De GvA plakt graag gezichten op hun artikels en jouw mailtje zal hen aanstaan zeker? Je bent gewoon populair!slangetje schreef:Nog iemand een mailtje gekregen met de vraag om een telefoonnr door te geven?
Heb onder de mail gewoon mijn naam en gemeente gezet, geen adres of nr en nu wil die mens mijn nr hebben. Ben ik alleen?
Mireille
Gewestwegen
- skywise
- lijstbeheerder velomobielen
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
- Postcode: 9220
- Fiets: Challenge Taifun
- Locatie: Hamme
- Velomobiel: WAW 011 & 558
- Contacteer:
Skywise (WAW 558 & 011)
- slangetje
- dokter
- Berichten: 1499
- Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
- Postcode: 9100
- Fiets: Nazca - Gaucho
- Locatie: Sint-Niklaas
- Contacteer:
ik zal jou nr doorgeven, is 't goed?skywise schreef:De GvA plakt graag gezichten op hun artikels en jouw mailtje zal hen aanstaan zeker? Je bent gewoon populair!slangetje schreef:Nog iemand een mailtje gekregen met de vraag om een telefoonnr door te geven?
Heb onder de mail gewoon mijn naam en gemeente gezet, geen adres of nr en nu wil die mens mijn nr hebben. Ben ik alleen?
Mireille
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Inderdaad, bij ons hebben we dat aan den lijve ondervonden. De gewestweg Ruiselede-Beernem die over het grondgebied gaat van drie gemeenten (Ruiselede, Wingene, Beernem) heeft geen fietspad. Ruiselede wou er wel eentje, maar Wingene verzette zich daartegen. Resultaat: er ligt nog altijd niets, en de blikken op vier wielen stormen nu soms rakelings langs de fietsers...rik schreef:Even enige verduidelijking: het zijn de gemeentes die bepalen waar men vrijliggende fietspaden wil aanleggen, ook voor gewestwegen.
De Vlaamse overheid moet dit wel goedkeuren en subsidieert de fietspaden ook zodat dit de gemeentes weinig of niets kost.
Soms vraag ik me evenwel wel af of die fietspaden langs bepaalde gewestwegen wel nuttig zijn. In onze buurt ligt er een vrijliggend fietspad naast de weg Aalter-Tielt. Mooi zou je zeggen, maar in de praktijk zie je daar bijna nooit een fietser op. Een zeldzame bromfiets, een verdwaalde wielerfanaat... Is het misschien niet doeltreffender te investeren in alternatieve wegen: zo ligt er een bijna parallelle binnenweg (vanaf Ruiselede tot Tielt). Heel landelijk, bijzonder weinig verkeer. Alleen is die weg op bepaalde plaatsen in bijzonder slechte staat.
In de verkeerscommissie van onze gemeente heb ik al eens dat ballonnetje opgelaten, want die (veel te dure) studies die gemeenten bestellen voor hun mobiliteitsplan laten gemotoriseerde vervoersstromen gelijk vallen met die van de fietsers. Invalswegen van wagens worden bijvoorbeeld ook die van fietsers, en dus, zo gaat de redenering, moet er daar ook een fietspad komen. Uit ervaring weet ik evenwel dat dit zeker niet altijd opgaat: er zijn in sommige gevallen alternatieve landwegen die een veel hogere fietsveiligheid bieden dan om het even welk vrijliggend fietspad. In Vlaanderen is het immers jammer genoeg zo dat echte vrijliggende fietspaden met een hoge fietszekerheid echt wel zeldzaam zijn; onze lintbebouwing zit daar voor iets tussen. Veel van die fietspaden worden dus doorkliefd met opritten, kruispunten... En dààr schuilt het gevaar voortdurend om de hoek. Heel veel automobilisten houden geen rekening met het fietspad: ze rijden gewoon door tot aan de grote weg, en stoppen dus op het fietspad. Kom jij daar toevallig voorbij, dan ben je als fietser de grote pineut.
Zijn er geen alternatieve landwegen, moet men misschien eens nadenken aan wat in Nederland hier en daar gedaan wordt: gewoon een nieuw fietspad aanleggen door de velden. Op die manier worden die verkeersstromen gescheiden, en op die manier de verkeersveiligheid verhoogd.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
- skywise
- lijstbeheerder velomobielen
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
- Postcode: 9220
- Fiets: Challenge Taifun
- Locatie: Hamme
- Velomobiel: WAW 011 & 558
- Contacteer:
Maar Vlaanderen lijkt die weg absoluut niet te willen opgaan want de hiervoor zeer nuttige jaagpaden worden bezaaid met drempels (zie andere thread).eeuwige reiziger schreef:Zijn er geen alternatieve landwegen, moet men misschien eens nadenken aan wat in Nederland hier en daar gedaan wordt: gewoon een nieuw fietspad aanleggen door de velden. Op die manier worden die verkeersstromen gescheiden, en op die manier de verkeersveiligheid verhoogd.
Skywise (WAW 558 & 011)
- bicky
- General Manager
- Berichten: 3853
- Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 10:34
- Postcode: 8700
- Fiets: ligfietsen, roeifiets, kickbike, ....
- Locatie: Tielt (wst-vl)
- Velomobiel: Mango+ (2011)
- Contacteer:
Een fietspad naast de spoorweg zou ook een mooi initiatief zijn.
