velomobiel=> Hoe zit het nu? => weg of fietspad?

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#16 Bericht door Ward De Meyer »

Geert Joos schreef:is het niet zo, dat als een agent je vraagt om op het fietspad te gaan rijden, je er ook op moet rijden? Het is toch een bevel dat je krijgt van een agent, dus dat kan je niet zomaar in de wind slaan. Ik zou sowieso doen wat de agent zegt zonder al teveel morren...
ja! zo wilde ik het ook hierboven laten uitschijnen hoor :? Maar als dien flik weg is. En morgen rij ik terug met de kans da ik op da gevaarlijk punt weer iets voor heb rij ik toch liever op de straat hoor... Want ik ber er al vele tegengekomen die zelfs er niets op zeggen, of nog straffer, hier rijden flikken op de fiets rond en een paar weken geleden kwam ik er zo 2 tegen die gewoon nie opletten en waarbij ik er bijna één had opgeschept! IK neem aan dat je dan veiliger op de baan bent! Want ik zie het nie graag gebeuren da ik een flik van de grond moet halen :D
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gast

#17 Bericht door Gast »

Wouter, voor die tekst. Niks beter dan via de brochure van het BIVV en je hoeft er zelfs nog niet eens van voor je computer te komen.

Werkwijze : ga naar www.bivv.be/
Bovenaan rechts het zoekvak 'kies een thema'. Kies daaruit 'Wetgeving&Handhaving'.
Je krijgt een nieuwe pagina met gepubliceerde artikels. Scroll naar onder naar het item 'Straatcode, een nieuwe straatcode voor iedereen (brochure).'

Daarop klikken en je krijgt de brochure op scherm na downloaden. Op pagina 18 staat het.
Laatst gewijzigd door Gast op vr 31 dec 2004, 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#18 Bericht door Wouter D »

mjah, ik weet natuurlijk niet of dergelijke bevelen komform zijn, met de regels die gelden voor verkeerslichten tov agenten, normaliter dat ik dat als er een agent jet verkeer regelt, je niet hoeft te kijken naar de lichten, dus wil dit volgens mij zeggen dat op dat moment die agent het het hoogst wettelijk object is (sorry van het woord) dus als een agent je vraagt om ergens anders te rijden dan doe je dat gewoon, ook al zou hij volgens jou ongelijk hebben.

dankjewel patrick, heb ze even vluchtig overlezen, en de pagina afgedrukt,
verder staat er ook een en ander vermeld over fietsen met aanhang wagen, max lengte fiets+aanhangwagen mag 2,5m zijn, ik denk dat ik geen enkele ligfiets ken, die daaraan kan voldoen.

als mensen geinteresseerd zijn in een geplastificieerde versie van die pagina, mogen ze dit steeds doorgeven, dan kan ik ze gelijk alle in een keer laten doen.
groeten

wouter
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Gebruikersavatar
Bruno Van den Bussche
Helper
Berichten: 276
Lid geworden op: vr 31 okt 2003, 20:11
Postcode: 9250
Fiets: Challenge Twister
Locatie: Reigerstraat 7 9250 Waasmunster
Contacteer:

#19 Bericht door Bruno Van den Bussche »

Je vindt deze discussie al eens terug met mijn Versatile in Gent. Ik heb toen aan die vrouwelijke agente en later aan Patrick op het web het verkeersreglement uitgelegd. Met je velomobiel mag je op de rijbaan of het fietspad (wet is veranderd op 1 jan. 2004) Een agent die je zegt dat je op het fietspad moet rijden, die moet je volgen, dat bevel gaat boven de geldende regels.
Dit geldt dus voor rode WAW's, maar geldt dit ook voor een zwarte WAW? :roll: :wink:
Bruno Van den Bussche

Gebruikersavatar
WFvN
catering
Berichten: 1538
Lid geworden op: wo 23 jun 2004, 17:35
Postcode: 8043
Fiets: Challenge Fujin
Locatie: Zwolle (NL)
Contacteer:

#20 Bericht door WFvN »

Bruno Van den Bussche schreef:Je vindt deze discussie al eens terug met mijn Versatile in Gent. Ik heb toen aan die vrouwelijke agente en later aan Patrick op het web het verkeersreglement uitgelegd. Met je velomobiel mag je op de rijbaan of het fietspad (wet is veranderd op 1 jan. 2004) Een agent die je zegt dat je op het fietspad moet rijden, die moet je volgen, dat bevel gaat boven de geldende regels
Maar dan alleen geldend voor op dat moment. De volgende dag mag je rustig je actie hervatten en weer op de rijbaan gaan rijden.... totdat een agent je weer 'beveelt' om op het fietspad te gaan rijden.
Maar goed, je mag natuurlijk altijd vragen wat de reden is lijkt me zo.

Ik ben trouwens benieuwd, de artikelnummers waaronder dit soort zaken in de wet zijn opgenomen, zijn dat dezelfde nummers als in Nederland?

