Een altijd terugkerende discussie...

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

Een altijd terugkerende discussie...

#1 Bericht door eeuwige reiziger »

... over de verlichting.

Maar goed, ik wil mij er nog eens aan wagen. Op m'n gewone fiets heb ik een goed voorlicht staan. Omdat het soms wel eens verdraaid donker kan zijn in het bos waar ik door moet fietsen, zou ik een bijkomend licht op m'n stuur willen plaatsen. Ik dacht aan Cateye Twin.

Suggesties?

Gast

#2 Bericht door Gast »

het beste van het beste, word gebruikt in mountainbike wedstrijden. Wel zeer dure zaak.

http://www.niterider.com/index.htm

Gast

#3 Bericht door Gast »

voor een testje van de fietsverlichting: http://www.fietsersbond.nl/urlsearchres ... number=806

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#4 Bericht door Wouter D »

als het maar om ne en dan eens een zee van licht te hebben, kijk je beter of je ergens halogeen kunt vinden, of je wacht een tijdje, misschien kijk ik wel om mijn sigmaset van de hand te doen. al moet ik dan eerst ver genoeg gevorderd zijn met het alternatief, nl luxeon.

nu kost een sigmaset 5+20W of een cateye 10+10 nu ook niet een onoverkomelijk bedrag en voor het licht had ik dat toen zeker over, en ben er nog steeds gelukkig mee, met de 5W heb ik overal voldoende licht en met de 20W heb ik genoeg licht om met een aantal fietsers over de ganse breedte van welke gewone weg dan ook te fietsen... een zee dus.
kort... ik noem het een aanrader.

wat je natuurlijk ook kunt doen is eens gaan zoeken naar halogeenlampjes van 6V of 12V en zelf iets in elkaar steken met de juiste batterij erbij, kost wat minder en is daarom niet minder goed.
Laatst gewijzigd door Wouter D op zo 19 dec 2004, 22:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#5 Bericht door eeuwige reiziger »

Wouter schreef:als het maar om ne en dan eens een zee van licht te hebben, kijk je beter of je ergens haleneogogeen kunt vinden, of je wacht een tijdje, misschien kijk ik wel om mijn sigmaset van de hand te doen. al moet ik dan eerst ver genoeg gevorderd zijn met het alternatief, nl luxeon.
Daar ik geen techneut ben, hou ik me voor het laatste aanbevolen. Je geeft me maar een seintje wanneer het zo ver is en aan welke prijs je je "oude rommel" :wink: van de hand wilt doen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#6 Bericht door eeuwige reiziger »

stijn schreef:het beste van het beste, word gebruikt in mountainbike wedstrijden. Wel zeer dure zaak.

http://www.niterider.com/index.htm
Nu, het moet nu ook weer geen "brandweerschijnwerper" zijn :lol: Al zou dat natuurlijk wel handig meegenomen zijn...

Gebruikersavatar
Duckjibepete
dokter
Berichten: 1428
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 19:26
Contacteer:

#7 Bericht door Duckjibepete »

heb altijd met een SON-naafdynamo gereden, de beste op de markt, geeft zéér veel licht, maar is niet echt goedkoop, Maar grote voordeel, nooit opladen, altijd licht! Dit in combinatie met een lumotec voorlicht met standlicht. Nadeel tov een batterijverlichting, wrijving indien licht aangeschakeld, als het niet brandt ook een beetje, maar te verwaarlozen.
Zie volgende link: http://www.m-gineering.nl/

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#8 Bericht door eeuwige reiziger »

Wouter schreef:wat je natuurlijk ook kunt doen is eens gaan zoeken naar halogeenlampjes van 6V of 12V en zelf iets in elkaar steken met de juiste batterij erbij, kost wat minder en is daarom niet minder goed.
Over batterijen gesproken. Ik weet het niet meer wat ik nu eigenlijk moet doen: de ene vertelt me dat ik ervoor moet zorgen de batterijtjes (NiMH) volledig leeg zijn vooraleer ik ze herlaad. Anders komt er te gauw sleet op en krijg je dat "memory effect". Op die stek van Niterider lees ik dan weer het omgekeerde: niet volledig leeg laten lopen...

