Jaagpaddrempels

Veiligheidsaspecten, zichtbaarheid, gevaarlijke punten, tips, ...
Bericht
Auteur
ossi
Helper
Berichten: 298
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
Postcode: 2920
Locatie: kalmthout
Contacteer:

#16 Bericht door ossi »

Blijkbaar is daar aan de overkant een speeltuin of zoiets?Houten brugje bouwen dan.Zal weer teveel kosten dan zeker.Pfff.Nog beter,zet die banken aan den andere kant met haagjes erachter :D
Laatst gewijzigd door ossi op vr 09 okt 2009, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

ossi
Helper
Berichten: 298
Lid geworden op: do 09 okt 2008, 22:31
Postcode: 2920
Locatie: kalmthout
Contacteer:

#17 Bericht door ossi »

Wat betreft die richels zelf,schupke meepakken en zand tussen gooien hé.

Gebruikersavatar
steve'O
Neo Prof
Berichten: 178
Lid geworden op: do 30 apr 2009, 23:08
Postcode: 9260
Fiets: Optima Cheetah
Locatie: Wichelen
Velomobiel: WAW 573 (2022)
Contacteer:

#18 Bericht door steve'O »

ossi schreef:Wat betreft die richels zelf,schupke meepakken en zand tussen gooien hé.
Ik dacht dat er zo nog een soort, "just add water" beton bestond :twisted: :twisted: :twisted: Kan je meteen de initiële en laatste bult uitvlakken 8) 8) 8)
Als het niet past, moet je een grotere hamer gebruiken.... (maar niet heus)
=================================
Optima Cheetah
Optima High Baron
WAW 573 (CyclisWAW)

Gebruikersavatar
crash-quest-dummy
patiënt
Berichten: 2588
Lid geworden op: wo 18 jan 2006, 21:27
Postcode: 2570
Fiets: gazelle opa fiets met remstangen
Locatie: Duffel, 200m van FKP 66
Velomobiel: C²'Q76 °2003
Contacteer:

#19 Bericht door crash-quest-dummy »

misschien eindelijk ne WAW met achtervering gasten ? :twisted:

of die dsuper geveerde dubbele wishbone trike waar die Balkannenaar een snelle kap voor aan het bouwen is ?

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#20 Bericht door skywise »

Vandemorgen toch eens geprobeerd om er "vollenbak" over te vliegen en wonder boven wonder 't is nog comfortabeler ook! Alleen op het middelste drempelpaar moet er ook nog tussen paaltjes worden gemaneuvreerd en da's wel effe knijpen. Effect van deze drempels op een ervaren velomobilist is dus paradoxaal: ga nu juist extra optrekken om er minder van te voelen :twisted: :twisted: :twisted:
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#21 Bericht door skywise »

ossi schreef:Blijkbaar is daar aan de overkant een speeltuin of zoiets?Houten brugje bouwen dan.Zal weer teveel kosten dan zeker.Pfff.Nog beter,zet die banken aan den andere kant met haagjes erachter :D
De foto is genomen ter hoogte van de wachtplaats voor het veer over de Durme.
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
Edje
General Manager
Berichten: 6678
Lid geworden op: do 02 jun 2005, 9:14
Postcode: 3530
Fiets: Rans Sequoia
Locatie: Helchteren
Contacteer:

#22 Bericht door Edje »

skywise schreef:Vandemorgen toch eens geprobeerd om er "vollenbak" over te vliegen en wonder boven wonder 't is nog comfortabeler ook! Alleen op het middelste drempelpaar moet er ook nog tussen paaltjes worden gemaneuvreerd en da's wel effe knijpen. Effect van deze drempels op een ervaren velomobilist is dus paradoxaal: ga nu juist extra optrekken om er minder van te voelen :twisted: :twisted: :twisted:
Moet je wel is een bordje plaatsen voor je vriende velomobiel rijders "Hier optrekken naar 40 ander gaan je tanden lopen"
Trappen en laten trappen, liefst zonder na te trappen

Gebruikersavatar
marksje
ploegleider
Berichten: 2185
Lid geworden op: ma 21 mar 2005, 21:16
Postcode: 8830
Fiets: Nazca Fuego M
Locatie: gits (WVl)
Contacteer:

#23 Bericht door marksje »

Met een hamerke en een beitelke kunt ge ..... :twisted: Juist genoeg plaats om fietswielkes door te laten.
...en al wa da ge zegt zijde zelf, nem...