- Kaarsrecht
- weinig onderbroken door overgangen.
- meestal is spoor hoger dus zit je soms uit de wind.
maar langs binnenwegen rijden is meestal omrijden.
rijd maar eens van Tielt naar deinze. daar ligt een kaarsrecht baan tussen van 10km. Rijd je lang binnenwegen ben je al 15km verder.
De auto zou moeten omrijden, niet de fietsers.
- Kaarsrecht
- weinig onderbroken door overgangen.
- meestal is spoor hoger dus zit je soms uit de wind.
maar langs binnenwegen rijden is meestal omrijden.
rijd maar eens van Tielt naar deinze. daar ligt een kaarsrecht baan tussen van 10km. Rijd je lang binnenwegen ben je al 15km verder.
De auto zou moeten omrijden, niet de fietsers.
- skywise
- lijstbeheerder velomobielen
- Berichten: 1364
- Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
- Postcode: 9220
- Fiets: Challenge Taifun
- Locatie: Hamme
- Velomobiel: WAW 011 & 558
- Contacteer:
Bestaat al (b.v. bij Boom) maar ook daar is de overheid van mening dat er zoveel mogelijk hindernissen in de weg van de fietser moeten gelegd worden. Hij zou wel eens te snel kunnen gaan...bicky schreef:Een fietspad naast de spoorweg zou ook een mooi initiatief zijn.
- Kaarsrecht
- weinig onderbroken door overgangen.
- meestal is spoor hoger dus zit je soms uit de wind.
Skywise (WAW 558 & 011)
-
- General Manager
- Berichten: 5090
- Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 23:06
- Postcode: 8755
- Fiets: Mango Plus
- Locatie: Ruiselede
- Contacteer:
Ja, dat zou een heel mooie filosofie zijn. Jammer genoeg is ons bestaand wegennet daar helemaal niet op berekend. De grote, rechte verbindingen zijn vrijwel allemaal druk gebruikt door gemotoriseerd vervoer. Komt daar nog eens bij dat die rechte assen ook nog eens heeftr volgebouwd. Probeer daar dan maar eens een oplossing voor te zoeken... Ja, Nederland is toch wel een modelland.bicky schreef:rijd maar eens van Tielt naar deinze. daar ligt een kaarsrecht baan tussen van 10km. Rijd je lang binnenwegen ben je al 15km verder.
De auto zou moeten omrijden, niet de fietsers.
Dagdromend - mijmer ik weg - in de wereld - van het ongrijpbare - is niet alles - binnen handbereik - ben ik op een - eeuwig voortdurende reis
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
Stormend door het leven met (Versatile009), (Alligt Alleweder042) & (Thorax Tangens)
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer:
-
- Helper
- Berichten: 319
- Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 22:28
- Postcode: 3012
- Fiets: HP Scorpion (trike)
- Locatie: Wilsele (Leuven)
- Contacteer:
Gewestwegen in België fietsveilig maken is moeilijk omwille van de bebouwing, maar ook omwille van de mentaliteit.
Ik ben op een fietspad langs een gewestweg (N2 te Kessel-Lo) aangereden geweest, dus ze doen hun reputatie eer aan bij mij persoonlijk momenteel...
Ik heb niet zo lang geleden een stukje van een reportage gezien over hoe de verkeersinfrastructuur in Groningen (Nederland) is ingericht/aangepast om veel meer mensen te stimuleren om met de fiets zich te verplaatsen i.p.v. met de auto.
Leek me perfect doenbaar voor heel wat steden in België, maar moeten uiteraard ze wel de politieke-auto-mentaliteit voor wijzigen .
Zal eens zien of ik er meer info over kan terugvinden.
Net dit document erover gevonden.
Dus blijkbaar net geen 40% van de verplaatsingen in Groningen gebeurt met de fiets. Staat daardoor aan de top in Nederland, is nochtans 7e grootste stad in Nederland...
Mooie prestatie!
Nu de rest van de steden in Nederland + Vlaanderen
Ik ben op een fietspad langs een gewestweg (N2 te Kessel-Lo) aangereden geweest, dus ze doen hun reputatie eer aan bij mij persoonlijk momenteel...
Ik heb niet zo lang geleden een stukje van een reportage gezien over hoe de verkeersinfrastructuur in Groningen (Nederland) is ingericht/aangepast om veel meer mensen te stimuleren om met de fiets zich te verplaatsen i.p.v. met de auto.
Leek me perfect doenbaar voor heel wat steden in België, maar moeten uiteraard ze wel de politieke-auto-mentaliteit voor wijzigen .
Zal eens zien of ik er meer info over kan terugvinden.
Net dit document erover gevonden.
Dus blijkbaar net geen 40% van de verplaatsingen in Groningen gebeurt met de fiets. Staat daardoor aan de top in Nederland, is nochtans 7e grootste stad in Nederland...
Mooie prestatie!
Nu de rest van de steden in Nederland + Vlaanderen
Al ligfietsend door het leven, (be)leef je meer.
- crash-quest-dummy
- patiënt
- Berichten: 2588
- Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
- Postcode: 2570
- Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
- Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
- Velomobiel: C²'Q76 °2003
- Contacteer: