het nu? => weg of fietspad?

#1 Bericht door Ward De Meyer »

Hello,

Vandaag kwam ik van de bakker terug naar huis gereden en kwam ik aan het punt waar ik ooit met de Quest iets voor heb gehad. (Die dag dat het gebeurde vertelde een agent dat ik hier beter op de baan kon rijden dan op het fietspad doordat het hier zo smal en "onzichtbaar" was)
Vandaag reed ik op de baan zoals gewoonlijk hier nadat questvoorval.
Ik sat mooi aan te schuiven tot een politiewagen naast me stopt en raampje open doet: "Hallo Meniér, Is da nen fiets?" ik maar snel mijn uitlegeske gedaan en dan kreeg ik te horen dat ik op het fietspad thuis hoorde ipv op de baan :x Nou, dat ging me even te ver, dus ik uitleg gedaan over hun collega die me had gevraagd om op de rijbaan te rijden bij dit kruispunt. (Dan kreeg ik zo'n sloom gezicht te zien van een agent) Maar ik moest en zou van hem op het fietspad moeten rijden. Allé, ik respecteer het en leef het na, maar heb er toch serieuze bedenkingen bij!
Den ene police weet begot nie van den andere af, en kent wrs ook niet al de regels ofzo :evil:

Ik wil nie de wereldverbeteraar spelen maar ik vind het wel om te bleiten...

Wawrd
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#2 Bericht door Wouter D »

je mag op het fietspad, dus je moet niet, maar als er zo een vriendelijke meneer met een blauw streepke zegt dat je op het fietspad hoort, dan doe je dat gewoon zonder bla bla bla, die heren kunnen behoorlijk ambetant worden als ze eenmaal hun boekje te pakken krijgen.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#3 Bericht door Ward De Meyer »

Wouter schreef:als er zo een vriendelijke meneer met een blauw streepke zegt dat je op het fietspad hoort, dan doe je dat gewoon zonder bla bla bla, die heren kunnen behoorlijk ambetant worden als ze eenmaal hun boekje te pakken krijgen.
Awel ik heb respect voor die blauw gestreepte mannekes maar soms mogen ze hun boekskes in hun g*t rammen.
Ik denk da ik toch eens die wetsnummers op zak gaan steken om wat duidelijkheid te scheppen...
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#4 Bericht door WFvN »

Ward De Meyer schreef:
Wouter schreef:als er zo een vriendelijke meneer met een blauw streepke zegt dat je op het fietspad hoort, dan doe je dat gewoon zonder bla bla bla, die heren kunnen behoorlijk ambetant worden als ze eenmaal hun boekje te pakken krijgen.
Awel ik heb respect voor die blauw gestreepte mannekes maar soms mogen ze hun boekskes in hun g*t rammen.
Ik denk da ik toch eens die wetsnummers op zak gaan steken om wat duidelijkheid te scheppen...
Kan helemaal geen kwaad. Ik heb een geplastificeerde versie in m'n Alleweder. Maarja... mij hebben ze nog niet aangehouden tot dusver :?
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

#5 Bericht door Gast »

Wilfred schrijft : "Maarja... mij hebben ze nog niet aangehouden tot dusver"

Misschien, en heel misschien Wilfred, komt dat omdat de politie op de weg meestal vrede laat waar zij vaststelt dat vrede bestaat.

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#6 Bericht door WFvN »

Patrick Pevenage schreef:Wilfred schrijft : "Maarja... mij hebben ze nog niet aangehouden tot dusver"

Misschien, en heel misschien Wilfred, komt dat omdat de politie op de weg meestal vrede laat waar zij vaststelt dat vrede bestaat.
Was dat maar zo.... dan hadden ze me destijds geen bekeuring gegeven van 25 euro toen ik met 3,6 km/h door een voetgangersgebied fietste met m'n Alleweder; fietste omdat duwen meer gevaar oplevert (moeilijk sturen en moeilijk de fiets afremmen). Nee, als klap op de vuurpijl werd nog aangedragen dat winkeliers klaagden over de fietsers. Allemaal veel te gevaarlijk zo hard rijden e.d.
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#7 Bericht door Ward De Meyer »

Awel Wilfred,

Ge moogt die wetsregels eens doorsturen als je ze eens bij de hand hebt!
Of geldt da enkel voor in Nederland? :?