De Nederlandse dingen kan je vinden op http://www.verkeerenwaterstaat.nl/objec ... ect&id=333
Challenge Fujin / Velomobiel.nl Quest
[url=http://velomobielfan.blogspot.com]Quemo weblog[/url]
[url=http://versatile021.blogspot.com]Versatile weblog (oud)[/url]
[url=http://members.home.nl/ligfietsen]Alleweder website (oud)[/url]

Gast

#21 Bericht door Gast »

Inderdaad geldend op dat moment.
Een bevel (wat een lelijk woord) is strikt beperkt in tijd, en het moet wettelijk en motiveerbaar zijn door degene die het uitspreekt. Eens de politieman uit het zicht mag je opnieuw doen wat je voorheen deed, tenzij je iets doet wat eigenlijk niet mag volgens het verkeersreglement. Kom je even later die politieman tegen, dan moet hij maar een nieuw bevel geven.

Wilfred, de aangehaalde artikelen zijn enkel van toepassing in België (federale wetgeving).

Let wel op met het negeren van een bevel. Dat is een zware overtreding van de derde graad en betekent geen boetezegels kleven maar wél meteen rechtbank. Minimumtarief is daar 550 euro. Plus gerechtskosten en een mogelijk verval van het recht tot sturen (met betrekking tot het rijbewijs). Jaja!!
Daarbovenop. Negeren van een bevel van een bevoegd persoon leidt tot mogelijkheid van onmiddellijke intrekking van het rijbewijs.
Het kan dus best gebeuren dat je onderweg bent met een voertuig waar je geen rijbewijs voor nodig hebt, maar je komt dan later thuis zonder rijbewijs wegens het parket die het onderweg via de politie afgepakt heeft.

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#22 Bericht door Wouter D »

neem nu ward zijn geval, die heeft nog geen rijbewijs. moet ie dan een paar weken in een jeugdgevangenis als alternatief, wordt zijn waw een paar weken aan de kettinggelegd. 50 uren verplicht werk...

alee ja, hoe doen ze dat voor mensen die helemaal geen rijbewijs hebben, in gelijkaardige gevallen van overtreding?
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#23 Bericht door Ward De Meyer »

Wouter schreef:neem nu ward zijn geval, die heeft nog geen rijbewijs. moet ie dan een paar weken in een jeugdgevangenis als alternatief, wordt zijn waw een paar weken aan de kettinggelegd. 50 uren verplicht werk...

alee ja, hoe doen ze dat voor mensen die helemaal geen rijbewijs hebben, in gelijkaardige gevallen van overtreding?
Zeg mannekes, ik weet op voorhand da ik toch mijn autorijbewijs nie ga halen ze, da zal onbegonnen werk zijn. Tegenwoordig vinden weinig jongeren nog een autoverzekering, waarom zou ik ze dan vinden :(
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gast

#24 Bericht door Gast »

Wouter, als iemand geen houder is van een rijbewijs of leervergunning, kunnen ze het ook niet afnemen. Het is enkel voor zij die er wél één hebben.
Gevangenisstraffen zijn voor verkeersmisdrijven niet langer mogelijk.
Een voertuig 'inhouden' kan wel, maar dan enkel na 'een pintje teveel' en wanneer men nu juist geen rijbewijs of leervergunning kan voorleggen.

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#25 Bericht door Ward De Meyer »

Patrick Pevenage schreef: Een voertuig 'inhouden' kan wel, maar dan enkel na 'een pintje teveel' en wanneer men nu juist geen rijbewijs of leervergunning kan voorleggen.
Ik neem aan dat een (lig)fiets hier niet onder valt, als je een glaasje teveel op hebt...
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gast

#26 Bericht door Gast »

Toch wel Ward. Zelfs wanneer je een rijdier geleidt of bewaakt.

Misschien is het beter niet dieper in te gaan op de verkeerswetten, want het maakt iemand knettergek.
Het bewijs : als iemand met een pint teveel op wijselijk naast zijn ligfiets stapt, dan kan de politie je niet doen blazen en riskeer je niet zoveel. Als iemand met een pint teveel op wijselijk naast zijn velomobiel stapt, dan kan zij dat wel, en krijg je een hele hoop gedonder.
Laatst gewijzigd door Gast op za 01 jan 2005, 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#27 Bericht door Ward De Meyer »

Dankje Patrick, Ik zal er rekening mee houden, ik had nooit gedacht dat de politie hiertoe in staat was :?


P.S. Het is Ward :wink: (met een "D" voor degene die er niet van overtuigd zijn :evil: :evil: )
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
marini
ploegleider
Berichten: 2406
Lid geworden op: di 01 jun 2004, 15:12
Postcode: 2610
Fiets: carbonlowracer
Locatie: antwerpen,wilrijk
Contacteer:

#28 Bericht door marini »

ward ge zijt ni te schatten. Doe de groeten aan heidi
Er zijn 24uur in een dag , ik wil er 32,
correctie, 32 is te kort als baby's per twee komen.
en dan nu verbouwen....

Ward De Meyer
catering
Berichten: 1661
Lid geworden op: za 08 nov 2003, 11:12
Postcode: 2930
Fiets: Stinger
Locatie: Brasschaat
Contacteer:

#29 Bericht door Ward De Meyer »

marini schreef:ward ge zijt ni te schatten. Doe de groeten aan heidi
Euh Marini, voor wa zit de daar nu weer tussen, of wa wete daar nu weer van? :oops:
Optima Stinger EX met Aeropunt

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#30 Bericht door wost »

Op naar de privi chat ward en marini of maak het hier gewoon openbaar.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Plaats reactie