Gebruikersavatar
Wouter D
General Manager
Berichten: 11283
Lid geworden op: di 09 sep 2003, 22:35
Postcode: 9320
Fiets: Thys Revolver
Locatie: Erembodegem
Contacteer:

#9 Bericht door Wouter D »

kijk, op basis van het antwoord van peter kan ik u het volgende vragen. Hoeveel rijd je met je fiets. Indien je em bijna dagelijks gebruikt is een sondynamo inderdaad de beste oplossing, de kost die je eraan hebt, win je zo terug doordat je geen batterij hoeft aan te kopen, en je deze dan ook niet hoeft op te laden,

je hoeft dus ooknooit batterijen te vervangen. de verlichting die jer van hebt is zeker ok, en gaat uit zichzelf branden via een lichtsensor. als je stopt met fietsen blijft ie (dankzij een condensator) nog een tijdje door branden.

ikzelf heb em nooit op de hurri geplaatst daar ik er enkel mee toer en het dus niet de moeite vond erin te investeren.

als ik uiteindelijk een eindresultaat bekom met de luxeons ga ik die idd ook op de hurri gaan plaatsen, maar het eerste ontwerp is en blijft voor de limit. dus het is afwachten. normaliter begin ik volgende week met het maken van dat voorlicht met de bediening en al derbij. dus tegen eind dit jaar ou hij kunnen af zijn. dan moet je nog eens drie weken wachten tegen de tijd dat een tweede ontwerp af zou kunnen zijn voor de hurri. is dat het waart. ok, dan wacht je. maar ntussen worden de dagen langer he. ik zal mijn best doen zo snel mogelijk mijn projct te beeindigen.

swat, neem eens aan dat het succes heeft... misschien moet ik er dan eentje maken voor iedereen op de lijst :P :P :P . en dat zal ik dan met plezier doen ook.
Wens je in te schrijven voor de nieuwsbrief? Hebt u suggesties of vragen? , .... info@ligfietsers.be
help jij ook mee het forum fris en overzichtelijk te houden?

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#10 Bericht door eeuwige reiziger »

'k Vond zopas het volgende op het net:

Lichtgevende pedalen:

http://www.bizmatehome.com/diyhp/21481/xml/home.jsp

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#11 Bericht door wost »

zie dat wel zitten voor in de nieuwe uitvoering van mijn cab: de johnnycab.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

Gast

#12 Bericht door Gast »

Wouter, ik zie in u echt géén Johnny.

Mijn persoonlijk gedacht over dat apensoort :
Klak in de nek, verwaand stom uitgeblust pukdalig gezicht, geen verstand, geen goesting om verstand bij te creëren, laag tegen de grond, laag-bij-de-gronds, werkloos tegen wil en dank, veel lawaai op en rond, profiterend van de maatschappij, grote mond, met niets in orde, tijd genoeg terwijl een ander moet gaan werken.
En géén geld om de boete te betalen.

Gebruikersavatar
wost
the travelling cook
Berichten: 1731
Lid geworden op: do 11 sep 2003, 19:02
Postcode: 9220
Fiets: Velo-de-Ville
Locatie: biezestraat 80a 9220 Hamme
Contacteer:

#13 Bericht door wost »

Patrick Pevenage schreef:Wouter, ik zie in u echt géén Johnny.

Mijn persoonlijk gedacht over dat apensoort :
Klak in de nek, verwaand stom uitgeblust pukdalig gezicht, geen verstand, geen goesting om verstand bij te creëren, laag tegen de grond, laag-bij-de-gronds, werkloos tegen wil en dank, veel lawaai op en rond, profiterend van de maatschappij, grote mond, met niets in orde, tijd genoeg terwijl een ander moet gaan werken.
En géén geld om de boete te betalen.
Wie is nu de slimste? Maar toch bedankt, da pakt mij nu ze.
http://www.2wielen.be" onclick="window.open(this.href);return false; , alles voor 2 en meer wielen.

eeuwige reiziger
General Manager
Berichten: 5090
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
Postcode: 8755
Fiets: Mango Plus
Locatie: Ruiselede
Contacteer:

#14 Bericht door eeuwige reiziger »

Wouter schreef:als ik uiteindelijk een eindresultaat bekom met de luxeons ga ik die idd ook op de hurri gaan plaatsen, maar het eerste ontwerp is en blijft voor de limit. dus het is afwachten. normaliter begin ik volgende week met het maken van dat voorlicht met de bediening en al derbij. dus tegen eind dit jaar ou hij kunnen af zijn. dan moet je nog eens drie weken wachten tegen de tijd dat een tweede ontwerp af zou kunnen zijn voor de hurri. is dat het waart. ok, dan wacht je. maar ntussen worden de dagen langer he. ik zal mijn best doen zo snel mogelijk mijn projct te beeindigen.

swat, neem eens aan dat het succes heeft... misschien moet ik er dan eentje maken voor iedereen op de lijst :P :P :P . en dat zal ik dan met plezier doen ook.
En, al licht in de duisternis? :wink:

de bakker
bakt ze bruin
Berichten: 812
Lid geworden op: do 19 feb 2004, 4:02
Postcode: 8620
Locatie: Nieuwpoort
Contacteer:

#15 Bericht door de bakker »

wil je een zee van licht en dit voor twee uur !!!! dan kan ik je zeker ABS-35 van cat-eye aanbevelen. ikzelf heb ze op een Quest staan en gebruik ze om te zien. de standaard verlichting is om gezien te worden en in stadsverkeer. kom ik op onverlichte fietspaden dan is de extra verlichting perfect !

Plaats reactie