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#24 Bericht door skywise »

Antwoord gekregen van de beheerder van de jaagpaden langs de Schelde via de burgemeester van Temse:
Geachte heer burgemeester,

Deze drempels zijn door de afdeling Zeeschelde van Waterwegen en Zeekanaal NV aangelegd om de te hoge snelheid van sommige fietsers af te remmen op die locaties waar dit een gevaar vormt voor wandelaars en recreatieve fietsers, zoals bijvoorbeeld aan Mirabrug en aan het veer van Tielrode. Dit is gebeurd op basis van de mondelinge klachten die wij ontvangen over de te hoge snelheid van wielertoeristen en onze eigen observaties. Wij duiden deze drempels ook aan met voldoende signalisatie zodat fietsers niet voor verrassingen komen te staan.

We wens op te merken dat dit in de eerste plaats jaagpaden of dienstwegen zijn ten behoeve van scheepvaart en onderhoud van de waterweg en de dijken. Het zijn geen officiële fietspaden, maar wandelaars en fietsers mogen van de jaagpaden gebruik maken (artikel 93 van algemeen reglement der scheepvaartwegen van het koninkrijk) doch dienen zich te schikken naar de voorwaarden van het algemeen reglement waarin onder andere een maximum snelheid van 30 km/uur in het open veld en 10 km/uur in de bochten waar het uitizcht belemmerd is en bij het kruisen van wegen. Onzes inziens zijn de drempels voldoende veilig om overschreden te worden aan deze snelheid.

De drempels zijn recent geplaatst en zijn van hetzelfde type als deze die elders langs de Schelde werden geplaatst. Wij zijn van plan deze nog aan te leggen op andere plaatsen waar wij problemen hebben met wielertoeristen die tegen een te hoge snelheid langs de jaagpaden rijden.

De jaagpaden langsheen de waterwegen winnen steeds meer aan populariteit voor wandelaars en fietsers, spijtig genoeg ook aan de wielertoeristen die deze jaagpaden gebruiken om intensief te trainen. Zij terroriseren de andere gebruikers met roepen en schelden indien zij ook maar even snelheid moeten minderen, dat heeft ons personeel al meerdere malen zelf ondervonden.

De plaatsen waar wij deze fietsdrempels hebben gelegd zijn dus aan kruisingen met veren en bruggen, die plaatsen dus waar ook veel wandelaars en fietsers het jaagpad kruisen en het absoluut noodzakelijk is om de snelheid te minderen op het jaagpad.


mvg,



Patrick Van Bockstal
directeur
celhoofd Beheer en Exploitatie

W&Z afdeling Zeeschelde
Anna Bijns-gebouw
Lange Kievitstraat 111-113 bus 44
2018 Antwerpen
Tel. 03/224.67.52 Fax 03/224.67.05
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#25 Bericht door skywise »

Mijn antwoord:
skywise schreef:Geachte heer Van Bockstael,

Ik dank u zeer voor deze informatie maar deel helaas uw mening " voldoende veilig om overschreden te worden aan deze snelheid" (10km/h) niet. Helaas moet ik u mededelen dat ik verschillende snelheden heb uitgeprobeerd en gemerkt heb dat hoe sneller ik ga, hoe minder last ik ervan heb. Bij hoge snelheid zweef ik immers in één keer over de drie bulten heen; bij 10 km/h ratelen mijn tanden eruit. En ik heb gemerkt dat dit ook opgaat voor andere types fietsen (ikzelf rij met een velomobiel en remde vroeger af op deze plaatsen om voorrang te kunnen verlenen zo nodig). De enigen die last gaan hebben van deze drempels zijn auto's, voetgangers en rolstoelgebruikers (schaatsers gaan ook meer dan 10km/h moeten gaan om er in één keer over te wippen).