Groeten,
Wawrd
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#8 Bericht door Wouter D »

ward kijk ne keer op fietser punt be, daar sta een en ander over reglementering uitgelegd en anders vraag je die gegevens op via de fietsersbond he.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#9 Bericht door Ward De Meyer »

Wouter schreef:ward kijk ne keer op fietser punt be, daar sta een en ander over reglementering uitgelegd en anders vraag je die gegevens op via de fietsersbond he.
Zal ik doen wouter...
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gast

#10 Bericht door Gast »

Hier, ge hebt het al. Laatste paragraaf van dit gedeelte van artikel 9 van het verkeersreglement is voor u van toepassing. Niets verbiedt om ook het verkeersreglement in zijn geheel eens te lezen. Staan interessante dingen in!!

9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.

Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.

Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.

Is een deel van de openbare weg aangeduid met het verkeersbord D10, dan moeten fietsers dit deel van de openbare weg gebruiken.

De drie- en vierwielers zonder motor waarvan de breedte, lading inbegrepen, minder is dan 1 meter, MOGEN eveneens het fietspad volgen.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#11 Bericht door Wouter D »

prachtig gewoon,

patrick, zouden we die pagina ergens kunnen aanvragen met de nodige formaliteiten erop die aantonen dat het document echt uit het wetboek komt.
dan kunnen we het kopieren en plastifiecieren en beschikbaar stellen voor ieder die onder de categorie valt.

dank bij voorbaat.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#12 Bericht door Ward De Meyer »

Danku Patrick voor de snelle service :wink:

Het komt er dus nog steeds op neer da we als velomobielrijders de keuze hebben tussen baan en fietspad :? Het wordt er wel moeilijk door zeg, kunnen ze gewoon nie één maatregel treffen om zo'n misverstanden tegen te gaan? Want op het punt dat ze me staande hielden blijf ik denk ik in het vervolg gewoon rijden hoor want ik hou niet zo van brokken maken...
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#13 Bericht door Wouter D »

ward, maak het niet moelijker dan het al is... we hebben een wet die we kunnen gebruiken. zorg er wel voor dat je in irde bent met je verlichting en reflectie, dan kunnen ze je daar niet op pakken.
als de 'blauwe streep' vraagt om op het fiets pad te rijden, dan doe je het gewoon, en alstie weg is, kan je nog steeds weer op de weg gaan rijden, maakt ie problemen errond dan kan je bvb aantonen dat hij ongelijk heeft. zorg in ieder geval dat je het artikel nr onthoudt. en later kan je een exemplaar van dat artikel in je fiets bewaren bij je verzekeringspapieren.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#14 Bericht door Ward De Meyer »

Wouter schreef:ward, maak het niet moelijker dan het al is... we hebben een wet die we kunnen gebruiken. zorg er wel voor dat je in irde bent met je verlichting en reflectie, dan kunnen ze je daar niet op pakken.
als de 'blauwe streep' vraagt om op het fiets pad te rijden, dan doe je het gewoon, en alstie weg is, kan je nog steeds weer op de weg gaan rijden, maakt ie problemen errond dan kan je bvb aantonen dat hij ongelijk heeft. zorg in ieder geval dat je het artikel nr onthoudt. en later kan je een exemplaar van dat artikel in je fiets bewaren bij je verzekeringspapieren.
Ja dat lijkt me de beste uitgangswet, Voor de reflectie ga ik nog eens horen maar da licht effe stil doordat ik terug moet gaan werken en spuiten aan de waw. Ik volg natuurlijk hetgeen wat de blauwe strepen vragen want daarvoor wil ik geen problemen krijgen(stel je voor dat ze je fiets in beslag nemen :D :evil: )
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
GeertJ
Site Admin
Berichten: 1295
Lid geworden op: ma 08 sep 2003, 22:25
Postcode: 9031
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Drongen
Contacteer:

#15 Bericht door GeertJ »

is het niet zo, dat als een agent je vraagt om op het fietspad te gaan rijden, je er ook op moet rijden? Het is toch een bevel dat je krijgt van een agent, dus dat kan je niet zomaar in de wind slaan. Ik zou sowieso doen wat de agent zegt zonder al teveel morren...
Groeten
Geert
Challenge Taifun

Plaats reactie