Ik herhaal dus mijn klacht dat u uw doel voorbijloopt (fietsers gaan nu genoodzaakt zijn om op te trekken ter hoogte van de drempels in plaats van af te remmen en u gaat voetgangers en rolstoelpatiënten wegjagen). U gaat er bovendien van uit dat alle fietsers wielerterroristen zijn. Waarom niet eerst een bordje plaatsen met: "opgelet gevaarlijk kruispunt" of "maximum snelheid 10km/h" zoals dit ook wordt gedaan voor automobilisten? Het zomaar plaatsen van drempels getuigt mijn inziens van weinig respect voor uw fietsende medemens. En ik herhaal ook hierbij mijn klacht dat er enkel problemen zijn op mooie zomerdagen want in de winter is er geen kat die gebruik maakt van uw jaagpaden behalve dan enkele pendelaars en wandelaars (met hond).

U mag er zeker van zijn dat de toeristische waarde van de jaagpaden (een fenomeen uniek voor België en bijgevolg een grote troef) hierbij een serieuze deuk gaat krijgen vanaf volgende zomer en ik wens u dan ook nog veel plezier met het beantwoorden van klachtenbrieven die u gaat krijgen van jaagpadgebruikers, steden en gemeenten. Uit goede bron heb ik vernomen dat drempels ook al zijn uitgeprobeerd langs de kanalen in Limburg en daar omwille van het massale protest terug zijn verwijderd.


In de hoop dat u toch nog zal terugkomen op deze onoverdachte beslissing groet ik u,
Skywise (WAW 558 & 011)

Gebruikersavatar
slangetje
dokter
Berichten: 1499
Lid geworden op: wo 06 mei 2009, 10:29
Postcode: 9100
Fiets: Nazca - Gaucho
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

#26 Bericht door slangetje »

Laat me eens weten waar het is (knooppunten) en naar waar ik kan klagen? Dan zorg ik dat ik eens tot daar fiets om klachten door te geven.. ;-)
Ono - Nasca Gaucho; De M5 - M5 low racer

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#27 Bericht door skywise »

slangetje schreef:Laat me eens weten waar het is (knooppunten) en naar waar ik kan klagen? Dan zorg ik dat ik eens tot daar fiets om klachten door te geven.. ;-)
Op het traject 76 - 79 kom je er al 5 tegen en je klacht kan je versturen naar Patrick.VanBockstal@wenz.be (Zeeschelde) met dominique.oste@temse.be (secretariaat Temse) in cc. Veel succes en alvast bedankt voor de steun!
Skywise (WAW 558 & 011)

rik
General Manager
Berichten: 3187
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 21:47
Postcode: 3630
Fiets: Df 269
Locatie: Maasmechelen
Contacteer:

#28 Bericht door rik »

Je kan ook de burgemeester van betreffende gemeente aanschrijven, want een burgemeester is mede verantwoordelijk voor de veiligheid in zijn gemeente.
DF 269
Ice sprint1 26"

Gebruikersavatar
Vital
Road Runner
Berichten: 1294
Lid geworden op: ma 15 sep 2008, 18:36
Postcode: 3680
Fiets: Quest / M5 shockproof / Vector / ...
Locatie: Maaseik
Velomobiel: Quest
Contacteer:

#29 Bericht door Vital »

Petitie maken?
Happiness is not a destination, it is a way of life

Gebruikersavatar
skywise
lijstbeheerder velomobielen
Berichten: 1364
Lid geworden op: di 15 nov 2005, 21:45
Postcode: 9220
Fiets: Challenge Taifun
Locatie: Hamme
Velomobiel: WAW 011 & 558
Contacteer:

#30 Bericht door skywise »

rik schreef:Je kan ook de burgemeester van betreffende gemeente aanschrijven, want een burgemeester is mede verantwoordelijk voor de veiligheid in zijn gemeente.
De burgemeester van Temse is er duidelijk mee bezig want het is via zijn secretariaat dat ik een antwoord heb gekregen. Helaas heb ik zijn privé mailadres niet, maar gezien de vorige mail via het secretariaat is verlopen zal het nu ook wel lukken zeker? Ik wacht hier af.
Skywise (WAW 558 & 011)

Plaats reactie